دانش سرمایه

اندیکاتور CCI همانند اندیکاتور MACD، اندیکاتور RSI و سایر اندیکاتورها ابزارهای مرسوم در روندشناسی سهم و تحلیل تکنیکال بازار بورس محسوب می شود. CCI با استفاده از قیمت روز سهام و میانگین متحرک و همچنین خطوط .، 100+ و 100- و خط منحنی CCI نقش مهمی در روندشناسی و تشخیص قدرت روند ایفا میکند. این اندیکاتور ویژگی بسیار مهی دارد که آنرا از برخی از اندیکاتورها مستثنی میکند و آن واگرایی قدرتمند CCI میباشد.

معامله گرانی که مایلند زودتر از وقوع روند، از آن مطلع شوند و به خرید و یا فروش سهام بپردازند، اندیکاتور CCI نقش کلیدی را ایفا خواهد نمود. هرچند در دوره های آموزش بورس در شیراز این مطالب بصورت جامع آموزش داده شده است، ولی آموزش کار با اندیکاتور CCI را بطور خلاصه و ساده به منظور دسترسی رایگان در این مقاله گنجانده ایم.

اندیکاتور CCI  چیست؟

اندیکاتور CCI مخفف کلمه ی Commodity Channel Indicator به معنای شاخص کانال کالا است. CCI از دسته ی اسیلاتورها بوده و نوسانات قیمتی و روند سهم را بین دو کران 100+ و 100- بررسی می نماید.

اسیلاتور CCI به معامله گر هشدار می دهد که چه موقع سهم در نقاط اشباع فروش و یا اشباع خرید در حال معامله است ، همچنین در شناسایی روندهای جدید که در حال شکل گیری است و نمایان کردن تغییرات مسیر حرکت قیمت، کمک قابل توجهی به سرمایه گذاران مینماید.

اندیکاتور CCI برای بررسی های روند سهم از قیمت روز سهم و میانگین متحرک استفاده می کند و خروجی های لازم را در قالب نمودار در اختیار تحلیل گر قرار می دهد.

گفتنی است که اندیکاتور CCI از جمله اندیکاتورهای قدرتمند در نشان دادن واگرایی های ایجاد شده در روند حرکت قیمت سهم میباشد.

اجزای تشکیل دهنده اندیکاتور CCI

اندیکاتور CCI از سه خط مهم تشکیل شده اند و نوسان حول محور این خطوط معانی با اهمیتی برای تحلیل گران دارد. این خطوط شامل خط میانی 0 ، حد بالای 100+ و حد پایین 100-  میباشد.

بیشترین نوسانات اندیکاتور CCI بین محور 100+ و 100- اتفاق می افتد. در صورت عبور خط اندیکاتور از محور 100+ و 100- ، به موقعیتی از سهام در بازار می رسیم که اشباع فروش و اشباع خرید اتفاق افتاده است. در ادامه چگونگی تحلیل هر موقعیت را توضیح می دهیم.

اندیکاتور CCI ، محور 100+ و 100- و خط صفر در شکل زیر قابل ملاحظه است.

دانش سرمایه

کارایی اندیکاتور CCI در تحلیل تکنیکال

اصلی ترین سوالی که در این رابطه مطرح است اینست که:

چگونه از اندیکاتور CCI سیگنال خرید و فروش دریافت کنیم؟

اندیکاتور CCI با سه هدف مهم در تحلیل بازارهای مالی مورد استفاده معامله گران قرار می گیرد:

1. شناسایی نقاط اشباع خرید و اشباع فروش در روند حرکت سهم

دو محور مهم در اندیکاتور CCI خطوط 100+ و 100- است:

_ هنگامی که اندیکاتور به بالای محور 100+ حرکت کند ، روندی صعودی در قیمت سهم رخ داده و سیگنال خرید صادر می کند.

_ همزمان با پایین آمدن اندیکاتور CCI از محور 100-  ، روند نزولی در سهم پدیدار می شود. که این موقعیت اندیکاتور سیگنال فروش به حساب می آید.

طبق مشاهدات زیر از نمودار سهام فولاد مبارکه اصفهان، در قسمت هایی که اندیکاتور CCI به بالاتر از محور 100+ نفوذ کرده ، صعود قیمت سهم را شاهد هستیم. همچنین در مورد قسمت های پایین تر از 100- ،  روند نزولی در قیمت سهم فولاد اتفاق افتاده است.

دانش سرمایه

2. شناسایی روند صعودی و نزولی جدید به کمک خط روند اندیکاتور CCI

از دیگر کاربردهای مهم اندیکاتور CCI در تحلیل تکنیکال، شناسایی روندهای صعودی و نزولی جدیدی است که در جریان تغیرات قیمتی سهام اتفاق می افتد.

از ویژگی های مهم این اندیکاتور اینست که میتوان برای منحنی CCI خط روند ترسیم نمود. شکسته شدن خط روند به معنای شکل گیری روند صعودی و یا نزولی جدیدی در نمودار سهم است. بدین شکل که ابتدا خط روند را با توجه به شکل منحنی CCI برای آن رسم میکنیم، اگر خط روند این اندیکاتور که در کف های آن رسم شده است، به سمت پایین شکسته شود نشان از روند جدید نزولی برای سهم است بنابراین فروش منطقی است.

در صورتیکه خط روند CCI که بر سقف های آن رسم شده است، به سمت بالا شکسته شود ، روند صعودی جدیدی در نمودار سهم اتفاق خواهد افتاد.

به مثال زیر توجه کنید:

 

دانش سرمایه

همانطور که در شکل ملاحظه میکنید نمودار نماد فولاد در حال نزول است،  در این بازه زمانی اندیکاتور CCI نیز روند نزولی گرفته است، اما پس از شکسته شدن خط روند نزولی CCI ، نمودار سهم فولاد روند صعودی به خود گرفته است.

3 . سیگنال ورود و خروج به کمک واگرایی در اندیکاتور CCI

واگرایی زمانی رخ می دهد که نمودار قیمت سهم حرکت صعودی ( و یا نزولی ) داشته باشد ولی نمودار اندیکاتور حرکت نزولی ( و یا صعودی) در پیش بگیرد. به عبارتی نمودار قیمت سهم و اندیکالتور در جهت مخالف یکدیگر حرکت کنند.

سیگنال واگرایی ها در اندیکاتور CCI ، این اندیکاتور را به یکی از قدرتمندترین ابزارهای واگرایی در تحلیل تکنیکال تبدیل کرده است.

 همراه با یک مثال واگرایی در اندیکاتور CCI را شرح می دهیم.

شکل زیر قسمتی از معاملات نماد شپنا در یک بازه زمانی مشخص را نشان می دهد. در این بازه نمودار قیمتی شپنا صعودی است در صورتیکه نمودار اندیکاتور CCI نزولی میباشد. این حالت یک واگرایی منفی در نماد شپنا را نشان می دهد که اندیکاتور CCI سیگنال فروش صادر کرده است. پس از آن شاهد هستیم که نمودار قیمتی سهم شپنا روند نزولی در پیش گرفته است.

دانش سرمایه

جمع بندی

اندیکاتور CCI از ابزارهای مرسوم در تحلیل روند سهام بویژه ابزار قدرتمند واگرایی است، که به شناسایی روندهای پیش روی سهم، سیگنال های ورود و خروج میپردازد. همچنین این اندیکاتور سرمایه گذاران را مطلع میکند که یک دارایی در چه قیمتی از ارزش دارایی اش معامله می شود، به عبارتی سهم در موقعیت بیش فروش است و یا بیش خرید.

با استفاده از خطوط 100+ و 100- ، روند ایجاد شده در اسیلاتور CCI  و همچنین واگرایی های ارزشمند این اندیکاتور میتوان پی برد که روند جدید سهم صعودی خواهد بود و یا نزولی.

اگرچه اندیکاتورها مفاهیم مهمی را در بازارهای مالی و بازار بورس در اختیار معامله گر قرار می دهند، اما باید در نظر داشت که تنها به یک اندکاتور اتکا نکرده بلکه برآیندی از نتایج چند اندیکاتور را ملاک تصمیم گیری در بازار بورس قرار دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *