حمله روسیه به اوکراین اثر خود را بر بازار سهام ایران هم گذاشت. دیروز شاخص کل بورس تهران بیش از ۵‌هزار واحد کاهش ارتفاع داد؛ در حالی که هفته گذشته به دلیل زمزمه‌‌‌های احیای زودهنگام برجام و رشد بهای جهانی نفت هر چند جزئی، روند مثبتی را به خود گرفته بود. کارشناسان و فعالان بازار سرمایه معتقدند هرچند حمله روسیه به اوکراین اثر مستقیمی روی بازار ایران ندارد اما از آنجا که هراسی در دل سرمایه‌گذاران در خصوص به تعویق افتادن احیای برجام ایجاد کرده، معاملات بورسی را با تغییراتی مواجه کرده است. از این رو آنان این هفته بازار سهام را نوسانی پیش‌بینی می‌کنند و می‌‌‌گویند از شواهد برمی‌آید که این نوسان رو به پایین باشد.
نوسان بورس با دو ابهام
هفته نوسانی برای بورسی‌‌‌ها
«بازار سهام این هفته نوسانی خواهد بود»؛ این پیش‌بینی علیرضا مستقل، کارشناس بازار سهام از روند این هفته بورس است. او برای این پیش‌بینی دلایلی برمی‌‌‌شمرد و به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: در این هفته پارامترهای مختلف همزمان خود را بیشتر از گذشته نشان خواهند داد. یکی از این پارامترها مساله هسته‌‌‌ای و مذاکرات ایران با ۴+۱ است، یعنی بحث احیای برجام و اثر آن بر بازار سهام همچنان وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: شاید این هفته مذاکرات نهایی و برجام احیا شود ولی از آن سو به واسطه افزایش تنش‌‌‌ها در شرق اروپا، این احتمال وجود دارد که نشست‌‌‌ها به تعویق افتاده و در نتیجه نهایی نشود. در این صورت (به نتیجه نرسیدن مذاکرات) یا گزینه ادامه مذاکرات را خواهیم داشت یا شکست مذاکرات که هنوز معلوم نیست و باید منتظر تحولات بعدی بود.

مستقل به موضوع حذف ارز ترجیحی اشاره می‌کند و با تاکید بر اثرگذار بودن آن بر بازار سهام می‌‌‌گوید: موضوع حذف یا عدم‌حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز وجود دارد که اثر کلان روی اقتصاد کشور خواهد گذاشت. البته اثر حذف ارز ترجیحی روی بخش کوچک‌تری از بازار سهام اتفاق می‌‌‌افتد اما نمی‌توان آن را نادیده گرفت. بنابراین تصمیم مجلس و دولت برای حذف ارز ترجیحی نیز مهم خواهد بود و روی بازار اثر می‌‌‌گذارد.

او در ادامه با اشاره به حمله روسیه به اوکراین می‌‌‌گوید: جنگ روسیه و اوکراین به نظر ارتباط مستقیمی به ایران ندارد چرا که ما هنوز تحریم هستیم و صادرات نفتمان نیز محدود است. در حوزه گاز هم متاسفانه دچار مشکل شده‌‌‌ایم و توان جذب بازار جدید را در حوزه صادرات گاز نداریم. با این حال حمله روسیه به اوکراین می‌تواند به مذاکرات برجامی آسیب وارد کند یا مذاکرات را به عقب براند. اما امید است نشست‌‌‌های مذکور زودتر منجر به نتیجه شود.

مستقل با بیان اینکه «به نظر می‌رسد این هفته بازار سهام نوسانی خواهد بود» ادامه می‌دهد: اما اینکه جهت این نوسان رو به بالا باشد یا پایین، فعلا به طور قطع قابل پیش‌بینی نیست. هرچند به نظر می‌رسد این روند رو به پایین باشد. دیروز، اوایل شروع معاملات، بازار منفی کمتری داشت، حتی نمادهای مثبت کم نداشتیم اما کم‌‌‌کم فشار فروش بیشتر شد و کلیت بازار تحت‌‌‌ فشار قرار گرفت. علاوه بر این، وسط هفته تعطیلی داریم که روز قبل و بعد از تعطیلی احتمالا بازار کم حجم باشد و فشار فروش خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه می‌‌‌افزاید: بنابراین بازار این هفته نوسانی خواهد بود و متاسفانه به نظر می‌رسد که این نوسان رو به پایین هم باشد مگر اینکه خبر خاصی چه در حوزه برجام و چه در حوزه جنگ روسیه و اوکراین (که مذاکره کنند یا آتش‌‌‌بس موقت ایجاد شود) مخابره شود اما فعلا با توجه به شواهدی که وجود دارد بازار نوسانی است و احتمال اینکه این نوسان در جهت منفی باشد بیشتر است.

نوسان رو به منفی در بورس
علیرضا کاهدی، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم چنین نظری دارد و می‌‌‌گوید با توجه به تحولاتی که در جریان است به نظر می‌رسد بازار این هفته نوسان منفی داشته باشد. او با بیان اینکه «ریسک محیطی بازار افزایش پیدا کرده است» به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: قیمت کامودیتی‌‌‌ها ریسک بازار را بالا برده است. اگر آتش‌‌‌بس صورت گیرد در این متغیر افت شدیدی خواهیم داشت که کاهش آن اثر منفی روی بازار سهام می‌‌‌گذارد. از سوی دیگر مساله برجام نیز مطرح است. به نظر می‌رسد که مذاکرات هسته‌‌‌ای در حال به نتیجه رسیدن است. بورس با تورم رابطه مستقیم دارد و تورم بالاتر یعنی چشم‌‌‌انداز مثبت‌‌‌تر برای بازار سهام. یعنی زمانی که چشم‌‌‌انداز تورم کاهشی می‌شود، روی چشم‌‌‌انداز بازار سرمایه هم برای کوتاه‌‌‌مدت تاثیر می‌‌‌گذارد.

سایه ابهامات بودجه و برجام بر سر بازار
علیرضا تاجبر هم به اثر احیای برجام بر روند این هفته بازار اشاره می‌کند و معتقد است بازار این هفته با ابهام‌‌‌های زیادی مواجه است. او به «دنیای‌اقتصاد»‌‌‌ می‌‌‌گوید: اکنون دو بحث مهم در بازار سرمایه‌داریم که یکی بحث مذاکرات احیای برجام است و دیگری پارامترهای بودجه که متاسفانه روند مذاکرات هسته‌‌‌ای در انتهای هفته قبل به دلیل جنگ اوکراین زیر سوال رفت و همین مساله روی بازار اثر منفی گذاشته است. این کارشناس بازار سهام تاکید می‌کند: تا اخبار جدی منتشر نشود و مشخص نشود روند مذاکرات به چه شکلی ادامه خواهد یافت به نظر می‌رسد بازار همین روند را طی خواهد کرد. البته نه به شدت منفی دیروز ولی برای اینکه روند بازار عوض شود و به روند صعودی برگردیم نیازمند اخبار مثبتی از وین هستیم. بعد از این متغیر مهم، بودجه هم می‌تواند روی بازار اثرگذار باشد و این روند را تقویت کند ولی در شرایط فعلی کاملا ابهام بر بازار حاکم است و به نظر می‌رسد در این شرایط نقدینگی وارد بازار نشود و بازار کاملا محافظه‌‌‌کار خواهد بود بنابراین باید منتظر بود و دید از مذاکرات هسته‌‌‌ای چه خبری منتشر خواهد شد.

تاجبر با اشاره به روند بازار در هفته گذشته می‌‌‌گوید: دلیل مثبت‌‌‌های هفته پیش بازار، خوش‌بینی‌‌‌ها به مذاکرات هسته‌‌‌ای بود که در اثر آن شاهد مثبت شدن بازار به‌خصوص در سهم‌‌‌های کوچک و همچنین سهم‌‌‌های بانکی و خودرویی بودیم ولی اتفاقی که در جهان افتاده و حمله روسیه به اوکراین، احیای زودهنگام برجام را زیر سوال برد و کل مذاکرات را در ابهام قرار داد. همین موضوع هم باعث شد که بازار دیروز افت داشته باشد. او در ادامه بر اثر بودجه بر بازار اشاره می‌کند و با تاکید بر اینکه در شرایط قبل از جنگ اوکراین، بودجه تاثیرگذارتر از مذاکرات بود، می‌‌‌گوید: احیای برجام اثر بلندمدتی بر بازار دارد ولی لایحه بودجه که اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است اثر مهم‌تری دارد. باید دید چه اتفاقی برای این لایحه در مجلس می‌‌‌افتد. البته دولت عملا با آن نامه‌‌‌ای که داشت و پیشنهاد ۱۰ بندی‌‌‌اش، حمایت خود را از بازار نشان داده است ولی باید دید مجلس تا چه حد بر حمایت از بازار سهام مصمم است و این تصمیم مجلس در پارامترهای لایحه بودجه خود را نشان خواهد داد.

بورس هفته دوم اسفندماه را منفی آغاز کرد. نگرانی از احتمال به تعویق افتادن مذاکرات وین به سبب تنش‌های رخ‌داده در اوکراین و فعال شدن فروش‌های ناشی از شناسایی سود، سبب افت قیمت سهام در صنایع موسوم به برجامی همچون بانک، خودرو و حمل‌ونقلی‌ها شد؛ گروه‌هایی که در هفته گذشته در کانون توجه بورس‌بازان قرار داشتند. در مقابل برخی از پتروشیمی‌ها به ویژه اوره‌سازها پرتقاضا ظاهر شدند.
Untitled-4

بورس تهران دومین هفته اسفندماه را منفی آغاز کرد. در این روز نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای 43/ 0‌درصد کاهش ارتفاع داد و حقیقی‌‌‌ها نیز به فروش ادامه دادند. در این میان شاهد تغییر استراتژی بورس‌‌‌بازان بودیم. سهامدارانی که هفته گذشته به سبب خوش‌بینی به احتمال احیای زودهنگام برجام، نام برخی از شرکت‌های موسوم به برجامی را در لیست خرید خود قرار داده بودند، روزشنبه دست به ماشه فروش شدند تا گروه‌‌‌های مذکور با بیشترین خروج سرمایه‌‌‌های حقیقی مواجه شوند. شناسایی سود پس از رشد مناسب این شرکت‌ها در هفته گذشته و البته نگرانی از به تعویق افتادن مذاکرات هسته‌‌‌ای به دلیل شرایط جنگی حاکم بر اوکراین از مهم‌ترین دلایل تغییر رویکرد بورس‌‌‌بازان بود. جنگ اوکراین یک جنبه مثبت نیز برای بورسی‌‌‌ها داشت؛ جایی که آمارها از رشد بیش از 25درصدی قیمت جهانی اوره در هفته گذشته خبر داد تا شاهد اقبال سهامداران به نمادهای پتروشیمی به‌ویژه اوره‌‌‌سازان باشیم.

دو دلیل برای فروش صنایع برجامی
برآیند معاملاتی روز شنبه از فشار فروش عرضه‌‌‌کنندگان در صنایع موسوم به برجامی حکایت داشت؛ به طوری که اغلب نماد‌‌‌های معاملاتی فعال در سه‌گروه برجامی نظیر بانک، خودرو و حمل‌ونقل که اتفاقا طی هفته قبل با طولانی‌‌‌ترین صف‌‌‌های خرید همراه بودند، روز گذشته با تشدید فشار فروش مواجه شدند. از دلایل تغییر استراتژی معامله‌‌‌گران بازار سهام در صنایع به‌اصطلاح ریالی که پیش از این مورد استقبال بازار قرار داشتند، در نگاه اول می‌‌‌توان به موضوع شناسایی سود اشاره کرد. آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، سهامداران این سه گروه طی هفته نخست اسفند‌‌‌ماه موفق به کسب بازدهی نسبتا معقولی شدند؛ جایی که شاخص صنعت بانک در قیاس هفته 6/ 6درصد، خودرو 4/ 8‌درصد و حمل‌ونقل 7/ 16رشد کرد. از این رو طبیعتا پس از هر رشد پرشتابی باید منتظر موجی از شناسایی سود میان معامله‌‌‌گران باشیم؛ دلیلی که روز شنبه بخشی از سهامداران این گروه‌‌‌ها را به فروش متقاعد کرد. دلیل دیگری که روز گذشته صنایع برجامی را در لیست فروش قرار داد، نگرانی سهامداران از احتمال تعویق مذاکرات هسته‌‌‌ای و احیای برجام به دلیل شرایط جنگی حاکم در شرق اروپا بود. به این ترتیب هرچند این قشر از سهامداران سیگنال‌‌‌های سیاسی مثبت وین به تهران را به طور لحظه‌‌‌ای رصد می‌کنند و با توجه به افزایش احتمال حصول توافق در بعد بین‌الملل، علاقه‌مند به خرید سهام برجامی در هفته گذشته شدند؛ اما به‌تازگی سناریوی جدیدی را در محاسبات خود لحاظ می‌کنند.جنگ میان روسیه و اوکراین موضوعی است که تاحدودی بازار‌‌‌های جهانی را با تغییراتی همراه کرده است. با اینکه قدرت‌‌‌های جهانی مخالف سرسخت وقوع جنگ بودند و کالاهای اساسی اعم از نفت و طلا همزمان با ایجاد تنش پا در مسیر صعود گذاشتند؛ اما پس از موضع‌‌‌گیری منفعلانه قدرت‌‌‌های جهانی نسبت به این مهم تا حدودی از التهابات بازار‌‌‌ها کاسته شد. در این میان کالاها و محصولات اساسی نیز به لحاظ قیمتی رفت و برگشت قابل تاملی را تجربه کردند. از طرفی جامعه سهامداران ایران در شرایط فعلی که دیپلمات‌‌‌های کشور در پایتخت اتریش در مراحل پایانی نگارش برنامه جامع اقدام مشترک هستند، با نگرانی دیگری در بعد بین‌الملل نیز مواجه‌‌‌ شده‌‌‌اند؛ موضوعی که به دلیل وضعیت حاکم بر اوکراین می‌‌‌تواند موجب به‌تعویق افتادن مذاکرات هسته‌‌‌ای ایران با قدرت‌‌‌های جهانی شود. ایجاد فرسایش در این حوزه می‌‌‌تواند به تشدید وضعیت فعلی و تداوم آن تا روز حصول توافق (معاهده با قدرت‌‌‌های جهانی) منتهی شود.به هر حال در شرایطی که سرنوشت بازار‌‌‌های مالی بیش از پیش به اتفاقات سیاسی در بعد بین‌الملل گره خورده، جابه‌جایی پول بین گروه‌‌‌های مختلف و ذخیره‌‌‌سازی سود از سوی سهامداران امری طبیعی است.

چرایی جذابیت سهام اوره‌‌‌ای
اتفاق دیگری که روز شنبه توجه فعالان بازار سهام را به خود جلب کرد، افزایش اقبال به سهام پتروشیمی‌‌‌ به‌ویژه اوره‌‌‌سازها بود. این‌‌‌که چرا سرمایه‌گذاران با خروج از صنایع برجامی به سمت صنایع پتروشیمی و پالایشی متمایل شدند و غالبا نسبت به گروه‌‌‌های کامودیتی‌محور نظیر فلزات اساسی بی‌‌‌توجه بودند نیز موضوعی است که جای بحث دارد. اکنون توجه به سهام پتروشیمی به‌ویژه اوره‌‌‌ای‌‌‌ها همزمان با اوج‌‌‌گیری نرخ نفت، گاز و اوره در بازار جهانی زمینه مساعدی را در راستای تعدیل مثبت سودآوری شرکت‌های این گروه و سایر نماد‌‌‌های معاملاتی زیرمجموعه آن فراهم کرده است. آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، بهای هر تن اوره فوب خلیج‌‌‌فارس در سررسیدهای مارس، هفته گذشته با رشد بیش از 25درصدی به 5/ 722دلار رسید. همزمان با این جهش قیمتی زمزمه‌‌‌هایی نیز از انعقاد قراردادهای فروش اوره به هندوستان و برزیل به گوش می‌رسد که در افزایش اقبال به سهام مذکور بی‌‌‌تاثیر نبود. از این رو روز شنبه نیز نماد معاملاتی «شپدیس» در شاخص بورس تهران و نماد «زاگرس» در نماگر فرابورس ایران بیشترین تاثیر مثبت را اعمال کردند. در این میان نباید فراموش کرد که افزایش چند درصدی قیمت نفت در بازار‌‌‌های جهانی موضوعی است که زیر ذره‌‌‌بین معامله‌‌‌گران قرار دارد. با اینکه برخی از کارشناسان احتمال مذاکره بین روسیه و اوکراین را دور از انتظار نمی‌‌‌دانند، روند صعودی قیمت طلای سیاه حتی پیش از وقوع جنگ میان این کشور‌‌‌ها کلید خورده است و اکنون نیز تحت‌تاثیر تنش‌‌‌ها با قدرت بیشتری ادامه دارد. نگرانی از افزایش تقاضا به سبب ریکاوری جهانی به سطوح قبل از پاندمی کرونا و احتمال ضعف عرضه از مهم‌ترین دلایلی است که چشم‌‌‌انداز مثبتی را برای نفت محقق کرده و این برداشت میان فعالان بازار‌‌‌های مالی ایجاد شده که در شرایط فعلی همچنان زمینه برای صعود این کالای استراتژیک در دنیا فراهم است.

منگنه بورسی حذف نمی‌شود
به‌تازگی میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران در گفت‌وگویی با «ایرنا» عنوان کرد که دامنه نوسان در بورس حذف نخواهد شد. گویا سیاستگذاران بورسی هیچ‌ توجهی به معایب این قانون زائد معاملاتی و وضعیتی که طی چند سال اخیر در بازار سهام ایجاد کرده است، ندارند. در حالی که گفته می‌شود دامنه نوسان با هدف صیانت از سهامداران خرد حذف نخواهد شد، حداقل نگاهی به تجربه 18ماه اخیر نشان می‌دهد که چنین محدودیتی هیچ منفعتی برای جامعه سهامداران کشور به همراه نداشته است و تنها اصلاحی که می‌توانست در یک‌روز به پایان رسیده و پس از آن بازار به تعادل نسبی برسد، حالا 566روز است که به درازا کشیده و هنوز هم نقطه پایان آن پیدا نیست. شاید ذکر این نکات تکراری باشد که اعمال محدودیت در خرید و فروش و رفتار کنترلی نهاد ناظر نیز در فرآیند معاملاتی بورس تهران و فرابورس ایران سال‌هاست که فرسایش را به جان بازار سهام ایران انداخته است. تعمیق رکود و آب شدن سرمایه فعالان بازار سرمایه طی این مدت را می‌‌‌توان از دستاورد‌‌‌‌‌‌های دامنه نوسان و حجم مبنا در کشور برشمرد. در فاز صعود نیز شرایط به همین منوال بوده، به طوری که تجربه سال‌های 1398 و 1399 نیز گواه این موضوع است که ایجاد فرسایش در مدار مثبت درنهایت به شکل‌‌‌گیری حبابی منتهی ‌‌‌‌‌‌شد که تخلیه آن 18ماهی می‌شود به طول انجامیده است. بد نیست نگاهی نیز به وضعیت بورس‌‌‌های جهانی بیندازیم. هرچند شاید در تمامی بورس‌‌‌ها، ناظر بازار از راهکارهایی برای کنترل شرایط هیجانی بهره می‌‌‌برد؛ اما در هیچ کشوری دامنه نوسان به صورت فعلی بازار سهام ایران وجود ندارد و نهایتا در مواقع بحرانی و مشاهده جهش یا سقوط‌‌‌های پرمقدار، وقفه‌‌‌ای کوتاه برای تفکر معامله‌‌‌گر (در خصوص مولفه‌های بنیادی یا اثرات رخداد غیراقتصادی) اعمال می‌شود و پس از آن مجددا دادوستدها بدون اعمال محدودیت دامنه نوسان ادامه می‌‌‌یابد. در نزدیک‌‌‌ترین تحولات، واکنش به حمله روسیه به اوکراین با وجود اثرگذاری بر بازارهای جهانی سهام، در کوتاه‌‌‌ترین زمان ممکن به تعادل رسید. به عنوان نمونه، بورس مسکو نهایتا طی دو روز معاملاتی که متحمل ریزشی تقریبا پرمقدار شد، به‌سرعت تغییر مسیر داد تا در نهایت قیمت‌ها به سمت ارزش ذاتی خود بازگردند. به این ترتیب نبود منگنه‌‌‌ای تحت عنوان دامنه نوسان نه‌تنها فرسایشی در فرآیند دادوستد‌‌‌‌‌‌های این کشور ایجاد نکرد، بلکه به‌سرعت بازار را به حالت تعادل رساند و در نهایت به مدار صعود هدایت کرد. جمع شدن دوروزه بازار را می‌‌‌توان از مزایای نبود چنین مکانیزمی دانست که در موقع بروز ریسک و اتفاقات ناگوار در چنین سطحی هم موجب ایجاد فرسایش نشد.

حسن برادران‌هاشمی، کارشناس بازارسرمایه : بورس تهران هفته گذشته مطابق با انتظار وضعیت متعادلی را پشت سرگذاشت. بر این اساس دماسنج بازار حدود نیم درصد افزایش را نشان داد. وضعیت بازار سرمایه این روزها به گونه‌ای است که با توجه به‌شدت افتی که بیشتر نمادها گذراندند و به محدوده‌های حمایتی مهم رسیدند، هم‌اکنون جای افت قیمت چندانی ندارند. ازسوی دیگر به دلیل وجود ابهامات متعدد، بازار سهام با چالش‌های بسیاری دست به گریبان است.
از این‌رو در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار روند صعودی قابل توجهی را در این بازار داشت. در واقع بسیاری از فعالان بازار سرمایه ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن این ابهامات از دور نظاره‌گر معاملات باشند. وضعیتی ناخوشایند که در به وجود آمدن آن عوامل مهمی دخیلند. اما و اگرهای وضعیت لایحه بودجه سال آینده همچنان ادامه دارد. لایحه‌ای که درکمیسیون‌های تخصصی مجلس چکش‌کاری شده و این روزها در صحن علنی در حال بررسی است. مصوبات نهایی لایحه بودجه برای سرمایه‌گذاران بورسی و همچنین شرکت‌‌های بورسی ار اهمیت بسیاری برخوردار است. از دیگر چالش‌هایی که پیش روی بازارسهام قیمت نرخ ارز است که همواره برای بازار بورس مهم بوده. نرخ دلار طی یکی دو ماه گذشته به دلیل خوش‌بینی‌ها از به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی اندکی کاهش داشته است اما همان‌طور که بارها نیز به آن اشاره شده قیمت اسکناس ‌‌آمریکایی به دلیل مشکلات ساختاری اقتصاد ایران نمی‌تواند در سراشیبی سقوط قرار بگیرد ازاین‌رو انتظار افت قابل‌توجه نرخ دلار بیهوده است. علاوه بر چالش‌‌های چند ماه گذشته این روزها بورس تهران با دو موضوع دیگر نیز روبه‌روست؛ یکی نزدیک شدن به روزهای پایانی سال که به‌طور سنتی دراسفند ماه شاهد معاملاتی کم‌رمق هستیم و موضوع مهم و اثرگذار دیگر بر بازارسهام که این روزها همه را شگفت‌زده کرده حمله نظامی روسیه به اوکراین است. این رویداد سیاسی به‌شدت بر تمامی بازارهای مالی جهانی اثر‌گذار بوده است به‌طوری که بیشتر بورس‌های مهم بین‌المللی رنگ قرمز به خود گرفتند و در لاک دفاعی فرو رفتند. همچنین بازار ارزهای دیجیتال نیز کاهش محسوسی را به متقاضیان خود تحمیل کردند اما از طرف دیگر قیمت جهانی فلزات از جمله طلا و همچنین قیمت جهانی نفت روندی صعودی را آغاز کرده‌اند به‌طوری که قیمت نفت بعد از هفت سال موقتا از مرز ۱۰۰ دلار گذشت. گرچه برخی صنایع به‌ویژه شرکت‌های کامودیتی‌محور به دلیل افزایش قیمت‌‌های جهانی می‌توانند مورد اقبال قرار گیرند اما انتظار می‌رود این رویداد اثر کوتاه‌مدت و گذرا بر بازار داشته باشد اما در صورتی که جنگ روسیه و اوکراین زمانبر باشد در آن صورت بیشتر بازارهای مالی بین‌المللی از جمله بورس تهران با چالش جدی مواجه خواهند شد که البته احتمال آن اندکی دور از ذهن است. با توجه به موارد گفته شده می‌توان انتظار داشت تابلوهای معاملاتی در چند روز ابتدایی هفته جاری روند نوسانی منفی را پشت سربگذارند. اما با توجه به اینکه قیمت بسیاری از نمادها به محدوده‌های حمایتی مهم رسیده‌اند به نظر نمی‌رسد افت قابل توجهی را شاهد باشیم بنابراین برای هفته پیش رو بازاری منفی البته با شیب ملایم انتظار داریم.

 

میثم فدایی، مدیر عامل شرکت فرابورس با اشاره به آخرین تصمیمات اتخاذ شده درخصوص حذف دامنه نوسان در معاملات بورس گفت: تاکنون هیچ بحثی از حذف کامل دامنه نوسان در بازار مطرح نشده است. وی افزود: حذف کامل دامنه نوسان در بازار سرمایه با توجه به تبعات منفی آن به هیچ عنوان قابلیت اجرایی شدن ندارد، بنابراین تاکنون هیچ‌گونه بحثی در مورد آن انجام نشده است. فدایی با اشاره به اینکه دامنه نوسان باید پیش‌بینی‌پذیر باشد و به هیچ عنوان امکان حذف یک‌باره آن وجود ندارد، اظهار کرد: در بازارهای شفاف‌تر و عمیق‌تر باید دامنه نوسان بیشتر باشد، در مقابل برای بازارهای غیرشفاف به منظور جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران باید دامنه نوسان کمتری در نظر گرفته شود.

در حال حاضر در بازارهای جهانی تحولات به سرعت در حال ثبت است و ارزهای جهانی متاثر از تحولات جنگ اوکراین تغییر می‌کنند. برخلاف فضای پرنوسان ارزهای دنیا، بازار ارز تهران روزهای آرامی را سپری می‌کند و انتظارات از آینده شاخص بازار ارز تهران همچنان مثبت است. در حالی که بازارهای ارزی کشورهای دیگر به «مسکو» و «کیف» چشم دوخته است، بازار ارز تهران هنوز تحولات «وین» را دنبال می‌کنند. یکی از مهم‌ترین دلیلی که باعث شده آرامش در بازار ارز تهران حاکم باشد، این است که بازار هنوز به لغو تحریم‌ها و مذاکرات وین خوش‌بین است.
آرامش ارزی در بازار تهران
بررسی‌ها نشان می‌دهد سکونت دلار در پله‌های ابتدایی کانال ۲۶ هزار تومانی تمدید شد. در شرایط سکوت خبری مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، بازار ارز تهران به انتظار خود ادامه داد. با توجه به نحوه پیگیری مذاکرات هسته‌ای وین زمزمه‌هایی در خصوص حصول توافق هسته‌ای جدید در هفته‌ای که گذشت، توسط کارشناسان و تحلیلگران سیاسی مطرح می‌شد. این احتمالات اما با آغاز شدن مناقشات نظامی میان دو کشور روسیه و اوکراین با اما و اگر روبه‌رو شد، اما هنوز مذاکرات وین برای بازار ارزی مهم است. به گفته برخی منابع آگاه با وجود برطرف شدن کلیت‌های مورد بحث در نشست‌های هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴، هنوز موارد انگشت‌شماری از اختلافات تحت عنوان پرانتز‌های باز مطرح است که ممکن است حصول نتیجه این مذاکرات را به تعویق بیندازد. تحلیلگران سیاسی-ارزی بازار تهران نیز با توجه به همین موارد اختلافی اندک و تا زمان انتشار سیگنال‌های مثبت یا منفی جدید از فضای مذاکرات، احتمال حضور طولانی مدت‌تر اسکناس آمریکایی در کریدور قیمتی ۲۵ هزار و ۹۰۰ تا ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان را مطرح می‌کنند. دلار در روز نخست هفته جاری در رقم ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. دیروز شنبه ۷ اسفند بازار ارز تهران با تداوم ثبات نسبی کار خود را آغاز کرد. این ثبات نسبی که به عقیده عده زیادی از کارشناسان به دلیل فضای خلوت رسانه‌ای روز‌های اخیر مذاکرات هسته‌ای به وجود آمده است سبب شده دلار زیر سقف مقاومت ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان و با حداکثر نوسان روزانه ۱۰۰ تومانی به کار خود ادامه دهد. شاخص بازار ارز روز شنبه در نرخ ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان شروع به فعالیت کرد. در ادامه روز نوسانات این ارز سبب شد در ظهر روز گذشته دلار در سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان نیز معامله شود. اما در ساعات پایانی بازار دیروز اسکناس آمریکایی به نرخ ابتدای روز خود بازگشت و در همان حوالی رقم ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان از حرکت متوقف شد. پس از روند افزایشی سه مرحله‌ای نرخ شاخص بازار ارز در هفته گذشته که در نتیجه کانال‌شکنی پنجم دلار رخ داده بود، این پنجمین روزی است که دلار در حوالی ارقام مذکور به ثبات نرخ نسبی رسیده و به انتظار انتشار سیگنال‌های سیاسی یا ارزی جدید از حرکت متوقف شده است. سکه، فلز گران‌بها نیز که در راستای تحرکات طلای جهانی در روز‌های اخیر مجددا به کانال ۱۲ میلیون تومانی رسیده بود، در روز گذشته با تعدیل قیمت به نزدیکی مرز پایینی کانال مذکور و رقم ۱۲ میلیون و ۱۰ هزار تومان رسید.

حمله روسیه به اوکراین علاوه بر کشتار انسانی و آواره شدن صدها غیرنظامی که مهم‌ترین پیامد این جنگ است، بر بازارهای مالی و کالایی دنیا اثرگذار شده است. این اثرگذاری به دلیل اختلال عرضه کالاهای پایه از سوی این دو کشور، تحریم روسیه از سوی کشورهای غربی و صعود نرخ انرژی در دنیا، توجه به سهم روس‌‌‌ها در تامین نفت و گاز دنیا، احتمال افزایش مجدد تورم جهانی در پی این جنگ نظامی، تضعیف ارزش روبل، افزایش نسبی ارزش شاخص دلار آمریکا در کوتاه‌مدت و سردرگمی معامله‌‌‌گران در بازارها رقم خورده است. واکنش اولیه بازارهای کالایی به خبر تجاوز نظامی به خاک اوکراین رشد قیمت بود که در ادامه به‌سرعت این اثر برطرف شد؛ اما همچنان ریسک صعود قیمت کامودیتی‌‌‌ها به قوت وجود دارد.

رالی صعود کامودیتی‌‌‌ها به پایان نرسیده است
پس از اعلام خبر حمله نظامی روسیه به اوکراین از سوی پوتین، به‌سرعت بازارهای کالایی به آن واکنش نشان دادند و روز پنج‌شنبه 24 فوریه اغلب کالاهای پایه با محوریت نفت، گاز طبیعی، فلزات گرانبها، محصولات کشاورزی و به‌خصوص گندم و فلزات پایه، صعود نرخ روزانه قابل ملاحظه‌‌‌ای را تجربه کردند. البته این رشد قیمتی اثر بلندمدتی بر بازارها نداشت و روز جمعه 25فوریه، از بخش قابل‌توجهی از رشد قیمتی به وجود آمده در نرخ کالاهای پایه کاسته شد و مجدد قیمت‌ها تعدیل شدند.

با وجود این، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این پایان اثرگذاری حمله روسیه به اوکراین نیست و باید منتظر اثرگذاری بیشتر این حمله و اثر تحریم‌‌‌های اعمال‌شده علیه روسیه بر بازارهای مالی و کالایی دنیا بود. در حال حاضر ایالات‌متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن، کانادا، تایوان و نیوزلند از جمله کشورهایی هستند که مجموعه‌‌‌ای از تحریم‌‌‌ها را علیه روسیه وضع کرده‌‌‌اند.

پیتر کاردیلو، اقتصاددان ارشد بازار در Spartan Capital Securities در خصوص آینده بازارهای مالی و کالایی دنیا پس از آغاز جنگ نظامی در اروپای شرقی گفت: ایالات‌متحده و اروپا موضع سختی را در قبال روسیه اتخاذ می‌کنند که این موضوع پیامدهایی بلندمدت برای بازارها خواهد داشت. دولت‌‌‌های غربی تلاش می‌کنند تا حد امکان اقتصاد روسیه را فلج کنند. به این ترتیب باید منتظر تبعات این رویه در بازارهای کالایی کشور باشیم. این موضوع می‌‌‌تواند احتمالا به رشد مجدد نرخ کالاهای پایه با محوریت نفت و سایر محصولات گروه انرژی و در ادامه سایر کامودیتی‌‌‌ها منجر شود.

تله تورمی در انتظار کالاهای پایه
افزایش افسارگسیخته تورم جهانی متاثر از سیاست‌‌‌های انبساطی که دولت‌‌‌ها برای مقابله با تبعات شیوع کرونا بر مردم و کسب‌وکارهای خود وضع کردند، صعود نرخ کامودیتی‌‌‌ها را در سال 2021 فراهم کرد. در حالی که همچنان تبعات صعود تورم بر بازارهای کالایی دنیا وجود دارد و نرخ بسیاری از کامودیتی‌‌‌ها در نزدیکی محدوده رکورد قیمتی چندساله خود نوسان دارد، خبر حمله نظامی روسیه به اوکراین به سردرگمی بازارهای کالایی و معامله‌‌‌گران این بازارها منجر شد.

بروز این جنگ می‌‌‌تواند تبعات تورمی گسترده‌‌‌ای داشته باشد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا پس از آغاز رسمی این جنگ در نشست خبری گفت: اگرچه هنوز برای ارزیابی تاثیر این درگیری بر اقتصاد زود است؛ اما احتمالا باید حداقل برای کوتاه‌مدت منتظر تبعات تورمی آن بر بازارها باشیم. وی دهم مارس را زمان برگزاری جلسه بانک‌های مرکزی اروپا و تصمیم‌گیری در خصوص سیاست‌‌‌های پولی اعلام کرد. در حالی که بانک مرکزی بریتانیا و ایالات‌متحده آمریکا ظرف ماه‌‌‌های گذشته سیاست‌‌‌های انقباضی برای کنترل تورم را شروع کرده‌‌‌اند، همچنان اتحادیه اروپا گامی جدی در این مسیر برنداشته است.

روسیه تامین‌‌‌کننده اصلی گاز طبیعی کشورهای اروپایی است. روسیه ظرف ماه‌‌‌های گذشته با ایجاد اختلال در عرضه گاز طبیعی، کشورهای اروپایی را با بحران تامین انرژی و صعود بی‌‌‌سابقه نرخ برق روبه‌رو کرده است. بازی روسیه در تامین گاز طبیعی اروپا به تعطیلی یا کاهش تولید برخی صنایع مستقر در کشورهای اروپایی به دلیل غیراقتصادی شدن تولید منجر شده است. در این شرایط، اگر روس‌‌‌ها بخواهند با کاهش گاز ارسالی به اروپا پاسخ تحریم‌‌‌های اتحادیه اروپا و بریتانیا را بدهند، باید منتظر اوج‌‌‌گیری مجدد نرخ انرژی در کشورهای این منطقه و چالش واحدهای صنعتی وابسته به انرژی در این مناطق بود. فایننشال‌تایمز در گزارشی از وابستگی بالای کشورهای اروپایی به گاز روسیه اشاره کرد و گفت: میزان این وابستگی به حدی است که امکان جایگزینی آن با سایر کشورها وجود ندارد. بنابر تحقیق انجام‌شده اگر 10‌درصد عرضه گاز اروپا از سوی روس‌‌‌ها کاهش پیدا کند، تولید ناخالص داخلی اروپا با افت 7/ 0درصدی روبه‌رو می‌شود.

انتشار خبر حمله نظامی روسیه به اوکراین در ساعات ابتدایی به صعود نرخ نفت به 105دلار به ازای هر بشکه در ساعات ابتدایی روز 24 فوریه منجر شد . البته این صعود قیمتی چندان دوامی نداشت و نفت برنت در مرز 99دلار به ازای هر بشکه هفته منتهی به روز جمعه 25 فوریه را به پایان رساند. با این حال همچنان احتمال رشد قیمتی در این بخش وجود دارد؛ موضوعی که تحقق آن می‌‌‌تواند زمینه رشد قیمت سایر کالاهای پایه را فراهم کند.

طبق گزارش سیاست پولی فدرال‌رزرو، تنش اوکراین به سردرگمی معامله‌‌‌گران در بازارهای مالی و کامودیتی‌‌‌ها منجر شده است. در این شرایط این تنش می‌‌‌تواند اختلال در بخش عرضه کامودیتی‌‌‌ها را طولانی‌مدت کرده و به این ترتیب از حفظ تورم بالا در کامودیتی‌‌‌ها حمایت کند. در این شرایط، کاخ‌سفید نسبت به احتمال رشد نرخ سوخت در ایالات متحده آمریکا هشدار داده است؛ البته مقامات دولتی آمریکا درصدد برآمده‌‌‌اند تا با آزادسازی ذخایر استراتژیک خود و درخواست آزادسازی ذخایر استراتژیک کشورهای دیگر، مانعی در مقابل صعود نرخ نفت به وجود آورند. در این شرایط ‌‌‌سرمایه‌گذاران بازارهای مالی و کالایی دنیا نسبت به تاثیر این جنگ بر تورم و اقدامات احتمالی فدرال‌رزرو برای مقابله با موج تورمی جدید نگران هستند.

بحران امنیت تامین مواد غذایی جدی‌‌‌تر می‌شود
حمله روسیه به اوکراین علاوه بر آنکه جان صدها انسان را به شکل مستقیم در معرض خطر قرار می‌دهد، می‌‌‌تواند بحران امنیت غذایی در دنیا را نیز دچار چالش کند. با توجه به سهم روسیه در بازارهای جهانی باید منتظر اثرگذاری تبعات این جنگ بر بازارهای کالایی، صعود نرخ انرژی و اوج‌‌‌گیری مجدد نرخ مواد غذایی بود.

روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گندم دنیاست. این محصول از اصلی‌‌‌ترین کالاهای صادراتی اوکراین نیز هست و این دو کشور مجموعا 29‌درصد گندم صادراتی دنیا را در اختیار دارند. ظرف هفته‌‌‌های اخیر احتمال خبر جنگ میان دو کشور زمینه رشد قیمت گندم در بازارهای جهانی را فراهم کرده بود؛ در این شرایط وقوع جنگ توانست بر شتاب رشد قیمتی گندم بیفزاید.

در حال حاضر هر بوشل گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو در محدوده بیشترین نرخ ظرف 9سال اخیر قرار دارد. در شرایطی که دو کشور بزرگ صادرکننده گندم دنیا درگیر جنگ شده‌‌‌اند، خشکسالی مداوم در آمریکای جنوبی، کانادا و ایالات‌متحده آمریکا باعث شده تا تولید در این مناطق نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و به این ترتیب از حجم تولید و ذخایر گندم، ذرت و جو در انبارهای این کشورها نیز کاسته شده است. به این ترتیب حمله روسیه به اوکراین بر بحران امنیت غذیی دنیا افزوده است.

روسیه علاوه بر سهم اثرگذار در تامین کالاهای پایه در دنیا، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان کودهای شیمیایی به بازارهای دنیاست؛ این کشور 62‌درصد صادرات کود نیترات‌آمونیاک دنیا را در اختیار دارد. در پی افزایش تنش در منطقه، روسیه از ابتدای فوریه به مدت دوماه صادرات کود نیترات‌آمونیاک از این کشور را ممنوع کرد؛ ممنوعیتی که احتمال ادامه‌‌‌دار شدن آن وجود دارد. این موضوع می‌‌‌تواند کشاورزان را با چالش جدی در زمینه تامین کود روبه‌رو کرده و از این منظر نیز زمینه رشد نرخ محصولات غذایی را فراهم کند.

جریان دادوستد ابزارهای طلایی بورس‌کالا در دو بازار صندوق‌های کالایی و گواهی سپرده از بالا بودن قیمت‌های فعلی حکایت دارد؛ هرچند تحت‌تاثیر نوسانات مثبت اونس جهانی طلا و جرقه‌‌‌های مثبت و محدود نرخ آزاد ارز، برخی از نمادهای قابل معامله این بازارها سبزپوش شدند.
معاملات واحدهای صندوق‌های طلایی بورس‌کالا اگرچه از یک روند نزولی و تدریجی نرخ تبعیت می‌کنند، اخیرا با افزایش قیمت همراه شده است که بخش عمده آن از سوی صعود بهای اونس طلا در معاملات جهانی تغذیه می‌شود. البته نباید تکانه‌‌‌های محدود و مثبت نرخ آزاد ارز را در این میان نادیده گرفت؛ چرا که طبق عرف بازار، معامله‌‌‌گران ابزارهای طلایی بورس‌کالا بیش از آنکه تحرکات قیمتی در بازارهای جهانی را بر پیش‌بینی‌‌‌های خود موثر بدانند، تحرکات بازارهای داخلی به‌ویژه بازار ارز و طلا را مدنظر قرار می‌دهند.

در حال حاضر، بهای ارز در مسیر لاک‌پشتی نوسان می‌کند؛ به طوری که در جریان معاملات روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش با افت و خیزهای محدود، هر دلار آمریکا در بازار آزاد نزدیک به کانال 26‌هزار تومانی معامله شد. به‌رغم ابهامات موجود در بازار ارز و عدم‌قطعیت‌‌‌های دورنمای نرخ در این بازار، اونس جهانی طلا با آغاز درگیری‌‌‌های میان روسیه و اوکراین مسیر صعودی شتابانی را در پیش گرفت؛ تا جایی که در جریان دادوستدهای جهانی اوراق آتی این فلز گرانبها در روزهای پایانی هفته گذشته نوسان مثبت نزدیک به 100 دلار را نیز تجربه کرد. این صعود قابل‌توجه چندان دوامی نداشت؛ اما هنوز هم بهای اونس طلا در قله‌‌‌های افزایشی قرار گرفته که می‌‌‌تواند در صورت تداوم نوسان محدود در بازار ارز، جریان معاملات ابزارهای طلایی بورس‌کالا را رهبری کند. به این ترتیب اگرچه نمی‌‌‌توان با صراحت لهجه از تداوم سبزپوشی برخی از نمادهای صندوق طلا و گواهی سپرده صحبت کرد؛ اما اثر رشد بهای اونس طلا را در افزایش حجم معاملات روزانه این بازار خودنمایی کرده که به کاهش فاصله نرخ ابطال و قیمت پایانی این اوراق طلایی منجر شده است.

جرقه‌‌‌های مثبت نرخ در بازار ابزارهای طلایی
بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که در جریان معاملات 6نماد فعال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا در بورس‌کالا، میانگین فاصله دو نرخ ابطال و قیمت پایانی به منفی یک‌درصد رسیده که در مقایسه با روزهای معاملاتی هفته گذشته روند کاهشی را پیموده است.

همچنین در بازار گواهی سپرده سکه طلا نیز روند کاهشی مشابه بازار صندوق‌های طلایی، به چشم می‌‌‌خورد و شاهد کاهش فاصله قیمت هر 100گواهی سکه طلا با بهای بنیادین آن هستیم. به عبارت دقیق‌‌‌تر روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش میانگین فاصله بهای هر پنج‌نماد فعال گواهی سپرده سکه در بورس‌کالا، (به ازای هر 100ورقه از این اوراق که معادل یک‌سکه تمام‌بهار آزادی در بازار آزاد است)، از قیمت سکه فیزیکی به میزان منفی 16/ 1درصد به ثبت رسید که با رشد محدود بهای این اوراق در روز گذشته، به قیمت سکه فیزیکی بازار آزاد اندکی نزدیک‌‌‌تر شد. به این ترتیب ردپای رشد محسوس بهای اونس طلا در بازارهای جهانی در معاملات ابزارهای طلایی بورس‌کالا نیز قابل مشاهده است که در شرایط فعلی و با نوسان به‌نسبت محدود بهای ارز، ذهنیت اهالی بازار صندوق‌های طلا و گواهی سپرده سکه را تحت‌تاثیر خود، اندکی تعدیل کرده است؛ تا جایی که به‌رغم تداوم حضور انتظارات در محدوده منفی، اندکی از این فاصله کاسته شده و قیمت‌های پایانی معاملات این اوراق به نرخ بنیادین خود نزدیک شدند.

به این ترتیب، کلیت بازار هنوز هم قیمت‌های فعلی را بالا ارزیابی می‌کند؛ اما شاهد نوسان لحظه‌‌‌ای و مثبت این بازارها در روز گذشته بودیم.

تشدید افت و خیزهای بهای طلا به دنبال درگیری روسیه و اوکراین
قیمت اونس طلا روز جمعه به زیر 1890دلار سقوط کرد و به 1888دلار در هر اونس رسید؛ به گونه‌ای که طی یک روز معاملاتی بالغ بر 14دلار از ارزش این فلز گرانبها در معاملات بازارهای جهانی کاسته شد. برخی از کارشناسان معتقدند نگرانی‌ها در مورد تاثیر اقتصادی درگیری روسیه و اوکراین پس از رونمایی از تحریم‌‌‌های جدید علیه روسیه کاهش یافته است. جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهور آمریکا، به‌وضوح نشان داد که قدرت‌‌‌های غربی مایل به تداوم این درگیری نبوده و حاضر نیستند اقتصاد خود را قربانی کنند. در همین حال، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده، از تورم ترجیحی فدرال‌رزرو حکایت دارد که در ماه ژانویه 1/ 6‌درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. رشد شتابان این شاخص، سریع‌‌‌ترین افزایش از سال 1982 تاکنون به شمار می‌رود. اما افت و خیزهای شدید بهای اونس جهانی طلا در جریان معاملات روزهای پایانی هفته گذشته (پنج‌شنبه) آن هم به میزان نزدیک به 100دلار بر نگرانی‌های اخیر سرمایه‌گذاران در این بازار افزود.

به گزارش کیتکونیوز، با شروع حمله نظامیان روسی به اوکراین، قیمت طلا طی هفته گذشته به بالاترین حد خود، یعنی 1976دلار در هر اونس رسید که بالاترین سطح در 5/ 1سال گذشته بود. با این حال، برخی از کارشناسان پیش از حرکت‌‌‌های رفت‌وبرگشتی بهای اونس طلا در مورد مخاطرات موجود در بازار طلا به عنوان یک پناهگاه امن ژئوپلیتیک، به سرمایه‌گذاران هشدار داده بودند. مشکل ثبات در روندهای این‌چنینی بازار طلا این است که اگر عدم‌قطعیت ژئوپلیتیک تشدید نشود، آنگاه نمی‌‌‌توان تحلیل‌‌‌های کوتاه مدت را معتبر دانست؛ تجربه‌ای که پیش از این نیز در بازار طلا به ثبت رسیده است. به عبارت دیگر در حالی که سرمایه‌گذاران نباید در یک درگیری ژئوپلیتیک به دنبال ورود هیجانی به بازار طلا باشند، به آن معنا نیست که طلا دارایی امن موثری نیست. به گفته برخی از تحلیلگران، سرمایه‌گذاران به جای تمرکز بر نوسانات روزانه، باید روند تحرکات قیمتی طلا را در دوره بلندمدت مورد بررسی قرار دهند.

نقش طلا به عنوان یک دارایی امن هنوز به پایان نرسیده، اما لازم است سایر جنبه‌های این درگیری و اثرات آن بر اقتصاد جهانی مشخص شود؛ چرا که همراه با فاجعه انسانی که در حال رخ دادن در اوکراین است، این درگیری به طور قابل‌توجهی بر اقتصاد جهانی تاثیر منفی خواهد گذاشت. اوکراین سومین صادرکننده بزرگ گندم و همچنین بازیگری مهم در بازار انرژی است. این تضاد جدید زنجیره‌‌‌های تامین غذا و انرژی جهانی را تهدید می‌کند که می‌‌‌تواند شاخص تورم را بالاتر ببرد. پیش از این تحلیلگران خاطرنشان کرده بودند که تهدید تورمی فزاینده، بازار طلا را مدت‌‌‌ها پیش از شروع بازی‌‌‌های جنگی روسیه، به سمت روند صعودی جدید سوق داد که همچنان تداوم یافته است.

روز جمعه، قیمت‌های مصرف‌کننده در ایالات متحده، بالاتر از حد انتظار افزایش یافت و به بالاترین سطح آن طی چهار دهه اخیر رسید. این اطلاعات جدید نیست، اما نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ها راه به جایی نمی‌‌‌برد و به ضرر ترمیم اقتصادی جهان پس از فروکش کردن بحران شیوع ویروس کرونا تمام خواهد شد. رشد شاخص تورم تنها در ایالات متحده نبوده و قیمت مصرف‌کننده در کانادا به بالاترین حد خود در 30سال اخیر رسیده است. به گفته برخی از تحلیلگران و اقتصاددانان، افزایش قیمت‌ها در اروپا نیز می‌‌‌تواند رکود جدیدی ایجاد کند. مصرف‌کنندگان شاهد کاهش مداوم قدرت خرید خود هستند که به معنای کاهش مصرف است. فشارهای تورمی باعث افزایش نرخ بهره می‌شود، در حالی که بازده اوراق قرضه 10ساله حدود 2‌درصد است. این شرایط نوسانات بیشتری را در بازارهای سهام ایجاد می‌کند و سرمایه‌گذاران را به سمت بازارهای کم‌ریسک‌‌‌تر سوق می‌دهد.

منابع آگاه اعلام کردند توافق میان تولیدکنندگان نفت اوپک‌پلاس شامل روسیه پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین تاکنون هیچ شکافی نشان نداده است و این گروه احتمالا در نشست آتی خود با وجود صعود قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه، به افزایش برنامه‏‏‌ریزی شده تولید پایبند می‏‏‌ماند. اوپک و متحدانش دوم مارس برای تصمیم‌گیری درباره افزایش تولید به میزان ۴۰۰‌هزار بشکه در روز در آوریل، دیدار می‌کنند. اما حمله نظامی روسیه به اوکراین با وجود هشدارهای آمریکا صورت گرفت و اعضای منطقه خلیج فارس اوپک از متحدان نزدیک آمریکا به شمار می‌روند و به این ترتیب کشورهای تولیدکننده این گروه در حالی گردهم می‏‏‌آیند که گسست‌های ژئوپلیتیکی در میان آنها ایجاد شده است. با این حال یک منبع نفتی روسی به رویترز گفت: اوپک‌پلاس مذاکرات غیررسمی داشته که در جریان آن مسکو موضعش در قبال اوکراین را توضیح داده و به نظر می‌رسد سایر کشورهای اوپک‌پلاس موضع بی‌طرفی را نشان می‌دهند. یک منبع عالی‌رتبه اوپک‌پلاس این ایده که این آخرین کار اوپک‌پلاس است را رد کرد. منبع آگاه روسی گفت: روسیه همکاری نزدیکی با سعودی‌ها دارد و بنابراین این همکاری ادامه پیدا می‌کند. در خصوص دیدار آینده، فعلا هیچ تغییری پیش‌بینی نمی‌شود. چهار منبع آگاه در اوپک‌پلاس اظهار کردند انتظار دارند هیچ تغییری در توافق صورت نگیرد. یکی از این منابع آگاه گفت: روابط بر سر قیمت‌های بالا تغییر نخواهد کرد.

 

جدیدترین نظرسنجی طلای کیتکونیوز هیچ تصویر قطعی از این فلز ارزشمند نشان نداد با این حال بدبینی کارشناسان وال استریت در کوتاه مدت غالب بود در حالی که سرمایه گذاران کوچک فوق العاده خوش بین ماندند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، آدام بوتون، استراتژیست ارزی ارشد فارکس لایو، حرکت قیمت طلا را در شرایطی که سرمایه گذاران نوسان قیمت ۱۰۰ دلاری اونس طلا در روز پنج شنبه را هضم کنند، نامنظم توصیف کرد. حمله نظامی روسیه به اوکراین آغاز شد و قیمت طلا در اواسط معاملات به ۱۹۷۶ دلار رسید که بالاترین قیمت از سپتامبر سال ۲۰۲۰ بود. با این حال بازار نتوانست رشد حدود سه درصدی خود را حفظ کند و تا پایان روز به رکورد پایین ۱۸۷۸ دلار سقوط کرد. در اوج این بحران طلا نشان داد که تنها دارایی امنی است که سرمایه گذاران خواهان داشتن آن هستند. با این حال احتمالا ترس از جنگ اوکراین به اوج خود رسیده و این موضوع می تواند مانعی برای افزایش طلا باشد. بوتون درباره قیمت طلا در کوتاه مدت نظر خنثی داشت.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها شش نفر معادل ۴۰ درصد افزایش قیمت طلا را پیش بینی کردند و همزمان هفت نفر معادل ۴۷ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند. دو نفر معادل ۱۳ درصد نظری نداشتند.

در این بین ۱۰۰۱ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها ۷۱۰ نفر معادل ۷۱ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۸۷ نفر معادل ۱۹ درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند در حالی که ۱۰۴ نفر معادل ۱۰ درصد نظری نداشتند.

این دورنمای خوش بینانه در میان سرمایه گذاران کوچک در حالی مشاهده شد که طلا هفته را با اندکی کاهش قیمت به پایان برد. در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا، هر اونس طلا ۳۸ دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۶ درصد ریزش کرد و در ۱۸۸۷ دلار و ۶۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۰.۵ درصد کاهش داشت.

بعضی از تحلیلگران خاطرنشان کردند که با وجود جهش ناموفق طلا در روز پنج شنبه، بازار روند صعودی قوی را حفظ کرده و رکوردهای قیمت بالاتر آن بالاتر می رود.

دیوید میدن، تحلیلگر بازار شرکن “اکوئیتی کپیتال” خاطرنشان کرد طلا حتی پیش از این که از موج تقاضا برای دارایی امن بهره ببرد، حمایت قوی پیدا کرده بود. هر گونه ابهام جدید یا رشد تنشهای ژئوپلیتیکی همچنان از قیمتها پشتیبانی خواهند کرد.

همچنین بعضی از تحلیلگران به دلیل جدی ماندن تهدید تورم برای اقتصاد نسبت به جنگ در اروپای شرقی، به طلا خوش بین مانده اند. آدریان دی، رئیس شرکت مدیریت دارایی آدریان دی گفت: وضعیت پولی دلیل حرکت قیمت طلا در چند ماه گذشته است و مطمئنا به شکلی حل نمی شود که از نظر بنیادین برای طلا در کوتاه مدت منفی باشد.

اگرچه انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا ماه آینده نرخ بهره را تحکیم کند تا رشد قیمتهای مصرف کننده را مهار کند، بازار روی افزایش کمتر از ۵۰ واحدی نرخ بهره حساب می کند که برای طلا عامل مثبتی محسوب می شود.

با وجود این که احساسات خوش بینانه همچنان در بازار وجود دارد، بعضی از تحلیلگران می گویند معکوس شدن روند صعودی طلا در معاملات روز پنج شنبه، بعضی از معامله گران و سرمایه گذاران را عصبانی کرد و این مسئله روی قیمتها در کوتاه مدت سنگینی می کند.

مارک چندلر، مدیرکل شرکت بانوک برن گلوبال فارکس گفت: نسبت به قیمت طلا در هفته جاری بدبین است و افت قیمت به پایین ۱۸۷۷ دلار، به عقب نشینی طلا تا مرز ۱۸۵۰ دلار منتهی می شود. آمار اقتصادی مثبت آمریکا به خصوص آمار اشتغال غیرکشاورزی فوریه که روز جمعه منتشر می شود، می تواند قیمتها را تحت فشار کاهشی قرار دهد.

 

کارخانجات بزرگ فولادسازی کشور موفق شدند از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه ۴۴ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۸۰۰ تن فولاد خام و انواع محصولات فولادی تولید کنند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افت حدود ۷ درصدی مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مطابق آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، در ۱۰ ماهه امسال ۲۳ میلیون و ۴۶۲ هزار و ۴۰۰ تن فولاد خام در کشور تولید شد که حاکی از افت ۲ درصدی در هم‌سنجی با سال گذشته است.

در همین مدت، فولادسازان داخلی ۲۱ میلیون و ۸۳ هزار و ۴۰۰ تن انواع محصولات فولادی تولید کردند که در مقایسه با ۱۰ ماهه ۹۹ افت ۴.۷ درصدی نشان می‌دهد.

با این حال در تولید کاتد مس، شمش آلومینیوم و پودر آلومینا (ماده اولیه تولید شمش آلومینیوم) شرکت‌های داخلی رشد به ثبت رساندند، به طوری که در این مدت ۲۵۱ هزار و ۳۰۰ تن کاتد مس (رشد ۴.۸ درصدی)، ۴۶۴ هزار و ۵۰۰ تن شمش آلومینیوم (رشد ۲۴.۸ درصدی) و ۱۹۳ هزار و ۱۰۰ تن پودر آلومینا (رشد ۶ دهم درصدی) تولید شد.

تا پایان دی‌ماه امسال کارخانجات سیمان ۵۲ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۶۰۰ تن سیمان تولید کردند که کاهش ۸.۴ درصدی نشان می‌دهد.

همچنین در تولید کنسانتره زغال‌سنگ با افت ۱۲ درصدی در هم‌سنجی با پارسال، یک میلیون و ۲۱۵ هزار و ۷۰۰ تن از این محصول تولید شد.

تولید سایر محصولات

برپایه آمارهای یاد شده، در ۱۰ ماهه امسال شرکت های داخلی ۳۸۲ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۴۰۰ تن کاشی و سرامیک (رشد سه درصدی)، یک میلیون و ۱۲۸ هزار و ۴۰۰ تن شیشه جام (رشد ۱۷.۳ درصدی)، ۶۱۲ هزار و ۳۰۰ تن ظروف شیشه‌ای (رشد ۱.۱ درصدی)، ۵۰ هزار و ۹۰۰ تن ظروف چینی (رشد ۹.۷ درصدی) و ۸۱ هزار تن چینی بهداشتی (افت ۱۷.۶ درصدی) تولید کردند.

با بهره‌برداری از این سامانه، دارندگان اوراق اختیار فروش تبعی می‌تواند مطابق موعدهای زمانی اعلامی در اطلاعیه بورس به طور شخصی و بدون نیاز به مکاتبه یا مراجعه حضوری به کارگزاری درخواست اعمال و نوع اعمال خود را ثبت کنند؛ به این ترتیب کل فرآیند اعمال به طور سیستمی از لحظه ارسال درخواست تا زمان اعمال طی خواهد شد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) گفت: این مدیریت برای تسهیل شرایط استفاده‌کنندگان و کاهش خطای انسانی در رویه دستی که گاه با خطای انسانی همراه بود، با ایجاد کارگروهی شامل از مدیریت فناوری اطلاعات سبا، مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازارسرمایه، شرکت‌های ارایه دهنده خدمات برخط، شرکت مدیریت فناوری، شرکت بورس و فرابورس و شرکت سپرده‌گذاری تشکیل داد و با کمک آنها سامانه «اعمال مکانیزه اوراق اختیار فروش تبعی» طراحی و پیاده سازی کرده است.
سیدمهدی پارچینی اضافه کرد: با بهره‌برداری از این سامانه دارندگان اوراق اختیار فروش تبعی می‌تواند مطابق موعدهای زمانی اعلامی در اطلاعیه بورس به طور شخصی و بدون نیاز به مکاتبه یا مراجعه حضوری به کارگزاری درخواست اعمال و نوع اعمال خود را ثبت کنند؛ به این ترتیب کل فرآیند اعمال به طور سیستمی از لحظه ارسال درخواست تا زمان اعمال طی خواهد شد.
او خبر داد: در حال حاضر شرکت‌های کارگزاری در حال اخذ تاییدیه سامانه‌های خود از مدیریت فناوری سازمان هستند و انشاالله از ابتدای سال ۱۴۰۱ فرایند اعمال در سررسید کلیه اوارق اختیار فروش تبعی با استفاده از این سامانه اجرا خواهد شد.
پارچینی، استفاده از اختیار معامله فروش را یکی از ابزارهای مالی مورد استفاده توسط سرمایه‌گذاران خرد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به منظور پوشش ریسک دانست و گفت: به این نحو که ناشر اختیار این حق را به دارنده اوراق اختیار فروش می دهد که در سررسید تعیین شده در صورتی که قیمت سهام کمتر از قیمت تضمین شده باشد، نسبت به فروش سهام خود به ناشر این اوراق با قیمت تضمینی، اقدام کند.
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: از سال ۱۳۹۹ تاکنون سازمان بورس، سهامداران عمده عرضه‌کننده سهام در عرضه‌های اولیه را با هدف جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خرد، ملزم به واگذاری اوراق اختیار فروش تبعی ضمنی با سررسید یک ساله و با نرخ تضمینی حداقل ۲۰ درصد کرده است.
او تصریح کرد: با توجه به گسترش استفاده‌کنندگان از ابزار مالیِ «اختیار فروش تبعی» و نیز افزایش قابل توجه ناشران این اوراق با هدف بیمه سهام و یا تامین مالی که توسط سهامداران عمده شرکت‌ها انجام می‌شود، اکنون بنابر مصوبه اخیر هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، این ابزار توسط بازارگردان ها نیز قابل استفاده خواهد بود.
پارچینی از مزیت‌های این سامانه به ارسال مستقیم درخواست توسط سرمایه گذار، کاهش خطای انسانی و امکان طی فرایند اعمال با تعداد قابل توجه در یک روز معاملاتی اشاره کرد.
یادآور می‌شود؛ اختیارمعامله ها انواع اوراقی هستند که اختیار معامله یک دارایی را در آینده به سرمایه‌گذار می‌دهند. اوراق اختیار فروش تبعی که در ایران به عنوان بیمه کردن سهام از آن یاد می‌شود، در حقیقت، ابزاری است که به‌وسیله آن نوسانات و زیان سهام بیمه می‌شود.
عرضه‌کننده این اوراق شرکت (ناشر) و یا سهامدار عمده است که هدف آن‌ها ایجاد تضمین و اطمینان نسبت به سهام است.

در پی حمله روسیه و اعمال محدودیت بانک مرکزی اوکراین برای برداشت وجه نقد، صرافی «Kuna» که معاملات را با روبل روسیه و گریونا اوکراین انجام می‌دهد، افزایش حجم قابل‌توجهی را تجربه کرده است. علاوه بر این، اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال با بازارهای جهانی نیز مشهود است؛ به‌طوری که بیت کوین با قیمت حدوداً ۳۸٬۶۳۰ دلار در بازارهای جهانی، اکنون در این صرافی با ۳٬۱۲۴ دلار اختلاف، به قیمت ۴۲٬۱۰۶ دلار معامله می‌شود. اتریوم نیز تقریباً ۲٬۷۱۴ دلار در بازار جهانی قیمت خورده است، اما در اوکراین با ۲٬۹۸۲ دلار معامله می‌شود. در حال حاضر بانک ملی اوکراین سقف برداشت روزانه را ۱۰۰٬۰۰۰ گریونا (۳٬۳۵۰ دلار) تعیین کرده است.

دانش سرمایه ارکا به صورت همه روزه برای همراهان خود اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه می دهد.مطالعه بیشتر 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما