معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: وثیقه قرار دادن دارایی سهام افراد برای دریافت وام با همکاری دو بانک ملی و قرض الحسنه مهر ایران عملیاتی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ حسنلو گفت: در تلاش هستیم زیر ساخت وثیقه قرار گرفتن همه نمادها یا همه سهام سهامداران را آماده کنیم و به صورت الکترونیکی در اختیار بانک‌ها قرار دهیم تا آن‌ها بتوانند به پشتوانه وثیقه سهام به سهامداران تسهیلات ارائه دهند.

وی افزود: بانک ملی و بانک قرض الحسنه مهر ایران در این زمینه پیشتاز هستند و به زودی با فراهم شدن بسترهای قانونی، این دو بانک ارائه تسهیلات را آغاز خواهند کرد.

حسنلو اضافه کرد: آن چیزی که برای شرکت سپرده‌گذاری مهم است احراز هویت سهامداران است که به صورت کاملاً الکترونیکی انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود.

معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: همه کسانی که می‌خواهند از این تسهیلات استفاده کنند حتماً باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشند.

وی افزود: در جریان اجرای این طرح، مشتری می‌تواند آن سهامی که می‌خواهد وثیقه شود و تعداد آنها را از طریق سامانه انتخاب کند و ما این درخواست را به بانک ارسال می‌کنیم تا بقیه مراحل وثیقه سهام انجام شود.

۵ درصد از سهام شرکت داروسازی دانا روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه به روش ثبت سفارش، عرضه اولیه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، معاونت نظارت بر بازار شرکت فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از واگذاری ۵ درصد از سهام شرکت داروسازی دانا با نماد معاملاتی «ددانا» معادل ۱۲۰ میلیون سهم به روش ثبت سفارش در روز دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت ماه خبر داد.

براساس این اطلاعیه، ۵ درصد از سهام «ددانا» شامل ۱۲۰ میلیون سهم با قیمت مبنای ۲۵ هزار و ۵۶۴ ریالی هر سهم، دامنه قیمت ۲۳ هزار و ۸ تا ۲۸ هزار و ۱۲۱ ریالی و حداکثر سهمیه ۲۰۰ سهمی به هر سهامدار حقیقی و حقوقی به روش ثبت سفارش در بازار اول معاملات فرابورس عرضه می شود.

مشاور عرضه، شرکت کارگزاری بانک ملی و متعهد خرید، شرکت تامین سرمایه نوین معرفی شده است.

همچنین، صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی توسعه ملی به عنوان بازارگردان معرفی شده است.

شایان ذکر است، شرکت داروسازی دانا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه آنتی‌بیوتیک در خاورمیانه بوده و در سال مالی گذشته، فروش ۲ هزار میلیارد تومانی و سود خالص ۸۴۵ میلیارد تومانی را محقق کرده است. فعالیت این مجموعه شامل تولید مواد اولیه دارویی، تولید انواع دارو، تولید ملزومات دارویی و ارائه خدمات تولید کارمزدی می‌شود.

این شرکت این داروسازی پس از طی مراحل پذیرش در سال ۱۳۹۹ با نماد «ددانا» به‌صورت رسمی به‌عنوان دویست و نهمین شرکت در بازار اول فرابورس درج شد.

سرمایه‌گذاری شفا دارو با سهامداری ۵۴ درصدی و همچنین سرمایه‌گذاری دارویی تأمین با سهامداری ۴۳ درصدی، دو سهامدار عمده این مجموعه داروسازی هستند.

یادآور می‌شود؛ شرکت داروسازی دانا پس از شرکت حمل و نقل ترکیبی مواد معدنی گهر ترابر سیرجان با نماد «حگهر۱» و شرکت فروسیلیسیم خمین با نماد معاملاتی «فروسیل۱»، از جمله شرکت‌هایی است که در سال جاری در فرابورس ایران عرضه اولیه می‌شود.

قیمت نفت به دلیل نگرانی‌های اقتصادی جهانی سقوط کرد. این در حالی است که اتحادیه اروپا درباره ممنوعیت نفت روسیه رأی نداده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات امروز دوشنبه همراه با بازارهای سهام در آسیا کاهش یافت. کاهش قیمت نفت ناشی از ترس از رکود جهانی، می‌تواند تقاضای نفت را کاهش دهد. این در حالی است که سرمایه‌گذاران به مذاکرات اتحادیه اروپا درباره تحریم نفت روسیه که انتظار می‌رود عرضه جهانی را تشدید کند، چشم دوخته‌اند.

در آغاز معاملات امروز، قیمت هر بشکه نفت برنت با ۲۸ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش به ۱۱۲ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۱ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش به ۱۰۹ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه رسید.

به گفته تینا تنگ، تحلیلگر CMC Markets، احساس ریسک گسترده‌تر ناشی از ترس از رکود اقتصادی و قرنطینه‌های چین عوامل اصلی فشار بر قیمت نفت هستند.

بازارهای مالی جهانی همچنین به دلیل نگرانی درباره افزایش نرخ بهره و قرنطینه‌های طولانی مدت COVID-۱۹ در چین که به اقتصاد شماره دو جهان آسیب می‌زند، نگران شده است.

تنگ ادامه می‌دهد: قراردادهای مداوم چین می‌تواند بر قیمت‌های کوتاه‌مدت نفت تأثیر بگذارد. کاهش قیمت توسط عربستان سعودی همچنین بازتاب نگرانی درباره تقاضای جهانی نفت است.

عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، روز یکشنبه قیمت نفت خام آسیا و اروپا را برای ماه ژوئن کاهش داد.

هفته گذشته، قیمت نفت برنت و وست‌تی‌آی برای دومین هفته متوالی به دلیل نگرانی‌های عرضه پس از پیشنهاد کمیسیون اروپا برای تحریم نفتی روسیه به عنوان بخشی از سخت‌ترین بسته تحریمی خود بر سر درگیری در اوکراین، افزایش یافتند. این پیشنهاد مستلزم رای وحدت روی اعضای اتحادیه اروپا است.

با این حال، واسیلیف، معاون نخست‌وزیر بلغارستان شب گذشته گفت: این کشور تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه را اگر روسیه از تحریم پیشنهادی عدول نکند، وتو خواهد کرد.

روز یکشنبه، کشورهای گروه ۷ متعهد شدند که واردات نفت روسیه را ممنوع یا به تدریج متوقف کنند و واشنگتن تحریم های جدیدی را علیه مدیران گازپروم بانک و سایر مشاغل اعمال کرد.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، روز یکشنبه گفت که ژاپن، بخشی از G۷ و یکی از پنج واردکننده بزرگ نفت خام جهان، واردات نفت خام روسیه را «اصولاً» ممنوع خواهد کرد.

قیمت نفت و طلا در معاملات امروز

به گزارش سنا از سی ان بی سی، قیمت نفت برنت در معاملات امروز، ‌دوشنبه، در ساعت ۸:۱۸ به وقت تهران، با افزایش ۰.۳۳ درصدی در هر بشکه، ۱۱۲ دلار و ۷۶ سنت معامله شد.

قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش ۰.۲۳ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۱۱۰ دلار معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، کاهش ۰.۳۶ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۸۷۵ دلار و ۹۰ سنت معامله شد.

نقره نیز با کاهش ۰.۶۱ درصدی، ۲۲ دلار و ۲۳ سنت معامله شد.

مس با کاهش ۰.۸۷ درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۲۳ دلار قیمت خورد.

ورود سیمان به بورس کالا یکی از مهم‌ترین آرمان‌های تولیدکنندگان این ماده استراتژیک توسعه بود. هر چند این اتفاق در نهایت با تلاش و چانه‌زنی در سال ۱۴۰۰ افتاد اما نتایج آن چیزی نبود که تولید‌کنندگان انتظارش را می‌کشیدند. به‌این معنا که قیمت‌های فعلی در مقایسه با گذشته منطقی‌تر یا رانت‌های ناشی از دو یا چند‌قیمتی بودن سیمان از بازار این محصول برچیده شده، اما همچنان فعالان این صنعت معتقدند تعیین قیمت‌های پایه برای پوشش هزینه‌های بنگاه‌ها نیازمند بازنگری است.
چالش‌های سیمان بعد از ورود به بورس کالا
در حال حاضر قیمت پایه این محصول در عرضه‌های بورس برای هر کدام از شرکت‌ها متفاوت است و این فرمول قیمتی اعتراض برخی از شرکت‌ها را که عمدتا بازار ساخت‌وساز پر‌رونقی در شعاع ۱۰۰ کیلومتری خود ندارند، به همراه داشته است. در گذشته میانگین قیمت چهار هفته اخیر شرکت‌های سیمانی را به عنوان قیمت پایه در نظر می‌گرفتند، اما امروز کارخانه‌هایی که طی چهار هفته زیر ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند، نرخ پایه آنها همان نرخ قبلی خواهد بود. برای کارخانه‌هایی که هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌اند، قیمت پایه تا منفی ۲ درصد رشد خواهد داشت و کارخانه‌هایی که سیمان آنها ۱۰ تا ۲۰ درصد بالاتر از نرخ پایه عرضه شده است، می‌توانند تا ۳ درصد افزایش قیمت در نرخ پایه اعمال کنند. در نهایت تولیدکنندگانی که به طور میانگین در چهار هفته گذشته بیش از ۲۰درصد بالاتر از نرخ پایه سیمان‌شان را به فروش رسانده‌اند، افزایش نرخی بالاتر از ۳درصد خواهند داشت. این اتفاق در حالی می‌افتد که هزینه انرژی مورد نیاز شرکت‌های سیمانی نسبت به گذشته جهش چند برابری را تجربه کرده است.

 تضعیف رانت با بورس کالا
البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که در خلال دهه‌های گذشته تخصیص یارانه‌های مختلف ارزی و انرژی و مواد اولیه از یکسو و قیمت‌گذاری‌های دولتی برای حمایت از مصرف‌کنندگان از سوی دیگر در عمل باعث شده بود تا زنجیره گسترده‌ای از واسطه‌ها در این بازار شکل بگیرد که عملا نقش بسیار زیادی در توزیع رانت و ایجاد یک بازار سیاه قدرتمند ایفا کرده بود. واسطه‌ها سیمان را با قیمت دولتی از درب کارخانه تهیه و با قیمت‌های چند برابری در بازارهای آزاد به فروش می‌رساندند و در این بین اغلب معاملات حالت کاغذی به خود گرفته بود.

خروج سیمان از سبد حمایتی دولت و به دنبال آن ورود این محصول به بورس کالا باعث شد تا اولا شبکه رانتی موجود در این زنجیره به شدت تضعیف شده و به علاوه قیمت‌ها به صورت روزانه مشخص شود و آن‌طور که کارشناسان این صنعت می‌گویند عملا امکان گسست در شرایط کنونی وجود ندارد و محصولی که در بورس کالا عرضه می‌شود به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد و قیمت‌های کنونی قیمت‌های منطقی هستند.

 عمده‌ترین مشکلات صنعت سیمان
در مقابل ایراداتی بر این وضعیت وجود دارد که نیازمند بازنگری توسط مسوولان وزارت صمت و بورس کالاست. نکته اول اینکه تعویق برنامه‌های ساختاری فراوان در صنعت سیمان در خلال چهار دهه گذشته باعث انباشت هزینه‌های مختلف شده است که دیر یا زود به کاهش بهره‌وری و حاشیه سود در این صنعت منتهی خواهد شد.

قیمت‌های دولتی مانع از به‌روزرسانی بسیاری از برنامه‌های صنعت شده است و به خصوص در یک دهه گذشته تحریم‌ها و عدم دسترسی به تجهیزات تراز اول باعث شده تا هزینه‌های انباشته در این صنعت افزایش یابد.

از سوی دیگر قیمت‌های دولتی در خلال سال‌های گذشته باعث شده تا بازارهای صادراتی با چالش دامپینگ روبه‌رو شوند و این باعث شده تا حضور ایران در برخی از این بازارها به شدت دچار چالش شود. برخی صادرکنندگان و تولیدکنندگان که از امکانات دولتی استفاده می‌کردند سیمان را با قیمت‌های پایین در بازارهای مختلف در منطقه مانند عراق و افغانستان به فروش می‌رساندند و این مساله باعث شد برخی کشورها سیاست‌های ضددامپینگ در پیش بگیرند و این موضوع به معنای تعرفه‌های وارداتی سنگین یا ممنوعیت واردات توسط طرف‌های تجاری شد.

همچنین کاهش شدید پروژه‌های عمرانی در خلال سال‌های گذشته بیش از ۱۰ سال و رکود در بخش ساخت و ساز در سیکل‌های مختلف اقتصادی در کشور باعث شده است فروش داخلی نیز از هیجان چندانی برخوردار نباشد؛ نتیجه این امر ایجاد مازاد سیمان در داخل بوده که میل به کاهش مداوم قیمت‌ها را گوشزد می‌کند و در ساختار کنونی مبتنی بر بورس کالا بازار به خوبی این تمایل را نشان داده است، اما این موضوع هرچند در طرف تقاضا بسیار مثبت ارزیابی می‌شود اما مورد علاقه تولیدکنندگان نیست و باعث نگرانی آنان می‌شود.

موضوع دیگر رشد شدید هزینه‌های تولید است؛ این مساله به دلایل متعدد از جمله رشد قیمت سوخت، حمل و نقل، دستمزد، مواد اولیه، ماشین‌آلات (قیمت ماشین‌آلات این صنعت بسیار بالاست) و … باعث شده تا حاشیه سود در صنعت مذکور ناچیز باشد. به عنوان مثال صنعت سیمان یکی از مصرف‌کنندگان اصلی انرژی برق و گاز در کشور است، به طوری که صنعت سیمان کشور حدود ۳/ ۵درصد از کل مصرف گاز طبیعی و ۲/ ۵درصد از کل مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده است. در فصل زمستان ‌به دلیل کمبود گاز و در فصل بهار و تابستان به دلیل کمبود برق، کارخانه‌های سیمان از جمله واحدهای صنعتی هستند که وزارت نیرو و نفت به محدود کردن عرضه انرژی به این واحدهای صنعتی اقدام می‌کنند. بنابراین قطع گاز در زمستان و برق در تابستان موجب توقف تولید کارخانه‌های سیمانی کشور شده و عرضه و تقاضا و قیمت این محصول را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 زیان ۳۳ درصدی سیمانی‌ها
مجموع مشکلات مذکور باعث شده تا سیمانی‌ها در سال گذشته وضعیت مطلوبی برای سهامدارانشان رقم نزنند. همچنان که تحلیلگر تکنیکال بازار سرمایه در رابطه با وضعیت گروه کالایی سیمان در بورس طی سال گذشته گفت: در سال ۱۴۰۰ شاخص صنعت سیمان در دو کانال نزولی و صعودی میان‌مدت حرکت داشته، اما در نهایت این کانال نزولی بود که قدرت بیشتری داشت. آرتا اسدی با بیان این مطلب افزود: گروه سیمان در بورس شامل ۳۱ شرکت است که از شاخص‌ترین نماد‌های آن می‌توان سیتا، ستران و سغرب را نام برد. به صورت کلی شاخص صنعت سیمان در اغلب اوقات در وضعیت نزولی بوده و در نهایت از شروع تا پایان سال حدود ۳۳درصد ریزش داشته است.

او گفت: به صورت کلی با توجه به اندیکاتور EMA نوع ۲۲ و ۶۶ در عموم زمان‌ها این شاخص در زیر این دو اندیکاتور قرار داشته است. این دو اندیکاتور روند را نشان می‌دهند و می‌توانیم بگوییم نمایشی از وضعیت کلی این شاخص هستند. پس با توجه به اینکه در کل شاخص سیمان در زیر این اندیکاتور بوده پس می‌توان گفت در سال گذشته روند نزولی و نامناسب بوده است. همچنین در حال حاضر نیز اندیکاتور استوک و RSIکه هر دو نمایشی از قدرت و شدت پرتاب روند هستند اشباع خرید را نشان می‌دهند و این یعنی قدرت روند اخیر صعودی در حال تکمیل شدن است. این شاخص در وضعیت تقریبا بدون جهت است و به لحاظ قدرت و شدت نیز در حالت اشباع قرار دارد؛ پس با توجه به موارد گفته شده احتمال اصلاح وجود دارد.

بر این مبنا به نظر می‌رسد چند نکته برای صنعت سیمان ضروری است؛ نکته اول بازبینی شیوه‌های تعیین قیمت پایه و در کنار آن راه‌اندازی تالار صادراتی سیمان برای جلوگیری از هر دامپینگ این محصول است. علاوه بر آن اتخاذ روش‌های مناسب برای به‌روزرسانی سیستم تولید در راستای ارتقای بهره‌وری در صنعت سیمان، کاهش هزینه‌ها و همکاری دولت در موضوع تامین انرژی و پرهیز از تصمیماتی که منافع تولیدکننده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد همگی از موضوعاتی است که باید به کار گرفته شود. در غیر این صورت بورس کالا به تنهایی نمی‌تواند حلال مشکلات صنعت سیمان باشد.

 

داده‌های جدید شرکت کپلر نشان می‌دهد صادرات نفت ایران به چین در ماه آوریل ۳۴درصد نسبت به سه ماه نخست سال جاری میلادی کاهش یافته است. این امر تا حد زیادی تحت تاثیر تخفیف‌های نجومی نفت روسیه است که «دنیای‌اقتصاد» قبلا رخ دادن چنین سناریویی را پیش‌بینی کرده بود. پالایشگران هندی و چینی به نظر می‌‌رسد مایلند تا با صرف‌نظر از ریسک‌ها به خرید نفت ارزان روسی ادامه دهند. بی‌تردید، این مساله کار برای حفظ سهم بازار ایران نزد مشتریان بزرگ آسیایی چون چین و هند را دشوار خواهد کرد.
از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تلاش‌های زیادی از سوی ایالات‌متحده آمریکا و متحدان غربی برای اعمال تحریم و فشار بر کرملین صورت پذیرفته است؛ هرچند، این تلاش‌‌‌‌‌‌‌‌ها تاکنون نتوانسته‌‌‌‌‌‌‌‌اند تغییری در برنامه نظامی روسیه ایجاد کنند، اما از زمان اعمال تحریم نفتی روسیه توسط ایالات‌متحده و تحریم‌های گسترده علیه بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور توسط اتحادیه اروپا، کار روسیه در بازار نفت برای فروش محموله‌‌‌‌‌‌‌‌های خود با مشکلات زیادی مواجه شده است.

در شرایطی که زمزمه تحریم نفتی روسیه توسط اتحادیه اروپا هر روز جدی‌‌‌‌‌‌‌‌تر می‌شود، شرکت کپلر می‌گوید که صادرات نفت ایران در‌ماه آوریل نسبت به ۳‌ماهه نخست سال‌جاری، بیش از ۳۴‌درصد کاهش یافته است؛ این در حالی است که نفت با تخفیف ایران گزینه محبوب پالایشگران چینی بود؛ اما اکنون با ظهور تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌های فراتر از ۳۰ دلار و حتی ۴۰ دلار در هر بشکه نفت روسیه، کار ایران برای حفظ سهم بازار خود در چین بسیار دشوار شده است. این در شرایطی است که روس‌‌‌‌‌‌‌‌ها در حال نفوذ به بازار بزرگ هند هستند و در صورت ادامه روند افزایش واردات نفت هند از روسیه، ممکن است سهم ایران از بازار هند حتی با لغو احتمالی تحریم‌ها و بازگشت به بازار جهانی نفت نیز ممکن نباشد. در واقع داده‌‌‌‌‌‌‌‌های کنونی شرکت کپلر را می‌توان مهر تاییدی بر عملی‌شدن پیش‌بینی قبلی «دنیای‌اقتصاد» درباره تهدید سهم بازار ایران توسط روسیه دانست. «دنیای‌اقتصاد» در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ طی گزارشی تحت‌عنوان «معادله روسی پترودلارها» پیش‌بینی کرد که تحریم نفتی مسکو، باعث تهدید سهم ایران در بازار چین و هند به‌عنوان ۲ مشتری اصلی کنونی و بالقوه ایران خواهد شد.

رقابت‌طلبی نفت ارزان روسی
به لطف جنگ در اوکراین که به رشد چشمگیر و رکوردشکنی‌‌‌‌‌‌‌‌های پیاپی بهای طلای‌سیاه منجر شد، دولت‌‌‌‌‌‌‌‌های نفتی خاورمیانه و غول‌‌‌‌‌‌‌‌های نفتی غربی طی ‌ماه‌های اخیر سودهای هنگفتی را به جیب زدند؛ اما در همین دوران جنگ، نفت روسیه بسیار ارزان‌‌‌‌‌‌‌‌تر از سایر گریدهای موجود در بازار معامله می‌شود. قیمت نفت‌خام روسیه به دلیل عدم‌اطمینان در بازار، دور‌شدن مشتریان و ریسک‌‌‌‌‌‌‌‌های تحریمی به‌شدت کاهش یافته و حالا هر بشکه طلای‌سیاه این کشور با تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌های ۳۰ دلاری و گاه بیشتر در بازار عرضه می‌شود. تا پیش از جنگ اوکراین، روسیه نیمی از تمام محموله‌‌‌‌‌‌‌‌های صادراتی نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی خود را به اروپا و آمریکا صادر می‌‌‌‌‌‌‌‌کرد. آمریکایی که تقریبا روزانه ۶۰۰‌هزار بشکه نفت از روس‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌خرید، آنها را تحریم کرده و اروپایی‌‌‌‌‌‌‌‌ها هم که مهم‌ترین مشتری صادرات نفت و فرآورده‌های آن از روسیه بودند؛ اکنون در یک قدمی تحریم کامل طلای‌سیاه این کشور قرار دارند، امری که می‌تواند باعث بروز مشکل و بحران‌های کلیدی برای زنجیره تامین جهانی نفت، صنعت نفت و تجارت روسیه و احتمالا افزایش هرچه بیشتر قیمت این کامودیتی شود، از این‌رو روس‌‌‌‌‌‌‌‌ها بدون توجه به تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌ها، سیاست‌های خود در قبال اوکراین و ادامه عملیات نظامی را پی گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌اند و به‌دنبال یافتن بازارهای جایگزین برای نفت‌خام خود هستند. داده‌‌‌‌‌‌‌‌های شرکت اطلاعات کالایی کپلر (Kpler) نشان می‌دهد که تخفیف گسترده نفت‌خام روسیه باعث شده تا این کشور به رقیبی برای نفت ایران در بازار غیر‌رسمی تبدیل شود و در آینده نیز می‌تواند برای فعالیت ایران در بازار رسمی نفت‌خام دردسرساز باشد.

افت ۳۴‌درصدی صادرات نفت ایران
آمارهای شرکت کپلر حاکی از آن است که در سال‌۲۰۲۱، همزمان با روی کار آمدن دولت بایدن و با از سرگیری مجدد مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای، صادرات نفت‌خام ایران نسبت به سال‌۲۰۲۰ حدود دوبرابر شده و تقریبا به ۶۷۰‌هزار بشکه در روز رسیده است. همچنین کپلر درباره میزان صادرات نفت ایران در ۳‌ماهه نخست سال‌جاری میلادی می‌گوید که چینی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در این برهه زمانی، ۸۷۰‌هزار بشکه در روز طلای‌سیاه از ایران خریداری کردند که این رقم ۳۰‌درصد بالاتر از میانگین صادرات نفت ایران در کل سال‌۲۰۲۱ بود، ضمن آنکه باید خطای احتمالی و عدم‌امکان رهگیری برخی محموله‌‌‌‌‌‌‌‌ها توسط کپلر را هم در نظر داشت و به همین دلیل، احتمالا صادرات نفت ایران در ۳‌ماهه نخست سال‌جاری حتی بیشتر از ۸۷۰‌هزار بشکه در روز بوده است. برآوردهای اولیه جدید شرکت کپلر که یکی از کارشناسان این شرکت با رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌های اروپایی درمیان گذاشته، نشان می‌دهد که همزمان با تخفیف ۳۰ دلار در هر بشکه نفت‌خام روسیه از ابتدای‌ماه آوریل، صادرات نفت ایران به حدود ۵۷۰‌هزار بشکه در روز سقوط کرده است. هر‌چند که این ارقام در حال‌حاضر برآوردهای اولیه هستند و برآورد نهایی در ‌ماه آینده ارائه خواهد شد، اما باید توجه داشت که این رقم نشان‌دهنده افت ۴/ ۳۴‌درصدی صادرات روزانه نفت ایران به چین است. البته از طرف دیگر، صادرات دریایی نفت روسیه به‌طور همزمان افزایش معناداری داشته و با ثبت میانگین ۹/ ۳‌میلیون بشکه در روز طی‌ماه آوریل، ۲۲‌درصد نسبت به قبل رشد کرده است؛ این در حالی است که آمارهای چین درباره واردات نفت از روسیه، تقریبا بدون هیچ تغییر محسوسی نسبت به ‌ماه قبل باقی‌مانده است.

این افزایش به‌معنای تعمیق نفوذ روس‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بازار چین است، زیرا پالایشگران چینی ترجیح می‌دهند تا از تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌های گسترده روسیه بهره‌‌‌‌‌‌‌‌مند شوند. یکی از پالایشگران نفت خصوصی چین در شاندونگ به روزنامه فایننشال‌تایمز تایید کرده که آنها ترجیح می‌دهند ریسک‌‌‌‌‌‌‌‌های مربوط به خرید از روسیه را بپذیرند و به‌صورت مخفیانه از این کشور نفت ارزان خریداری کنند، از این‌رو به‌نظر می‌رسد که ممکن است بخشی از معاملات نفت‌خام روسیه با مشتریان چینی، مانند آمار مربوط به واردات از ایران، به‌صورت رسمی منتشر نشود و رقم واقعی بالاتر از میزان اعلام‌شده باشد. همچنین باید توجه داشت که با توجه به احتمال افزایش صادرات نفت روسیه به چین، سهم بازار کشورهای تحت تحریمی چون ونزوئلا و ایران به همراه کشورهایی مانند نیجریه که از تامین‌کنندگان عمده و اصلی چین نیستند، در معرض خطر قرار می‌گیرد. بدیهی است که با توجه به همکاری و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌‌های مشترک بسیار گسترده متحدان عرب چین در زمینه انرژی، نمی‌توان انتظار داشت که سهم کشورهایی چون عربستان‌سعودی، عراق یا امارات در معرض تهدید جدی قرار بگیرد. البته باید یادآور شد که بخشی از تقاضای چین در ‌ماه گذشته به دلیل محدودیت‌های کرونایی این کشور، از دست رفته و کاهش یافته است، به‌همین ‌دلیل شاید در صورت منتظر ماندن تا بهبود تقاضا در این کشور، بتوان تصویری دقیق‌‌‌‌‌‌‌‌تر از موقعیت ایران و روسیه در آینده بازار نفت چین به‌دست آورد.

تهدید روسی در بازار هند
از طرف دیگر روسیه در سال‌۲۰۲۱ به‌صورت میانگین تنها ۳۰‌هزار بشکه در روز نفت به هند صادر می‌‌‌‌‌‌‌‌کرد، اما این رقم با رشد خیره کننده ۲۰ برابری در ‌ماه آوریل به ۷۰۰‌هزار بشکه در روز رسیده است. گفتنی است که هند در دوران اجرای برجام، دومین مشتری بزرگ نفت ایران بود و از آخرین کشورهایی بود که خرید نفت خود از ایران را متوقف کرد. حالا که پنجره احیای توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای کماکان باز است، نفوذ بیشتر روسیه در بازار هند می‌تواند دومین بازار اصلی نفت ایران را هم در معرض تهدید قرار دهد. پالایشگران هندی از زمان رسیدن بهای نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه، دست به خرید شاخص نفتی اورال روسیه زده‌‌‌‌‌‌‌‌اند که گاهی تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌های آن به ۳۵ دلار در هر بشکه هم می‌رسد. علاوه‌بر این، هندی‌‌‌‌‌‌‌‌ها علاقه‌مندند تا در راستای اهداف ژئوپلیتیک خود، روابط با روسیه را تقویت کنند و با خرید انرژی از این کشور، فرصت گسترده‌‌‌‌‌‌‌‌تری برای خرید تسلیحات نظامی از روسیه را به‌دست آورند. نگاهی به رویکرد پالایشگران هندی و چینی نشان می‌دهد که پیش‌بینی «دنیای‌اقتصاد» درباره آینده نفت روسیه که در گزارشی تحت‌عنوان «سناریو نفت مفت روسی» در روز ۱۷ اردیبهشت منتشر شد، تنها پس از چند روز با رونمایی شواهدی تازه و روشن، تایید شده است. با این وضعیت، به‌نظر می‌رسد که ایران در هر ۲ سناریو لغو یا عدم‌لغو تحریم‌ها با مشکلاتی برای حفظ سهم بازار خود و گسترش آن روبه‌‌‌‌‌‌‌‌رو خواهد شد و در این مسیر احتمالا در بازار چین و هند باید بر سر سهم بازار خود با روسیه‌‌‌‌‌‌‌‌ای بجنگد که پس از ازدست دادن احتمالی بازار اروپا، مجبور است که سهم خود را در بازارهای عمده آسیایی افزایش دهد. موفقیت مسکو در اجرای چنین رویکردی، علاوه‌بر جذابیت‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری و ژئوپلیتیک، مستلزم تغییر توازن قوا و سهم کشورها در بازار نفت مشتریان بزرگی چون چین و هند است.

شاخص ارزی از ادامه حرکت افزایشی خود بازماند. پس از افزایش قیمت ۵۰۰ تومانی دلار در روز ابتدایی هفته دیروز نرخ این ارز با حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش در اوایل کانال ۲۸هزار تومانی مستقر شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» از هسته مرکزی بازار ارز تهران تعداد معامله‌گران ارزی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. کمبود عرضه دلار به شکل اسکناس توسط صرافی‌ها در کنار نا اطمینانی نسبت به آینده نرخ ارز را می‌توان از عوامل مهم این عدم حضور معامله‌گران در بازار دانست. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات روز گذشته بازار ارز با ۲۰۰ تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز شنبه به سطح قیمتی ۲۸ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. قرار است انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه به تهران بیاید، تا بتواند گره مذاکرات هسته‌ای حل شود. این موضوع مورد توجه معامله‌گران است و شاید علت دست نگه داشتن از معامله، انتشار این خبر باشد.

دیروز شنبه ۱۸ اردیبهشت اسکناس دلار در بازار ارز تهران روند کاهشی جدیدی را تجربه کرد. در حالی که در روز شنبه دلار با افزایش قیمت قابل توجه ۵۰۰ تومانی به رقم ۲۸ هزار و ۵۵۰ تومان رسیده بود. دیروز نرخ این ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت. در معاملات ابتدایی روز گذشته قیمت هر برگ اسکناس دلار با حدود ۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. اما پس از گذشت چند ساعت نرخ دلار با کاهش قیمت مجدد به رقم ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. این پایان نوسانات شاخص ارزی در روز گذشته نبود. در ساعات بعدازظهر یکشنبه اسکناس آمریکایی به سطوح قیمتی پایین‌تر از نرخ مذکور نیز سرک کشید و در نهایت نرخ این ارز در بازار روز گذشته در قیمت ۲۸ هزار و ۳۵۰ تومان به فعالیت خود پایان داد.

کاهش قابل توجه حضور معامله‌گران در بازار
طبق مشاهدات به عمل آمده توسط خبرنگار «دنیای اقتصاد» از‌بازار ارز تهران، معامله‌گران کمتری نسبت به هفته‌های قبل در بازار حضور داشته و فعالیت می‌کنند. به عقیده برخی فعالان ارزی این کاهش تعداد معامله‌گران می‌تواند در راستای نا‌اطمینانی از آینده نرخ ارز باشد. از دیگر دلایل کم شدن حضور این افراد در بازار نیز می‌توان به کاهش میزان عرضه اسکناس دلار توسط صرافی‌ها اشاره کرد. در تابستان و پاییز سال گذشته و با ایجاد اختلاف نرخ قابل توجه میان ارز در سامانه نیما و بازار آزاد، عده‌ای از افراد با در دست داشتن گذرنامه اقدام به خرید دلار نیمایی و فروش آن به معامله‌گران آزاد کردند. در زمستان ۱۴۰۰ بانک مرکزی با وضع قوانین سختگیرانه‌تر درصدد مقابله با این افراد بر آمد. به صورتی که جهت دریافت سهمیه ارز نیمایی علاوه بر گذرنامه معتبر، همراه داشتن برگه رزرو بلیت پرواز خارجی نیز الزامی شد.

اکنون با کاهش حجم عرضه ارز توسط صرافی‌ها و تداوم قوانین مذکور از تعداد این نوع از معامله‌گران کاسته شده و بازار فضای خلوت‌تری نسبت به قبل را تجربه می‌کند. از دیگر موارد قابل توجه در هسته مرکزی بازار تهران می‌توان به افزایش تعداد فروشندگان اشاره کرد. در حالی که روز شنبه با ورود تقاضا‌های متاخر بعد از تعطیلات، خریداران بخش عمده بازار را تشکیل می‌دادند. دیروز اما تقاضای آنچنانی در معاملات خرد مشاهده نمی‌شد و اکثر افراد حاضر در بازار نقش فروشنده را ایفا می‌کردند. با کاهش نسبی قیمت دلار آزاد در بازار روز گذشته قیمت هر قطعه سکه امامی نیز ۵۰ هزار تومان کاهش یافت. این فلز با ارزش که در روز ابتدایی هفته به رقم ۱۳ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان رسیده بود، دیروز در محدوده قیمتی ۱۳ میلیون و ۲۹۰ تا ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومانی به نوسان پرداخت. در نهایت قیمت هر قطعه سکه امامی دیروز به رقم ۱۳ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسید.

انتشار ویدئویی از عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در دولت گذشته و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی‌بر اینکه دولت سیزدهم رکورد تاریخی چاپ پول را شکسته است، واکنش جمع توییتری بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اقتصادی‌‌‌‌‌‌‌‌ها را در پی داشت. او در بخشی از صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌هایش بیان می‌کند که «سال۱۴۰۰ چاپ پول در دولت سیزدهم به ۱۴۲‌هزار میلیارد‌تومان رسید‌ و شایسته کسب عنوان فوق‌سلطان چاپ پول شد.‌» یکی از فعالان حوزه بورس در صفحه خود در واکنش به اعلام میزان چاپ پول در دولت سیزدهم، اینطور نوشت که طبق اعلام بانک مرکزی، دولت سیزدهم در سال‌۱۴۰۰ بیش از ۱۴۲ همت پول چاپ کرده است. با این حساب تورم و گرانی با توجه به تنگنای دولت و کسری شدید بودجه همچنان ادامه‌دار است و ازطرفی احتمال فروش بیش از برنامه اوراق با فشار به بانک‌ها منجر به اضافه برداشت از بانک مرکزی و چاپ مجدد پول خواهد شد.‌»
برخی هم با انتقاد از عبدالناصر همتی اینطور نوشتند که در زمان ریاست او بر بانک مرکزی بود که بازار دلار وضعیت آشفته‌‌‌‌‌‌‌‌ای پیدا کرد و خیلی‌‌‌‌‌‌‌‌ها سکته قلبی کردند. عده‌‌‌‌‌‌‌‌ای دیگر به وضعیت بورس و نابودی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌های مردم عادی که به واسطه دعوت دولتی که او در آن مشغول به فعالیت بود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌هایشان را به بورس آورده‌‌‌‌‌‌‌‌ بودند، نوشتند و او را یکی از مقصران آن دوره معرفی کردند. برخی دیگر از فعالان اقتصادی و بورسی هم به این موضوع می‌پرداختند که چرا مسوولان کشور هر زمان که صندلی ریاست را ترک می‌کنند و دیگر پست و مقامی ندارند، منتقد می‌شوند و خودشان را دلسوز کشور و مردم نشان می‌دهند. چرا در همان زمانی که سکان‌‌‌‌‌‌‌‌دار بخشی از بدنه دولت هستند، انتقادی نمی‌کنند و حرفی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌زنند و یا حتی استعفا نمی‌دهند، وقتی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند؟

دو بخش از صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌های محمدباقر قالیباف دیروز مورد‌توجه کانال‌‌‌‌‌‌‌‌های تلگرام و فعالان فضای‌مجازی قرار گرفت. یکی اینکه اعلام کرد طبق قانون مجلس، برای هر نفر در ماه، مقدار مشخصی از چند قلم کالای ضروری مانند مرغ، تخم‌مرغ، روغن و پنیر هر نفر در نظر گرفته‌شده؛ مردم باید بتوانند این مقدار را با کالابرگ، به همان قیمت شهریور ۱۴۰۰ بخرند و دومی هم اینکه بیان کرده بود اگر قانون مجلس رعایت می‌‌‌‌‌‌‌‌شد، گرانی‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر اتفاق نمی‌افتاد. واکنش‌‌‌‌‌‌‌‌ فعالان شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی به صحبت دوم رئیس مجلس یازدهم از این قرار بود که بعد از ماجرای سفر خانواده قالیباف به ترکیه و انتشار شایعاتی مبنی‌بر خرید خانه و سیسمونی از سوی آنها در این کشور و فایل صوتی‌‌‌‌‌‌‌‌ای که بعدا از چندوچوند این سفر و اعلام رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای آن منتشر شد، باعث شده است که حالا رئیس مجلس راه خود را از رئیس دولت جدا کند. به اعتقاد افرادی که اینطور موضع‌‌‌‌‌‌‌‌گیری کرده‌‌‌‌‌‌‌‌ بودند، قالیباف وضعیت آشفته اقتصادی و تورم افسارگسیخته در جامعه را اهرمی برای انتقاد از دولت کرده است تا تلافی شایعه‌‌‌‌‌‌‌‌های منبع انتشار خبر سفر خانواده‌‌‌‌‌‌‌‌ او به ترکیه را انجام بدهد، اما در پرداختن به صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌های قالیباف درباره کوپنی‌شدن مرغ، تخم‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ، روغن و پنیر واکنش‌‌‌‌‌‌‌‌ها نه‌تنها بیشتر بود بلکه پر از خشم و انتقاد هم بود.

نکته جالب‌توجه این بود که دیروز هرچند برخی از فعالان شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی و اکثرا صفحه‌‌‌‌‌‌‌‌هایی با عکس و اسم‌‌‌‌‌‌‌‌های غیرواقعی تلاش کردند که بار دیگر توجه‌‌‌‌‌‌‌‌ها به سمت سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه جلب شود و به اختلاف قوه‌مقننه و مجریه اشاره کنند اما حجم اخبار گرانی، آلودگی‌‌‌‌‌‌‌‌هوا در شهرهای مختلف کشور، ماجرای سهمیه‌‌‌‌‌‌‌‌بندی نان و نبود روغن و ماکارونی در بازار به قدری زیاد بود که باعث شد این مساله مورد‌توجه آنچنانی قرار نگیرد، اما ماجرای پرداختن به گرانی و تورم و کمبود مایحتاج روزانه مردم، صرفا مختص به فضای خاصی از توییتر فارسی نبود و در جمع توییتری بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اقتصادی‌‌‌‌‌‌‌‌ها هم همچنان جزو سوژه‌‌‌‌‌‌‌‌های اصلی‌‌‌‌‌‌‌‌ای است که به آن پرداخته می‌شود.

دیروز داود بهرامی از فعالان حوزه بورس در واکنش به گرانی‌‌‌‌‌‌‌‌ها به موضوع ارتباطات خانوادگی اشاره کرد و نوشت: «یکی از پیامدهای تورم و گرانی مواد غذایی کم‌شدن ارتباطات فامیلی و خانوادگی است. بدون‌شک با برنج کیلویی ۱۰۰هزار‌تومان و مرغ ۴۰‌هزارتومانی جمع‌‌‌‌‌‌‌‌های خانوادگی کمتر شده است، چراکه یک مهمانی ساده برای صاحب‌‌‌‌‌‌‌‌خانه چند صد‌هزار‌تومان آب می‌خورد و از طرفی همین کم‌شدن روابط فامیلی باعث افسردگی می‌شود.‌»

در کنار انتقادهای تند و تیز و زیر سوال بردن دستاوردها و عملکرد دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدنش توسط بخش زیادی از حاضران در شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی و گروه‌های پیام‌رسان تلگرام، دیروز علی شمخانی بعد از مدت‌ها در صفحه شخصی خود در توییتی فارسی به دفاع از دولت سیزدهم پرداخت. او نوشت: «ایجاد امنیت در دو بعد سلامت و غذا یکی از اصلی‌‌‌‌‌‌‌‌ترین دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌های دولت سیزدهم برای تامین آرامش پایدار در جامعه است. تک‌رقمی شدن آمار فوت مبتلایان به کرونا دستاورد مدیریتی بسیار بزرگی است که با همدلی و مشارکت می‌توان آن را در عرصه‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر تکرار کرد.‌»

استفاده از هشتگ امنیت غذایی توسط دبیر شورای‌عالی امنیت ملی باعث شد که برخی از کاربران توییتر و اینستاگرام به این مساله بپردازند که زمانی در کشور صحبت از مسائل و دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌هایی بود که تمام آنها حول‌محور مسائل سیاسی و اجتماعی و شهروندی می‌‌‌‌‌‌‌‌گذشت، اما حالا کار به امنیت غذایی رسیده و تمام آن دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌ها فراموش شده است. پرداختن به چرایی این موضوع و روند طی شده برای رسیدن به این نقطه جزو محورهای نوشته‌‌‌‌‌‌‌‌های این کاربران بود.

اما وضعیت هشتگ‌‌‌‌‌‌‌‌ها هم تا حدودی تغییر کرده است. با بهبود وضعیت بورس، هشتگ بورس در اینستاگرام هم تا حدودی توانست در لیست هشتگ‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که توسط کاربران جست‌وجو می‌شوند قرار بگیرد. با این هشتگ تا ساعت ۱۴ دیروز در اینستاگرام بیش از ۱۸۰۰ پست منتشرشده بود، اما در اینستاگرام خبری از قرارگرفتن هشتگ بورس در لیست ترندها نبود. ماکارونی و روغن هم جایگاه خود را در لیست ترندهای توییتر فارسی از دست دادند، در مقابل هشتگ‌‌‌‌‌‌‌‌های پدیده گیت و گلگهرگیت جزو هشتگ‌های ترند در توییتر تا ساعت ۱۴ دیروز بودند.

 

عضو هیات‌عامل صندوق توسعه ملی با اعلام اینکه این صندوق در ازای سود از پیش تعیین‌شده نسبت به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری ۱۲‌هزار میلیاردی در بازار سهام اقدام کرده و در پایان دوره پنج سال‌می‌تواند پول خود را برداشت کند، گفت: صندوق با مجوزی که اخیرا صادر شده، در حال آماده‌سازی جهت ورود مستقیم و گسترده برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری جدید در بازار سرمایه است که از قراردادهای قبلی متفاوت خواهد بود. علیرضا میرمحمدصادقی؛ عضو هیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی جزئیاتی از جریان سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری ۱۲‌هزار میلیارد‌تومانی در صندوق تثبیت بازار سرمایه و جریان مجوز سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید در بورس را تشریح کرد. این مقام مسوول در صندوق توسعه ملی با اشاره به اینکه مصوبه ورود به این سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری، در راستای حمایت از بازار سرمایه بوده است، توضیح داد: با توجه به تلاطمی که در مقطعی در بازار سرمایه ایجاد و بحث سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری یک‌درصدی از منابع صندوق توسعه ملی پیش‌آمد، طبق محاسبات صورت‌گرفته بر مبنای منابع ورودی به صندوق، مقرر شد معادل ریالی ۵۱۰‌میلیون دلار به‌صورت تدریجی در بازار سهام سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری شود که این مبلغ به نرخ سامانه معاملات الکترونیک (ETS) حدود ۱۲‌هزار میلیارد‌تومان است.

وی با اشاره به اینکه در آذرماه ۱۳۹۹ اولین پرداخت به مبلغ هزار میلیارد‌تومان انجام شد، گفت: در ادامه به دلیل برخی مسائل از جمله استنباط از مصوبه و مشخص‌نبودن محل منابع قابل پرداخت، واریز متوقف شد. در نهایت در اردیبهشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه سال‌گذشته با مصوبه هیات‌امنای صندوق توسعه ملی، میزان نرخ سود و مبلغ مشخص شد، بانک مرکزی نیز حدود هزار میلیارد‌تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی را به صندوق تثبیت بازار تزریق کرد که چون بدون هماهنگی با صندوق توسعه ملی بود، برای این پرداخت، قراردادی بین طرفی منعقد نشد.  میرمحمد‌صادقی با بیان اینکه در دی‌ماه سال‌گذشته در مورد اینکه میزان پرداخت ماهانه و اینکه از محل بازگشت تسهیلات پرداختی و طلب صندوق توسعه ملی از سازمان امور مالیاتی باشد، توافق شد، گفت: با اینکه قرارداد قبلی هنوز از سوی صندوق تثبیت بازار امضا نشده بود، صندوق توسعه ملی برای نشان‌دادن پایبندی به تعهدات خود، پرداخت ۶۵۰ میلیارد‌تومانی در ۲۶ دی‌ماه انجام داد ولی با توجه به اختلاف‌نظرهایی که وجود داشت، روند واریز اقساط، مدتی متوقف شد تا اینکه اخیرا طی مذاکرات صورت‌گرفته، مسائل حل و فصل و پرداخت از سر گرفته شد.

وی با اشاره به پرداخت دو قسط ۶۵۰ میلیارد‌تومانی به‌صورت یکجا به صندوق تثبیت بازار که در اوایل اردیبهشت‌ماه انجام شد، افزود: بر این اساس ۱۳۰۰ میلیارد‌تومان به صندوق تثبیت بازار پرداخت شد که امیدواریم تا پایان اردیبهشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه دو قسط دیگر پرداخت شود.  به گفته این عضو هیات‌عامل صندوق توسعه ملی تاکنون ۴‌هزار میلیارد‌تومان از رقم پیش‌بینی شده ۱۲‌هزار میلیاردی از سمت صندوق توسعه ملی به بازار سهام تزریق شده است و ۸‌هزار میلیارد‌تومان دیگر نیز به‌صورت اقساط ۶۵۰ میلیارد‌تومانی پرداخت خواهد شد که احتمالا تا یک‌سال آینده تکمیل می‌شود.  وی در رابطه با اینکه این تزریق پول چه منفعتی برای صندوق توسعه ملی دارد و سرانجام این ۱۲‌هزار میلیارد‌تومان چه خواهد شد، یادآور شد: این مبلغ به‌صورت قرارداد پنج‌ساله و در چند قرارداد پیش‌بینی شده است که قابلیت تمدید دارد؛ به‌طوری که هر ۶۵۰ میلیارد‌تومان قراردادی جداگانه دارد و از زمان انعقاد، پنج سال‌بعد سررسید ‌خواهد شد. در ازای این سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری نیز سود ثابت‌شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در اختیار صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد و ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم در پایان دوره، سرمایه اولیه را برداشت کنیم.

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی در رابطه با میزان سودی که این صندوق از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری ۱۲‌هزار میلیاردی در صندوق تثبیت بازار، دریافت خواهد کرد پاسخی ارائه نکرد. میرمحمد‌صادقی همچنین با بیان اینکه صندوق توسعه ملی مایل به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری در بازار سهام البته به شرط سود تثبیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشده، است گفت که صندوق مایل است به‌صورت مشارکت با صندوق تثبیت بازار یا مستقل، در بازار سهام سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری و با سازوکار مشخص عملیات گسترده‌ای در این بازار داشته باشد.  وی در این رابطه به مصوبه سال‌گذشته هیات‌امنای صندوق توسعه ملی اشاره و توضیح داد: بر این اساس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم به‌جای سپرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری در صندوق تثبیت بازار، از این طریق، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری مستقیم داشته باشیم؛ به‌طوری که صندوق توسعه ملی صرفا پول را در اختیار صندوق تثبیت بازار قرار ندهد بلکه در کنار آن عملیات شبه‌کار‌گزاری یا خرید و فروش سهام را با نظارت خود داشته باشد. در این حالت سود از قبل تعیین نمی‌شود و صندوق توسعه ملی ریسک نوسان قیمت سهام را پذیرفته و خود جهت حمایت از بازار سرمایه وارد می‌شود.  این مقام مسوول در صندوق توسعه ملی یادآور شد که سازوکار لازم جهت ورود صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری در بازار سهام در حال تدوین است ولی تا نهایی‌شدن آن، به روند سپرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری نزد صندوق تثبیت بازار سهام ادامه خواهد داد.

 

بعد از رکودی ۶۰۰روزه در تالار شیشه‌ای، حالا ۱۰۰روز است که بورس مسیری صعودی را طی می‌کند. در این مدت نماگر اصلی تالار شیشه‌ای توانسته است حدود ۲۹درصد از کف ثبت‌شده در ۵بهمن‌۱۴۰۰ اوج بگیرد و تنها ۴/ ۱درصد تا سقف تجربه‌شده در سال۱۴۰۰ فاصله دارد. افزایش جذابیت بازار با رسیدن قیمت‌ سهام به سطوح پایین‌تر از ارزش ذاتی و در کنار آن خودنمایی محرک‌هایی همچون رشد قیمت جهانی کامودیتی‌ها، حذف دلار ترجیحی، گام‌های اولیه سیاستگذار برای اصلاح برخی ساختارهای معیوب و جدیدتر از همه بازگشت مجدد انتظارات تورمی از مهم‌ترین عواملی هستند که این روند صعودی را پشتیبانی می‌کنند. آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد در همین بازه ۱۰۰روزه، نسبت قیمت به درآمد بازار ۴/ ۱درصد افزایش یافته است و میانگین روزانه ارزش معاملات نیز نسبت به روزهای کم‌فروغ بازار، از رونق گرفتن معاملات حکایت می‌کند. با این حال تنور بورس هنوز آن‌چنان که باید داغ نشده است و سهامداران حقیقی برای سپردن سرمایه‌های خرد به این بازار همچنان مردد هستند.

100 روز از آغاز رالی صعودی اخیر در بورس تهران می‌گذرد و در این مدت نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌ای توانسته حدود 29‌درصد از کف ثبت‌شده در 5بهمن‌‌‌‌‌‌‌ماه فاصله بگیرد. رسیدن قیمت‌‌‌‌‌‌‌ سهام به سطوح پایین‌تر از ارزش ذاتی و در کنار آن خودنمایی محرک‌هایی همچون رشد قیمت جهانی کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌ها و جدیدتر از همه شدت گرفتن مجدد انتظارات تورمی از مهم‌ترین دلایلی است که این روند صعودی را پشتیبانی می‌کند. حالا شاخص‌کل سهام تنها 4/ 1‌درصد از سقف تجربه شده در سال 1400 فاصله دارد و آنگونه که خبرگان بازار می‌گویند ممکن است نزدیک‌شدن به این محدوده تا حدودی به هراس سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران بینجامد. آیا شاخص‌کل به‌راحتی این مرحله را نیز پشت‌سر می‌‌‌‌‌‌‌گذارد یا همانند دو موج صعودی شکل گرفته در 5/ 1 سال گذشته، موقتی خواهد بود؟ این گزارش قصد پاسخ‌دادن به این سوالات را ندارد و تنها درصدد مرور آمار و ارقام ثبت‌شده در این برش زمانی 100 روزه است.

سه موج صعودی در رکودی فرسایشی
روند صعودی قیمت سهام که از اوایل بهمن سال گذشته آغاز شده بود، در سال‌جاری ادامه یافت تا در میانه فروردین‌‌‌‌‌‌‌ماه سال‌جاری، این نماگر از کف اخیر خود بیش از ۲۱درصد فاصله بگیرد و بر اساس تعریف‌‌‌‌‌‌‌های مرسوم در بازارهای مالی وارد فاز صعودی یا گاوی شود. این سومین‌‌‌‌‌‌‌بار از آغاز رکود ۶۰۰روزه در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌ای بود که معامله‌‌‌‌‌‌‌گران شاهد تغییر فاز و موجی افزایشی بودند. در موج اول صعود که استارت آن از اوایل آبان 99 خورد، شاخص‌کل سهام 26‌درصد افزایش ارتفاع داد و توانست خود را تا محدوده یک‌میلیون و 527‌هزار واحد بالا بکشد اما از ادامه راه واماند و تا محدوده یک‌میلیون و 150‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد. موج دوم صعود اما در سال گذشته تجربه شد، پس از آن که شاخص‌کل بورس تهران در اوایل خردادماه 1400 تا کف یک‌میلیون و 95‌هزار واحد نزول کرده بود، شاهد تغییر مسیر این نماگر و رسیدن به قله آن سال یعنی یک‌میلیون و 575‌هزار واحد در اوایل شهریورماه آن سال بودیم که از رشد حدود 44‌درصدی حکایت می‌‌‌‌‌‌‌کرد، اما این موج صعودی نیز دوام نیاورد و بار دیگر شاخص‌کل مجبور به عقب‌‌‌‌‌‌‌نشینی شد. در جدیدترین رالی صعودی شاخص‌کل که از اوایل بهمن‌‌‌‌‌‌‌سال گذشته آغاز شد، تا به اینجای کار شاخص‌کل حدود 29‌درصد صعود کرده و تنها 4/ 1درصد تا سقف تجربه‌شده در موج‌های صعودی اخیر فاصله دارد.

مروری بر محرک‌های موج سوم
آنگونه که بررسی‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد صعود قیمت جهانی کالاهای اساسی که به موجب تهاجم روسیه به اوکراین رقم خورد، یکی از مهم‌ترین محرک‌های آخرین رالی صعودی بازار سهام بود. بر اساس شاخص کالایی بلومبرگ که سبد متنوعی از مواد خام را پوشش می‌دهد، متوسط قیمت کالاها به دلار در دو سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذشته بیش از دوبرابر شده و در بازه زمانی یکساله نیز از رشدی 48‌‌‌‌‌‌‌درصدی حکایت می‌کند و در سال نو میلادی و پس از اصابت ترکش‌‌‌‌‌‌‌های جنگ رخ داده در شرق اروپا، این شاخص رشد بیش از 31‌درصدی را تجربه کرده است. در این میان بورس تهران که با توجه به حضور شرکت‌های بزرگ معدنی، فلزی، پتروشیمی و پالایشی، در عمل بورسی کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌محور به‌شمار می‌‌‌‌‌‌‌رود، ارتباط مستقیم و مهمی با روند قیمت مواد خام در سطح جهانی دارد. به این ترتیب تا به اینجای کار روند صعودی تجربه شده در نرخ کالاهای اساسی در بازار جهانی توانسته با تقویت انتظار از افزایش سودآوری شرکت‌های کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور بازار سهام، نماگرهای بورسی را نیز صعودی کند. در کنار این عامل مهم، کاهش جدی قیمت سهام در یک و نیم سال گذشته و تعدیل نسبت قیمت به درآمد به کانال 5واحد خود محرکی بود تا شاهد افزایش جذابیت سهام سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری باشیم. جذابیتی که تنها مختص گروه‌های کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور نبود و

سهام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کوچک بورس تهران را نیز دربرگرفت. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد در این برش زمانی، شاخص‌کل هم‌‌‌‌‌‌‌وزن که به‌عنوان نماینده سهام با ارزش بازار پایین شناخته می‌شود، با افزایش بیش از 35‌درصدی همراه شده که از سبقت کوچک‌ترهای بورسی حکایت می‌کند.

در چنین شرایطی بود که اقدامات مثبت سیاستگذار در سال‌جاری همچون نمایش نامحدود عمق مظنه برای معامله‌‌‌‌‌‌‌گران و افزایش متقارن دامنه‌نوسان به 6‌درصد به سهامداران این سیگنال را ارسال کرد که اصلاح ساختاری بورس در تیررس قرار دارد و می‌توان به افزایش کارآیی این بازار امیدوار بود، ضمن آنکه رکود فرسایشی طولانی‌‌‌‌‌‌‌مدت سهام و نصف‌شدن سرمایه بسیاری از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران در این مدت سبب شده تا

نقص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازار سرمایه بیش از گذشته مورد‌‌‌‌‌‌‌توجه فعالان بازار قرار گیرد و حالا نه‌‌‌‌‌‌‌تنها در بدنه کارشناسی، بلکه سهامداران خرد این بازار نیز به این واقعیت پی برده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند که بورس نیازمند اصلاحات ساختاری و رفع محدودیت‌هایی است که در هر برش زمانی به گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را در معرض ریسک قرار می‌دهد و تا زمانی که تجدیدنظری در این‌‌‌‌‌‌‌خصوص نشود، حتی دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صعودی نیز چندان خوشایند نخواهند بود، چراکه سهامداران به این واقعیت پی برده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند افزایش قیمت‌هایی که عموما به حبابی‌‌‌‌‌‌‌شدن و چربی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرفتن بدنه بازار سهام منجر می‌شود، نزولی فرسایشی و طاقت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرسا را به‌‌‌‌‌‌‌دنبال خواهد داشت که گریزی از آن نیست، از این‌رو شاهد ایجاد مطالبه‌‌‌‌‌‌‌ای عمومی در بازار برای برای اصلاح ساختارها هستیم که نکته‌‌‌‌‌‌‌ای مثبت برای جذب سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های سرگردان است.

و اما دلار 4200‌تومانی که ماجراهای زیادی برای سیاستگذاران ایجاد کرده است، حالا به خداحافظی بسیار نزدیک شده است. سهامداران حالا چشم امید دارند که در سال‌جاری، این دغدغه مهم مرتفع شود تا زمینه برای رشد سودآوری شرکت‌های بورسی نیز فراهم شود. شاید یکی از دلایل افزایش متقاضیان خرید سهام گروه‌های مرتبط نیز به این موضوع برگردد و در صورت خداحافظی اقتصاد ایران با دلار ترجیحی، چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز روشنی را می‌توان برای بورس و شرکت‌های ریالی متصور بود.

و اما از همه این محرک‌‌‌‌‌‌‌ها که بگذریم، حالا شدت‌گرفتن مجدد انتظارات تورمی نیز جمع بورسی‌‌‌‌‌‌‌ها را گرم کرده است و باید دید آیا همانند سال 99 مجددا شاهد سرازیر شدن موج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های سرگردان به بازار سهام برای در امان ماندن از گزند تورم خواهیم بود یا این‌بار به واسطه افزایش فشار بر گرده خانوارها شرایط متفاوت است. البته باید توجه داشت که با وجود سردشدن تنور اخبار برجامی، اما هنوز امید می‌رود به‌زودی شاهد احیای این معاهده نقض‌شده از سوی آمریکا باشیم. در صورت احیای برجام هر چند خبری از شدت‌‌‌‌‌‌‌گیری انتظارات تورمی نخواهد بود اما ثبات اقتصادی، پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌‌پذیرشدن اقتصاد، کاهش هزینه و دردسرهای مبادله کالا و خدمات برای شرکت‌های صادرات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور، افزایش درآمد شرکت‌های ریالی به سبب بهبود وضعیت معیشتی خانوارها و از همه مهم‌تر برچیده‌‌‌‌‌‌‌شدن بساط اقتصاد دستوری با کاهش فشارهای تحریمی بر دولت‌ها خود محرکی قدرتمند برای بورس تهران خواهد بود. موضوعی که می‌تواند سودی چندگانه برای بنگاه‌های بورسی؛ چه داخلی و چه صادراتی داشته باشد.

رالی 100 روزه بورس از دریچه آمار
همان‌طور که اشاره شد در 100 روز اخیر که شاخص‌کل سهام وارد موج جدید صعودی شده است، شاخص‌کل حدود 29‌درصد (نرخ بهره مرکب روزانه بر اساس روزهای کاری بورس معادل 4/ 0 درصد) و نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌وزن 35‌درصد افزایش ارتفاع داده است.

در این میان P/ E کل بازار سهام از 3/ 7 به 7/ 8 واحد رسیده که از رشد 4/ 1واحدی حکایت می‌کند. خالص خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها اما هر چند هنوز در بازه زمانی 100 روزه مثبت نشده است اما میانگین روزانه این متغیر از 287 میلیارد‌تومان در روزهای رکودی بورس به 86 میلیارد‌تومان در رالی صعودی اخیر، کاهش یافته است، اما ارزش معاملات خرد سهام متغیر مهم دیگری است که همواره مورد‌توجه کارشناسان و تحلیلگران بورسی است. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد میانگین روزانه این متغیر در برش زمانی مورد بررسی یعنی از 6 بهمن‌‌‌‌‌‌‌ 1400 تا روز گذشته، از4‌هزار میلیارد‌تومان فراتر رفته و در روزهای اخیر نیز به حدود 7‌هزار میلیارد‌تومان رسیده است؛ این در حالی است که در برخی روزهای رکودی سال گذشته ارزش دادوستدها حتی به کمتر از‌ هزار میلیارد‌تومان نیز رسیده بود و فضایی نیمه‌تعطیل را بر بازار سهام حاکم کرده بود.

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه میدهد. مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما