دانش سرمایه

بی شک دلیلی که افراد را برای سرمایه گذاری در بازار بورس و سایر بازارهای مالی مشتاق کرده است سودآوری جذاب آن است. برای دستیابی به این هدف دو راه وجود دارد؛ یا اینکه سهم خوب و بنیادی را شناسایی کنیم و بلند مدت پای آن صبر کنیم تا از سود آن بهره ببریم، و دیگر اینکه سهم خوب را در قیمت خوب بخریم و در قیمت خوب بفروشیم و مجددا منتظر فرصت مناسب باشیم تا پس از اصلاح سوار بر سهم شویم. آموزشی که در این مقاله بدان میپردازیم مربوط به روش دوم است. زین رو لازم است با انواع اندیکاتورها آشنا شویم.

اندیکاتور شاخص میانگین جهت دار adx یکی از اندیکاتورهای مهم در تحلیل تکنیکال است و در اینجا خواهیم گفت چگونه به کمک این منحنی میتوان راجع به روند بازار و قدرت روند اظهر نظر کرد.به منظور آشنایی با کاربرد انواع اندیکاتورها و اسیلاتورها،  دوره های آموزش بورس در شیراز که توسط آموزشگاه آرکا برگزار میشود را دنبال کنید

معرفی اندیکاتور ADX

اندیکاتور ADX ، Average Directional Movement Index ( شاخص میانگین جهت دار)  اندیکاتوری مهم و کاربردی در نرم افزارهای تحلیل بازار است که در تحلیل وضعیت روندها بسیار پرکاربرد است. این اندیکاتور از عناصر مهمی تشکیل شده است که در آنالیز روندها مکمل یکدیگر هستند.

عناصر تشکیل دهنده اندیکاتور ADX

  • منحنی اصلی ADX
  • منحنی DI+
  • منحنی DI-

نحوه کار کردن با اندیکاتور ADX

به منظور اضافه کردن اندیکاتور ADX در نرم افزار مفیدتریدر، به بخش Insert _ Indicators_ Trend_ Average Directional Movement Index مراجعه کنید. به شکل زیر توجه کنید:

کاربرد اندیکاتور ADX در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور ADX  ابزاری کاربردی و مهم در تشخیص وجود و یا عدم وجود روند و قدرت روند در بازار است. نکته مهم اینست که این اندیکاتور قدرت روند را اندازه گیری می کند نه اینکه بتوان به نوع روند صعودی و یا نزولی پی برد به عبارتی جهت روند را مشخص نمی کند. زمانیکه ADX صعودی است این مفهوم را می رساند که روند قدرتی رو به بالا دارد و اگر منحنی ADX نزولی باشد آنگاه میتوان تشخیص داد که قدرت روند رو به زوال ست. از سویی ADX خنثی خبر از روند خنثی می دهد.

فرضا اگر روند سهم مورد نظر ما نزولی و اندیکاتور ADX صعودی باشد به سرمایه گذار این مفهوم را می رساند که قدرت روند نزولی فزاینده است.

جهت روند را وقتی میتوان به کمک اندیکاتور ADX شناسایی کرد که دو نمودار DI+ و DI- در کنار آن قرار می گیرند. بنابراین دو کاربرد مهم برای اندیکاتور ADX در دسترس است:

  • تشخیص قدرت روند به کمک منحنی اصلی ADX

بصورت منفرد از منحنی ADX برای تشخیص قدرت روند استفاده می شود:

_  ADX  صعودی به معنای افزایش قدرت روند است.

_ ADX نزولی به معنای کاهش قدرت روند است.

_ ADX مسطح به معنای وجود روند خنثی است.

اعداد مهم در اندیکاتور ADX

_ صفر تا 25: روند وجود ندارد و یا روند ضعیف است.

_ 25 تا 50: روند قوی است

_ 50 تا 70: روند بسیار قوی است

_ 75 تا 100: روند به شدت قدرتمند است

  • تشخیص جهت روند_ صعودی و یا نزولی به کمک منحی DI+ و DI-

اندیکاتور ADX دو منحنی مهم DI+ و DI- را نیز در اختیار معامله گران قرار می دهد که به کمک آنها می توانند در تحلیل های تکنیکالی خود هشدارهای مهمی از بازار دریافت کنند.

  • زمانیکه منحنی DI+ بالاتر از منحنی DI- قرار دارد و به عبارتی DI+ منحنی DI- را از پایین به سمت بالا قطع میکند و از سویی ADX بیشتر از 25 است، به نوعی سیگنال خرید است.
  • هنگامیکه DI- از پایین به سمت بالا منحنی DI+ را قطع میکند و بالاتر از آن قرار می گیرد و در همین بازه ADX نیز کمتر از عدد 25 است ، به نوعی هشدار برای خروج از سهم است و یا اینکه زمان مناسبی برای ورود به سهم نیست.

این شکل قسمتی از معاملات نماد شپنا را نشان می دهد. مطابق آنچه که در شکل میبینید در قسمت هایی از نمودار که منحنی DI+  بالاتر از DI- قرار دارد روند صعودی را شاهد هستیم. و قسمتی از نمودار که DI- بالاتر از DI+  قیمت سهم روند نزولی را تجربه کرده است.

لازم به ذکر است که سیگنال های صادر شده از هر اندیکاتور احتمالی است و به صورت قطعی نبوده و لازم است در کنار سایر اندیکاتورها و فاکتورهای تحلیلی به کار برده شود.

جمع بندی

اندیکاتور شاخص میانگین جهت دار ADX، ابزاری کاربردی در تحلیل روند در بازار بورس و بازارهای مالی است. این اندیکاتور به تنهایی به منظور تشخیص قدرت روند مورداستفاده قرار می گیرد؛ اعداد کمتر از 25 نشان از عدم وجود روند و یا روند ضعیف بوده و  اعداد بالاتر ، روند های قوی تری را نشان می دهد. ADX به کمک دو نمودار منحنی DI+ و DI- قادر به تشخیص صعودی و یا نزولی بودن روندهاست که در کل DI+ بالاتر از DI- و ADX بزرگتر از 25، گویای روندی صعودی و به نوعی سیگنال خرید است. بر عکس آن DI- بالاتر از DI+ بیان میدارد که موقعیت مناسبی برای ماندن در سهم نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *