دانش سرمایه

با وجود اینکه انواع ابزارها و اندیکاتورهای بازار سرمایه را بطور مفصل در بخش هایی از این وبسایت توضیح داده ایم، در این گفتار سعی کرده ایم اندیکاتور Williams %R را تا حد امکان مختصر و مفید بیان کنیم، تا علاقه مندان به یادگیری تحلیل های بازار سرمایه بتوانند به مجموعه ی کاملی از آموزش ها دسترسی داشته باشند.

از این بابت اندیکاتور ویلیامز مختصر بیان توضیح داده شده است که بسیاری از تحلیل ها همچون واگرایی مشابه تحلیل ها در مقاله های ، اندیکاتور RSI ، اندیکاتور CCI،  اندیکاتور MFI، و سایر اسیلاتورهایی که در بازه بین دو کران در نوسانند است. و همچنین فرصت و حوصله ی کافی برای مطالعه جامع مطالب های آموزشی وجود داشته باشد تا بدانید در دوره های آموزش بورس در شیراز چه می گذرد.

معرفی اندیکاتور ویلیامز (Williams %R)

اندیکاتور Williams %R به معنای دامنه ی درصد ویلیامز است که توسط لری ویلیامز ساخته شده است. این اندیکاتور به منظور شناسایی نقاط ورود و خروج و همچنین نواحی اشباع فروش و خرید کاربرد دارد. بازه ای که برای ین اندیکاتور در نظر گرفته شده است 0 تا 100- است و قیمت بسته شدن را برای دوره زمانی 14 کندلی ( یا 14 روزه ) مورد ارزیابی قرار می دهد. با توجه به ماهیت فرمولی و کاررایی اندیکاتور ویلیامز ، در دسته اسیلاتورها قرار گرفته است.

در این پست قصد داریم بصورت ساده اما کاربردی نحوه استفاده از این اندیکاتور را شرح دهیم.

نحوه ی استفاده از اندیکاتور ویلیامز

مرحله اول: وارد کردن اندیکاتور Williams %R به نمودار سهم

در شکل زیر منویی که اندیکاتور ویلیامز جای گرفته شده مشخص شده است. و همانگونه که گفته شد در دسته اسیلاتورها قراردارد.

هنگام باز شدن پنجره اندیکاتور عدد 14 را ملاحظه می کنید. این عدد بازه زمانی مورد ارزیابی را نشان می دهد که معرف کندل 14 روزه است.

دانش سرمایه

مرحله دوم: تحلیل بازار سهام به کمک اندیکاتور ویلیامز

کاربرد اندیکاتور  Williams %R در تحلیل تکنیکال

  • شناسایی مناطق اشباع فروش و اشباع خرید

نقاط مهم اندیکاتور ویلیامز نقاط 0 و 100- است. این ناحیه را به سه قسمت؛ (0 الی 20- )، (20- الی 80- ) و ( 80- الی 100- ) تفکیک میکنیم. گفته می شود که اندیکاتور ویلیامز بین محور 20- و 80- نوسان می کند. زمانیکه اندیکاتور به منطقه ی بالای 20- ( یعنی بین نقطه 0 و 20- ) نفوذ کند وارد ناحیه اشباع خرید گردیده و در صورت وارد شدن به منطقه ی 80- الی 100- اشباع در فروش را هشدار می دهد.

در مورد تصمیم گیری راجع به سیگنال فروش و یا خرید، بهترین زمان خرید در ناحیه اشباع فروش، شکستن محور 80- است. معامله گرانی که انتظار ریزش قیمت سهم در منطقه اشباع خرید را دارند نیز بهتر است منتظر شکست محور 20- به سمت پایین باشند. در اینصورت ریسک معاملات خود را پایین می آورند.

به نمودار سهم کرمان دقت کنید، آیا با وارد شدن اندیکاتور ویلیامز به نواحی اشباع خرید تصمیم گیری در خصوص فروش سهم درست است؟ و همچنین است در مورد منطقه ی اشباع فروش؟

شاهد هستید که در برخی قسمت ها روند صعودی اصلی سهم با وارد شدن اندیکاتور ویلیامز به منطه ی اشباع خرید اتفاق افتاده است. بنابراین عقلانی است که شکست محورهای مرتبط با مناطق اشباع شده مطابق با توضیح بالا را ملاک تصمیم گیری قرار دهیم.

بنابراین بهتر است سیگنال های ورود و خروج از نواحی اشباع شده در اندیکاتور ویلیامز را به درستی به کار گیرید.

  • واگرایی ها در اندیکاتور ویلیامز

از دیگر قابلیت های این اندیکاتور واگرایی های است که اتفاق می افتد. در شکل زیر نمونه ای از واگرایی های مثبت و منفی را ملاحظه میکنید.

برای آشنایی با چگونگی بوجود آمدن واگرایی مقاله اندیکاتور RSI  را مطالعه نمایید

دانش سرمایه

کلام آخر

اندیکاتور Williams %R را نه بعنوان اندیکاتوری جامع بلکه بعنوان اندیکاتوری کاربردی در کنار سایر اندیکاتورها ملاک تحلیل قرار دهید. چراکه میتواند اصلاعات مفیدی از رنج قیمتی سهم در قیمت های بالا و پایین در اختیار تریدر قرار دهد. هم اینکه واگرایی های ایجاد شده در این اندیکاتور تکمیل کننده تحلیل های اسیلاتورهایی چون RSI است. در این مقاله آموختیم که به محض وارد شدن به مناطق اشباع فروش و اشباع خرید نباید دچار هیجان شد ، چرا که فروش و خرید زود هنگام چه بسا شما را از روند اصلی سهم عقب اندازد.

به نظر شما واگرایی و نقاط اشباع و آنالیزهای اندیکاتور ویلیامز ، تا چه حد به سیگناله های صار شده از سوی سایر اسیلاتورها که دارای کران بالا و کران پایین هستند شباهت دارد؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *