دوج کوین به‌دنبال خبر فروش توییتر با قیمت ۴۴ میلیارد دلار به ایلان ماسک شب گذشته بیش از ۲۵ درصد رشد کرد و اکنون به دهمین ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار تبدیل شده است. جامعه دوج کوین فروش توییتر به ایلان ماسک را خبری مثبت در نظر گرفته‌اند؛ زیرا دوج کوین، ارز دیجیتال محبوب ماسک است و پیش‌تر نیز صحبت‌هایی درباره استفاده از این توکن در پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای توییتر مطرح شده بود. با اینکه ماسک تاکنون بارها اعلام کرده هیچ توکن شیبا اینویی ندارد، قیمت این ارز دیجیتال نیز به‌دنبال جهش دوج کوین حدود ۵ درصد افزایش یافته است.

 

قیمت نفت در معاملات روز گذشته، دوشنبه، به دلیل نگرانی‌های فزاینده درباره چشم‌انداز تقاضای جهانی انرژی به دلیل قرنطینه‌های طولانی‌مدت COVID-۱۹ در شانگهای و افزایش احتمالی نرخ‌های بهره آمریکا، حدود ۴ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود در دو هفته گذشته رسید.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از سی ان بی سی، تحلیلگران موسسه مشاوره گروه اوراسیا، درباره خطر کاهش تقاضای نفت هشدار دادند و طولانی‌تر شدن جنگ اوکراین، چشم‌انداز رشد اقتصادی کندتر در سال جاری در بحبوحه افزایش نرخ بهره ایالات متحده و ادامه قرنطینه در بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، سبب تجدیدنظر نزولی در پیش‌بینی‌های تقاضای نفت شده است.

دشواری‌های قرنطینه کووید-۱۹ در شانگهای به هفته چهارم کشیده شده و دستورات آزمایش دسته جمعی در بزرگترین منطقه پکن این نگرانی را برانگیخت که پایتخت چین ممکن است سرنوشت مشابهی داشته باشد.

در روز گذشته، بهای آتی برنت ۴.۳۳ دلار معادل ۴.۱ درصد کاهش به ۱۰۲ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۳.۵۳ دلار معادل ۳.۵ درصد کاهش به ۹۸ دلار و ۵۴ سنت رسید.

هر دو معیار پس از، از دست دادن نزدیک به ۵ درصد در هفته گذشته، به پایین‌ترین سطح خود از ۱۱ آوریل بسته شدند. از زمانی که در اوایل ماه مارس به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۸ رسید، قیمت‌ها حدود ۲۵ درصد سقوط کردند.

این عقب‌نشینی سبب شد تا سفته‌بازان آمریکایی موقعیت معاملات آتی و گزینه‌های معاملاتی دیگر خود را در هفته گذشته به پایین‌ترین سطح از آوریل ۲۰۲۰ کاهش دهند.

همچنین با فشار بر قیمت نفت، دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای دیگر به دلیل احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا به بالاترین حد در دو سال اخیر رسید. دلار قوی، نفت را برای سایر دارندگان ارز گران می‌کند.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه که اجتناب مشتریان از نفت روسیه به دلیل تحریم‌های غرب را در پی داشت، نفت در اوایل سال از عرضه‌های محدود حمایت شد. اگر اتحادیه اروپا نفت خام روسیه را ممنوع کند، بازار از محدودیت بیتری برخوردار می‌شود.

بر اساس گزارشی در روزنامه تایمز لندن به نقل از معاون اجرایی کمیسیون اروپا، والدیس دامبروسکیس، اتحادیه اروپا در حال آماده سازی «تحریم های هوشمند» علیه واردات نفت روسیه است.

به گفته نیکولین بروماندر، تحلیلگر ارشد ریستاد انرژی، اگرچه کمیسیون اتحادیه اروپا در حال کار بر بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه است، اما تحریم صادرات نفت از روسیه در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد.

برهمین اساس، شرکت NK Rosneft PAO روسیه پس از درخواست پیش‌پرداخت به روبل، نتوانست نفت خود را در یک مناقصه جامبو بفروشد. به بیانی دیگر، شرکت بزرگ نفتی این کشور باید راه‌هایی برای هدایت نفت خام بیشتر به خریداران آسیایی از طریق معاملات خصوصی پیدا کند.

مقامات ایالات متحده، که به زودی سفارت خود را در اوکراین بازگشایی خواهد کرد، گفتند که تولید نفت و گاز داخلی در حال افزایش است و به افزایش ادامه خواهد داد و یک تا ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز که از بازار خارج شده است را جبران خواهد کرد.

قیمت نفت و طلا در معاملات امروز

قیمت نفت برنت در معاملات امروز، سه‌شنبه، در ساعت ۷:۵۱ به وقت تهران، با افزایش ۱.۲۷ درصدی در هر بشکه، ۱۰۳ دلار و ۶۲ سنت معامله شد.

قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش یک درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۹۹ دلار و ۵۳ سنت معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، افزایش ۰.۵۰ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۹۰۵ دلار و ۶۰ سنت معامله شد.

نقره نیز با افزایش ۱.۲۰ درصدی، ۲۳ دلار و ۹۵ سنت دلار معامله شد

مس با افزایش ۱.۴۸ درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۵۱۵ دلار قیمت خورد.

معاونت نظارت بر بازار شرکت فرابورس با انتشار اطلاعیه‌ای از شمول ۱۴ نماد برای تغییر دامنه نوسان قیمت در صورت تمایل به رعایت بندهای ۲ ، ۳ و ۴ ضوابط مربوط به ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، پیرو اطلاعیه ۲۲ فروردین شرکت فرابورس ایران با موضوع ضوابط مربوط به ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس تهران و فرابورس، پس از بررسی‌های صورت گرفته طی ۶ ماهه منتهی به فروردین سال جاری، ۱۴ نماد به شرح جدول ذیل مشمول بندهای ۲، سه و چهار ماده یک ضوابط مذکور هستند.

بنابراین، بازارگردانان این نمادها در صورت تمایل می‌توانند با رعایت سایر بندهای ضوابط مربوط به ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس تهران و فرابورس، درخواست تغییر دامنه نوسان قیمت را به فرابورس ارائه دهند.

در ارتباط با صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نیز اوراق تامین مالی توجه به مفاد ماده ۲ ضوابط مربوط به ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس تهران و فرابورس ضروری است.

کدام‌یک از نمادهای فرابورسی مشمول تغییر دامنه نوسان شدند؟

 

عرضه خودرو در بورس‌کالا به جای حذف قرعه‌کشی، مورد تایید کارشناسان بازار سرمایه است؛ اما به باور آنان باید الزاماتی باشد که به‌واسطه آن عرضه خودرو در بورس‌کالا به نتیجه مثبتی بینجامد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با عرضه خودرو در بورس‌کالا، تولیدکننده خودرو از این سازوکار منافع مناسب و بیشتری خواهد برد، گفت: عرضه خودرو در بورس‌کالا گامی بسیار مهم است که اگر شامل تمام محصول‌‌‌های خودروسازها شود، می‌‌‌تواند حرکتی مهم در راستای حذف قرعه‌‌‌کشی باشد.

مهدی بیات‌منش افزود: خودروهای تولیدی در داخل کشور به دو بخش تقسیم می‌شوند: بخش اول، خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت است و بخش دوم که مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستند. به‌عنوان مثال، خودروهای تولیدی گروه خودروسازی بهمن یا بخشی از خودروهای ایران‌خودرو مشمول قیمت‌گذاری دستوری نمی‌‌‌شوند. در شرایط فعلی امکان عرضه این‌گونه خودروها در بورس‌کالا وجود دارد. خودروهایی مثل تارار و هایما از جمله خودروهای قابل عرضه در بورس‌کالا هستند.

به گفته این کارشناس، با سیستم حراج در بورس‌کالا، به نظر می‌رسد تولیدکننده خودرو از این سازوکار منافع مناسب و بیشتری خواهد برد. اما باید توجه کرد که سیستم فعلی حراج و عرضه، عامل و ابزاری برای بالا بردن و افزایش قیمت به صورت کاذب نشود و مسوولان بورس‌کالا با نظارت دقیق می‌‌‌توانند مانع این مشکل شوند. بیات‌منش ادامه داد: نکته منفی که می‌‌‌تواند رخ دهد عدم‌حمایت از مصرف‌کننده است که باید در این مورد بورس‌کالا هوشیار باشد؛ چرا که مردم، مصرف‌کننده نهایی خودروی داخلی هستند و ممکن است عرضه خودروهای لوکس در بورس‌کالا باعث افزایش قیمت دلخواه برای تولیدکننده شود که وظیفه بورس‌کالا را سخت‌تر می‌کند.

او گفت: ممکن است اولویت صنعت خودرو به جای کاهش بهای تمام‌شده به افزایش سودآوری از طریق افزایش قیمت فروش معطوف باشد. در حالی که می‌شود با کاهش بهای تمام‌شده قیمت خودرو به طور مثال در سهمیه فولاد، انرژی و کنترل مناسب عرضه در بورس‌کالا موضوع را مدیریت کرد. در کل موضوع عرضه خودرو در بورس‌کالا گامی بسیار مهم است که اگر این عرضه شامل تمام محصول‌‌‌های خودور شود، می‌‌‌تواند حرکتی بزرگ برای حذف قرعه‌‌‌کشی قلمداد شود.

پیش‌تر هم نماینده‌‌‌های مجلس همچون مهدی طغیانی، مهدی عسگری و محمدرضا‌پور ابراهیمی از پیشنهاد عرضه خودرو در بورس‌کالا به جای قرعه‌کشی به‌عنوان ایده مناسب یاد کرده بودند. البته مسوولان سابق، عرضه خودرو در بورس‌کالا را آزمایش جسارت و جرات دولت در شرایط فعلی عنوان کرده‌اند.

به گفته احمد رحیمی، مدیر عملیات عرضه بورس‌کالای ایران برای نخستین‌بار پذیرش خودروی شاهین در بورس‌کالا انجام شده و در حال تکمیل مراحل برای عرضه در بورس‌کالاست.

 

گام بزرگی برای از سر گرفته شدن آتی سکه طلا برداشته شد تا جایی که با راه‌‌‌اندازی قراردادهای اختیار معامله، خوش‌بینی به آغاز معاملات آتی سکه طلا افزایش یافته است. این در حالی است که ارزش معاملات بازار قراردادهای آتی در بورس‌کالا به بیش از یک‌هزار میلیارد تومان در فروردین‌‌‌ماه رسید. این روند کلی پتانسیل روزهای خوبی را برای بازارهای مشتقه بورس‌کالا به همراه دارد و امیدواریم خاطره قراردادهای آتی سکه طلا زنده شود؛ آن‌‌‌هم در کنار قراردادهای اختیار معامله، گواهی و صندوق‌های طلا در بورس‌کالا می‌‌‌توان گفت که پس از مدت‌‌‌ها زنجیره معاملاتی این کالا تکمیل خواهد شد.
همان‌‌‌گونه که عنوان شد، ‌‌‌قرارداد اختیار معامله سکه طلا با سررسید شهریور ۱۴۰۱ از چهارشنبه هفته جاری، ۷اردیبهشت راه‌اندازی می‌شود. به گزارش کالاخبر، مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس‌کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای از راه‌اندازی قرارداد اختیار معامله سکه طلا با سررسید شهریور ۱۴۰۱ خبر داد.

براساس این اطلاعیه، راه‌اندازی قراردادهای اختیار خرید و فروش سکه طلا سررسید شهریور امسال از روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت خواهد بود. تاریخ سررسید قراردادهای مذکور ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ است. قراردادهای اختیار معامله بدون حد نوسان قیمت، با دوره گشایش به مدت ۳۰دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز می‌شوند و با دوره عادی معاملاتی ادامه می‌یابند.

۲۶۷‌هزار قرارداد آتی در فروردین منعقد شد
ارزش معاملات بازار قراردادهای آتی در بورس‌کالا به بیش از یک‌هزار میلیارد تومان در فروردین رسید. ارزش معاملات بازار آتی بورس کالای ایران در فروردین ۱۴۰۱ به یک‌هزار و ۱۵۵میلیارد تومان نزدیک شد و در این بازه زمانی ۲۶۷‌هزار و ۵۱۳قرارداد آتی بر پایه سه دارایی زعفران‌نگین، صندوق طلا و نقره منعقد شد. در نخستین‌ماه از سال ۱۴۰۱ در سه سررسید اردیبهشت، تیر و شهریورماه ۱۴۰۱ تعداد ۲۵۳‌هزار و ۱۳۷قرارداد آتی زعفران نگین به ارزش یک‌هزار و ۴۱میلیارد تومان در بازار منعقد شد و این دارایی با افزایش ۹۵درصدی از لحاظ حجم و افزایش ۹۰درصدی (سالانه ) از لحاظ ارزش کل معاملات، مانند ماه‌های اخیر صدرنشین بازار بود. انعقاد ۱۱‌هزار و ۲۳۸قرارداد آتی صندوق طلا در چهار دوره تحویل فروردین، خرداد، مرداد و مهر سال‌جاری ارزشی بالغ بر ۱۰۷میلیارد تومان را ثبت کرد. این دارایی از نظر حجم با افزایش ۴درصدی و از لحاظ ارزش معاملات با افزایش ۹درصدی روبه‌رو و دوم شد. معامله‌گران ۳‌هزار و ۱۳۸قرارداد آتی نقره را نیز در سه‌سررسید فروردین، خرداد و مردادماه امسال منعقد کردند و با ثبت ارزش بیش از ۵/ ۶میلیارد تومان این دارایی را در جایگاه سوم معاملات قرار دادند.

احتمال قرنطینه پکن سقوط نرخ کامودیتی‌‌‌ها را در بازارهای جهانی به همراه داشت، به نحوی که مس کانال ۱۰‌هزار دلاری را از دست داد، آلومینیوم تا مرز ۳‌هزار دلار عقب نشست و هر بشکه نفت‌خام آمریکا با از دست دادن کانال ۱۰۰دلاری تا ۹۷دلار سقوط کرد. در این شرایط، سقوط قیمت در بازار آهن و فولاد کشورهای آسیای شرقی به‌مراتب جدی‌‌‌تر بود. قرنطینه‌‌‌های سختگیرانه در چین به کاهش رشد اقتصادی این کشور منجر شده است که این موضوع خبر بدی برای بازارهای کالایی تلقی می‌شود و با افت تقاضا زمینه عقبگرد قیمتی را فراهم می‌کند. در این شرایط بانک خلق چین نسبت به کاهش ارزش یوآن اقدام کرده است تا بتواند از طریق تقویت بازارهای صادراتی بخشی از کاهش رشد اقتصادی را جبران کند.
سقوط کامودیتی‏‏‌ها با بازگشت کرونا به پکن
بازارهای کالایی آخرین هفته ماه آوریل را با عقبگرد محسوس قیمتی آغاز کردند، به نحوی که روز دوشنبه ۲۵مارس، شاخص قیمتی سنگ‌‌‌آهن در معاملات آتی بورس‌کالای دالیان کاهش ۸درصدی داشت. شاخص نرخ سنگ‌‌‌آهن در سنگاپور نیز با افت ۱۲درصدی روبه‌رو شد. این افت نرخ شامل حال محصولات آهنی و غیرآهنی نیز شد، به نحوی که تا اواسط روز دوشنبه ۲۵آوریل، بهای هر تن مس در بورس فلزات لندن کاهش ۷/ ۱درصدی، نرخ هر تن آلومینیوم افت ۵/ ۴درصدی و بهای هر تن روی کاهش ۵/ ۴درصدی را تجربه کرد. این افت نرخ شامل حال فلزات گرانبها و محصولات گروه انرژی نیز می‌‌‌شد. در حالی که سخنرانی جروم پاول در خصوص عزم فدرال‌رزرو برای کنترل نرخ تورم و احتمال افزایش ۵/ ۰درصدی نرخ بهره در ایالات‌متحده آمریکا سیگنالی کاهشی برای بازارهای مالی و کالایی دنیا به همراه داشت، شیوع کرونا در پکن و جدی‌شدن خبر احتمال قرنطینه پایتخت چین باعث شد تا سقوط قیمتی کامودیتی‌‌‌ها سرعت بیشتری به خود بگیرد.

قرنطینه پکن، سیگنال‌‌‌ساز اصلی بازارهای کالایی شد
مقامات شانگهای روز دوشنبه ۲۵آوریل از ۵۱مورد فوتی جدید در میان بیماران کووید-۱۹ خبر دادند. ظرف ماه‌‌‌های گذشته، ارائه آمار دقیق و شفاف از فوتی‌‌‌های کرونایی در چین متوقف شده است. در این شرایط اعلام ۵۱مورد فوتی نسبت به آخرین داده‌‌‌های رسمی اعلام‌شده رقم نسبتا بالایی به ‌‌‌شمار می‌رود. براساس آمارهای ملی چین، روز شنبه ۲۳آوریل بیش از ۲۰‌هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در این شهر شناسایی شد. این در حالی است که شانگهای به‌‌‌عنوان پرجمعیت‌‌‌ترین شهر چین و بزرگ‌ترین مرکز تبادلات تجاری این کشور، از ابتدای این ماه تحت شدیدترین قرنطینه‌‌‌های سختگیرانه قرار دارد.  در این شرایط، مقامات پکن از بروز و گسترش کرونا در شهر پکن خبر داده‌‌‌اند. مقامات بهداشتی چین صبح یکشنبه از شناسایی ۲۲مورد جدید ابتلا به کرونا در این شهر خبر دادند. این تعداد مبتلا با انجام آزمایش از نیمه‌شب صبح جمعه تا ۴بعدظهر روز شنبه، شناسایی شدند که رقمی قابل‌توجه برای این شهر است. با توجه به موارد بالای ابتلا به کرونا در منطقه چائویانگ پکن، مقامات دولتی به مردم دستور دادند تا این منطقه را ترک نکنند و قرار است از تمام مردم این منطقه ظرف سه‌روز تست کرونا گرفته شود. به این ترتیب، پکن در وضعیت اضطراری قرار گرفته و احتمال اعمال قرنطینه سختگیرانه در پایتخت چین مطرح شده که این موضوع از سویی موجب صف کشیدن مردم برای خرید ضروری شده و از سوی دیگر بازارهای کالایی را در این کشور و تمام دنیا قرمزپوش کرده است.

ضربه کاری در کمین اقتصاد چین
ارزش یوآن چین روز دوشنبه ۲۵آوریل کاهش ۵۸/ ۰درصدی داشت. بانک خلق چین هفته گذشته ارزش پول چین را ۷/ ۲‌درصد ضعیف کرد. این روند کاهش ارزش روز دوشنبه ۲۵آوریل نیز ادامه‌‌‌دار شد. کاهش ارزش پول ملی از جمله سیاست‌‌‌های مرسوم در چین برای افزایش صادرات تلقی می‌شود، با این حال کاهش ارزش یوآن، واردات را برای چینی‌‌‌ها گران می‌کند. با توجه به سهم بالای چین در واردات کامودیتی‌‌‌ها، افت ارزش یوآن، به احتمال زیاد، کاهش تقاضا برای کامودیتی‌‌‌ها را به دنبال دارد که این موضوع سیگنالی کاهشی برای بازارهای جهانی تلقی می‌شود.  با وجود این، کاهش رشد اقتصادی چین باعث شده است تا بانک خلق چین نسبت به کاهش ارزش پول ملی اقدام کند و به این ترتیب بتواند بر سهم خود در بازارهای جهانی بیفزاید. روند رو به رشد تورم جهانی ظرف دوسال اخیر با حمله روسیه به اوکراین شدت بیشتری به خود گرفت. این تورم با کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان به افت تقاضا منجر شده که سیگنالی کاهشی برای بازارها تلقی می‌شود. در این شرایط چینی‌‌‌ها قصد دارند با کاهش ارزش پول ملی، محصول تولیدی خود را برای متقاضیان بین‌المللی ارزان کنند و به این ترتیب بتوانند بر سهم خود در بازارهای جهانی بیفزایند.  اقتصاد چین ظرف سال‌های گذشته بر مبنای افزایش تقاضای داخلی و صادراتی رشد پیدا کرده است؛ اما دولت چین در سال‌های اخیر تاکید ویژه‌‌‌ای بر کاهش وابستگی اقتصادی به بازارهای خارجی داشت. کاهش وابستگی اقتصادی شامل حال کاهش وابستگی به واردات و صادرات بود. با وجود این، تلاش دولت پکن برای حمایت از اقتصاد داخلی این کشور با تکیه بر تحریک تقاضای داخلی با اعمال محرک‌‌‌های مالی نتیجه رضایت‌‌‌بخشی به همراه نداشته و این موضوع باعث شده است تا مجددا دولت پکن برای بازگشت اقتصاد به مسیر رشد به فکر تقویت صادرات باشد.  واقعیت این است که سیاست «کرونای صفر» چین ضربه سنگینی به اقتصاد این کشور وارد کرده که تبعات آن بر اقتصاد جهانی نیز مشهود است. موسسه نامورا (Namura) روز جمعه پیش‌بینی قبلی خود در خصوص رشد اقتصادی چین در سه‌ماه دوم سال‌جاری میلادی را از ۴/ ۳‌درصد به ۸/ ۱‌درصد کاهش داد. این موسسه پیش از این برآورد کرده بود که چین در سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی ۳/ ۴درصدی داشته باشد؛ اما این برآورد را نیز به ۹/ ۳‌درصد تقلیل داد.  کاهش رشد اقتصادی چین به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور دنیا که مصرف‌کننده حدود ۵۰‌درصد کامودیتی‌‌‌ها در دنیاست، می‌‌‌تواند به افت تقاضا برای کالاهای پایه منجر شود که این موضوع سیگنال کاهشی قوی برای بازارها به همراه خواهد داشت. با وجود این، استمرار جنگ روسیه و اوکراین با ایجاد اخلال در بخش عرضه، باعث کاهش عرضه نیز می‌شود. در عین حال هزینه تولید و حمل کامودیتی‌‌‌ها نیز در ماه‌‌‌های اخیر افزایشی شده است که این موضوع باعث می‌شود مانعی قوی در مقابل سقوط بهای کامودیتی‌‌‌ها وجود داشته باشد و تجربه سقوط قیمت کالایی‌‌‌ها در ابتدای شیوع کرونا در ماه‌‌‌های ابتدایی سال ۲۰۲۰ بعید به نظر می‌‌‌رسد.

سنگ‌‌‌آهن پیشران سقوط قیمتی شد
تشدید بحران کرونا در چین به سقوط نرخ کالاهای پایه منجر شد. در این میان، سنگ‌‌‌آهن افت نرخی به مراتب بالاتر را تجربه کرد، به‌‌‌نحوی که روز دوشنبه ۲۵آوریل سنگ‌آهن در معاملات آتی بورس کالای دالیان برای تحویل در سپتامبر بیش از ۸‌درصد کاهش یافت. احتمال تشدید کرونا چشم‌‌‌انداز مصرف در کوتاه‌مدت را تیره کرده و از این منظر زمینه سقوط قیمتی در بازارها را فراهم آورده است.  در این شرایط تاکید شورای ملی برنامه‌‌‌ریزی چین بر کاهش تولید فولاد در چین ظرف سال‌جاری میلادی نیز مزید بر علت شده است تا سنگ‌‌‌آهن بیش از سایر کامودیتی‌‌‌ها با کاهش نرخ روبه‌‌‌رو شود. تلاش دولت پکن برای پایبندی به برنامه کاهش انتشار آلاینده‌‌‌های کربنی باعث شد تا میزان تولید فولاد خام در این کشور کاهش ۳۰میلیون تنی داشته باشد. در حالی که انتظار می‌‌‌رفت دولت چین برای افزایش رشد اقتصادی درصدد حمایت از فولادسازان برآید، اعلام شد که چین در سال ۲۰۲۲ نیز بر کاهش انتشار آلاینده‌‌‌های کربنی متعهد بوده و از میزان تولید فولاد خود خواهد کاست؛ این موضوع با احتمال افت تقاضا برای مواد اولیه فولادسازی زمینه عقبگرد قیمتی در بازار این محصولات را رقم زد.

 

سایه جنگ در شرق اروپا میان روسیه و اوکراین همچنان بر سر بازار جهانی نفت‌خام سنگینی می‌کند. واحد اطلاعات مجله اکونومیست در گزارش جدید چشم‌انداز جهانی خود بر اهمیت این جنگ برای بازار کامودیتی‌ها و به‌ویژه طلای سیاه تاکید کرده است و می‌گوید که تا زمان ادامه پیدا کردن درگیری‌ها در اوکراین که احتمالا تا پایان۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت، نمی‌توان منتظر کاهش معنادار قیمت‌ها بود. به تعبیری دیگر، از نگاه آنان ادامه جنگ میان روسیه و اوکراین به مثابه گارانتی حفظ سطح قیمتی ۱۰۰ دلار بر بشکه یا بیشتر برای نفت‌خام خواهد بود. از سوی دیگر، وضعیت مشابهی در بازار گاز، فلزات اساسی و کالاهای غذایی که روسیه از تامین‌کنندگان اصلی آنهاست به وجود آمده و این کامودیتی‌ها نیز روندی مشابه نفت‌خام خواهند داشت. از سوی دیگر، یک تحلیلگر ارشد سابق اوپک نیز می‌گوید به‌دلیل ویژگی کشش قیمتی نفت‌خام، افزایش بهای این کامودیتی به معنای کاهش تقاضا برای آن نخواهد بود و شرایط به همین شکل باقی می‌ماند.
گارانتی نفت 100 دلاری؟
تاثیر کلیدی که جنگ روسیه و اوکراین بر بازار نفت و سایر کامودیتی‌‌‌ها گذاشت، کماکان ادامه خواهد داشت. واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) در گزارش چشم‌‌‌انداز جهانی خود با تاکید بر اهمیت این رویداد در بازار نفت، گفته است که ادامه پیدا کردن درگیری‌‌‌ها در اوکراین، عملا به معنای گارانتی قیمت طلای سیاه در سطح قیمتی ۱۰۰ دلار در هر بشکه و بیشتر خواهد بود.

بازوی تحقیقاتی اکونومیست همچنین بر این باور است که این شرایط در بازار نفت و به طور کلی‌‌‌تر در بازار کامودیتی‌‌‌ها، تا زمان پایان جنگ که به عقیده آنها دست‌کم در انتهای سال ۲۰۲۲ خواهد بود، ادامه پیدا می‌کند. از سوی دیگر، حسن بالفکیه، تحلیلگر ارشد سابق تقاضای نفت در اوپک نیز در یادداشتی به بررسی ساختار تقاضا و عرضه در بازار نفت پرداخته و می‌‌‌گوید که قیمت‌های بالاتر نفت منجر به کاهش تقاضا به شکل محسوسی نمی‌شود و به همین دلیل نیز نمی‌توان انتظار داشت که قیمت‌های بالاتر با افت تقاضا و در نتیجه تعدیل قیمت‌ها مواجه شود. او در یادداشت خود می‌‌‌گوید در چنین شرایطی، تنها می‌توان بخش عرضه را به وسیله نهادهایی چون اوپک کنترل کرد؛ اما بخش تقاضا به دلیل جنگ در اوکراین، چشم‌‌‌انداز نامشخص و ضعیف اقتصادی جهان و عواملی از این دست، کاملا از کنترل خارج است و نمی‌توان انتظار افت چشمگیر تقاضا در بلندمدت را داشت، هر چند که این عوامل تا حدی بر تقاضای کوتاه‌مدت اثر می‌‌‌گذارند. گفتنی است که طی روز دوشنبه بهای شاخص‌‌‌های کلیدی نفت خام به دلیل تشدید محدودیت‌های کرونایی در شانگهای، نگرانی از کاهش تقاضا در چین و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا با کاهشی چشمگیر روبه‌‌‌رو شدند و به کف قیمتی خود طی ۲ هفته اخیر رسیدند.

جنگ در اوکراین؛ ضامن نفت ۱۰۰ دلاری
جدی‌‌‌ترین اثر جنگ روسیه و اوکراین برای اقتصاد جهانی افزایش قیمت کامودیتی‌‌‌ها خواهد بود. واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) در گزارش جدید چشم‌‌‌انداز جهانی خود اعلام کرد که تا زمان ادامه درگیری‌‌‌ها در اوکراین، قیمت نفت خام بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه باقی خواهد ماند. این گزارش می‌‌‌گوید تهدید اعمال تحریم‌ها بر صادرات سوخت‌‌‌های فسیلی روسیه و افزایش عدم‌اطمینان در مورد عرضه، وضعیت بحرانی موجود در بخش عرضه را تشدید خواهد کرد. قیمت گاز در اروپا پس از افزایش ۵ برابری در سال گذشته، طی سال‌جاری ۶۵ درصد افزایش خواهد یافت. اروپا ذخایر گاز محدودی دارد و حالا نگرانی‌هایی در مورد عرضه گاز برای فصل زمستان نیم کره‌شمالی در سال ۲۰۲۲-۲۳ وجود دارد. آگاته دامارایس، مدیر پیش‌بینی جهانی واحد اطلاعات اکونومیست می‌‌‌گوید که اروپا در حال کاهش تقاضای خود برای گاز روسیه است که این امر باعث کاهش تولید روسیه و فشار بیشتر بر زنجیره عرضه خواهد شد. واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش خود گفت: «ما انتظار داریم قیمت‌های بالاتر کامودیتی‌‌‌ها به تورم جهانی دامن بزند. تورم در سال‌جاری به ۷/ ۷‌درصد خواهد رسید که بالاترین رقم در ۲۶ سال گذشته است.»

به‌‌‌رغم نگرانی‌ها در مورد تاثیر درگیری روسیه و اوکراین بر اقتصاد آنها، بانک‌های مرکزی اقتصادهای بزرگ جهان تلاش‌‌‌های خود را برای کنترل تورم افزایش می‌دهند. واحد اطلاعات اکونومیست همچنین در بخشی از گزارش خود گفته که روسیه تولیدکننده عمده چند فلز اساسی مانند آلومینیوم، تیتانیوم، پالادیوم و نیکل است و پس از جهش همه این بازارها در سال گذشته، تا زمانی که جنگ در اوکراین ادامه داشته باشد، این قیمت‌ها در سطوح اوج خود باقی خواهند ماند. وضعیت بازار گندم، ذرت، جو و کلزا نیز تا زمان ادامه جنگ، وضعیتی مشابه این کامودیتی‌‌‌ها را خواهد داشت. به همین شکل، در بازار نفت نیز می‌توان انتظار روند مشابهی داشت. جنگ بین روسیه و اوکراین از طریق تحریم‌های مالی علیه مسکو، قیمت‌های بالاتر کامودیتی‌‌‌ها و اختلال در زنجیره تامین بر اقتصاد جهانی تاثیر می‌‌‌گذارد. این عوامل مشترکا باعث افزایش تورم و کاهش شدید رشد اقتصادی به طور مشخص در اروپا می‌‌‌شوند. واحد اطلاعات اکونومیست می‌‌‌گوید که این وضعیت در ادامه سال نیز به همین گونه خواهد بود، زیرا انتظار می‌رود که جنگ روسیه و اوکراین تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه یابد.

اثر تورم و گرانی سوخت بر تقاضا
حسن بالفکیه، تحلیلگر ارشد سابق تقاضای نفت در دبیرخانه اوپک طی یادداشتی در وبگاه عرب نیوز به بحث عرضه و تقاضا در بازار پرداخته است.  او در یادداشت خود با اشاره به عقب‌نشینی بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی درباره انتظاراتشان از رشد اقتصاد و تجارت جهانی گفته است که بر اساس همین عقب‌‌‌نشینی‌‌‌ها و همچنین نیاز به نفت برای فعالیت‌های اقتصادی، سازمان‌های بین‌المللی نیز پیش‌بینی‌‌‌های خود درباره تقاضای نفت را کاهش داده‌‌‌اند. در همین حال، تورم نیز در سراسر جهان به سطوح کم سابقه‌‌‌ای رسیده که دهه‌‌‌هاست به چشم دیده‌‌‌ نشده‌‌‌اند و حتی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد نیز می‌‌‌گوید که قیمت جهانی کالاهای غذایی در ماه مارس به بالاترین سطح خود رسیده که نتیجه مستقیم جنگ روسیه و اوکراین است. بالفکیه می‌‌‌گوید با توجه به قیمت فعلی نفت خام، قیمت سوخت در جایگاه‌‌‌ها در سراسر جهان در حال افزایش است که در صورت تداوم عوامل کنونی بازار، از نظر تئوری باید به کاهش تقاضا برای نفت منجر شود.

این تحلیلگر سابق اوپک در ادامه توضیح داده که کشش قیمتی یک کامودیتی، شاخصی است که نشان می‌دهد میزان تقاضا شده چقدر نسبت به قیمت آن حساس است. بر اساس همین شاخص، کشش قیمتی نفت خام پایین است، بنابراین افزایش قیمت‌ها به سختی می‌تواند بر تقاضا آن تاثیر بگذارد. این به آن معناست که قیمت نفت خام باید به طور قابل‌توجهی تغییر کند و قبل از اینکه تاثیر معناداری بر رفتار مصرف‌کننده بگذارد، برای مدتی در سطح جدید باقی بماند. وی در ادامه دوران بحران مالی جهانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ را مثال می‌‌‌زند و می‌‌‌گوید که قیمت نفت خام در پی این بحران طی سال ۲۰۱۰ نسبت به سال ۲۰۰۹ بیش از ۲۹‌درصد و در سال ۲۰۱۱ نسبت به سال ۲۰۱۰ حدود ۴۰‌درصد افزایش یافت؛ اما این افزایش قیمت‌ها تاثیر محدودی بر تقاضا داشت. در واقع مصرف نفت در آن دوره – هر چند با سرعتی کمتر – به افزایش خود ادامه داد. بالفکیه می‌‌‌گوید که تقاضای معلق در اکوسیستم بازار نفت – به‌خصوص در دوران پس از رکود اقتصادی – معمولا به بهبود تقاضا کمک می‌کند.

تقاضا در بازار کنترل‌پذیر نیست
او در ادامه گزارش خود به این امر اشاره کرده که هرچند قیمت‌های پایین‌‌‌تر در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به تحریک تقاضا برای کشورهای عمده مصرف‌کننده نفت به‌ویژه در حوزه حمل‌‌‌ونقل منجر شد، اما این امر لزوما با افزایش قیمت‌ها منجر به کاهش تقاضا نمی‌شود. این متخصص حوزه تقاضای نفت می‌‌‌گوید که در همان سال‌ها که قیمت نفت پایین‌‌‌تر بود در زمینه حمل‌‌‌ونقل، ساخت‌‌‌وساز و رونق پتروشیمی، توازن بازار نفت را تغییر داد و بخش بسیار عمده‌‌‌ای از رشد تقاضا در آن دوران نه لزوما به دلیل قیمت‌های پایین، بلکه به‌خاطر تغییرات اساسی در ساختار عرضه و تقاضا بازار بوده است. این تحلیلگر کویتی سابق اوپک می‌‌‌گوید که سازمان اوپک و متحدانش پس از آخرین نشست بر تعهد خود برای تضمین ثبات بازارهای نفت از طریق عرضه کافی نفت خام به بازارهای جهانی تاکید کردند.

از سوی دیگر نیز پیش‌بینی‌‌‌های مختلف می‌‌‌گویند که اکنون انتظار می‌رود طی ماه‌‌‌های آینده با توجه به افزایش تورم، آشفتگی ژئوپلیتیک در اروپای شرقی و چشم‌‌‌انداز اقتصادی ضعیف‌‌‌تر نسبت به پیش‌بینی‌‌‌های انجام شده در اوایل سال، تقاضای طلای سیاه اندکی کاهش باید. بالفکیه در بخش پایانی تحلیل خود می‌‌‌گوید که چنین عواملی غیرقابل مهار و خارج از کنترل هستند که شدت و مدت آنها تعیین‌‌‌کننده تاثیرشان بر تقاضای کوتاه‌مدت است. او البته معتقد است که عقب‌‌‌نشینی شدید بخش تقاضا طی سال‌های گذشته بر اثر پاندمی کرونا، باعث شده تا اثرات منفی بر قیمت‌ها کاهش یابد.

کاهش بهای نفت آمریکا به زیر ۱۰۰ دلار
روز دوشنبه بهای نفت خام با کاهشی ۵‌درصدی به کمترین میزان خود در تقریبا ۲ هفته گذشته رسید، چرا که نگرانی‌ها از افزایش طولانی‌مدت قرنطینه کووید-۱۹ شانگهای و افزایش بالقوه نرخ بهره در آمریکا باعث کاهش نرخ طلای سیاه شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، در شانگهای، مقامات خارج از مراکز مسکونی نرده‌‌‌هایی ایجاد کرده‌‌‌اند که اعتراض عمومی را برانگیخته است. در پکن نیز بسیاری از مردم از ترس قرنطینه‌‌‌ای مشابه پس از ظهور چند مورد جدید کووید، ذخیره مواد غذایی را آغاز کرده‌‌‌اند. جفری هالی، تحلیلگر کارگزاری اواندا می‌‌‌گوید: «به نظر می‌رسد که چین همان فیل در اتاق است. تشدید محدودیت‌های سیاست کووید صفر (zero-COVID) در شانگاهی و ترس از گسترش اُمیکرون در پکن، باعث دستکاری احساسات بازار در روز دوشنبه شده است.»

فیونا سینکوتا، تحلیلگر سیتی ایندکس نیز می‌‌‌گوید که شانگهای هیچ نشانه‌‌‌ای مبنی بر کنار گذاشتن سیاست سخت‌‌‌گیرانه‌‌‌اش برای مقابله با کووید نشان نمی‌‌‌دهد؛ در عوض نیز متعهد شده که اجرای محدودیت‌های کووید را افزایش دهد که این امر می‌تواند به تقاضای نفت بیشتر آسیب برساند. نفت همچنین به دلیل چشم‌‌‌انداز افزایش نرخ‌های بهره آمریکا که باعث تقویت دلار آمریکا می‌شود، تضعیف شد. دلار قوی‌‌‌تر باعث می‌شود که کامودیتی‌‌‌های مبتنی بر دلار برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌‌‌تر شوند و تمایل به افزایش ریسک‌‌‌گریزی در میان سرمایه‌گذاران را به همراه دارد. تا زمان تنظیم این گزارش در ساعت ۱۶:۲۵ دقیقه روز دوشنبه به وقت تهران، شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت با کاهشی ۴۴/ ۴‌درصدی به قیمت ۹۷ دلار و ۵۴ سنت به ازای هر بشکه معامله می‌شود. این قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت در معاملات روز دوشنبه نیویورک، نمایانگر سقوط ۴ دلار و ۵۳ سنتی این شاخص نفتی نسبت به قیمت بسته‌‌‌شده جلسه معاملاتی پیشین در روز جمعه است. بهای هر بشکه نفت خام برنت در بازار لندن نیز با افتی ۴ دلار و ۹۳ سنتی به ۱۰۱ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه رسیده که نشان‌‌‌دهنده عقبگرد ۶۲/ ۴‌درصدی این شاخص کلیدی بازار نفت است. بهای هر ۲ شاخص نفتی طی هفته گذشته به دلیل نگرانی‌ها در مورد تقاضا، تقریبا ۵‌درصد افت کردند و نسبت به سطوح اوج خود فاصله بیشتری گرفتند.

 

با بازگشایی بازارها در هفته جدید، بیشتر دارایی‌های ریسکی به روند نزولی خود ادامه دادند. دارایی‌های امن نیز از فشار فروشندگان در امان نبودند. طلا که هفته گذشته خود را با آرایش هجومی به مقاومت روانی ۲ هزار دلار آغاز کرده بود، در پی اظهارنظرهای جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا در جلسه صندوق بین‌المللی پول، با سد فروشندگان مواجه شد‌ و قیمت هر اونس تا به زیر ۱۹۰۰ دلار کاهش یافت که پایین‌ترین قیمت ماهانه است. اظهارات پاول مبنی بر افزایش ۵/ ۰ درصدی نرخ بهره در جلسه آتی فدرال رزرو و احتمال افزایش شتاب رشد نرخ بهره در ماه‌های آتی موجب شده که بیشتر معامله‌گران سرمایه‌های خود را به سمت دلار و اوراق خزانه آمریکا روانه کرده و از دارایی‌های ریسکی‌تر پرهیز کنند.
افت دسته‌جمعی بازارها 
موج خروج سرمایه از بازارها به خصوص بازارهای ریسکی در روزهای اخیر سرعت بیشتری گرفته است. علت این امر آن است که بسیاری از معامله‌گران انتظار دارند که رشد اقتصادی در ماه‌های آینده به‌شدت کاهش یابد و حتی اقتصاد جهانی به حالت رکودی نزدیک شود. این موضوع در گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول نیز کاملا ملموس بود. در جدیدترین گزارش این سازمان رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲ رقم ۲/ ۳ درصد پیش‌بینی شده و این درحالی است که پیش‌بینی‌های این سازمان در اوایل سال جاری در حدود رقم ۶ درصد بود.

جنگ آثار مخربی بر اقتصاد در سرتاسر جهان داشته و بسیاری از کشورها را با مشکل مواجه کرده است. برای مثال تا پیش از این پیش‌بینی‌ها گویای آن بود که ناحیه یورو در سال جاری ۳ درصد بزرگ‌تر شود، ولی اکنون پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد این ناحیه نه‌تنها بزرگ‌تر نخواهد شد، بلکه ۱/ ۴ درصد نیز کوچک‌تر می‌شود. از طرف دیگر این ناحیه تورم ۳/ ۵ درصدی را تجربه خواهد کرد.

به نظر می‌رسد خطر تورم روز به روز برای اقتصاد آمریکا جدی‌تر می‌شود. آخرین گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا نشان از افزایش ۵/ ۸ درصدی این شاخص داشت. این درحالی است که قیمت غذا و انرژی به شکل غیر قابل کنترلی درحال افزایش است. قیمت نفت برنت به ۱۰۲ دلار به ازای هر بشکه رسیده که می‌تواند هزینه تولید انرژی را بسیار بالا ببرد. همین موضوع نیز باعث شده سیاست‌مداران به دنبال سرعت‌بخشی به سیاست‌های ضدتورمی خود باشند. بر اساس صحبت‌های جرمی پاول، فدرال رزرو در چهارماه آینده نرخ بهره را دائما افزایش خواهد داد. این موضوع موجب می‌شود که حجم سرمایه بسیار زیادی به سمت بانک‌ها روانه شود و از طرفی نیز هزینه وام‌گیری برای کسب و کارها و خانوارها افزایش ‌یابد که موجب کاهش حجم نقدینگی در سطح جامعه خواهد شد. علاوه بر این موضوع، فرآیند فروش دارایی‌های فدرال رزرو نیز می‌تواند اثر بسزایی بر بازار داشته باشد، بنابراین در روزهای آتی این سیاست به‌شدت توسط معامله‌گران زیرنظر خواهد بود.

معامله‌گران اکثر بازارها به خصوص بازار سهام و رمزارزها در روزهای اخیر خروج سرمایه را بیشتر از دیگر گروه‌ها احساس کردند. بیت‌کوین در میانه‌های هفته گذشته تا کانال ۴۳ هزار دلار رشد کرد و به همراه آن، بسیاری از آلت‌کوین‌ها نیز رشد کردند. اما پس از سخنان پاول، معامله‌گران این بازار تحت تاثیر سخنان وی قرار گرفته و دارایی خود را به فروش رساندند که موجب شد قیمت نخستین رمزارز بازار دوباره به زیر ۴۰ هزار دلار بازگردد. اتریوم که دومین رمزارز بزرگ بازار است، شرایط مشابه بیت‌کوین را داشته و به حمایت ۲۹۰۰ دلار نزدیک‌تر می‌شود. این ریزش در بازار رمزارزها با ریزش در بازار سهام نیز همبستگی داشت. در بازار سهام، شاخص نزدک ۷/ ۲ و شاخص داوجونز ۸/ ۲ درصد افت را تجربه کرد.

 

دلار که در روزهای اخیر یک روند افزایشی را به خود گرفته بود، با یک سیگنال مسیر خود را تغییر داد و کاهشی شد. پس از انتشار سخنان سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، مبنی بر مثبت و روبه جلو بودن مذاکرات ایران و عربستان و همچنین مکالمه تلفنی حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه ‌ و جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات هسته‌ای وین، در زمینه بازگشت طرفین به هسته مرکزی این مذاکرات، دلار کاهشی شد. سکه نیز در پی کاهش قیمت ارز روند کاهشی جدیدی از خود به ثبت رساند و به سطوح قیمتی کانال ۱۲ میلیون تومانی بازگشت. قیمت هر برگ دلار آزاد در روز گذشته به رقم ۲۷ هزار و ۷۳۰ تومان رسید.

دیروز دوشنبه 5 اردیبهشت دلار در بازار آزاد ارز تهران با کاهش قیمت فعالیت خود را آغاز کرد. پس از افزایش قیمت اندک مشاهده شده در روز یکشنبه گذشته و نزدیک شدن شاخص بازار ارز به کانال 28 هزار تومانی، دیروز نرخ این ارز با 110تومان کاهش نرخ نسبت به قیمت روز یکشنبه در سطح قیمتی 27 هزار و 800 تومان شروع به کار کرد. نرخ دلار در روز گذشته برای ساعاتی در نزدیکی رقم مذکور به نوسان پرداخت و در حوالی ظهر روز گذشته مجددا با 50 تومان کاهش قیمت در رقم 27 هزار و 750 تومان معامله شد. این پایان تحرکات شاخص بازار ارز در روز گذشته نبود و نرخ دلار تا ساعات پایانی بازار روز دوشنبه مجددا شاهد نوسانات کاهشی بود. دلار بازار هرات نیز در تبعیت از دلار سبزه‌میدان تهران در روندی کاهشی به سطوح اولیه کانال 27 هزار تومانی بازگشت و در بازه 27 هزار تومان تا 27 هزار و 100 تومان نوسان کرد. کاهش قیمت‌های صورت گرفته در بازار روز گذشته تنها مختص به اسکناس آمریکایی نبود. پوند و یورو دیگر ارز‌های معتبر بازار نیز در روز گذشته هرکدام به ترتیب با 512 و 381 تومان کاهش قیمت به ارقام 35 هزار و 231 تومان در ازای اسکناس پوند انگلیس و 29 هزار و 745 تومان در ازای اسکناس یورو رسیدند.

تحلیلگران بازار ارز تهران از تاثیر سیگنال‌های سخنگوی وزارت امور خارجه در بازار سخن گفتند. دیروز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشور در نشستی مطبوعاتی با اصحاب رسانه اعلام کرد: گفت‌وگوهای ایران و عربستان در بغداد با تلاش‌هایی که دولت عراق انجام داده بود و تمهیدات و مساعدت‌های دولت عمان در روز پنج‌شنبه هفته گذشته برگزار و گفت‌وگوها رو به جلو و مثبت بود. چارچوب‌هایی که از ابتدا پیش‌بینی شده بود مورد بررسی قرار گرفت و گفت‌وگوها جدی بود. او همچنین در زمینه گفت‌وگو‌های هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی و مکالمه تلفنی وزیر امور خارجه با جوزپ بورل افزود: آنچه از مذاکرات که مربوط به ایران و 1+4 است، تمام شده و آنچه بین ایران و آمریکا باقیمانده از طریق خودش در حال پیش بردن است. بورل و امیرعبداللهیان بر این باور بودند که تنفس خوب نیست و هنوز تصمیمی درباره اینکه این دیدار در کجا و در چه سطحی انجام شود گرفته نشده است. این گفت‌وگوها از طریق هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای وین در حال انجام است. به عقیده فعالان بازار ارز واکنش کاهشی دلار به سخنان این مقام مسوول حاکی از تداوم انتظارات کاهشی جامعه و معامله‌گران از آینده نرخ ارز در بازار است.  روند قیمتی سکه امامی نیز در بازار روز گذشته کاهشی بود. قیمت هر قطعه سکه امامی در بازار روز دوشنبه با 140 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه در سطح قیمتی 12 میلیون و 960 هزار تومان معامله شد. آخرین تاریخی که سکه امامی در سطوح قیمتی پله نهایی کانال 12 میلیون تومانی معامله شد 20 فروردین و در جریان آغاز روند افزایشی سکه در سال جدید بود. با وجود کاهش قیمت سکه، حباب این فلز گران‌بها حدود 40 هزار تومان افزایش یافته و به رقم 480 هزار تومان رسید.

 

حامد مددی/ کارشناس بازار سرمایه
برخی از شرکت‌ها در روند صعودی بازار سهام افزایش محسوسی را تجربه کردند، دیگر شرکت‌ها نیز به دلیل اینکه پروسه سود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهی آنها در جریان داد و ستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها کوتاه‌مدت بوده، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران آنها بر اساس استراتژی کوتاه‌مدت خود اقدام به شناسایی سود کردند تا در موقعیت بهتر و البته در نرخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی پایین‌تر به‌طور مجدد اقدام به ورود کنند.
اینکه در محدوده فعلی سهامداران خرید و نگه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داری سهام را اولویت قرار نمی‌دهند، طبیعی ارزیابی می‌شود چرا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که مدت‌ها بازار ریزشی بوده است اما با تغییر ذهنیت معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران رفته‌رفته به چنین سمت و سویی میل پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم.  افت و خیز کنونی بازار به‌رغم موارد مطرح‌شده، برای جامعه سهامداران بازار سرمایه بار روانی دارد. در عین حال به لحاظ بنیادی و تکنیکالی جای نگرانی نیست و پیش‌بینی ورود به محدوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بالاتر دور از ذهن نخواهد بود. با توجه به روند معاملات روز گذشته، سهام شرکت‌های کوچک و متوسط نیز عموما در اولویت سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان قرار داشتند.

در صورتی‌که مذاکرات اتمی با قدرت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی به نتیجه مطلوب نرسد، طبیعتا سهام دلاری بازار سهام مورد‌توجه سهامداران قرار می‌گیرد. در حال‌حاضر نیز به‌نظر می‌رسد موضوع شناسایی سود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران با دید کوتاه‌مدت در محاسبات از وزن بیشتری برخوردار است.  برآیند داد و ستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بازار سهام حتی در چند روزی که قیمت سهام شرکت‌ها تا حدودی با ریزش همراه شد، نشان از شرایط مطلوب و روند مساعد دارد؛ چرا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که معاملات به نحو مناسبی در جریان بود و البته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سهام شرکت‌های کوچک در محدوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معقولی مورد معامله قرارگرفتند.  سیاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دولت در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قیمت، کنترلی است. اعمال عوارض برای تولیدکنندگان، قیمت‌گذاری دستوری و مواردی از این قبیل اجازه نمی‌دهند که بخش تورم پررنگ شود، بنابراین روند تورم در سال‌جاری کاهشی ارزیابی می‌شود. در صورت ایجاد روند فرسایش در پروسه مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نیز به‌نظر نمی‌رسد که تورم افزایش پیدا کند.  دولت با ابزاری که قابلیت کنترل قیمتی دارد، حتی به‌صورت موقت تا زمان تعیین‌تکلیف مذاکرات برجام قیمت‌ها را در سطوح فعلی تثبیت می‌کند تا نرخ تورم نیز با تغییراتی همراه نشود.

به نظر می‌رسد که سهامداران، دلار را در محدوده ۲۶ تا ۳۰‌هزار‌تومان پذیرفته‌اند. نوسانات محدود در بازه ۱۰‌درصدی تفاوت چندانی در مسیر معاملاتی بخش مولد نخواهد داشت. توجه بازار معطوف به حرکت نقدینگی در بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موازی است؛ اینکه جریان پول به سمت طلا و دلار میل می‌کند یا خیر.  در شرایط کنونی مذاکرات، نرخ اسکناس آمریکایی فاکتور جدی در محاسبات بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان نیست و بازار به این مهم به‌عنوان یک عامل اثر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار رفتاری نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نگرد.  بررسی بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی نشان می‌دهد که تثبیت قیمتی کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در محدوده فعلی نیز برای بورس ایران اتفاقی مثبت ارزیابی می‌شود. عدم‌ریزش و ثبات در کالاهایی همانند مس حدود ۱۰‌هزار دلار، نفت بیش از ۱۰۰ دلار و روی بیش از ۴۳۰۰ دلار برای بازار سرمایه مهم ارزیابی می‌شود. این عوامل یقینا در گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که منتشر خواهند شد اثرات خود را نشان می‌دهند. ممکن است P/ E بازار تاحدودی اصلاح شود و EPS‌ها به‌صورت محسوسی افزایش پیدا کنند.   اگر در بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی شاهد ریزش قیمت محصولات اساسی با ارقامی حدود ۲۰ تا ۳۰‌درصد افت باشیم شرایط بازار داخلی نیز متفاوت خواهد شد.

در روند داد و ستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روز گذشته بورس تهران جریان پول به سمت سهام شرکت‌های کوچک و متوسط میل کرد؛ این اتفاق طبیعی است. بزرگان در ریزش بازار کمتر با ریزش قیمتی سهام خود همراه بودند. در شرایط رشد بازار نیز نسبت به سایرین رشد بهتری داشتند. در چنین شرایطی اغلب شرکت‌های کوچک که اتفاقا از تعداد سهام بنیادی قابل‌ملاحظه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای هم برخوردارند با افزایش همراه شدند.  سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران حقیقی هم که تصمیم به خرید و فروش می‌گیرند طبیعتا در چنین شرایطی سهام شرکت‌های کوچک را به شرکت‌های بزرگ ترجیح می‌دهند. با توجه به نزدیکی به مجامع احتمال می‌رود که دوباره لیدر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورس تهران مورد‌توجه بازار قرار بگیرند.  چینش سبد سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران در برهه فعلی به‌صورت ریالی یا دلاری است. اگر پیش‌بینی سهامداران مبنی‌بر این مهم بوده که مذاکرات برجام با شکست مواجه می‌شود، باید وزن دلاری سبد سنگین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر باشد. مقداری نقدینگی هم در پرتفو نگه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داری شود تا در شرایط ضروری به طلا تبدیل‌شود.  در صورتی‌که پیش‌بینی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار مبنی‌بر حصول توافق در بعد سیاست خارجه است، طبیعتا عمده سبد باید به سهام ریالی اختصاص داده شود. سهام دلاری نیز با رویکرد مجمع‌محور با میزان کمتر در نظر گرفته شود. به اعتقاد بنده بورس نسبت به سایر بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موازی شرایط بهتری را تا پایان سال‌۱۴۰۱ تجربه خواهد کرد و بازدهی به مراتب بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

 

 

 

روند نسبتا صعودی بازار سرمایه به اردیبهشت‌ماه نیز رسید. فعالان بورسی که در‌ ماه‌های گذشته آسیب‌های بسیاری را متحمل شده بودند حالا به واسطه چند عامل اثرگذار، اندکی از هیجانات منفی سال قبل فاصله گرفته‌اند، به‌طوری که در تالارهای شیشه‌ای روند نسبتا مثبت داد و ستدها با نوسانات جزئی به‌صورت آهسته و پیوسته دنبال می‌شود. بورس‌بازان که در ‌ماه‌های گذشته تقریبا از رسیدن به ابرکانال ۵/ ۱میلیون واحدی شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌کل ناامید شده بودند، به‌دنبال چرخش مسیر معاملات از بهمن‌‌‌‌‌‌‌‌ سال‌گذشته و بهبود نسبی وضعیت بازارسرمایه سرانجام در اواخر فروردین وارد این کانال جنجالی شدند تا یک‌بار دیگر چشم‌ها به تابلوهای معاملاتی دوخته شود. در بازگشت نماگر بازار به مدار تعادلی چند عامل اثرگذار نقش‌آفرینی جدی کردند، به گونه‌‌‌‌‌‌‌‌ای که هم‌اکنون انتظارات از تداوم این وضعیت بالا گرفته است، با این‌حال برخی کارشناسان بورسی معتقدند استمرار در روند صعودی بازار نیازمند محرک جدی و قوی است تا انتظارات این بخش را بیش از گذشته برآورده کند.
پیشتازی بورس‌بازان ادامه می‏‏‏‏‏‏‏‌یابد؟
شاخص‌کل بورس تهران روزگذشته با بیش از ۲‌هزار ‌‌‌‌‌‌‌‌واحد افزایش در ارتفاع یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون و ۵۰۷‌هزار واحدی قرار گرفت. اتفاقی که به گفته برخی تحلیلگران می‌تواند تا حدودی کار را برای معامله‌گران در اردیبهشت سخت کند. حساسیت بازار نسبت به کانال مذکور تا جایی پیش‌رفته که شواهد از مقاومت‌های احتمالی در اردیبهشت‌ماه نسبت به‌سرعت پیشروی کانال ۵/ ۱حکایت می‌کند. از سویی دیگر عوامل داخلی و بیرونی دیگری که معمولا اثرگذاری جدی بر روند معاملات بورسی دارند از تداوم بازدهی مطلوب بازار سرمایه خبر می‌دهد. آیا بازارسرمایه در اردیبهشت نیز همانند فروردین می‌تواند صدرنشین بازارهای سرمایه‌گذاری شود؟ در پاسخ به این پرسش کلیدی مباحث مختلفی مطرح می‌شود که در ادامه این گزارش کارشناسان به آن پاسخ می‌دهند.

مقاومت در انتظار شاخص
حسن برادران‌هاشمی، کارشناس بازار سرمایه: بورس تهران که سال‌گذشته و خصوصا نیمه دوم سال‌روند منفی داشت، از ابتدای اسفند‌ماه رنگ سبز به خود گرفت و با حال و هوای بهاری به استقبال سال‌جدید رفت که این موج افزایشی تا پایان فرودین‌ماه نیز ادامه داشت؛ به گونه‌ای که دماسنج بازار از محدوده یک‌میلیون و دویست و هشتاد‌هزار واحدی در ابتدای اسفند‌ماه در پایان فروردین‌ماه تا کانال یک‌میلیون و پانصد‌هزار واحد بالا آمد. این در حالی است که این محدوده پرحاشیه را شاخص آخرین‌بار در شهریور سال‌گذشته از دست داده بود به همین دلیل عبور از این ناحیه مقاومتی از جهات مختلفی حائزاهمیت است. در واقع قیمت‌ها در بیشتر نمادهای بورسی طی دو سال‌گذشته به قدری افت کرده بودند که زمستان سال‌پیش در بیشتر سهام شاهد معاملاتی کمتر از ارزش ذاتی آن بودیم؛ به همین دلیل رشد دو‌ماهه گذشته کاملا منطقی و قابل پیش‌بینی بود، هرچند شاید شتاب آن بیش از انتظار بود.

اگر بخواهیم نگاهی به وضعیت بازار سهام در اردیبهشت‌ماه داشته باشیم از نظر تکنیکالی به‌نظر می‌رسد شاخص‌کل در راه رشد با اولین مقاومت در محدوده یک‌میلیون و پانصد و چهل‌هزار واحد مواجه شود و در صورت عبور از آن در مرحله بعد قرارگرفتن در ارتفاع ۶/ ۱میلیون واحد است که شواهد حاکی از آن است که نماگر بازار مقاومت بسیار مهم یک‌میلیون و ششصد‌هزار را در پیش داشته باشد. مقاومتی که بیش از یک سال و ‌نیم است شاخص در شکست آن ناکام بوده اما از نظر بنیادی و خبرهایی که بازارسرمایه متاثر از آن است، یکی از فاکتور‌های مهم قیمت دلار است که اثربخشی شدیدی بر وضعیت قیمت سهام دارد. این روزها قیمت دلار در محدوده ۲۸‌هزار‌تومان در حال معامله است. با درنظر گرفتن خبرهای سیاسی و خصوصا روند مذاکرات احیای برجام که هنوز روزنه‌ای مهم از به‌نتیجه رسیدن آن دیده نمی‌شود و از مختصات اقتصاد کلان در این روزها انتظار نمی‌‌‌‌‌‌‌‌رود قیمت دلار افت چندانی داشته باشد. همچنین با درنظر گرفتن قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها نیز به‌نظر نمی‌رسد کاهش محسوسی در آینده نزدیک قیمت گروه‌های وابسته به آن داشته باشند. با در نظر گرفتن اینکه بخش بزرگی از نمادهای بازار سرمایه کامودیتی‌محورند از این بابت نیز بازار چالش مهمی در پیش نخواهد داشت.

از دیگر فاکتورهای مهم پیش‌رو انتشار گزارش‌های یک ساله شرکت‌ها است که این روزها به تدریج روی سامانه کدال می‌رود. با توجه به اینکه بیشتر شرکت‌ها در ارائه گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های فصلی محتاطانه عمل می‌کنند معمولا در گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های پایانی سال‌گزارش و عملکرد بهتری را انتظار داریم. از سوی دیگر به فصل مجامع نیز نزدیک می‌شویم و در چند‌ماه آینده بیشتر شرکت‌ها مجامع سالانه و تقسیم سود خود را به نمایش خواهند گذاشت. همان‌طور که می‌‌‌‌‌‌‌‌دانیم معمولا به‌طور سنتی در فصل مجامع شاهد گرم‌شدن بازارسرمایه و افزایش حجم معاملات هستیم، با در نظر گرفتن تمام موارد ذکر شده به‌نظر نمی‌رسد بازار با چالش جدی طی یک‌ماه پیش‌رو مواجه شود، مگر اینکه بازهم شاهد اتخاد سیاست‌های ناگهانی و خلق‌الساعه باشیم. در مجموع بازار سرمایه در اردیبهشت‌ماه با در نظر گرفتن تمام شرایط ذکر‌شده بعید به‌نظر می‌رسد با افت چشمگیری مواجه شود، اما در راه رشد نیز با در‌نظر گرفتن مقاومت‌‌‌‌‌‌‌‌های مهم گفته‌شده احتمالا شاخص در عبور از آنها با چالش مواجه خواهد شد، بنابراین برای اردیبهشت‌ماه می‌توان انتظار داشت شاخص بورس با لحاظ‌کردن اصلاح و استراحت در میانه راه در مجموع مثبت باشد اما با توجه به تراکم رویدادهایی با پتانسیل مثبت به‌نظر می‌رسد شاخص طی چند ما آینده توانایی ورود به کانال یک‌میلیون و ششصد‌هزار واحد را داشته باشد.

بازار در انتظار محرک قوی
سینا عنایت‌‌‌‌‌‌‌‌اللهی، کارشناس بازار سرمایه: بازار سهام از ابتدای سال‌روند مطلوبی در پیش گرفته است به‌طوری‌که در مقایسه با سال‌گذشته وضعیت بسیار بهتری دارد. افزایش قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌ها، افزایش قیمت جهانی نفت، عدم‌ریزش نرخ ارز و همچنین بازدهی نامطلوب شاخص‌کل در سال‌گذشته عواملی بودند که دست به‌دست هم دادند و باعث شد که از ابتدای سال، ‌هم جریان نقدینگی به بازار وارد و هم تمایل سهامداران برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری بیشتر شود تا در شاخص حدود ۲۰۰‌هزار واحد رشد کند، اما با توجه به شواهدی که وجود دارد به‌نظر می‌رسد بازار در اردیبهشت‌ ماه آرام‌‌‌‌‌‌‌‌تر دنبال شود. در به‌وجود آمدن چنین شرایطی چند عامل مهم دخلیل هستند. یکی از این عوامل موضوع مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای و مساله احیای برجام است. اکنون اخبار دقیق و مشخصی از مذاکرات وجود ندارد؛ برخی می‌گویند اختلافات حل‌شده و توافق صورت می‌گیرد و برخی اخبار نیز حاکی از ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌دار بودن مذاکرات است، اما از آنجا که چشم‌‌‌‌‌‌‌‌انداز مذاکرات در نهایت مثبت است، تعیین‌تکلیف برجام می‌تواند به بازار جهت دهد و روی برخی صنایع بسیار اثرگذار است؛ مخصوصا روی صنایع بانکی و خودرویی. با مشخص شدن وضعیت برجام بخش مهمی از ابهامات بازار برطرف می‌شود.

 از آن‌سو گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که نرخ ارز در هر دو صورت (چه برجام احیا شود و چه نشود) تغییر خاصی نمی‌کند و نهایتا تا ۱۰‌درصد تعدیل داشته باشد، اما با تعیین‌تکلیف برجام پیش‌بینی و تحلیل بازار دقیق‌‌‌‌‌‌‌‌تر خواهد شد. با توجه به اتفاقاتی که تا به امروز رخ داده اگر برجام تعیین‌تکلیف شود این مهم اثرگذاری مثبتی بر کل بازار خواهد داشت. در مباحث مرتبط با برجام با توجه به اینکه موضوع تحریم و جابه‌‌‌‌‌‌‌‌جایی پول مطرح است، هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های جانبی شرکت‌ها کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌یابد.  عامل اثرگذار دوم قیمت‌های جهانی است که پس از قرارگرفتن در اوج قیمتی، روزهای گذشته با افزایش موارد کرونا در چین و وضعیت اقتصاد جهانی رو به نزول گذاشتند؛ با این حال همچنان قیمت‌ها در محدوده مناسبی معامله می‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. یکی از مسائل مهم دیگری که می‌تواند بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار دهد مسیر حرکتی جنگ روسیه و اوکراین است. در این میان اگر توافقی بین دو طرف جنگ صورت نگیرد، قیمت جهانی نفت هم ریزش چندانی نخواهد داشت و قاعدتا به‌تبع آن کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز در مدار رشد باقی خواهند ماند.

گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های دوازده‌ماهه شرکت‌ها نیز عامل اثرگذار بعدی است که تغییرات بسیاری را در بازار خواهد داشت. هم‌اکنون بازار در انتظار گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌ عملکرد شرکت‌هاست. بازار در این یک‌ماه عقب‌‌‌‌‌‌‌‌ماندگی قبل را تا حدودی جبران کرده و منتظر گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دوازده‌ماهه است. با ارائه گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های دوازده‌ماهه در این ‌ماه یا در نهایت اوایل‌ ماه آینده بازار قطعا واکنش نشان خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود که گزارش صنایع پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌ مثبت باشد. واقعیت امر آن است که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، لیدر بازار پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌ها خواهند بود. سایر صنایع نیز به همین منوال به‌نظر می‌رسد گزارش بدی در کارنامه کاری خود نداشته باشند. مثلا پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌ها مشکل گاز ندارند که قطعی گاز داشته باشند، بنابراین گزارش این صنایع هم احتمالا مثبت است، اما وضعیت صنایع فولادی‌‌‌‌‌‌‌‌ به دلیل عوارض صادراتی که روی آنها بسته شد تا حدی می‌تواند تغییرکند. حساسیت بازار نسبت به این بخشنامه به تعدیل این موضوع انجامیده و احتمالا در این گروه نیز شاهد تحرکات مثبتی خواهیم بود. 

در بازار هلدینگ‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز گرچه رشد خاصی را پشت‌سر نگذاشته‌اند اما با توجه به پرتفویی که دارند، وضعیت مطلوبی پیش‌رو خواهند داشت. صنایع خودرویی نیز معمولا جهت و هیجان به بازار مخابره می‌کنند اما با توجه به اینکه بحث عرضه بلوکی آنها مطرح است که همچنان در مورد خریداران آنها ابهاماتی وجود دارد، باید صبر کرد تا این موضوع تعیین‌تکلیف و شفاف شود.  در کل می‌توان گفت گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های دوازده‌ماهه می‌تواند بازار را به حالت یک‌ماه گذشته بازگرداند، با این‌حال پیش‌بینی می‌شود بازار اردیبهشت‌ماه آرام‌‌‌‌‌‌‌‌تری داشته باشد، یعنی نه نزول شدید و نه صعود شارپی را در پیش بگیرد تا از یک‌سو وضعیت برجام مشخص شود و از سوی دیگر اخبارگزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های دوازده‌ماهه منتشر شود. اکنون بازار منتظر محرک است و تا قبل از اینکه این محرک ایجاد نشود، بازار بالا و پایین خاصی را تجربه نخواهد کرد. البته بعد از افزایش نرخ‌ها بعد از‌ ماه رمضان که در اکثر صنایع خواهیم داشت، حرکت بازار تا حدی بهتر خواهد شد.

 

شاخص‌کل بورس تهران همزمان با بازگشایی بازار جهانی، دادوستد روز دوشنبه را در سطوح منفی آغاز کرد اما در نیم ساعت پایانی موفق شد وارد محدوده سبز تابلوی معاملاتی شود. رفتار معامله‌‌‌‌‌‌‌گران نشان از ارزیابی شرایط از سوی سهامداران و بررسی آخرین وضعیت موتورهای محرک بازار سهام برای چینش بهینه سبد سهام دارد. شرایطی که سبب شد در ساعت پایانی دادوستدها، علاوه‌بر دستیابی شاخص‌کل به سطوح مثبت، حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها نیز خالص خروج خود را به حدود صفر برسانند.
بورس در ایستگاه بازبینی
سرنوشت محرک‌های بورسی
اواخر اسفندماه سال‌گذشته بود که «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی به محرک‌های چندگانه برای خروج بورس از رکود ۵/ ۱ ساله اشاره کرده بود. این محرک‌‌‌‌‌‌‌ها اما اخبار مثبت برجامی، امید به حذف دلار ۴۲۰۰‌تومانی و رشد پرشتاب قیمت‌ها در بازار جهانی پس از حمله روسیه به اوکراین و افزایش تنش میان کرملین و اروپا در کنار جذابیت قیمت‌‌‌‌‌‌‌ سهام از منظر ارزش‌‌‌‌‌‌‌گذاری بودند که بورس با این محرک‌‌‌‌‌‌‌ها توانست در نخستین روز کاری سال‌جدید، تغییر فاز داده و با افزایش ارتفاع بیش از ۲۰‌درصد از کف اخیر خود، وارد فاز صعودی (گاوی) شود. البته ناگفته نماند که اصلی‌‌‌‌‌‌‌ترین موتور محرک تقاضا در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌ای همان قیمت‌هایی بود که بعد از رکودی ۲۰‌ماهه، در سطوحی جذاب از منظر ارزش‌‌‌‌‌‌‌گذاری قرار گرفته بودند. در روزهای اخیر و در پی انتشار آمار تورم فروردین‌‌‌‌‌‌‌ماه، محرک جدیدی برای تداوم روزهای صعودی بورس ترسیم شد.

به هر روی شاخص‌کل بورس در دو‌ماه اخیر توانسته ۲۵‌درصد افزایش ارتفاع دهد، با این‌حال طی هفته‌‌‌‌‌‌‌های گذشته از قدرت تاثیرگذاری برخی از این محرک‌‌‌‌‌‌‌ها کاسته شده است. فعالان بازارهای جهانی با افزایش موارد ابتلا به کرونا در چین و نگرانی از رکود اقتصاد جهانی با توجه به چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز سیاست‌های انقباضی فدرال‌رزرو و بانک‌های مرکزی دنیا، شاهد افت قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌ها هستند. احتمال احیای برجام پس از طولانی‌شدن تنفس در مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای کمرنگ‌‌‌‌‌‌‌تر شده و حذف دلار ۴۲۰۰ نیز همچنان با مقاومت‌‌‌‌‌‌‌هایی مواجه است. در این میان همچنان بورسی‌‌‌‌‌‌‌ها از ابرکانال ۵/ ۱‌میلیون واحد می‌‌‌‌‌‌‌ترسند و به دنبال بهانه‌‌‌‌‌‌‌ای پرقدرت‌‌‌‌‌‌‌تر برای ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های جدید به گردونه معاملات سهام هستند. حالا باید دید فعالان بازار سهام با تحلیل شرایط جدید چه تصمیمی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های خود می‌‌‌‌‌‌‌گیرند. در حال‌حاضر کارشناسان احتمال کمی به وقوع یک ریزش یا صعود پرمقدار در شاخص‌‌‌‌‌‌‌های بورسی می‌دهند و معتقدند نوسان کم‌‌‌‌‌‌‌مقدار در محدوده فعلی ممکن است برای مدتی ادامه یابد.

واکنش سرخ به بازگشایی بازار جهانی
شوک بازگشایی منفی بازارهای جهانی از همان دقایق اولیه معاملات به افزایش فشار فروش در گروه‌های کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌محور بورس تهران منجر شد. جایی‌که شاخص‌کل سهام بیش از ۲۴۰۰ واحد افت کرده بود و عمده سهام صادراتی در محدوده منفی تابلو دادوستد می‌‌‌‌‌‌‌شدند. افزایش مبتلایان به ویروس‌کرونا در چین، تشدید محدودیت‌های حمل‌ونقل و سختگیری‌‌‌‌‌‌‌ها در بنادر چین برای تخلیه کشتی‌‌‌‌‌‌‌ها در نتیجه بالا رفتن آمار مبتلایان، مهم‌ترین عامل افت قیمت‌ها در بازار کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌ها به‌شمار می‌‌‌‌‌‌‌روند. شانگهای به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر چین با محدودیت‌های بسیار سنگینی مواجه بوده و در قرنطینه کامل به‌سر می‌‌‌‌‌‌‌برد. گفته می‌شود احتمال دارد این محدودیت‌‌‌‌‌‌‌ها در پکن نیز تشدید شود. چین همواره در طول دوران کرونا به کووید صفر معتقد بوده؛ از این‌رو با قرنطینه کامل تلاش می‌کند که آمار مبتلایان را به صفر برساند.

بر این اساس در واکنش به نگرانی‌ها نسبت به اختلال احتمالی در فعالیت‌های اقتصادی در چین، قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌ها تحت‌فشار قرار گرفته است. موضوع دیگری که بر بازار کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌ها سایه افکنده است، نگرانی از رکود اقتصاد جهانی با توجه به چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز سیاست‌های انقباضی فدرال‌رزرو و بانک‌های مرکزی دنیا است. فدرال‌رزرو که سیاست‌های انقباضی را آغار کرده قرار است در نشست بعدی نرخ بهره را ۵/ ۰درصد افزایش دهد. این شرایط سبب شده تا دیروز مس بیش از ۲‌درصد کاهش قیمت دهد و روی نیز با افت بیش از ۵/ ۴درصدی دادوستد شود. آلومینیوم نیز در شرایطی مشابه بیش از ۴‌درصد ارزان‌‌‌‌‌‌‌تر قیمت خورد و نیز شاهد افت بیش از ۴‌درصدی شاخص‌‌‌‌‌‌‌های نفتی و از دست‌دادن کانال ۱۰۰ دلار برای برنت wti بودیم. این بازگشایی سرخ سبب شد تا در بورس کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌محور تهران نیز تابلوی معاملات رنگی قرمز به خود بگیرد.

بازگشت شاخص‌‌‌‌‌‌‌ساز
نیم ساعت پایانی معاملات سهام با رشد بیش از ۴‌هزار واحدی شاخص‌کل بورس تهران همراه شد تا در نهایت این نماگر با افزایش ۱۷/ ۰‌درصد تا محدوده یک‌میلیون و ۵۰۷‌هزار واحد پیش‌ برود. نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌‌‌‌‌‌‌فارس بیشترین اثر در بازگشت دماسنج اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌ای را بر عهده داشت. پس از افزایش ۴ برابری نرخ خدمات یوتیلیتی‌‌‌‌‌‌‌ها تحلیلگران می‌گویند این مهم به میزان قابل‌توجهی به سود «فارس» می‌افزاید. بر اساس گزارشی که روز یکشنبه در صفحه کدال روزنامه «دنیای‌اقتصاد» منتشر شد، مصوبه جدید افزایش نرخ یوتیلیتی‌‌‌‌‌‌‌ها، در شرکت «مبین» به افزایش ۱۲۰‌‌‌‌‌‌‌هزار‌میلیارد ریالی درآمد منجر خواهد شد، در مقابل با فرض افزایش نرخ‌‌‌‌‌‌‌ صورت‌‌‌‌‌‌‌گرفته در محصولات برگشتی و خریدها معادل رشد نرخ فروش شرکت و همچنین اعمال گاز متوسط ۱۵۰۰تومان برای کل سال‌۱۴۰۰ هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شرکت ۵/ ۲۷‌‌‌‌‌‌‌هزار‌میلیارد ریال افزایش می‌یابد (مصرف سوخت گاز ۲میلیارد مترمکعب در سال) تا در نهایت به سود ۵/ ۹۲‌هزار ‌میلیارد ریالی «مبین» برسیم. در شرکت «بفجر» نیز این مصوبه به افزایش ۸۶‌‌‌‌‌‌‌هزار‌میلیارد ریالی درآمدها منجر می‌شود که با فرض افزایش نرخ‌های صورت‌‌‌‌‌‌‌گرفته در محصولات برگشتی و خریدها معادل رشد نرخ فروش شرکت و همچنین اعمال گاز متوسط ۱۵۰۰تومانی برای کل سال‌۱۴۰۰ هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شرکت ۱/ ۳۰‌‌‌‌‌‌‌هزار‌میلیارد ریال افزایش خواهد یافت (مصرف سوخت گاز ۸/ ۱میلیارد مترمکعب در سال). به این ترتیب برآورد می‌شود «بفجر» با نرخ‌های جدید، سودی حدود ۵۶‌هزار ‌میلیارد ریالی کسب کند. مالکیت ۷۱‌درصد «مبین» و ۶۰‌درصد «بفجر» در اختیار هلدینگ خلیج‌‌‌‌‌‌‌فارس قرار دارد و در نتیجه افزایش نرخ‌های تصویب شده به افزایش سود بزرگ‌ترین شرکت بورسی بینجامد.

کوچک‌ترها در کانون توجه
آنچه در روزهای اخیر بیش از گذشته خودنمایی می‌کند، سبقت سهام کوچک‌تر و به‌دنبال آن رشد نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌وزن بورس تهران بود. به‌نظر می‌رسد سهامداران، گروه‌های کوچک بازار که کمترین اثر را از تحولات جهانی پذیرا هستند، به‌عنوان گزینه مناسبی برای قرارگرفتن در سبد سهام خود شناسایی کرده‌‌‌‌‌‌‌اند. این مهم سبب شد تا در ادامه رشد شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌وزن طی معاملات روز یکشنبه، دیروز نیز این نماگر از ابتدا مثبت باشد و در نهایت نیز رشد ۷۷/ ۰‌درصدی را در کارنامه روز دوشنبه خود ثبت کند. شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌وزن در حال‌حاضر در بالاترین سطح از ۱۹ مهر ۱۴۰۰ قرار دارد.

سهامداران به‌دنبال سبد پرسود
برآیند روز گذشته خرید و فروش سهامداران خرد به خالص خروج حدود ۷ میلیارد‌تومان این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌‌گران منتهی شد. در این روز ۱۹صنعت وارد لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها شدند اما شاهد خروج این دسته از سهامداران از ۱۹ گروه بورسی نیز بودیم. رفتاری که نشان از برآورد شرایط از سوی سهامداران بورسی برای چینش بهینه پرتفوی معاملاتی در جهت دستیابی به سود مورد‌انتظار دارد. روز دوشنبه بیشترین خالص فروش سهامداران خرد به زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌های گروه فلزات اساسی به میزان ۲/ ۴۷ میلیارد‌تومان اختصاص پیدا کرد و پس از آن شاهد خالص فروش مثبت این گروه از سهامداران از صنایع فرآورده‌های نفتی، چندرشته‌‌‌‌‌‌‌ای صنعتی و محصولات شیمیایی بودیم. دو گروه بزرگ ریالی خودرو و بانک نیز در رتبه‌‌‌‌‌‌‌های بعدی لیست فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها جای گرفتند. در آن‌سوی بازار اما محصولات فلزی، محصولات برقی و فنی و مهندسی با بیشترین ورود سرمایه‌های خرد همراه شدند.

 

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود به صورت رایگان اخبار های بازار سرمایه را ارائه می دهد. مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما