به گزارش سایت طلا، هر اونس طلای جهانی در لحظه نگارش این متن 1972 دلار قیمت دارد که در روز جمعه بیش از 30 دلار رشد را نشان داد و به بالاترین سطح هفتگی خود رسید.

ادامه جنگ میان روسیه و اوکراین و افزایش نگرانی ها باعث شده است تا تقاضا برای فلز زرد به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند چرا که سرمایه گذاران در شرایط خطر ترجیح می دهند سرمایه خود را در بازار های امن تر منانند بازار طلا قرار دهند.

همچنین نمودار ها نیز طلا را در کوتاه مدت صعودی نشان می دهند. به گفته تحلیلگران طلا در کوتاه مدت صعودی بوده و هدف صعودی آن نقطه 1975 دلار می باشد.

مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر روی فلز زرد در هفته پیش رو، تنش های موجود میان روسیه و اوکراین و همچنین انتشار داده های مربوط به هزینه مصرف کنندگان ایالات متحده است که افزایش تورم این کشور را نشان می دهد.

در صورتی که داده های هزینه مصرف کنندگان که در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد طبق انتظارات بوده و افزایش آن باعث موضع گیری تهاجمی فدرال رزرو شود، می تواند بر روی قیمت طلا تاثیر منفی بگذارد.

با این حال پیش بینی می شود که تقاضا برای طلا طی روز های همچنان افزایش پیدا کرده و خرید ها در بازار طلا بالا رود مگر اینکه سرمایه گذاران نشانه هایی قطعی از کاهش تنش ها میان روسیه و اوکراین مشاهده کنند.

از منظر فنی طلا برای ادامه روند صعودی خود لازم است تا از نقطه 1975 دلار عبور کند که بالاترین قیمت طلا طی چند هفته اخیر به شمار می رود. عبور از این نقطه نیز طلا را با سطح کلیدی و روانشناختی 2000 دلار مواجه خواهد ساخت.

در طرف دیگر نمودار، طلا تا زمانی که بالاتر از حمایت 1920 دلاری قرار داشته باشد روند نزولی همچنان در حاشیه باقی خواهد ماند. افت به زیر 1920 دلار می تواند طلا را با حمایت های 1900 و 1885 دلاری مواجه سازد.

 

رشد مثبت شاخص هم‌وزن باعث بازگشت اعتماد به بازار و افزایش تقاضا خواهد شد منوط به اینکه رفتار پرخطر، بویژه در حقوقی‌ها کنترل شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) محمد میرزایی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما درباره اینکه آیا رشد آرام و مداوم شاخص هم‌وزن و خرید و فروش‌های حقیقی، نشان خوبی از تغییر جهت بازار است؛ گفت: بعد از اینکه بازار سرمایه در یک سال گذشته بویژه در چند ماه اخیر روند نزولی را طی کرد، روند بازار نشان می‌دهد طی یک ماهه گذشته اوضاع بهتر شده و وضعیت شاخص کل و هم‌وزن تغییر رفتاری را نسبت به قبل داشته و رو به صعود هستند.
وی افزود: با این وجود با مقایسه شاخص کل و هم‌وزن متوجه می‌شویم که این وضعیت در مورد شاخص کل چندان ثبات نداشته و در یک ماه اخیر این شاخص دچار افت هم شده، ولی شاخص هم‌وزن روند آهسته و پیوسته‌تری را طی کرده و عمدتا هم صعودی بوده است.
میرزایی اضافه کرد: با توجه به اینکه در شاخص هم‌وزن همه سهام‌ها و نمادها وزن یکسانی دارند و شاهد تاثیرگذاری نمادهای شاخص‌ساز نیستیم، بدین جهت این اتفاق را می‌توان یک برآیند مهم از رفتارشناسی بازار و عوامل خرد قلمداد کرد که نشان می‌دهد اعتماد به بازار برگشته و درحال بهبود است.
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: سهام‌های خرد عمدتا در اختیار سهامداران عادی بوده و این سهام‌ها در حال رشد هستند و به همین دلیل مردم نسبت به خرید این سهام‌ها اقبال نشان داده‌اند. البته این اتفاق به دلیل تلاش‌هایی نیست که قبلا برای دستکاری سهام‌های شاخص‌ساز برای مثبت کردن شاخص بورس و کل صورت می‌گرفت.
وی گفت: این یک روند مثبت است که با توجه به آن می‌توان به روند آتی بازار هم امیدوار بود، این وضعیت عمدتا به دلیل تقاضا و خرید اشخاص حقیقی ایجاد شده که اتفاق خوبی است، ولی باید به این نکته هم توجه داشت که نباید اجازه داده اشخاص حقیقی با ایجاد تقاضا، به سمت فروش و عرضه‌های گسترده حرکت کنند تا اعتماد بازار سلب نشود. در واقع تداوم و پایداری این وضعیت منوط به کنترل و مهار رفتار اشخاص حقوقی است.
میرزایی ادامه داد: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که بازار به قیمت‌های جذابی رسیده و سهم‌ها نسبت به حالت بهینه قیمت مناسبی دارند و از این جهت بازار جذاب است و اگر یکسری از حمایت‌ها از بازار صورت بگیرد و رفتار پرخطر اشخاص حقوقی که پیشتر هم بروز می‌دادند کنترل شود؛ می‌توان به آینده بازار، بهبود و ارتقای سطح تقاضا در بازار امیدوار بود.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: از این جهت به‌نظر می‌رسد در سال آینده وضعیت بازار متفاوت از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ باشد و بخشی از زیان مردم جبران شود منوط به اینکه نهاد ناظر و سیاست‌گذار کشور هم بتواند مدیریت منسجمی را در بازار داشته باشد و صرفا به سمت کسب درآمد حرکت نکرده و رفتارهای پرخطر را مهار کند.
وی در مورد تاثیر روند روبه رشد شاخص هم‌وزن در تقاضای بازار توضیح داد: از آنجایی که این شاخص عمدتا نشان‌دهنده وزن بنگاه‌های خرد است و تعداد این سهم‌ها در بازار زیاد و وزن‌شان کم است وضعیت مناسبی را نشان می‌هد؛ بدین معنا که این سهم‌ها تعداد نمادهای بیشتری در بازار سرمایه دارند که روبه مثبت شدن هستند و این‌ها تابلو را سبز خواهند کرد.
میرزایی در پایان تصریح کرد: این روند به خودی خود از طریق اعتمادی که به بازار ایجاد می‌کند باعث خواهد شد تا نگاه‌ها به بازار سرمایه معطوف شود و بخشی از وجوهی که از بازار خارج شده بودند یا وجوهی که بیرون از بازار پارک شده بودند، مجددا به بازار برگردنند و فعال شوند و از این جهت رشد مثبت شاخص هم‌وزن تاثیرگذار در تحریک تقاضا در بازار خواهد بود.

رینگ صادراتی بورس انرژی ایران دیروز (شنبه ۱۴ اسفند ماه) شاهد رقابت گرم خریداران بود طوری که ۳۴ هزار تن گاز مایع معامله شد و در مجموع ارزش رقابتی یک‌ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۲۰ دلار را رقم زد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)؛ این شرکت امروز شاهد دادوستد بیش از ۵۶ هزار و ۵۸۲ تن فرآورده هیدروکربوری به ارزش ۹ ‌هزار و ۹۷۵ میلیارد و ۲۸۵ میلیون و ۶۴ هزار و ۷۲۰ ریال در بازار فیزیکی بود.

در معاملات روز گذشته، «آیزوریسایکل»، «آیزوفید» و «حلال ۴۰۲» شرکت پالایش نفت تبریز، «آیزوریسایکل» شرکت پالایش نفت شیراز، «حلال ۴۰۲» و «نفتای سبک» شرکت پالایش نفت بندر عباس، «نرمال هگزان» شرکت پالایش نفت شازند و «نفتای سبک» شرکت پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی و «رافینت۲ عمده» شرکت پتروشیمی شیمی‌بافت، «گاز مایع» شرکت پالایش گاز سرخون و قشم، «گاز مایع» شرکت پالایش گاز فجر جم و «گاز مایع» شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران معامله شد.

در بازار امروز یکشنبه ۱۵ اسفند ماه نیز کالاهای «اکستراکت» شرکت نفت سپاهان، «برش هیدروکربن حاصل از ضایعات پتروشیمی عاری از هرگونه فرآورده یارانه‌ای» شرکت پتروشیمی بیستون، «سی‌اس‌او» شرکت پالایش نفت شازند، «نفتای سبک» و «نفتای سنگین» شرکت پالایش نفت بندرعباس، «نفتای سبک» شرکت پالایش نفت تهران و «نیتروژن مایع» شرکت پتروشیمی مبین در رینگ داخلی و «رافینت۲ عمده» شرکت پتروشیمی شیمی‌بافت در رینگ بین‌الملل شرکت بورس انرژی ایران عرضه می‌شود.

 

سرانجام پس از سال‌ها انتظار پای دو تیم استقلال و پرسپولیس به تالار شیشه‌ای باز شد تا فرایند واگذاری سهام این دو باشگاه به مردم آغاز شود، اما در فرایند خرید سهام دو باشگاه چند نکته مهم وجود دارد که حتما باید مورد توجه خریداران قرار بگیرد و مهمترین آن بلوکه شدن سرمایه سهامداران برای زمان نامشخص است.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از ایسنا، از امروز پذیره نویسی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که نمادشان در بازار نارنجی فرابورس درج شده است آغاز می شود و طی آن قرار است ۱۰ درصد سهام باشگاه ها به مردم عرضه شود. قاعدتا شرط اولیه و ضروری برای سهامدار شدن (مشارکت در افزایش سرمایه) دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برخورداری از کد سهامداری است، علاقمندان به مشارکت در افزایش سرمایه این دو باشگاه باید برای این مشارکت حتما کد سهامداری (از طریق سامانه سجام) داشته باشند.

نکته بسیار مهم برای مشارکت در این پذیره نویسی این است که شیوه واگذاری این دو باشگاه از طریق «افزایش سرمایه از محل صرف سهام» است و متقاضیان باید آگاه باشند که در این روش آورده سرمایه‌گذاران پس از پایان پذیره نویسی تا زمان مفتوح شدن دوباره نماد به دلیل اجرایی شدن فرآیند افزایش سرمایه، بلوکه می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این موضوع چندین ماه به طول انجامد. به عبارت دیگر آورده‌های سرمایه‌گذاران در این مدت با پایان پذیره نویسی بلوکه می‌شود و این موضوع تا نهایی شدن فرآیند افزایش سرمایه ادامه خواهد داشت. پس عرضه سهام دو باشگاه با عرضه اولیه که روش معمول تر و شناخته شده تری است، فرق دارد.

بنابراین عنوان “خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال” اشتباه است و صرفا قرار است به اندازه ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزش این دو باشگاه از طریق افزایش سرمایه از محل صرف سهام واگذار شود و در نهایت پس از انجام این فرآیند هم مدیریت و هم مالکیت سرخآبی‌ها در اختیار دولت خواهد ماند.

افزایش سرمایه از محل صرف سهام یعنی چه؟

در این روش، شرکت سهام خود را از طریق پذیره‌نویسی و با قیمتی بیش از قیمت اسمی در بازار به فروش می‌رساند. سپس تفاوت حاصل از قیمت فروش و قیمت اسمی را یا به حساب اندوخته منتقل می‌کند یا در ازای آن، به سهامداران سابق شرکت، سهام جایزه تخصیص می‌دهد.

افزایش سرمایه به روش صرف سهام به دو نوع با حفظ حق تقدم و سلب حق تقدم انجام می‌شود که در موضوع این دو باشگاه قرار است نوع دوم اجرایی شود. افزایش سرمایه با سلب حق تقدم به معنای افزایش سرمایه با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی شرکت و عرضه عمومی سهام جدید در بازار سرمایه است. به عبارت دیگر، در این روش اولویتی برای سهامداران فعلی برای شرکت در افزایش سرمایه وجود ندارد و سهام جدید، از طریق پذیره‌نویسی در مدت کوتاهی در بازار به فروش می‌رسد. در توضیح افزایش سرمایه از محل صرف سهام باید گفت اگر شرکت اندوخته یا سود انباشته‌ای نداشته باشد که بخواهد از آن محل افزایش سرمایه دهد، می‌تواند از محل آورده نقدی سهامداران و با قیمتی بالاتر از قیمت اسمی سهم اقدام به افزایش سرمایه کند.

زمانی افزایش سرمایه با صرف‌ سهام موفق است که شرایط بازار، صنعت و شرکت از دیدگاه سرمایه‌گذاران مثبت باشد. اگر بازار دارای رکود یا روند نزولی بوده و دورنمای مثبتی برای آن متصور نباشد، برنامه افزایش سرمایه با موفقیت ناچیزی همراه است. درنتیجه شرط موفقیت در این شیوه، وجود چشم‌انداز مثبت برای بازار و سهام شرکت است.

توصیه فرابورس به متقاضیان

در این پذیره نویسی، ۱۰ تا ۱۲ درصد به سهامداران خرد تعلق میگیرد و هر سهامدار خرد می‌تواند برای هر باشگاه ۳۰۰ هزار تومان سفارش بگذارد. بنابراین اگر در این پذیره نویسی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مشارکت کرده و هر نفر ۳۰۰ هزارتومان سفارس بگذارند عرضه تکمیل خواهد شد. اگر ۵۰۰ هزار نفر شرکت کنند هم مابقی توسط متعهد پذیره نویس خریداری میشود.

در این راستا، میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران، در نشست خبری که روز گذشته برگزار شد اعلام کرد: از مدیران عامل دوباشگاه، هواداران، پیشکسوتان و بازیکنان میخواهم چه در عرضه اولیه چه در معاملات ثانویه از ایجاد هرگونه هیجان روی قیمت تابلو اجتناب کنند. زیرا اثرات هیجانی که در سال ۱۳۹۹ دیدیم بسیار ناگوار بود. شرکت فرابورس توصیه‌ای برای خرید و فروش و نگه داری این سهام یا هیچ سهام دیگری ندارد.

وی تاکید کرد به صورت مستمر بر معاملات روزانه نظارت میشود و اگر دستکاری قیمت مشاهده شود معاملات ابطال خواهد شد. فضای مجازی هم رصد می‌شود و با کانال‌هایی که اغواگر هستند برخورد خواهد شد.

 

داده‌های پلتفرم تحلیلی اینتودبلاک (IntoTheBlock) نشان می‌دهند که میزان بیت کوین جمع‌آوری شده توسط سرمایه‌گذاران خرد به اوج خود رسیده است؛ به طوری که آدرس‌های حاوی ۰.۱ تا ۱ بیت کوین ۷۸۰,۰۰۰ واحد از این ارز دیجیتال را نگهداری می‌کنند. همچنین داده‌های این پلتفرم نشان می‌دهد که تعداد کاربران فعال روزانه بیت کوین نیز همزمان با رشد دارندگان کوتاه مدت افزایش یافته و به بالای یک میلیون رسیده است.

رابرت کیوساکی، نویسنده معروف کتاب پرفروش «پدر پولدار، پدر بی‌پول»، در تازه‌ترین گفته‌های خود توصیه کرده از تورم در حال رشد سود ببرید و همچنین از کمک ارزهای دیجیتال به اوکراین تمجید کرده است. کیوساکی روز جمعه در توییتر نوشت: «از آنجایی که باید به‌دنبال تورم بیشتر است، در بخش‌های مختلفی از جمله ملک، طلا، بیت کوین و نفت سرمایه‌گذاری کرده‌ام». او در ماه نوامبر (آبان) گفته بود که به‌خاطر تورم روبه‌رشد قصد دارد طلا، نقره، اتریوم و بیت کوین بیشتری بخرد و همچنین در حوزه املاک و نفت خام نیز سرمایه‌گذاری کند. کیوساکی در رابطه با جنگ اوکراین نیز عنوان کرده است: «بیت کوین پوتین را به چالش کشیده است. ارزهای دیجیتال در مقابل ظالمان ایستاده‌اند و با استبداد مقابله می‌کنند. پوتین به دردسر افتاده، زیرا زلنسکی در حال دفاع از کشور خود است».

 

شاید کمتر کسی این باور را داشت که در هفته دوم اسفند و در روزهایی که دیگر خرید پایان سال انجام نمی‌شود، این حجم از خریداران روانه تالار بورس‌کالا شوند. رسیدن به بالاترین نسبت معاملات به حجم عرضه طی سال ۱۴۰۰، نشان از این دارد که ترس از افزایش قیمت‌ها به واسطه رشد بدون توقف بهای نفت، تولیدکنندگان را به قصد تکمیل ظرفیت انبارهای خود زودتر از موعد هر سال روانه تالار کند.
به هر حال، در روزهایی که دلار از نوسان محدودتر کاهشی برخوردار است، همه چشم‌‌‌ها به بازارهای جهانی دوخته شده است که می‌‌‌تواند مسیر معاملات را طی این روزها تعیین کند. طی هفته دوم اسفندماه، تالار معاملات پتروشیمی بورس‌کالای ایران میزبان ۹۲‌هزار تن انواع مواد پلیمری بود که نسبت به هفته اول اسفندماه، حدود ۲‌‌‌درصد افزایش داشته است. این حجم عرضه نسبت به عرضه در بسیاری از هفته‌‌‌های سال رقم بالایی است. در مقابل این حجم عرضه، میزان تقاضا ۱۲۷‌هزار تن بوده که نسبت به هفته گذشته ۱۶‌‌‌درصد رشد داشت.

 

آتش جنگ روسیه به بازار کامودیتی‌‌‌ها نیز سرایت کرد. به این ترتیب، احتمال طولانی شدن این جنگ، تمام گمانه‌‌‌زنی‌‌‌های پیشین در خصوص روند بازارهای کالایی سال ۲۰۲۲ را نادرست کرد و به رکوردشکنی قیمتی در بخش قابل‌توجهی از کالاهای پایه، شامل محصولات گروه انرژی، فلزات گرانبها، فلزات صنعتی و محصولات غذایی در روزهای ابتدایی ماه مارس منجر شد. بروز این جنگ با احتمال بروز اختلال در عرضه، صعود نرخ انرژی، کاهش موجودی انواع کامودیتی‌‌‌ها، تورم جهانی ناشی از این جنگ و… سیگنالی در جهت رشد نرخ کامودیتی‌‌‌ها بود.
این سیگنال‌‌‌های افزایشی درحالی به بازار کامودیتی‌‌‌ها اعمال شد که پیش از آغاز جنگ در اروپای شرقی، بازار کامودیتی‌‌‌ها عموما متاثر از سیگنال‌های‌‌‌ کاهشی افت رشد اقتصادی چین و افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو و سایر بانک‌های مرکزی دنیا برای کنترل تورم جهانی بود. در این شرایط، دولت پکن همچنان درصدد است تا با افزایش نظارت و اعمال فشار، بهای مواد اولیه در بازار داخلی این کشور را کنترل کند.

نرخ نفت، کاتالیزور اوج‌‌‌گیری بهای کامودیتی‌‌‌ها
بلومبرگ در خصوص روند بازارهای کالایی با حمله روسیه به اوکراین گزارشی تحلیلی ارائه کرد که در آن پیش‌بینی می‌کند این جنگ می‌تواند نظم جهانی جدیدی برای بازارهای کالایی رقم بزند. در این گزارش آمده است، این جنگ پتانسیل آن را دارد که عرضه قابل اعتماد را به سمت آمریکای شمالی متمایل کند. مایک مک‌‌‌گلون، تحلیلگر بلومبرگ در این گزارش تاکید دارد که اگر بهای نفت و گاز در بحبوحه افزایش تنش ژئوپلیتیکی به اوج‌‌‌گیری قیمتی خود ادامه دهد، می‌‌‌تواند کاتالیزوری برای رکوردشکنی قیمتی در بازار سایر کامودیتی‌‌‌ها باشد. مک گلون بر این باور است که این درگیری می‌‌‌تواند تاثیر منحصربه‌فردی بر بازراهای کالایی داشته باشد. بحران سال 2008 به رکوردشکنی تاریخی نفت در بازارهای جهانی منجر شد، به نحوی که در روزهای ابتدایی ژوئن 2008 بهای هر بشکه نفت‌خام به 145دلار در هر بشکه رسید. این اوج‌‌‌گیری قیمتی در بخش انرژی زمینه صعود نرخ سایر کامودیتی‌‌‌ها را فراهم کرد. در آن برهه زمانی بازارهای کالایی تنها با سیگنال رشد نرخ انرژی روبه‌رو بودند؛ اما در شرایط کنونی علاوه بر این سیگنال، بازارهای کالایی با احتمال اختلال در عرضه نیز روبه‌رو هستند، این در حالی است که با شیوع کرونا ظرف 2سال اخیر تورم بالای جهانی نیز مزید بر علت شده و مجموع این عوامل شرایط ویژه‌‌‌ای را برای رشد قیمتی کالاهای پایه در بازارهای جهانی فراهم کرده است.

در گزارش بلومبرگ، حفظ قیمت‌ها در سطوح فعلی موهبتی برای تولیدکنندگان حوزه انرژی و کشاورزی خواهد بود؛ در حال حاضر، قیمت نفت‌خام و بیشتر غلات بسیار بالاتر از هزینه‌‌‌های تولید در ایالات‌متحده آمریکاست و حفظ این قیمت‌ها سود تولیدکنندگان را مهیا می‌کند.

رالی جدید در بازار فلزات
در روز پایانی هفته گذشته، برابر جمعه چهارم ماه مارس، شاخص قیمتی فلزات پایه در بورس فلزات لندن به 5‌هزار و 172واحد رسید که این رقم بیشترین رکورد تاریخی به ثبت رسیده برای این شاخص است. این رشد نرخ تمامی فلزات پایه معامله‌شده در بازارهای جهانی را در بر گرفت. از سویی صعود نرخ انرژی زمینه افزایش هزینه تولید فلزات پایه را فراهم کرده و از سوی دیگر، درحال حاضر احتمال اختلال در عرضه فلزات پایه بیش از بسیاری از محصولات وجود دارد. افزایش نرخ انرژی با محوریت گاز طبیعی در کشورهای اروپایی باعث غیراقتصادی شدن تولید در برخی واحدهای ذوب و پالایش فلزات شده و با کاهش یا توقف تولید زمینه رشد قیمتی در این محصولات را فراهم می‌کند. در عین حال، روسیه تامین‌‌‌کننده بخشی از فلزات در بازارهای جهانی است. به گزارش موسسه JP Morgan سهم روسیه از صادرات جهانی آلومینیوم برابر 2/ 4درصد، از نیکل 3/ 5‌درصد و از مس 3/ 3‌درصد است. تحریم‌‌‌های فعلی وضع‌شده علیه روسیه و احتمال تشدید تحریم‌‌‌ها باعث شده است تا بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقل، همکاری با شرکت‌های روسی و خرید از آنها را متوقف کنند.

آلومینیوم در بازارهای جهانی در مسیر اوج‌‌‌گیری قیمتی نوسان دارد، به نحوی که بهای این فلز در بورس فلزات لندن در روز پایانی هفته اخیر تا 3‌هزار و 851دلار به ازای هر تن در معاملات نقدی و تحویل فوری اوج‌‌‌گیری کرد که این رقم رکورد تاریخی این محصول بوده است. نیکل نیز در این هفته رشد هفتگی 18درصدی را تجربه کرد و در نهایت روز جمعه با قیمت 29‌هزار و 80دلار به ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت که این رقم بیشترین نرخ معامله این فلز پس از سال 2008 بود.

روسیه بازیگر اصلی بازار مس نیست، با این حال، این محصول نیز تا روز جمعه چهارم مس تا 10‌هزار و 466دلار به ازای هر تن اوج‌‌‌ گرفت. ترس از جنگ در اروپای شرقی باعث شده است تا بازار با واهمه از کاهش عرضه روبه‌رو شود. در حال حاضر موجودی مس قابل تحویل در بورس فلزات لندن در کمترین رکورد تاریخی یعنی مرز 70‌هزار تن قرار دارد و این موضوع نیز از رشد قیمتی این فلز حمایت می‌کند.

رویترز به نقل از ونیو یائو، تحلیلگر ING، گفت: درگیری روسیه و اوکراین شعله‌‌‌های بازار فلزات اساسی را شعله‌‌‌ور کرده است. نرخ انرژی در اروپا با رکوردشکنی مکرر قیمتی روبه‌روست و این موضوع کاتالیزوری برای رالی صعود فلزات خواهد بود.

فلز روی نیز از آتش جنگ در اروپای شرقی شعله گرفت و بهای آن به بیشترین نرخ پس از سال 2006 رسید، به‌نوحی‌که هر تن روی در فروش تحویل فیزیکی و فوری بورس فلزات لندن با قیمت 4‌هزار دلار به ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت.

عزم چین برای مقابله با رشد قیمتی
آتش جنگ در اروپای شرقی دامن دولت چین را نیز که ظرف ماه‌‌‌های اخیر عزم جدی برای کنترل نرخ کامودیتی‌‌‌ها را داشت، گرفت. با این حال دولت پکن همچنان درصدد است تا در حد امکان قیمت مواد اولیه را در بازار داخلی این کشور کنترل کند. این کنترل قیمتی از طریق مقابله با احتکار و خریدهای سفته‌‌‌بازی و اعمال فشار بر تولیدکنندگان معدنی این کشور برای فروش محصول خود با نرخی در بازه مورد نظر دولت چین انجام می‌شود. مقابله چین با رشد قیمت مواد اولیه از بازار زغال‌‌‌سنگ و انرژی شروع شد؛ روز جمعه دولت پکن از شرکت‌های چینی که تولیدکننده مواد معدنی کمیاب هستند، خواست تا نرخ محصولات خود را به سطح معقول بازگردانند.

تنظیم‌‌‌کننده بازار در چین روز جمعه چهارم مارس اعلام کرد که برخی از شرکت‌های کلیدی تولیدکننده مواد کمیاب در این کشور را احضار کرده و از آنها خواسته است تا با افزایش عرضه و ارائه محصول با قیمتی معقول از کاهش قیمت در بازار مطمئن شوند. اغلب مواد معدنی کمیاب در تولید باتری وسایل نقلیه برقی و وسایل الکترونیکی و تجهیزات نظامی مصرف می‌‌‌شوند. نرخ این محصولات از نیمه دوم سال 2021 در بحبوحه نگرانی‌ها از عدم‌قطعیت عرضه از سوی میانمار و تقاضای شدید افزایش یافته است.

 

هفته گذشته زمانی برای رکوردشکنی و ظهور ارقام جدید در تاریخ بازار نفت بود. نفت خام آمریکا با رشد ۲۴ دلاری در این هفته، بزرگ‌ترین افزایش تاریخ از این نظر را رقم زد. این نفت همچنین از حیث‌درصدی ۲۶‌درصد رشد داشت. شاخص دیگر بازار نفت، برنت ۲۱‌درصد بالا رفت که بالاترین رشد هفتگی از اواسط سال ۲۰۲۰ بود اما محدوده نوسانات برنت هم گسترده‌‌‌ترین در تاریخ این قرارداد آتی به‌‌‌شمار می‌رود. همه اینها در نتیجه تحریم‌های اعمال شده بر اقتصاد روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین بوده که اگرچه به‌‌‌طور مستقیم بخش انرژی این کشور را هدف قرار نداده، اما خریداران میلی به نفت این کشور ندارند. در واقع، این خودتحریمی است که نه به‌‌‌صورت رسمی، بلکه از سوی خریداران اعمال می‌شود. علاوه بر این، آمریکا اعلام کرده گزینه قطع واردات نفت از روسیه را بررسی می‌کند که اگرچه در مقیاس جهانی بزرگ نیست، اما بیم آن می‌رود که دیگر کشورها هم این رویه را ادامه دهند. همین حالا هم کانادا واردات نفت از این کشور را ممنوع کرده است. در این شرایط نفت در هفته گذشته تا مرز ۱۲۰ دلاری شدن هم رفت. در این میان، عوامل اصلی کاهشی بازار همچنان احتمال توافق هسته‌‌‌ای و آزادسازی هماهنگ نفت از ذخایر استراتژیک است.

بهترین هفته  وست‌تگزاس در تاریخ؟
بهترین هفته نفت خام آمریکا (وست‌تگزاس اینترمدییت) در تاریخ آن از نظر دلاری رخ داد اما از حیث‌درصدی خیر. این نفت شاخص در هفته کاری منتهی به جمعه توانست با ۲۴ دلار رشد در هر بشکه، ضمن ثبت بزرگ‌ترین جهش دلاری آن در یک هفته، با قیمت ۶۸/ ۱۱۵دلار در هر بشکه بسته شد. این شاخص همچنین در این هفته به اوج ۵۷/ ۱۱۶ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین سطح از سپتامبر ۲۰۰۸ بود. علاوه بر این،  وست‌تگزاس در هفته گذشته ۲۶‌درصد رشد کرد که بالاترین افزایش هفتگی از اواسط سال ۲۰۲۰ بود.  از سوی دیگر، نفت برنت ۲۱‌درصد در هفته گذشته بالا رفت که مانند  وست‌تگزاس بزرگ‌ترین رشد هفتگی از اواسط ۲۰۲۰ به‌‌‌شمار می‌رود. با چنین رشدی، برنت در پایان هفته با قیمت ۱۱/ ۱۱۸ دلار در هر بشکه بسته شد اما پیش از آن در معاملات پنج‌شنبه به اوج ۹۸/ ۱۱۹ دلاری هم رسیده بود که بالاترین قیمت از مه ۲۰۱۲ است. شاخص برنت در هفته پرنوسان گذشته بزرگ‌ترین محدوده قیمتی را از زمان ایجاد این قرارداد آتی یعنی سال ۱۹۸۸ تجربه کرد.

 تحریم روسیه و خودتحریمی خریداران
بهای نفت در آخرین روز هفته کاری گذشته (جمعه) با تشدید تهاجم روسیه به اوکراین و اجتناب خریداران از نفت روسیه که دومین صادرکننده این کامودیتی در جهان است، به شدت بالا رفت. نفت در طول هفته به دلیل تحریم روسیه از جانب ایالات متحده آمریکا و متحدانش جهش یافت. اغلب این تحریم‌ها مستقیما بخش نفت و گاز روسیه را هدف قرار نمی‌‌‌دهند اما در عمل، چنین تاثیری را در بازار مشاهده می‌‌‌کنیم چراکه خریداران از این هراس دارند که بدون آگاهی از جزئیات تحریم‌های بانکی و پولی و… با خرید نفت از این کشور مشمول نقض این محدودیت‌ها شوند. از سوی دیگر، شرکت‌های بزرگ خریدار نفت روسیه با اجتناب از همکاری با این کشور، چهره‌‌‌ای ضدجنگ از خود نشان می‌دهند که ورای اینکه چنین تصمیماتی صادقانه‌‌‌اند یا خیر، بر بازار نفت تاثیر شگرفی داشته است.

روسیه بین ۴ تا ۵‌میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کند و حدود ۲ تا ۳‌میلیون بشکه هم فرآورده‌‌‌های نفتی می‌‌‌فروشد. معامله‌‌‌گران در روزهای گذشته به‌‌‌سختی توانسته‌‌‌اند نفت روسیه را بفروشند که این موضوع موجب تخفیف بیش از ۲۰ دلاری اورال روسیه شده است. در همین شرایط، شرکت انگلیسی-هلندی شل، روز جمعه در بازار فیزیکی، نفت روسیه را با ۲۸ دلار تخفیف نسبت به شاخص برنت خریداری کرد.

همزمان، غول‌‌‌های نفتی بی‌‌‌پی، شل و اکسون موبیل در حال خروج از پروژه‌‌‌های روسیه هستند و شرکت روسی لوک‌‌‌اویل خواستار پایان سریع درگیری نظامی بین این کشور و اوکراین شده است.  به گزارش خبرگزاری رویترز، چنین وضعیتی احتمالا ادامه پیدا کند. دولت بایدن تحت فشار از جانب قانون‌گذاران کنگره از دو جناح اصلی، گفته در حال بررسی گزینه قطع واردات نفت از روسیه است و همزمان تلاش می‌کند آثار آن بر عرضه جهانی و مصرف‌کنندگان را به حداقل برساند.  جووانی استونوو، تحلیلگر UBS در این مورد می‌‌‌گوید: «با وجود اینکه واردات نفت آمریکا از روسیه در مقیاس جهانی کوچک است، قیمت نفت اواخر روز جمعه شدیدا افزایش یافت چراکه برخی بازیگران بازار نگران این هستند که دیگر کشورها این گام (آمریکا) ر ا ادامه دهند.»

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا گفته این کشور به دنبال هدف قرار دادن بخش انرژی روسیه در دوره‌های بعدی تحریم است. دولت این کشور اما تاکنون به دلیل نگرانی از اینکه چنین تصمیمی بهای انرژی را بالا خواهد برد، در مقابل آن مقاومت کرده است. همچنین نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد ۸۰‌درصد آمریکایی‌‌‌ها موافق ممنوعیت واردات نفت از روسیه هستند. کانادا هفته گذشته واردات نفت از روسیه را ممنوع کرد. بزرگ‌ترین خریداران روسیه شامل چین، کره‌جنوبی، آلمان و هلند هستند.

 امید مصرف‌کنندگان  نفت به ایران
بانک جی‌‌‌پی مورگان گفته اگر اختلال عرضه روسیه ادامه پیدا کند، بهای نفت تا پایان سال میلادی به ۱۸۵ دلار بر بشکه خواهد رسید. همزمان برخی صندوق‌های پوشش ریسک به نفت ۲۰۰ دلاری چشم دارند. گلدمن ساکس هم می‌‌‌گوید بدون نفت روسیه در بازار، بهای طلای سیاه می‌تواند طی ۳ ماه به ۱۵۰ دلار بر بشکه برسد.  این اعداد برای کشورهای مصرف‌کننده و اقتصاد جهانی ترسناک است. به همین دلیل، اعضای آژانس بین‌المللی انرژی، ‌برای کاهش قیمت‌ها اعلام کرده‌اند ۶۰‌میلیون بشکه نفت را از ذخایر اضطراری آزاد می‌کنند که تا‌به‌‌‌حال نتوانسته نگرانی‌ها را کاهش دهد. به گزارش بلومبرگ، آژانس گفته این حرکت قدم اولیه است و آماده پیشنهاد قدم‌‌‌های بعدی در صورت لزوم است. همزمان آمریکا هم برنامه مشابهی را اعلام کرده است.

در این میان، خبرهای خوبی از مذاکرات هسته‌‌‌ای بین ایران و قدرت‌‌‌های جهانی به گوش می‌رسد و احتمال نهایی شدن توافق در روزهای آینده وجود دارد. فرستاده ویژه بریتانیا جمعه پیش از بازگشت به کشورش برای ارائه گزارش مذاکرات، گفت طرف‌‌‌ها نزدیک به یک توافق هستند.

تحلیلگران می‌‌‌گویند توافق هسته‌‌‌ای می‌تواند یک‌میلیون بشکه در روز نفت ایران را به بازار تزریق کند اما این حجم برای جبران عرضه کاهشی روسیه کافی نیست. ‌‌‌‌‌‌شرکت اطلاعات بازار کپلر تخمین می‌‌‌زند حدود ۱۰۰‌میلیون بشکه نفت ایران تا اواسط فوریه روی آب ذخیره شده باشد که به معنای عرضه یک‌میلیون بشکه‌‌‌ای معادل یک‌درصد عرضه جهانی برای حدود ۳ ماه است.

جواد اوجی، وزیر نفت پنج‌شنبه گفت با سبز شدن چراغ مذاکرات وین، قول می‌دهد یکی دو ماهه میزان صادرات نفت ایران به حداکثر ظرفیت خود برسد. به‌‌‌نظر می‌رسد اوجی روی فروش نفت ذخیره شده در کنار افزایش تولید حساب ویژه‌‌‌ای باز کرده است.

 

در حالی که کوچ سرمایه از بازارهای ریسکی به سمت بازارهای کم‌‌‌ریسک‌‌‌تر همچنان ادامه دارد، طلا قدم به قدم به اونس ۲هزار دلاری نزدیک‌‌‌تر می‌شود. درحال حاضر، جنگ بزرگ‌ترین ریسک سیاسی است که بازارهای سطح جهان را تهدید می‌کند و اخبار مربوط به آن تمام رسانه‌‌‌ها را تسخیر کرده است. ولی ریسک دیگری هم وجود دارد که در کنار اخبار مربوط به جنگ، چندان به چشم نمی‌‌‌آید. شاخص‌‌‌های اقتصادی و گزارش‌‌‌های مربوط به آن یکی پس از دیگری نشان می‌دهند که ظاهرا تورم بسیار سریع‌‌‌تر از سیاست‌‌‌های دولت‌‌‌ها درحال حرکت است. جمعه هفته گذشته آمار مربوط به نرخ بیکاری ایالات‌متحده منتشر شد. بر اساس این آمار، ۶۷۸‌هزار جایگاه شغلی جدید در این کشور ایجاد شده است. با این آمار به نظر می‌رسد که فدرال‌رزرو با اطمینان بیشتری به سراغ مهار تورم برود.
برخورد سخت با تورم آمریکا
بر اساس آمار مشاغل آمریکا، در فوریه سال ۲۰۲۲ حدود ۶۷۸‌هزار جایگاه شغلی جدید در این کشور ایجاد شده است. پیش از این تحلیلگران انتظار داشتند که عدد این شاخص در ماه فوریه، ۴۸۱‌هزار شغل جدید باشد؛ اما انتشار آمار مربوط به این شاخص نشان داد که عملکرد اقتصاد آمریکا فراتر از انتظارها بوده و این میزان ایجاد جایگاه‌‌‌های شغلی جدید در طول هفت‌ماه گذشته بی‌‌‌سابقه بوده است.

نرخ بیکاری در ایالات متحده نیز به ۸/ ۳‌درصد کاهش یافت، این در حالی است که در بازار پیش‌بینی می‌‌‌شد این رقم حدود ۹/ ۳‌درصد باشد. تعداد بیکاران نیز به ۳/ ۶میلیون نفر کاهش یافت. در مقایسه با فوریه ۲۰۲۰، قبل از شروع همه‌گیری کرونا، نرخ بیکاری ۵/ ۳‌درصد و تعداد بیکاران ۷/ ۵ میلیون نفر بود.

بر اساس این آمار، بخش پذیرایی و نگه‌‌‌داری با ۱۷۹‌هزار شغل جدید، اولین بخشی که بیشترین جایگاه‌‌‌های شغلی در آن ایجاد شده است. بخش خدمات حرفه‌ای و تجاری با ۹۵‌هزار جایگاه شغلی جدید در جایگاه بعدی قرار گرفته است.

آمار جایگاه‌‌‌های شغلی جدید یکی از شاخص‌‌‌هایی است که میزان رشد اقتصادی را می‌‌‌توان به کمک آن پیش‌بینی کرد. رشد اقتصادی عامل مهمی برای کشورهاست؛ اما در شرایطی می‌‌‌تواند در نهایت به زیان اقتصاد یک کشور تمام شود. در شرایطی که عوامل تورمی اقتصاد کشور را تهدید می‌کنند، رشد مشاغل می‌‌‌تواند موجب افزایش مصرف شود. علت این امر آن است که تعداد نفرات بیشتری در خانوارها درآمد داشته و با افزایش درآمد خانوارها، مصرف آنها نیز افزایش می‌یابد. با افزایش مصرف آنها، تقاضا در بازار برای کالاها بیشتر شده و این موضوع می‌‌‌تواند به یکی از عوامل افزایش قیمت بدل شود.

در حال حاضر با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد جهان، رشد اقتصادی کشورها در دوران پسا‌کرونا تنها عامل دردسرساز برای اقتصاد نیست. جنگ روسیه و اوکراین باعث شده که قیمت سوخت در روند صعودی قرار بگیرد. قیمت هر بشکه نفت‌خام در سطح جهان به‌طور میانگین به ۱۱۳دلار رسیده است. افزایش قیمت حامل‌‌‌های انرژی موجب می‌شود که هزینه تولید کالاها افزایش یابد. همچنین بر مساله حمل‌ونقل کالاها نیز موثر خواهد بود.

از طرف دیگر این جنگ موجب افزایش قیمت مواد خوراکی، به‌ویژه گندم شده است. اوکراین در اصل یکی از اجزای اصلی تامین محصولات کشاورزی در اروپا بوده است. بحران کنونی تاثیر بسزایی بر توانایی اوکراین برای تامین مایحتاج کشاورزی در اروپا داشته و همین موضوع موجب شده که قیمت مواد غذایی روی ریل صعودی قرار گیرد.

با توجه به اینکه درحال حاضر آمار شاغلان آمریکا تنها ۱/ ۲میلیون نفر با سطوح قبل از شیوع کرونا قرار دارد و سطح جهانی قیمت‌ها به‌خصوص قیمت موادغذایی و حامل‌‌‌های انرژی در حال افزایش است، پیش‌بینی می‌شود فدرال‌رزرو به‌‌‌شدت در برابر تورم در لاک دفاعی رفته و با سخت‌‌‌گیرانه‌‌‌ترین سیاست‌‌‌ها به سراغ مساله تورم برود.

طلا درحال حاضر روی ریل صعودی قرار دارد و با توجه به اینکه سیاست‌‌‌های آتی فدرال‌رزرو مشخص نیست، همچنان می‌‌‌تواند در این مسیر باقی بماند. اما سیاست‌‌‌های فدرال‌رزرو می‌‌‌تواند به‌شدت بر قیمت این فلز ارزشمند موثر باشد. در صورتی که فدرال‌رزرو سیاست‌‌‌های سختگیرانه‌‌‌ای اعمال کند، احتمالا بخشی از سرمایه از طلا خارج شده و به سمت اوراق بدهی دولت آمریکا حرکت می‌کند.

 

شاخص بازار ارز برای سومین‌بار در ۱۵روز گذشته به کانال ۲۵هزار تومانی وارد شد. نخستین روز هفته دلار با دمای منفی به ثبت رسید. پس از دو تلاش ناموفق این ارز جهت خروج از کریدور ۲۶هزار و ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی در دو هفته گذشته، حال با پمپاژ اخبار سیاسی مثبت در حوزه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴ دلار مجددا در پله‌های انتهایی کانال ۲۵هزار تومانی قرار گرفته است. فعالان ارزی بازار تهران روند کاهشی روز شنبه را بر خلاف دو روند کاهشی پیشین محتاطانه و دست به عصا خواندند. بررسی‌ها نشان می‌دهد هر دو ورود ناموفق دلار به کانال ۲۵هزار تومانی در روزهای گذشته هیجانی و همراه با کاهش‌های ۴۰۰ الی ۶۰۰ تومانی در قیمت این ارز رخ داده است. تحلیلگران سیاسی-اقتصادی بازار ارز تهران فضای اخبار موثر بر این بازار را مثبت خواندند. طبق سیگنال‌های منتشرشده در روزهای اخیر طرفین مذاکرات همگی از نزدیکی حصول نتیجه توافق احتمالی سخن گفتند. این در حالی است که دیروز رافائل گروسی، مدیر کل آژانس انرژی اتمی پس از ورود به ایران، بازدید‌ها و جلسات خود در را راستای برطرف کردن اختلافات پادمانی ایران و آژانس انرژی اتمی آغاز کرد. این مقام مسوول در نخستین نشست خبری خود از نقش حیاتی این سفر در نتیجه توافق احتمالی سخن گفت. شاخص بازار ارز در نخستین روز هفته به سطح قیمتی ۲۵هزار و ۸۵۰تومان رسید.
دیروز شنبه 14اسفند ماه دلار روند کاهشی جدیدی را آغاز کرد. معامله‌گران ارزی بازار تهران معاملات دلاری خود را در روزهای پایانی هفته گذشته در سطح قیمتی 26هزار و 200تومان انجام می‌دادند که با انتشار اخبار مثبت سیاسی گمانه‌هایی از شروع روند کاهشی جدید برای این اسکناس آمریکایی در هفته جاری مطرح شد. نرخ‌های فردایی ارائه‌شده برای دلار در روز جمعه حوالی مرز دو کانال 25 و 26هزار تومانی قرار داشت. اولین معاملات بازار ارز در روز شنبه اما در سطح قیمتی 26هزار و 150تومان صورت گرفت. کم‌کم و با نزدیک شدن به ظهر روز شنبه دلار به مرز دو کانال مذکور نزدیک شد و در حوالی ساعت یک بعداز‌ظهر دیروز بود که شاخص بازار برای سومین‌بار در 15 روز گذشته در کانال 25هزار تومانی و در سطح قیمتی 25هزار و 950تومان معامله شد. این روند کاهشی برخلاف روندهای پیشین خود که نوسانات 400 الی 600تومانی را به همراه داشتند در ادامه روز به آهستگی به کار خود ادامه داد؛ به‌صورتی‌که نرخ دلار آزاد در معاملات عصر روز شنبه به سطح قیمتی 25هزار و 850تومان رسید.

عده‌ای از تحلیلگران ارزی بازار تهران نیز با اشاره به نمایش کاهشی دلار در روز گذشته، این حرکت را محتاطانه خوانده و بر این باورند که احتمال موفقیت روند کاهشی جدید در تثبیت نرخ دلار داخل کانال 25هزار تومانی بیشتر از کاهش‌های هیجانی است. این افراد همچنین بر این باورند که کاهش قیمت‌های صورت‌گرفته بر اساس تک‌سیگنال‌های مثبت فاقد پایداری بوده و بازار به سرعت با نمایش عدم کشش خود نسبت به رقم جدید به حالت قبل بازمی‌گردد. اما درصورتی‌که روندهای کاهشی به آهستگی و با تداوم سیگنال‌های مثبت همراه شوند، احتمال تثبیت نرخ در کانال‌های جدید بیشتر می‌شود. در ساعات پایانی روز جمعه گذشته بود که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس انرژی اتمی وارد ایران شد. این مقام مسوول در نخستین نشست خبری خود از نقش حیاتی این سفر در نتیجه توافق احتمالی خبر داد و گفت: درصورتی‌که ایران و آژانس انرژی اتمی درباره مسائل پادمانی به نتیجه نرسند، توافق درباره احیای برجام دشوار است. بسیار مهم است به درک متقابلی برای همکاری‌ها برسیم. انرژی هسته‌ای برای توسعه کشورها و از جمله ایران بسیار مهم است. در همین راستا روز گذشته خبرگزاری رویترز از توافق ایران با آژانس انرژی اتمی بر سر یک نقشه راه تا حوالی خرداد ماه در جهت حل اختلافات پیشین خبر داد. تحلیلگران سیاسی-اقتصادی بازار ایران نیز با اشاره به اهمیت حل این اختلافات و اتکا به مطلب خبرگزاری رویترز، از احتمال تداوم روند کاهشی روز شنبه در روزهای آتی هفته جاری سخن گفتند. هر قطعه سکه امامی نیز با 70هزار تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه به سطح قیمتی 11میلیون و 900هزار تومان رسید.

امروز (یکشنبه ۱۵ اسفندماه) واگذاری بخشی از سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از طریق افزایش سرمایه از محل صرف سهام و به‌صورت پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی آغاز خواهد شد؛ داغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین بحث این ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روزهای تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که برخی آن را با عرضه اولیه اشتباه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند. موضوعی که «دنیای‌اقتصاد» را بر آن داشت تا به تشریح تفاوت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و شباهت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های میان پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی و عرضه اولیه سهام بپردازد. شرکت‌های سهامی عام برای ورود به بازار سرمایه، قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌کنند، به این منظور پس از واریز سرمایه تعهد‌شده از سوی موسسان در شماره حساب شرکت مربوطه، نوبت به پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی سهام می‌رسد، سپس مراحل ثبت شرکت در مراجع ثبت شرکت‌ها و در نهایت با بازگشایی نماد مربوط به شرکت در بازار، سهام مذکور مورد دادوستد قرار می‌گیرد. در نگاه اول شاید پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی و عرضه اولیه سهام در نگاه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ویژه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران جدید بورسی از شباهت زیادی برخوردار باشند. یکی از شباهت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی و عرضه اولیه، روش ثبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سفارش است، اما تفاوت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها کجاست؟
۱- در عرضه اولیه سهام در بورس یا فرابورس، محدوده قیمتی برای سهم در نظر گرفته می‌شود، پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی اما در قیمت اسمی یعنی ۱۰۰‌تومان انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیرد.

۲- برای عرضه اولیه سهام یک بازه زمانی معمولا ۲ساعته در یک روز در نظر گرفته می‌شود و سپس بر اساس سفارش‌های ثبت‌شده در سیستم سهام به متقاضیان تخصیص پیدا می‌کند. در پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی اما مهلت زمانی حدکثر ۳۰ روزه در نظر گرفته می‌شود. پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسان با شروع زمان پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی می‌توانند سفارش‌های خود را در سیستم معاملاتی ثبت کنند و این فرآیند تا زمانی که تمام اوراق موردنظر شرکت عرضه شود ادامه پیدا می‌کند. این فرآیند ممکن است در همان روز اول پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی به اتمام رسیده یا تا پایان مهلت مقرر تداوم یابد و حتی در برخی موارد در صورت عدم‌تکمیل پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی احتمال تمدید زمان پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی شده نیز وجود دارد.

۳- مهم‌ترین تفاوت پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی و عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اولیه سهام اما زمان قابل‌معامله‌شدن سهم شرکت در بازار سهام است. در عرضه اولیه بلافاصله در روز بعد از عرضه، نماد شرکت بازشده و با دامنه‌نوسان ۵‌درصدی آماده معامله می‌شود. در پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی اما پس از اتمام فرآیند، باید مراحل مربوط به ثبت شرکت دنبال شود. این مرحله ممکن است روزها یا ‌ماه‌ها به درازا بکشد، پس از آن است که شاهد بازگشایی نماد معاملاتی در بازار سهام و انجام دادوستد خواهیم بود. نکته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که باید مورد‌توجه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران قرار گیرد.

۴- همچنین عرضه اولیه در بازارهای بورس و فرابورس انجام می‌شود اما در پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی، شرکت بعد از ثبت، در بازار پایه درج می‌شود.‌ بنابراین پذیره‌نویسی نسبت به عرضه اولیه دارای ریسک بالایی است.

افزایش سرمایه از روش صرف سهام چیست؟

زمانی که سهامداران حق استفاده از حق‌تقدم را از خود سلب کنند و سهام جدید را به سهامداران جدید واگذار کنند، افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق‌تقدم رخ می‌دهد. همان رویدادی که قرار است در واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال رخ دهد.

در افزایش سرمایه به روش صرف سهام به‌جای انتشار سهام عادی با ارزش اسمی، پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی سهام جدید ناشی از این عمل به قیمت بازار انجام می‌گیرد. منظور از صرف سهام، اضافه ارزش سهام یعنی مابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌التفاوت ارزش بازاری و اسمی سهام است. در مجموع این نوع افزایش سرمایه به یکی از سه طریق زیر عمل می‌شود:

۱- سهام جایزه برای سهامداران قبلی: در این حالت، مازاد پرداختی بابت فروش سهام جدید نسبت به ارزش اسمی هر سهم، یعنی هزار ریال، در قالب صرف سهام ثبت می‌شود و متناسب با آن سهام جدید بین سهامداران قبل از افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق‌تقدم توزیع می‌شود؛ چون فروش سهام جدید در بازار به قیمتی پایین‌تر از قیمت پایانی روز فروش انجام می‌شود، محاسبات به‌نحوی است که ارزش ثروت سهامداران قبل از افزایش سرمایه از محل صرف سهام، با ارزش ثروت آنها بعد از دریافت سهام جایزه از محل صرف سهام، برابر باشد. البته پس از بازگشایی، ممکن است بابت تغییرات انتظارات این ثروت دستخوش تغییر شود، اما محاسبات قیمت تئوریک به نحوی است که ثروت سهامداران پیشین تغییر نکند. به تعبیری، قوانین به شکلی تنظیم شده‌اند که افزایش سرمایه شرکت از محل آورده نقدی، منجر به کاهش یا افزایش ارزش سهامداران پیشین نشود.

۲- سود نقدی: در این حالت، مازاد پرداختی بابت صرف سهام نسبت به ارزش اسمی هر سهم، یعنی هزار ریال، در قالب سود نقدی بین سهامداران قبلی توزیع می‌شود تا قیمت هر سهم کاهش یافته به قیمت تئوریک به‌علاوه میزان سود نقدی دریافتی بعد از افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق‌تقدم، برابر با ارزش دارایی سهامداران پیش از دعوت به مجمع شود. این حالت و محاسبات آن دقیقا مشابه با حالت سهام جایزه ثبت می‌شود و متناسب با آن سهام جدید بین سهامداران قبل از افزایش سرمایه از محل صرف سهام توزیع می‌شود، چون فروش سهام جدید در بازار به قیمتی پایین‌تر از قیمت پایانی روز فروش انجام می‌شود، محاسبات به‌نحوی است که ارزش ثروت سهامداران قبل از افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق‌تقدم، با ارزش ثروت آنها بعد از دریافت سود نقدی از محل صرف سهام، برابر باشد. این روش برای شرکت مطلوبیت چندانی ندارد؛ چراکه منجر به خروج نقدینگی از شرکت می‌شود.

۳- انتقال صرف سهام به اندوخته شرکت: در این حالت، مازاد پرداختی بابت صرف سهام نسبت به ارزش اسمی هر سهم، یعنی هزار ریال، در قالب اندوخته صرف سهام ثبت می‌شود و شرکت می‌تواند برای تامین‌مالی طرح‌های جاری یا توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای خود از آن استفاده کند. به این دلیل که در این روش، از محل صرف سهام افزایش سرمایه رخ می‌دهد، قیمت سهام جدید بالاتر از روش‌های اول و دوم تعیین و در بازار به‌فروش می‌رسد. این روش به دلیل مزایایی که برای تمام سهامداران دارد و آورده نقدی بیشتری که برای شرکت فراهم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، روش ارجح افزایش سرمایه است که اخیرا مورد‌توجه قرار گرفته و مصوبه مجلس شورای اسلامی برای معافیت افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق‌تقدم قائل به این حالت است. در این روش، شرکت سهام خود را به مبلغی بیش از قیمت اسمی و از طریق پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی به فروش رسانده و تفاوت حاصل از قیمت فروش و قیمت اسمی سهام را، به حساب اندوخته منتقل یا در ازای آن سهام جدید (سهام جایزه) به سهامداران قبلی می‌دهد.

 

حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی با رای نماینده‌‌‌‌‌‌‌های مردم و مجوز آنها برای واردات خودرو از جمله مهم‌ترین محورهای نوشته‌‌‌‌‌‌‌های جمع اقتصادی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و بورسی‌‌‌‌‌‌‌ها در توییتر بود، اما در جمع بورسی‌‌‌‌‌‌‌ها توییت میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس از توییت‌‌‌‌‌‌‌های پربازدید و پر واکنش بود. او در صفحه توییتر خود نوشته بود که «چه در عرضه اولیه و چه در معاملات ثانویه مدیران‌عامل، هواداران و پیشکسوتان باید از ایجاد هیجان خودداری کنند، وگرنه جرم خواهد بود و طبق قانون بازارسرمایه ‌برخورد خواهد شد.
خواهش می‌‌‌‌‌‌‌کنم از هرگونه ایجاد هیجان قویا پرهیز کنند.‌» در قسمت نظرات توییت فدایی افراد مختلفی درباره عرضه سهام سرخابی‌‌‌‌‌‌‌ها نوشته‌‌‌‌‌‌‌هایی منتشر کرده بودند. یکی از این افراد نوشته بود که هیجان را رئیس سازمان خصوصی‌سازی و مدیران وزارت اقتصاد می‌دهند. ۱۰درصد سهام ۲ شرکت زیانده را دارند به مردم ارائه می‌کنند، درحالی‌که شرکت‌های کامودیتی‌محور ما با این قیمت‌های جهانی P/ E =۳ دارند. آنها در رابطه با این مساله نوشته بودند که تلخی این اتفاق تا همیشه برای آقایان و حتی سازمان بورس می‌‌‌‌‌‌‌ماند و البته فدایی هم در پاسخ به این ادعاها بیان کرد که شفاف‌‌‌‌‌‌‌سازی‌ها در این‌خصوص در جلسه‌‌‌‌‌‌‌ای که دیروز برگزار شد، انجام شده است. برخی از کاربران هم به این موضوع پرداخته بودند که معیار تعیین جرم برای هیجان چیست و چطور تشخیص داده می‌شود، اما برخی از نظرات هم انتقادی بودند. انتقاد از اینکه با عرضه این دو باشگاه ظلم دیگری در حق سهامداران مظلوم می‌شود. ادعای آنها این بود که این دو باشگاه ورشکسته هستند و در نهایت مردم هستند که ضرر می‌کنند اما برنده این ماجرا دولت و وزیر و رئیس سازمان خصوصی‌سازی هستند که تا همیشه می‌گویند آنها بودند که طلسم خصوصی‌کردن این باشگاه‌‌‌‌‌‌‌ها را شکستند، اما نمی‌گویند به چه قیمتی! واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس و بورسی‌شدن آنها همچنان بین فعالان حوزه بورس سوژه‌ای پربحث است که اختلاف‌‌‌‌‌‌‌نظرها هم درباره آن زیاد است.

همایون دارابی، فعال حوزه بورس یکی از افرادی بود که به این اتفاق، ‌نظر مثبتی داشت و نوشت: «عرضه سرخابی‌‌‌‌‌‌‌ها اقدام شجاعانه و گام بلند دولت آیت‌الله رئیسی در آغاز شفاف‌سازی بخش ورزش و واگذاری امور غیرمرتبط دولت است. یکشنبه روز تاریخی برای بازار سرمایه است که با پیگیری و پافشاری دکتر قربان‌‌‌‌‌‌‌زاده و تیم خصوصی‌سازی و همراهی سازمان بورس و فرابورس به‌دست آمده است.‌» در مقابل رضا امانی از دیگر فعالان حوزه بورس این پرسش‌‌‌‌‌‌‌ها را مطرح کرد: «واقعا دولت می‌خواهد مجموعا ۷۰۰ میلیارد‌تومان به این دو باشگاه به اعتبار بازار سرمایه، پول بدهد که با این همه پول چه کاری کنند؟ چه کسی فردا می‌خواهد جواب بدهد؟» یکی دیگر از فعالان حوزه بورس هم در توییتر خود نوشت که باشگاه استقلال و پرسپولیس فعلا سود خاصی از محل عملکرد مالی نصیب سهامداران نمی‌کنند، احتمالا این دونماد بیشتر تحت‌تاثیر هیجانات طرفداران دو تیم معامله می‌شوند و از آن منظر قیمت سهام‌‌‌‌‌‌‌شان نوسان می‌گیرد، نه ارزششان. پذیره‌نویسی آنها هم که با کمک طرفداران است به تیم محبوبشان، نه صرفا سرمایه‌گذاری.‌»

معاملات سومین هفته اسفندماه با افزایش ارتفاع ۳۸/ ۱درصدی شاخص کل بورس تهران استارت خورد و همزمان سهامداران حقیقی نیز بیشترین خالص خرید را از ابتدای دی‌ماه رقم زدند. افزایش احتمال احیای برجام در هفته جاری و رشد بهای کامودیتی‌ها در معاملات هفتگی بازارهای جهانی دو بال جهش دماسنج تالار شیشه‌ای در دادوستد روز شنبه بودند. جایی که بار دیگر شاهد اقبال معامله‌گران به صنایع برجامی همچون بانک و خودرو و البته تحرکات جدی خریداران در برخی گروه‌های کامودیتی‌محور به‌ویژه زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی بودیم.
شاخص‌‌‌‌‌‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران در نخستین روز کاری هفته سبزپوش شد و تا چند قدمی فتح مجدد کانال ۳/ ۱‌میلیون واحدی پیش‌‌‌‌‌‌روی کرد. دو نیروی خبرهای مثبت برجامی و رشد بهای کامودیتی‌‌‌‌‌‌ها در معاملات هفتگی بازارهای جهانی محرک جهش دماسنج تالار شیشه‌‌‌‌‌‌ای در دادوستد روز شنبه بودند. جایی‌که بار دیگر شاهد اقبال معامله‌‌‌‌‌‌گران به صنایع برجامی و البته تحرکات جدی تقاضا در برخی گروه‌‌‌‌‌‌های کامودیتی‌‌‌‌‌‌محور بودیم. این شرایط سبب شد تا شاهد بازگشت سهامداران حقیقی به گردونه معاملات سهام باشیم، به‌طوری‌که بیشترین خالص خرید این دسته از بازیگران بورسی از ابتدای دی‌‌‌‌‌‌ماه رقم خورد و ارزش معاملات خرد سهام نیز بیشترین رقم در ۱۷ روز کاری اخیر را ثبت کرد.

نگاه برجامی در بورس تهران
در معاملات روز شنبه هم‌‌‌‌‌‌زمان با سفر گروسی مدیرکل سازمان بین‌‌‌‌‌‌المللی انرژی اتمی به ایران و مخابره سیگنال مثبت سیاسی به مراتب جدی‌‌‌‌‌‌تر از وین به بورس‌‌‌‌‌‌بازان، مجددا شاهد قرارگرفتن صنایع برجامی در کانون توجه سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران بورسی بودیم. این مهم در حالی رقم خورد که در هفته دوم اسفندماه، این گروه‌‌‌‌‌‌ها با بیشترین فشار فروش مواجه شده و در جدول بازدهی هفتگی قعرنشین بودند. روز گذشته اما برخلاف ۴ روز کاری دومین هفته اسفندماه، بورس‌‌‌‌‌‌بازان به‌طور مجدد مسیر بخش عمده‌‌‌‌‌‌ای از منابع خود را تغییر دادند و به سمت صنایع برجامی میل پیدا کردند. استقبال سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران از صنایع برجامی توام با افزایش متقاضیان خرید در این گروه‌‌‌‌‌‌ها، یعنی بانک و خودرو به‌وضوح نمایان بود، به‌طوری‌که اکثر شرکت‌های فعال در این صنایع با توجه به سرریز شدن نقدینگی توانستند در محدوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مثبت به‌کار خود پایان دهند. این در حالی است که معضل دامنه‌نوسان همانند منگنه بورسی مانع از پیش‌‌‌‌‌‌روی قیمت سهام شرکت‌ها شد و محدودیت اعمال شده در جریان معاملات همانند گذشته نفس معامله‌‌‌‌‌‌گران بازار سهام را گرفت. بدین ترتیب اغلب شرکت‌ها به دلیل رفتار کنترلی و غیراصولی نهاد ناظر بورس به‌رغم حضور ‌میلیونی متقاضیان خرید سهام فقط به واسطه مقررات محدودکننده معاملاتی (دامنه‌نوسان و حجم مبنا) به‌کار خود در نخستین روز کاری هفته پایان دادند. این‌گونه که آمارها نشان می‌دهد تنها در صف خرید سهام شرکت ایران‌خودرو شاهد انتظار حدود ۳۱‌میلیارد‌تومانی خریداران بودیم. این صفوف در نماد بانک ملت نیز حدود ۱۳ میلیارد‌تومان برآورد می‌شد.

باد مساعد از بازار جهانی
روز گذشته افزایش تحرک خریداران فقط به شرکت‌های برجامی که در صورت دستیابی به معاهده بین‌‌‌‌‌‌المللی با قدرت‌‌‌‌‌‌های جهانی می‌توانند دستخوش تغییرات شگرفی در فرآیند سودآوری خود شوند، محدود نشد و بخش دیگری از رشد دیروز نماگرهای بورسی به سهام شرکت‌های کامودیتی‌محور اختصاص داشت. برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که رویداد‌‌‌‌‌‌های جهانی اعم از جنگ و مذاکرات این روز‌‌‌‌‌‌ها به تقویت مسیر گردش پول در بازار سرمایه منتهی شده است، به‌طوری‌که بورس‌‌‌‌‌‌بازان با اثرپذیری از چنین وقایعی می‌توانند بخشی از سبد سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاری خود را به صنایع برجامی و بخش دیگر را به صنایع دلاری‌محور اختصاص دهند. در سطح جهانی همزمان با افزایش تنش‌‌‌‌‌‌ بین روسیه و اوکراین بازار کالاهای اساسی تحت‌تاثیر جنگ میان این کشور‌‌‌‌‌‌ها قرار گرفته است، به‌طوری که پیشروی قیمت نفت‌برنت توام با ثبت رکوردهای چندساله در کالاهایی همچون مس، آلومینیوم و سایر کالاهای اساسی منجر به واکنش سایر کالاهای مرتبط و زیرمجموعه آنها نیز شده است. روسیه این‌‌‌‌‌‌ روز‌‌‌‌‌‌ها در پی حمله به اوکراین با واکنش منفی طرف‌‌‌‌‌‌های اروپایی مواجه شده است. نخستین واکنش کشور‌‌‌‌‌‌ها به اقدامات اخیر این کشور در تحریم خرید نفت روسیه نمایان شد. ایجاد محدودیت در کانال‌‌‌‌‌‌های مالی و به‌طور کلی اقتصادی از دیگر اقدامات تحریمی علیه روسیه به‌شمار می‌‌‌‌‌‌رود. افزایش نگرانی درخصوص عرضه نفت به دلیل اعمال این تحریم‌‌‌‌‌‌ها، بازار کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را با التهاباتی همراه کرد. در این میان شاخص صنایع غذایی روسیه نیز دستخوش تغییراتی در بازار‌‌‌‌‌‌های جهانی شد. در چنین شرایطی نوسان قیمت کالاها در بازار‌‌‌‌‌‌های‌‌‌‌‌‌ جهانی امری طبیعی محسوب می‌شود اما نباید فراموش کرد که چنین رویدادی پیش از نهایی‌شدن مذاکرات اتمی وین به وقوع پیوسته است و ذخایر نفتی دنیا نیز وضعیت مساعدی ندارد. به باور صاحب‌نظران اکنون شرایط رسیدن به توافق در چارچوب رعایت خطوط قرمز ایران فراهم است. با توجه به اینکه برخی منابع از آمادگی عرضه ‌میلیون‌ها بشکه نفت ایران به بازار‌‌‌‌‌‌های جهانی در صورت حصول توافق خبر می‌دهند، در چنین شرایطی ایران می‌تواند به‌طور مجدد با دنیا به مراودات خود بپردازد و بخش قابل‌ملاحظه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از التهاب‌های ایجاد شده در بازار‌‌‌‌‌‌های جهانی را کاهش دهد. به هر حال در بخش دیگر بورس روز شنبه، صنایع دلاری‌ تحت‌تاثیر بازار‌‌‌‌‌‌های جهانی قرارگرفتند به‌طوری که رشد قیمت مس و نفت منجر به افزایش اقبال به شرکت‌های مرتبط داخلی از جمله پالایشی‌‌‌‌‌‌ها و همچنین گروه فلزات رنگی شد، از این‌رو دیروز بزرگان بازار با واکنش مثبت سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران به صعود کامودیتی‌‌‌‌‌‌ها در بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی همراه شدند و غالبا تا سقف مجاز اعمال‌شده توانستند صعود قیمتی را به تصویر بکشند. گروه‌‌‌‌‌‌هایی نظیر فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، بانکی‌‌‌‌‌‌ها و خودرویی‌‌‌‌‌‌ها به‌رغم اینکه مورد استقبال جامعه سهامداران قرارگرفتند، تاثیر قابل‌ملاحظه‌‌‌‌‌‌ای هم در رشد شاخص‌‌‌‌‌‌های مرتبط داشتند. صعود ۳۸/ ۱‌درصدی نماگر اصلی بورس تحت‌تاثیر اعمال قدرت لیدر‌‌‌‌‌‌های بازار در روز شنبه به وقوع پیوست و افزایش ۴۹/ ۰درصدی شاخص هم‌‌‌‌‌‌وزن که از تمام نماد‌‌‌‌‌‌های معاملاتی بورس تهران به یک میزان اثر می‌‌‌‌‌‌پذیرد نیز نشان از بهبود فرآیند معاملاتی سعادت‌آباد نسبت به روز‌‌‌‌‌‌های اخیر داشت.

حقیقی‌‌‌‌‌‌ها بازگشتند
روند مثبت معاملات سهام و البته خبرهای خوشایند سیاسی که می‌تواند اقتصاد کشور را نیز دلخوش تحولات مثبتی کند، سبب شد تا روز گذشته شاهد بازگشت سهامداران خرد به گردونه معاملات سهام باشیم، از این‌رو در جریان دادوستدهای روز شنبه، سهامی به ارزش ۱۵۳‌میلیارد و ۹۰۶‌میلیون‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌‌‌‌‌‌جا شد که بیشترین خالص خرید حقیقی از ابتدای دی‌‌‌‌‌‌ماه به‌شمار می‌رفت. در این میان آنطور که آمارها نشان می‌دهد بیشترین ورود پول حقیقی از آن زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌های بانکی به میزان ۲/ ۸۵ میلیارد‌تومان شد، پس از آن نوبت به خودرویی‌‌‌‌‌‌ها رسید ‌تا شاهد انتقال سهامی به ارزش ۹/ ۷۲ میلیارد‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی باشند. فلزی‌‌‌‌‌‌ها نیز روز شنبه با خالص ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌های خرد به میزان ۵۰ میلیارد‌تومان همراه شدند. صنعت حمل‌ونقل نیز که در زمره صنایع برجامی جای می‌گیرد، دیروز شاهد خالص خرید ۶/ ۲۳میلیارد‌تومانی بازیگران حقیقی بورس بود. در روزی که شاخص‌ بورس تهران با رشد همراه شد، از ۳۳۶ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۸۶ سهم (۵۵ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۳۸ سهم (۴۱درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۵۹نماد (۱۸درصد) صف خریدی به ارزش ۱۸۷ میلیارد‌تومان تشکیل دادند، در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در ۱۰ نماد بورسی (۳ درصد) به ارزش ۳۴میلیارد‌تومان بودیم.

رقابت دو حریف دیرینه دنیای فوتبال از زمین چمن به تالار شیشه‌ای رسیده است. سرانجام پس از سال‌ها کشمکش و وعده و وعید حول محور خصوصی‌سازی سرخابی‌ها، طلسم شکسته شد و امروز پذیره‌نویسی سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در تابلوی نارنجی بازار پایه فرابورس آغاز می‌شود. پرسپولیس ۳۲۱۰میلیارد تومان و استقلال ۲۷۸۰میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده‌اند و هر کد معاملاتی در این پذیره‌نویسی، اجازه خرید ۳۰۰هزار تومان از سهام هر یک از سرخابی‌ها را دارد. دو باشگاه قرار است از طریق پذیره‌نویسی سهام ناشی از سلب حق تقدم افزایش سرمایه دهند. این رویداد مهم که قرار است برای حداکثر ۳۰روز ادامه یابد، با تمام موافقان و مخالفانی که دارد، نقطه آغازی برای خصوصی‌سازی کامل این دو باشگاه پرهوادار خواهد بود؛ به‌ویژه آنکه حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر آغاز مذاکرات برای عرضه بلوکی و توجه به اهلیت متقاضیان، وعده داده است تا شهریور۱۴۰۱، سهم دولت در سرخابی‌ها به کمتر از ۵۰درصد کاهش یابد.
خصوصی‌سازی آبی و قرمز
سرانجام روز موعود فرا رسید. دو تیم پرطرفدار پایتخت پس از سال‌ها کشمکش امروز روی دیگری از خود را به هواداران و سرمایه‌گذاران بورسی نشان می‌دهند. دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در حالی بر تابلوی نارنجی نقش می‌بندد که هر دو باشگاه از لحاظ مالی در وضعیت نامناسبی به‌سر می‌برند. این موضوع در کنار سختگیری‌های AFC باعث شد تا روند خصوصی‌سازی سرخابی‌ها در عمل سرعت بیشتری به خود بگیرد. از این‌رو با پایان یافتن مراحل پایانی ثبت دو باشگاه در سازمان بورس از امروز عرضه بخشی از سهام استقلال و پرسپولیس آغاز می‌شود که البته با توجه به مالکیت دولتی، هنوز تا خصوصی‌‌‌‌‌‌سازی فاصله دارد، ضمن اینکه با توجه به تفاوت‌‌‌‌‌‌های پذیره‌‌‌‌‌‌نویسی و عرضه اولیه لازم است سرمایه‌گذاران بلوکه شدن سرمایه خود برای یک‌ماه یا حتی چند سال ‌را مدنظر قرار دهند.

در همین راستا روزگذشته در وزارت اقتصاد، جلسه‌‌‌‌‌‌ای با حضور رئیس سازمان خصوصی‌سازی، مدیرعامل شرکت فرابورس و مدیران‌عامل باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برگزار شد تا برخی از ابهامات روند واگذاری این دو باشگاه پرهوادار برطرف شود. از قرار معلوم ۱۰درصد از سهام سرخابی‌‌‌‌‌‌ها به سهامداران خرد تعلق می‌گیرد و سهامداران هر باشگاه می‌توانند حداکثر تا ۳۰۰‌هزار‌تومان سفارش بگذارند. در این جلسه با تاکید بر پرهیز از معاملات هیجانی سهامداران در عرضه اولیه و معاملات ثانویه عنوان شد که معاملات دو باشگاه همانند سایر سهام مورد معامله در بازار سهام، با نظارت دائمی انجام خواهد شد و در صورت بروز هرگونه دستکاری قیمتی، معاملات باطل خواهد شد.

سهم دولت به زیر ۵۰‌درصد می‌رسد
در همین نشست خبری، حسین قربان‌‌‌‌‌‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌‌‌‌‌‌سازی با بیان اینکه ریالی از درآمد عرضه روز یکشنبه دو باشگاه به خزانه دولت نخواهد رفت، اظهار کرد: مدل و قالب این مشارکت به‌صورت افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق‌تقدم از دولت است و تا شهریور‌ماه سهم دولت از دو باشگاه به زیر پنجاه‌درصد خواهد رسید. در توضیح این موضوع باید گفت که عرضه سهام؛ ترکیبی از تدریجی و بلوکی است. این در حالی است که نحوه استقبال مردم نیز در این موضوع اثرگذار خواهد بود.وی افزود: به‌منظور آماده‌‌‌‌‌‌سازی شرایط واگذاری سهام دو باشگاه در فرابورس، اقداماتی نظیر اصلاح ساختار مالی، طرح کسب‌وکار و درآمدزایی دو باشگاه و تعیین‌تکلیف اموال و املاک غیرمنقول آنها انجام شده است، به‌طوری‌که با اصلاح اساسنامه و تجدید‌ارزیابی دارایی دو باشگاه وارد مرحله قابل‌قبول برای عرضه سهام به شکل عمومی شدند. قربا‌‌‌‌‌‌ن‌‌‌‌‌‌زاده تصریح کرد: این دو باشگاه بعد از عرضه سهام در فرابورس براساس اصول مدیریت حاکمیت شرکتی اداره خواهند شد تا به یک نظم سازمانی و شرکتی قابل‌قبول برسند.

بخشش مالیاتی ۲۰۰ میلیارد‌تومانی
وضعیت مالیاتی دو باشگاه یکی از موضوعات مهمی است که طی این مدت حواشی بسیاری را ایجاد کرده است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی در این خصوص نیز گفت: درمورد مالیات به باشگاه‌‌‌‌‌‌ها ظلم شده است، زیرا دو باشگاه معاف از مالیات بودند اما چون اظهارنامه مالیاتی نداشتند مشمول مالیات شده‌اند، اما با واگذاری سهام دو باشگاه دیگر شاهد این اتفاق نخواهیم بود. قربان‌زاده عنوان کرد: ۲۰۰میلیارد‌تومان بدهی مالیاتی هر دو باشگاه بخشیده خواهد شد. در مورد سایر بدهی‌‌‌‌‌‌های مالیاتی نیز طبق توافق‌های انجام شده با ادارات مالیاتی، بخشی از بدهی‌ها در ‌ماه‌های آتی پرداخت خواهد شد و این مبالغ از زیان انباشته دو باشگاه خارج خواهد شد. وی در ادامه با اشاره به ارائه سهام به میزان پنج تا ۱۰‌درصد به پیشکسوتان از ارائه یک بسته کلی به سران قوا نیز خبرداد. قربان‌زاده درخصوص مدل قیمت‌گذاری دو باشگاه گفت: موضوع قیمت‌گذاری دو باشگاه را با کمک کارشناسان رسمی دادگستری و از روش خالص ارزش دارایی‌ها انجام دادیم تا ابهاماتی در این مورد به‌وجود نیاید. به گفته وی، بخش عمده تفاوت قیمت دو باشگاه مربوط به مباحث درآمدی ناشی از برند سرخابی‌ها است. در جلسه‌ای که با کارشناسان رسمی دادگستری برگزار شد، دو باشگاه مبانی قیمت‌گذاری خود را مطرح کردند، که مشخص شد از مبانی یکسانی برای ارزیابی دارایی و برند آنها استفاده شده است. وی در پاسخ به اینکه چرا واگذاری به شکل تعاونی صورت نگرفت، نیز تصریح کرد: واگذاری به این شکل یا به‌صورت پرداخت حق‌عضویت اعضا آسیب‌‌‌‌‌‌هایی داشت که تصمیم گرفتیم از مدل عرضه سهام استفاده کنیم، البته این به آن معنا نیست که تعاونی‌ها نتوانند سهام این شرکت‌ها را بخرند، اما در نهایت اهلیت و صلاحیت آنها سنجیده خواهد شد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه هر سهامدار تا سقف ۳۰۰‌هزار ‌تومان می‌تواند از سهام استقلال و پرسپولیس را خریداری کند، اظهارکرد: این آمار براساس تخمینی است که پیش‌‌‌‌‌‌بینی شده است و تا حدود یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار نفر برای پذیره‌‌‌‌‌‌نویسی هر باشگاه می‌توانند مشارکت کنند. وی به پیشنهاد عرضه بلوکی به بازیکنان، پیشکسوتان و هواداران مشخص دو باشگاه اشاره کرد و افزود: این پیشنهاد در ابتدا باید مطرح و تصویب شود. وی درباره این موضوع که آیا فروش بلوکی مختص به دو شرکت مخابراتی خواهد بود، پاسخ داد: مذاکرات سازمان برای عرضه بلوکی آغاز شده است و ادامه دارد. همه شرکت‌هایی که توانایی، علاقه‌‌‌‌‌‌مندی و صلاحیت و اهلیت دارند می‌توانند برای خرید سیت مدیریتی دو باشگاه مذاکره کنند، سپس مزایده برگزار شده و عرضه بلوکی صورت می‌گیرد. قربان‌زاده با تاکید بر اینکه این شرکت‌ها تفاوت عمده‌‌‌‌‌‌ای با دیگر شرکت‌ها دارند، خاطرنشان کرد: پنج‌درصد سهام ترجیحی که به‌کارکنان شرکت‌ها تعلق می‌گیرد در مورد این باشگاه‌‌‌‌‌‌ها قابل‌انتقال به پیشکسوت و هوادار نیست، از این‌رو باید به‌طور حتم از مرجع بالادستی این پیشنهاد را دریافت کنیم تا این اقدام برای سال‌آینده انجام شود. رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه ما به مردم نمی‌‌‌‌‌‌گوییم با خرید سهام این دو باشگاه حتما سود خواهید کرد، گفت: ادعایی بر سوددهی حتمی این دو باشگاه نداریم اما این اطمینان را می‌دهیم که باشگاه استقلال و پرسپولیس امروز با باشگاه‌‌‌‌‌‌های سال‌گذشته متفاوت هستند. به گفته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، حدود ۳۰ تا ۴۰‌درصد از سند این دو باشگاه در سایت کدال بارگذاری شده است. بر همین اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و قراردادهای مهم در سایت کدال وجود دارد تا مردم بتوانند به این اسناد دسترسی داشته باشند. وی در پایان گفت: افرادی که دارای کد بورسی و علاقه‌مند به خرید سهام دو باشگاه هستند می‌توانند سفارش خرید سهام را به‌کارگزار ارائه دهند یا به‌صورت مستقیم خرید و فروش کنند.

سقف ۳۰۰ هزار‌ تومانی خرید سهامداران
مدیرعامل فرابورس نیز در این نشست حضور داشت و ضمن اشاره به مراحل پر افت و خیز عرضه دو باشگاه در فرابورس بیان کرد: به نظر می‌رسید‌ این پروژه نیز همانند پروژه‌های قبلی به نتیجه نرسد اما با پیگیری سازمان خصوصی‌سازی این فرآیند به سرانجام رسید ‌و پس از افشای اطلاعات مالی دو باشگاه در روزهای اخیر کلیه اطلاعات مالی استقلال و پرسپولیس را انجام دادند و برخی از اطلاعات دیگر آنها نیز در حال تکمیل است. میثم فدایی با تاکید بر پرهیز سهامداران از ورود به فضای هیجانی در معاملات ثانویه و اولیه این دو سهام خاطرنشان کرد: ایجاد فضای هیجانی روی قیمت تابلو اثرات ناگواری برای آنها خواهد داشت و می‌تواند اتفاقات ناخوشایند سال‌۹۹ را تکرار کند. وی تاکید کرد: شرکت فرابورس توصیه‌‌‌‌‌‌ای برای خرید و فروش و نگهداری این سهام یا هیچ سهام دیگری ندارد، بنابراین سهامداران به دور از هرگونه هیجان با آگاهی کامل نسبت به وضعیت تیم‌ها وارد چرخه معاملات شوند. فدایی گفت: هر سهامدار خرد می‌تواند برای هر باشگاه حداکثر ۳۰۰هزار‌‌‌‌‌‌تومان سفارش لحاظ کند.

این مقام مسوول تصریح‌‌‌‌‌‌کرد: از طریق هماهنگی‌‌‌‌‌‌های انجام‌شده با سازمان خصوصی‌‌‌‌‌‌سازی، ۱۰‌درصد از سهام دو باشگاه به سهامداران خرد تعلق می‌گیرد و سهامداران در هر باشگاه می‌توانند حداکثر ۳۰۰‌هزار ‌تومان سفارش بگذارند و بیشتر از آن امکان‌پذیر نیست. این مقام مسوول درباره قوانین نظارتی بر روند معاملات سهام سرخابی‌‌‌‌‌‌ها و سایر مسائل مهم در روند پذیره‌‌‌‌‌‌نویسی سهام، گفت: قیمت پذیره‌‌‌‌‌‌نویسی سهام استقلال و پرسپولیس عددی است که توسط کارشناسان رسمی دادگستری و هیات واگذاری تایید شده است. به گفته فدایی، معاملات دو باشگاه همانند سایر سهام مورد معامله در بازار سهام، با نظارت دائمی انجام خواهد شد و در صورت بروز هرگونه دستکاری قیمتی، معاملات ابطال خواهند شد. وی همچنین تاکید کرد: در فضای‌مجازی نیز اگر کانالی اقدام به اغواگری کند همانند دیگر سهام به این مساله ورود و برخورد خواهیم کرد. وی در مورد معاملات ثانویه سهام سرخابی‌‌‌‌‌‌ها نیز اظهار کرد: معاملاتی که قرار است امروز انجام شود در قالب افزایش سرمایه به شرکت‌ها تزریق خواهد شد، اما در معاملات ثانویه این روند حاکم نیست و تبادل در میان سهام و سهامداران انجام می‌شود. فدایی تاکید کرد: معاملات ثانویه توسط سهامداران ثبت‌شده انجام می‌شود و منابع به داخل باشگاه نمی‌رود. مدیرعامل فرابورس به وضعیت معاملات امروز سهامداران دو باشگاه اشاره کرد و افزود: اگر در عرضه امروز یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار نفر مشارکت کرده و هر نفر ۳۰۰‌هزارتومان سفارش بگذارد عرضه تکمیل خواهد شد. اگر ۵۰۰‌هزار نفر شرکت کنند مابقی توسط متعهد پذیره‌نویس خریداری می‌شود. وی گفت: قوانین فعلی در مورد دامنه‌نوسان به دلیل حضور هواداران و رونق احتمالی بازار تغییری نخواهد کرد و همه معاملات در این بازار بر اساس دامنه منفی ۲ و مثبت ۲ انجام خواهد شد.

گلایه آجرلو از نحوه قیمت‌گذاری
در ادامه این نشست، مدیرعامل باشگاه استقلال ضمن گلایه نسبت به نحوه قیمت‌گذاری باشگاه‌‌‌‌‌‌ها گفت: تصور بنده این است که در کلیت قیمت‌ها اشتباه است. در بحث تفاوت قیمت دو باشگاه اعتراض خود را مطرح کردیم. واقعیت این است که برخی از املاک باشگاه استقلال ازجمله ملک‌‌‌‌‌‌ دبی باشگاه، زمین تنیس، ساختمان استان تهران، ورزشگاه استقلال جنوب و بیش از پنجاه ملک دیگر باشگاه در قیمت‌گذاری لحاظ نشده است. مصطفی آجرلو با تاکید بر اینکه ارزش‌گذاری و قیمت باشگاه استقلال قابل‌قبول نیست گفت: اگر باشگاه استقلال ۳۵‌میلیون هوادار داشته باشد تنها از واگذاری این باشگاه به مردم ارزش واگذاری به ۵/ ۱۷هزار میلیارد‌ تومان می‌رسد، البته به‌کارشناسان ارزش‌گذاری حق می‌دهیم چراکه تا به امروز چنین شرکتی را ارزش‌گذاری نکرده بودند اما تصور رایج از قیمت‌گذاری شرکتی مانند استقلال یا پرسپولیس غلط است.

سرنوشت ساختمان پرسپولیس
رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نیز در این نشست با اشاره به مباحث مرتبط با بحث مالکیت ساختمان پرسپولیس اظهار کرد: سه دانگ از این ساختمان به‌نام پرسپولیس و سه دانگ دیگر به‌نام فدراسیون فوتبال است؛ این در حالی است که از طریق مجاری حقوقی امور مربوط به بازگرداندن سه دانگ فدراسیون به باشگاه در حال انجام است.

قرار است امروز سرخابی‌ها در فرابورس پذیره نویسی شوند. 

 پس از کشمکش‌های فراوان، سرانجام از روز یکشنبه مورخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در بورس عرضه خواهد شد و مردم می‌توانند سهام این دو باشگاه را با شرکت در افزایش سرمایه آن‌ها خریداری کنند.

این دو باشگاه با دو نماد”پرسپولیسح ۱” و”استقلالح ۱” عرضه خواهند شد. 

پذیره نویسی سهام جدید ناشی از سلب حق تقدم در افزایش سرمایه شرکت فرهنگی ورزشی استقلال

🔷👈زمان پذیره نویسی: از روز یکشنبه 15 اسفند به مدت 30 روز کاری

🔷👈 قیمت هر سهم: 2910 ریال

🔷👈حداقل تعداد واحدهای قابل خریداری: 1 سهم

🔷👈حداکثر تعداد واحدهای قابل خریداری: 1،030 سهم

🔷👈 قابل توجه سهامداران: پذیره نویسی با عرضه اولیه متفاوت است و از فردای روز کاری تا قبل از ثبت شدن که ممکن است تا چندین ماه نیز طول بکشد قابل معامله نیست.

پذیره نویسی سهام جدید ناشی از سلب حق تقدم در افزایش سرمایه شرکت فرهنگی ورزشی استقلال

🔷👈زمان پذیره نویسی: از روز یکشنبه 15 اسفند به مدت 30 روز کاری

🔷👈 قیمت هر سهم: 2910 ریال

🔷👈حداقل تعداد واحدهای قابل خریداری: 1 سهم

🔷👈حداکثر تعداد واحدهای قابل خریداری: 1،030 سهم

🔷👈 قابل توجه سهامداران: پذیره نویسی با عرضه اولیه متفاوت است و از فردای روز کاری تا قبل از ثبت شدن که ممکن است تا چندین ماه نیز طول بکشد قابل معامله نیست.

 

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود به صورت همه روزه اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه می دهد. مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما