دانش سرمایه

در بازارهای مالی و بورس که قیمت ها بصورت نوسانی درحرکت هستند ، بهترین راهکار برای کسب سود حداکثری شناسایی نقاط سقف و کف و خرید و فروش به موقع در بازار است. موضوع تشخیص روند بازار از چالش برانگیزترین موضوعاتی است که مورد توجه  فعالان بازار سرمایه است.  اندیکاتور Bollinger Band در تشخیص قدرت روند ، شناسایی کف و سقف قیمت سهم، استراتژی های معاملاتی خوبی را پیش روی سرمایه گذار قرار می دهد که با استفاده از آن می تواند هشدارهای تغییر روند را به زبان ساده دریافت نماید.

اینکه چگونه به کمک اندیکاتور باند بولینگر هشدارهای تغییر روند را دریافت کنیم مبحثی است که در این مقاله بدان پرداخته ایم. پیشنهاد می کنم همزمان با مطالعه مطالب، مراحل را بصورت عملی انجام دهید تا  مهارت را بهتر فرا گیرید. در دوره هایی که توسط موسسه آرکا به منظور آموزش بورس در شیراز برگزار میشود، تاکید بر تمرین عملی است با این هدف که آموزش ملکه ی ذهن شما شود.

آشنایی با اندیکاتور باند بولینگر

اندیکاتور باند بولینگر (Bollinger Band) اندیکاتوری بسیار جالب در علم تکنیکال است که بر خلاف ظاهر ترسناک و پیچیده ای که دارد خیلی ساده است و با آموزش مختصر میتوان به راحتی با آن کار کرد و به آنالیز بازار پرداخت.

این اندیکاتور بدین صورت عمل می کند که قیمت و نوسانات مربوط به دوره زمانی گذشته را مورد بررسی قرار داده و یک محدوده ی قیمتی را تخمین می زند که قیمت در آینده پیش رو در آن محدوده نوسان پیدا خواهد کرد ، گفتنی است که این محدوده قیمتی، احتمالی است و نمیتوان قطعیتی بدان نسبت داد.

اندیکتور باند بولینگر شامل سه خط می باشد، خط میانی و دو باند بالا و پایین که نمودار قیمت سهم را محصور کرده است. این اندیکاتور تغییرات روند بازار را با نزدیک شدن باندها به یکدیگر و همچنین نزدیک شدن نمودار قیمت سهم به باندهای بالایی و پایینی نشان میدهد. که در بازارهای پر نوسان و فعال، باندهای بالا و پایین از یکدیگر دور می شوند و روندی پرقدرتی در جریان است، از سویی زمانیکه بازار آرام و به دور از تلاطم خریداران و فروشنگان است این دو منحنی به یکدیگر نزدیک می شوند.  در ادامه با تحلیل و سیگنال گیری از هر کدام از این حرکات آشنا می شویم.

اجزای تشکیل دهنده اندیکاتور باند بولینگر

قبل از آنکه اندیکاتور باند بولینگر را آموزش دهیم ، اجزای تشکیل دهنده آنرا به شما معرفی می کنیم تا در هنگام کار با این ابزار بدانید هر خط چه معنایی در بر دارد.

  • باند بالایی (Uper Band) انحراف معیار مثبت
  • باند پایینی (Lower Band) انحراف معیار منفی
  • باند میانی (Midline  ) میانگین متحرک ساده

نحوه ی اضافه کردن Bollinger Band به نمودار سهام

به منظور اضافه کردن Bollinger Band به نمودار سهام طبق مراحل زیر پیش روید:

  • باز کردن برنامه مفید تریدر
  • Insert
  • Indicators
  • Trend
  • Bollinger Bands

چگونه با استراتژی باند بولینگر معامله کنیم؟

جهت معامله با اندیکاتور باند بولینگر علاوه بر شکل کندل های قیمتی و حرکت باندها، لازم است به فشردگی سه نموداری که Bollinger Band تشکیل می دهد توجه کنیم که باعث بوجود آمدن استراتژی هایی جهت معامله در بازار می گردد.

استراتژی هایی ایجاد شده توسط اندیکاتور باند بولینگر

زمانی موقعیت باندهای بولینگر برای تحلیل گران مهم و حساس است که در یکی از موقعیت های زیر قرار گیرد:

  • نزدیک شدن باندهای بولینگر به یکدیگر
  • باز شدن باندهای بولینگر از یکدیگر
  • خارج شدن قیمت از باندهای بولینگر
  • شکسته شدن خط میانی Midline با یک کندل قیمتی
  • فاصله گرفتن نمودار قیمتی و کندل های ایجاد شده از باندهای خارجی

در ادامه پوزیشن خرید و فروش برای هر استراتژی باند بولینگر را توضیح می دهی.

سیگنال خرید از اندیکاتور باند بولینگر

  1. هنگامی که باندهای بولینگر از هم فاصله می گیرند نشانه ی بوجود آمودن یک روند پر قدرت است. اگر نمودار قیمتی به سمت باند بالای حرکت کند نشانه ای پیدایش روند صعودی است. با برخورد نمودار قیمت به باند بالایی بولینگر دو سناریو محتمل است:1_ روند صعودی به پایان رسیده و به منطقه اشباع خرید وارد شده ایم، در این موقعیت تصمیم به فروش اتخاذ می گردد. 2_ روند صعودی اوج گرفته و تازه در قسمت خوبی از روند صعودی هستیم، سیگنال خرید ادامه دارد و نمودار سهم تا مدت زمان قابل توجهی همچنان به باند بالایی چسبیده و روند صعودی با شتاب بیشتری ادامه دارد.

حالت دوم منطقی تر است و نباید به محض برخورد نمودار سهم به باند بالایی در پوزیشن فروش قرار گرفت.

  1. شکست خط میانی (Midline) به سمت بالا؛ زمانیکه نمودار سهم از پایین خط میانی را به یک کندل قوی می شکند در واقع سیگنال خرید صادر کرده و نوید یک روند صعودی را به سرمایه گذاران می دهد.
  2. زمانیکه نمودار قیمت از باند پایینی فاصله می گیرد، و یک کندل برگشتی ایجاد می شود، این مساله را می توان به فال نیک گرفت که البته ممکن است پس از مدتی رنج زدن نمودار سهم روند صعودی خود را آغاز کند.

سیگنال فروش از اندیکاتور باند بولینگر

  1. هنگامی که باندهای بولینگر از هم دور هستند و نمودار قیمتی به سمت باند پایین در حرکت است، بیانگر روند نزولی است. همانند روند صعودی در قسمت قبل دو سناریو وجود دارد،1. اتمام روند نزولی و اشباع فروش در زمان برخورد نمودار قیمتی به باند پایینی، 2. اوج گرفتن روند نزولی در زمان برخورد نمودار قیمت سهم به باند پایین و ادامه روند در شرایطی که نمودار سهم چسبیده به باند پایینی در حرکت است. تحت این شرایط حتما سیگنال فروش بر قوت خود باقی  است و بهترین کار اینست که به محض برخورد نمودار قیمت سهم و باند بولینگر تصمیم به خرید نگیریم و صبر کنیم.
  2. شکست خط میانی به سمت پایین: هنگامی که در جریان یک روند، نمودار قیمتی سهم از باند بالایی به سمت باند پایین در حرکت است و در این جریان خط میانه را پر قدرت می شکند، روند نزولی پر قدرت ادامه دارد. حتی اگر در این محدوده رنج باشد و با یک کندل منفی قوی خط میانه را بشکند در ادامه روند نزولی خواهیم داشت.
  3. هنگامیکه نمودار قیمت چسبیده و یا نزدیک به باند بالای بولینگر در حرکت است و ناگاه از آن فاصله می گیرد احتمال زیاد در حال شکل گیری یک روند نزولی است.

خط میانه بولینگر Midline در نقش خط مقاومت و یا حمایت

زمانیکه نمودار قیمت سهم بین دو باند بولینگر در نوسان است، خط میانه می تواند نقش مقاومت و یا حمایت را ایفا کند. بدین صورت که در هنگام حرکت نمودار از باند بالایی به سمت پایین، خط میانه نقش حمایت را ایفا کرده و هنگامی که نمودار از پایین به سمت بالا حرکت می کند خط میانه نقش مقاومت را خواهد داشت.

در شکل زیر رفتار باند بولینگر در حالت های مختلف بازار را مشاهده می نمایید.

باند بولینگر چگونه قدرت بازار را اندازه گیری می کند؟

هنگامی که باندهای خارجی بولینگر بهم نزدیک می شوند بدان معناست که بازار روند آرامی را در پیش گرفته و نوسانات بازار سهم پایین است. در مقابل با دور شدن باندهای خارجی از یکدیگر بیانگر آنست که بازار پر قدرت است و نوسانات در آن شدید است.

معتبرترین سیگنال از اندیکاتور باند بولینگر

زمانی میتوان معتبرترین سیگنال را از اندیکاتور باند بولینگر دریافت کرد که با اندیکاتور RSI  ادغام شده باشد. تحت این شرایط میتوان سیگنال های اشتباه این اندیکاتور را پوشش داد.

به مثال نموداری سهم شپنا توجه کنید. در بازه زمانی که اندیکاتور باند بولینگر صعود را نشان می دهد، در اندیکاتور RSI شاهد بوجود آمدن یک واگرایی منفی هستیم و پس از آن نمودار قیمت سهم نزولی شده و قیمت سهم به شدت کاهش یافته است.

به همین خاطر است که گفته می شود هیچگاه یک اندیکاتور را به تنهایی اساس تحلیل های خود قرار ندهید.

دانش سرمایه

چکیده مطالب

اندیکاتور باند بولینگر ابزاری مناسب برای اندازه گیری قدرت روند بازار، و یافتن موقعیت های مناسب ورود و خروج به سهم است. در این اندیکاتور دو باند خارجی و یک خط میانی ایجاد می گردد که نقش های اصلی در تحلیل روند بازار را این خطوط ایفا می کنند.

طبق توضیحات مطرح شده در این مقاله آموختیم که گرچه اندیکاتور باند بولینگر شکل به ظاهر پیچیده و ترسناکی دارد اما روش کار با آن بسیار آسان است. برای بهره گیری مطمئن تر از نتایج این اندیکاتور بهتر است آن را با ابزار دیگری چون اندیکاتور RSI به کار بریم تا خطاهای محاسباتی تا حد امکان پایین آید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *