دانش سرمایه

اندیکاتورها ابزارهای مهمی در تحلیل تکنیکال به شمار می آیند و در صورت استفاده صحیح از این اندیکاتورها میتوانید روند سودآوری تضمین شده ای را تجربه کنید. اندیکاتور RSI در این بین محبوب تر است از آن جهت که سیگنال های نوسانی صادر کرده، قدرت خریداران و فروشنگان را نشان می دهد و همچنین با واگرایی های قدرتمندی که صادر می کند توان معامله گر را در تحلیل گری بالا برده و به تحلیل ها اعتبار می بخشد.

اما این مساله را مد نظر داشته باشید که یک تحلیل گر خبره هیچگاه به یک ابزار تکیه نکرده و تا حد امکان با ترکیب انواع ابزارهای تحلیل حاشیه ی اطمینان تحلیل های خود را بالا می برد. در دوره های آموزش بورس در شیراز فراوان بر این نکات تاکید کرده ایم.

اندیکاتور RSI چیست؟ (درباره اندیکاتور RSI)

اندیکاتور RSI از عبارت Relative Strength Index اتخاذ گردیده که مفهوم شاخص قدرت نسبی برای این اندیکاتور را در بردارد. شاخص قدرت نسبی معیاری برای سنجش میزان قدرت بازار و مقایسه قدرت بین خریدران و فروشندگان است. این اندیکاتور منسوب به شخصی به نام ولز وایلدر (J. Welles Wilder Jr) است.

از این بابت که اندیکاتورRSI نوسان بین دو سطح 0 و 100 ( در این بین دو سطح 30 و 70 سطوح با اهمیتی است که در تحلیل ها مورد استفاده قرار می گیرد) را اندازه گیری می کند، بنابراین در دسته اسیلاتورها قرار دارد که اسیلاتورها خود زیرمجموعه اندیکاتورها هستند. به این خاطر آن را در دسته نوسان نماها جای داده اند که هیجانات بازار و تحرکات قیمت بین نقاط سقف و کف را بصورت نموداری از نوسانات در بازه ای از زمان نشان می دهد .

نحوه ی اضافه کردن اندیکاتور RSI به نمودار سهام

اندیکاتور RSI مطابق با شکل زیر به نمودار سهام در نرم افزار مفید تریدر اضافه می گردد. زین رو ابتدا لازم است از نوار منو وارد قسمت Insert شده و مراحل را طبق شکل زیر طی نمایید.

توجه داشته باشید که دوره مفروض برای این اندیکاتور 14 روزه میباشد، هرچند برخی معامله گران به صلاحدید خود این عدد را تغییر می دهند ولی اغلب با همین بازه 14 روزه تحلیل خود را شروع می کنند.

دانش سرمایه

کاربرد اندیکاتور RSI در سیگنال خرید و فروش

اندیکاتور RSI از جمله محبوب ترین ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال است. که به طرق مختلفی در شناسایی روندهای صعودی و نزولی ، نقاط ورود و خروج و مناطق اشباع شده خرید و فروش به معامله گر کمک می کند. این اندیکاتور در نوسان گیری از بازار سهام بسیار مورد استقبال است. در ادامه با روند کاربرد RSI آشنا می شوید و پی خواهید برد چرا در بین سهامداران اینهمه از آن نام برده می شود.

  1. معامله در نواحی اشباع خرید و اشباع فروش

پیش تر گفتیم که اندیکاتور RSI بین دو محور مهم 30 و 70 در نوسان است. گاهی در نوسانات قیمتی سهم، نمودار اندیکاتور از این دو محور فراتر رفته و در منطقه ای قرار می گیرد که با پدیده ی بیش فروش و یا بیش خرید مواجه هستیم.

در صورت عبور منحنی RSI از محور 70 سهم در موقعیت بیش خرید قرار گرفته است. رفتار معامله گر در این شرایط باید چگونه باید؟ آیا سهامدار سهم خود را بفروشد و منتظر نزول قیمت باشد و یا اینکه با سهم بماند؟

در اغلب موارد گفته می شود که با ورود به ناحیه بیش خرید در واقع خرید اشباع شده است و هر لحظه روند نزولی آغاز می شود، پس باید در موقعیت فروش نسبت به سهم قرار گرفت. اما این باور اشتباه است ، اکنون توضیح می دهیم که چرا؟

شاید در مواردی مشاهده کنیم که با ورود اندیکاتور RSI به نواحی اشباع خرید و فروش ، نمودار سهام تغییر روند داده است، اما این مساله قطعیت ندارد و در موارد متعددی بعد از وارد شدن منحنی اندیکاتور در نواحی اشباع شده، روند صعودی و یا نزولی سهم قدرت گرفته است که حتی ممکن است در اثر قدرت بالای خریدران عمده باشد. بنابراین برای تصمیم گیری در خصوص سیگنال خرید و یا فروش از طریق نواحی اشباع شده، قدرتمندترین سیگنال زمانیست که منحنی RSI خط 70 را از بالا به سمت پایین (سیگنال فروش ) و خط 30 را از پایین به بالا ( سیگنال خرید) قطع کند.

به نمودار سهم فولاد مبارکه اصفهان توجه کنید؛ با وجود اینکه اندیکاتور RSI وارد ناحیه اشباع خرید شده است اما روند صعودی نمودار سهم شدت بیشتری به خود گرفته است. و تا مدت زمان زیادی اندیکاتور در منطقه ی بیش خرید در حرکت است.

دانش سرمایه

نکته مهم: تمامی اتفاقاتی که در بازار با ابزار تحلیل تکنیکال و سایر تحلیل های کاربردی پیش بینی می شود بر پایه ی احتمالات است و هیچ قطعیتی در بازار وجود ندارد.

2 . روندها در اندیکاتور RSI

اتفاق جالبی که در اندیکاتور RSI رخ می دهد اینست که همانگونه که در نمودار سهام روندهای متعددی شکل می گیرد در منحنی RSI هم شاهد بوجود آمدن روندهای صعودی ، نزولی و نوسانی هستیم. حال این روندها چگونه در تحلیل به ما کمک خواهند کرد؟

هنگامیکه روند در شاخص RSI شکل می گیرد این روند را دنبال کنید، در برخی قسمت ها با شکستن روند RSI ، روند نمودار سهم نیز تغییر جهت میدهد که بهترین موقعیت برای تصمیم گیری راجع به سیگنال خرید و فروش سهم است. در این حین با شکسته شدن روند سهم و یا حتی شکسته شدن مقاومت و حمایت مهمی در نمودار سهم، اعتبار تحلیل را بالا می رود.

در شکل زیر همزمان با شکستن روند صعودی منحنی اندیکاتور RSI ، در نمودار سهم شستا هم روند صعودی شکسته شده است که سیگنال قوی برای تغییر روند سهم به سوی نزولی بوده است.

قدرت واگرایی در اندیکاتور RSI

قدرت واگرایی اندیکاتور RSI در تشخیص روند نمودار سهام در بازارهای سرمایه، مورد استقبال بالای سرمایه گذاران قرار گرفته است که واگرایی مثبت و واگرایی منفی از جمله ی آنست. به این خاطر که واگرایی خبر از تضعیف روند سهام می دهد پس معامله گران از آن برای پیش بینی روند پیش روی سهم استفاده می کنند. در این مبحث واگرایی مثبت را توضیح می دهیم و واگرایی منفی هم تحلیل مشابه اما در جهت عکس خواهد داشت.

  • واگرایی مثبت در اندیکاتور RSI:

اگر در انتهای روند نزولی سهم قرار داشته باشیم و در نمودار سهم کف پایین تر از کف قبلی شکل بگیرد و از آن سو در نمودار RSI کفی بالاتر از کف قبلی ایجاد شده باشد، این بدان معناست که اندیکاتور کف جدید نمودار سهم را تایید نکرده کفی بالاتر را شکل داده است بنابراین بیانگر آنست که روند سهم درآستانه تغیرر جهت به سمت صعودی شدن است.

نکته مهم در این باب اینست که حتما باید کندل های بعد از قیمت سقف دوم شکل گرفته باشد تا اینکه مطمئن شویم سقف دیگری ایجاد نمی شود. در واقع قدرت فروشندگان کم شده و نمودار قیمتی سهم در حال شکل گیری موج جدیدی است. واگرایی اندیکاتور RSI این موج جدید را تایید مینماید .

خوب است بدانید که هرچقدر با قدرت بیشتری روند سهم شکسته شود معتبرتر خواهد بود. در خصوص توضیح قبل، ضعیف شدن روند سهم و کاهش قدرت فروشندگان و میل کمتر آنها به فروش، شکسته شدن مقاومت و در نهایت واگرایی اندیکاتور RSI مکمل یکدیگر بوده و به تحلیل اعتبار می بخشد.

چیکده

اندیکاتور RSI ابزاری کاربردی و قدرتمند در تحلیل تکنیکال سهام در بازارهای مالی و بورس است. که از طریق نقاط اشباع خرید و فروش، خط روند، و واگرایی هایی که صادر می کند در پیش بینی روند سهم نقش بسزایی ایفا مینماید. در بین اندیکاتورهایی که در بازار سرمایه مورد استفاده قرار می گیرد، RSI  در اوج توجه تریدرها قرار دارد دلیل آنهم دقت بالای این اندیکاتور در پیش بینی روندهاست و از سویی قادر است نوسانات قیمتی را زودتر از وقوع اعلام کند.

با این وجود سرمایه گذار زیرک کسی است که هر اندیکاتور را به منظور تایید اندیکاتور دیگر به کار می گیرد و بدین ترتیب با ترکیبی از اندیکاتورها و ابزارها به نحوی ترید می کند که بیشترین بازخورد را از بازار بورس دریافت نماید.

با مطالعه این مقاله میتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

 اندیکاتور RSI چیست؟

نحوه ی کار کردن با اندیکاتور RSI  به چه صورت است؟

اندیکاتور RSI چگونه سیگنال ورود و خروج صادر می کند؟

مزیت و اعتبار اندیکاتور RSI نسبت به سایر اندیکاتورها چیست؟

به کمک اندیکاتور RSI در چه نقاطی معامله کنیم؟

آیا صرفا با تکیه بر اندیکاتور RSI میتوانیم معامله کنیم؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *