یکی از مهم‌ترین بخش‌های درآمدی کشور‌ها و دولت‌ها مالیات است و ایران نیز از این مساله مستثنا نیست‌. قوانین مالیاتی در ایران یکی از مهم‌ترین بخش‌های قانون اساسی است‌. از آنجایی که هر شخص حقیقی یا حقوقی در ایران که درآمدی دارد مشمول پرداخت و قوانین مالیاتی است‌، دانستن قوانین مالیاتی می‌تواند کمک شایانی به این اشخاص می‌کند‌. در ادامه این مقاله به مهم‌ترین قوانین مالیاتی اشاره می‌کنیم و درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم‌.

دسته بندی مهم‌ترین قوانین مالیاتی

قوانین مربوط به مالیات به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام از آن‌ها مربوط به نوع خاصی از مالیات می‌شوند و قوانین و تبصره‌های مختلفی دارند‌. مهم‌ترین قوانین مالیاتی به دسته‌های زیر تقسیم بندی می‌شوند‌.

  • قوانین مالیات مستقیم
  • قوانین مالیات بر درآمد
  • قوانین مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر اجاره

قوانین مهم مالیاتی

نکته مهم‌: بسیاری از این قوانین تبصره‌ها و ماده‌هایی دارند که اشراف به تمامی آن‌ها بسیار دشوار است و اشتباه در برداشت آن‌ها باعث می‌شود تا مشمول پرداخت مالیات بیشتر یا جرائم مالیاتی شوید‌. برای آنکه این مشکلات برایتان به وجود نیاید بهتر است از مشاوران مالیاتی استفاده کنید‌. این افراد با اشراف کامل به این قوانین می‌توانند کار‌های حسابرسی و مشاوره در این زمینه‌ها را به شما ارائه کنند‌. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به مشاوره مالی و مالیاتی آژانس خدمات مالی دیمان مراجعه کنید‌.

قوانین مالیات مستقیم (ق.م.م)

یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های قوانین مالیاتی مربوط به مالیات مستقیم می‌شود‌. این نوع مالیات یکی از مالیات‌های اجباری است که بر اساس میزان سرمایه و دارایی افراد از حساب آن‌ها کسر می‌شود و مشمولان آن اشخاص حقیقی و حقوقی هستند‌. این مالیات با عنوان مالیات بر عملکرد نیز شناخته می‌شود‌. ویژگی این مالیات آن است که به صورت ماهیانه از حساب اشخاص کسر می‌شود یا در انتهای سال یه صورت یکجا‌، افراد به پرداخت آن اقدام می‌کنند‌.

در ادامه به توضیح مهم‌ترین قوانین مالیاتی قانون مالیات‌های مستقیم می‌پردازیم‌.

قوانین مالیاتی مهم (مالیات مستقیم‌)

ماده ۱۰۰ ق.م.م

یکی از قوانین مالیاتی مهم در قوانین مالیات مستقیم ماده ۱۰۰ این قانون است‌. در این قانون آمده است که مودیان مالیاتی می‌بایست اظهارنامه مالیاتی خود را تا پایان خرداد ماه سال بعد تنظیم کنند و به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند‌. اگر مودیان مالیاتی این کار را انجام ندهند و تا پایان زمان مشخص شده اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی تسلیم نکنند مشمول پرداخت جریمه غیر قابل بخشش خواهند شد‌. این جریمه برای اشخاص حقوقی ٪۳۰ از کل مبلغ مالیات و برای اشخاص حقیقی ٪۱۰ مبلغ مالیات است‌.

ماده ۱۱۰ ق.م.م

در این ماده از قانون روش ارائه اظهارنامه آورده شده و مودیان باید نحوه ارائه اظهارنامه‌، میزان سود و زیان‌، اسامی سرمایه گذاران و شرکا و محل فعالیت‌های شرکت را مطابق با این ماده به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند‌.

ماده ۱۱۶ ق.م.م

یکی از قوانین مهم مالیاتی همین ماده ۱۱۶ قانون مالیات‌های مستقیم است که درباره مالیات شرکت‌های منحل شده صحبت می‌شود‌. بر اساس این قانون شرکت‌ها پس از انحلال می‌بایست ظرف مدت ۶ ماه گزارش‌ها و اظهارنامه دوره پایانی فعالیت خود را تنظیم و به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند‌. پس از ارائه این اسناد‌، سازمان امور مالیاتی مبلغ مالیات را مشخص می‌کند و شرکت موظف به پرداخت مالیات تعیین شده می‌باشد‌.

ماده ۱۳۱ ق.م.م

این ماه روش و نرخ محاسبه مالیات اشخاص حقیقی را بر اساس حجم درآمدی آن‌ها بیان می‌کند و در این باره توضیح می‌دهد‌.

قوانین مهم مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده نیز یکی از دسته بندی‌های قوانین مالیاتی هستند‌. مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات غیر مستقیم است که بر ارزش خدمات یا کالا‌های خریداری شده اشاره دارد و این مالیات به صورت دوره‌های زمانی معینی محاسبه و پرداخت می‌شود‌.

در ادامه مهم‌ترین قوانین مالیات بر ارزش افزوده را بیان می‌کنیم‌.

ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش اقزوده

این ماده از قانون مالیات بر ارزش افزوده درمورد معافیت‌های مالیاتی عرضه کالا و خدمات ارائه شده صحبت می‌کند و قوانین این معافیت‌های مالیاتی را مشخص می‌کند‌.

ماده‌های ۱۴-۱۵-۱۶-۱۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده

این مواد مهم‌ترین قوانین مالیات بر ارزش افزوده هستند که در آن‌‌ها نحوه و نرخ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده آورده شده است و سازمان امور مالیاتی به استناد به این ماده‌ها نرخ مالیات را محاسبه می‌کند‌.

ماده ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده

در ابن ماده‌ها که جزو مهم‌ترین قوانین مالیاتی هستند وظایف و تکالیف مودیان مالیاتی مشخص شده ایت و در ابن باره توضیحاتی ارائه شده است‌.

قوانین مهم مالیات بر درآمد

در ادامه قوانین مهم مالیات بر درآمد را برای شما توضیح می‌دهیم

قوانین مهم مالیات بر درآمد

ماده‌های ۵۲، ۵۳، ۵۴ قانون مالیات بر درآمد

در این قوانین آمده است که درآمد حاصل از اجاره دهی املاک چقدر است و میزان مالیات آن را اعم از نقدی یا غیر نقدی بودن آن در این مواد مشخص می‌کند‌.

ماده ۸۲ و ۸۳ قانون مالیات بر درآمد

اشخاص حقیقی که از منابع درآمدی مختلفی حقوق دریافت می‌کنند نیز مشمول مالیات می‌شوند و میزان این مالیات و نحوه محاسبه آن در این قوانین مشخص می‌شود‌. در صورتی که پرداخت کننده حقوق اشخاص حقیقی‌، شرکت‌ها یا اشخاص حقوقی باشند این مالیات می‌بایست توسط شرکت پرداخت کننده محاسبه و به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود‌.

ماده ۸۴ قانون مالیات بر درآمد

افرادی که ماهیانه حقوق دربافت می‌کنند در صورتی که از میزان خاصی حقوقشان کمتر باشد مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند‌. در این ماده نیز به همین موضوع اشاره شده است‌. این قانون به توضیح میزان معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی با توجه به درآمد سالیانه آن‌ها را بیان می‌کند‌. این میزان معافیت هر ساله در بودجه سنواتی مشخص می‌شود‌.

قوانین مالیات بر اجاره

در ادامه به توضیح قوانین مهم مالیات بر اجاره می‌پردازیم‌.

ماده ۵۳

در این ماده میزان حق الاجاره مشمول مالیات مشخص می‌شود. در این ماده آمده است که ٪۲۵ از کل مبلغ اجاره را بابت استهلاک‌ها کسر می‌کنیم و ما بقی را مشمول مالیات می‌کنیم‌.

ماده ۶۴ قانون اجاره

در ابن ماده قانون ارزش معاملاتی املاک مشخص می‌شود‌. در سامانه‌ای که به آن سامانه بلوک مالیاتی می‌گویند میزان ارزش معاملات در هر منطقه مشخص می‌شود و افراد مطابق با ارزش معاملاتی این سامانه اقدام به پرداخت مالیات می‌کنند‌. در صفحه ردیف و بلوک مالیاتی در این باره به صورت کامل توضیح داده‌ایم و روش کار با این سامانه را بیان کردیم‌.

قوانین مهم مالیاتی‌؛ یکی از عوامل مشمول نشدن برای جرائم مالیاتی

در این مقاله به توضیح مهم‌ترین قوانین مالیاتی پرداختیم و این قوانین و ماده‌های آن‌ها را بیان کردیم‌. از آنجایی که قوانین مالیاتی بسیار گسترده‌تر از ماده‌های گفته شده در این مقاله است بنابراین بهتر است از شرکت‌هایی کمک بگیرید که به تمامی این قوانین مسلط هستند و می‌توانند کاری کنند تا شما مطابق با قوانین کمترین مالیات را پرداخت کنید و مشمول جرائم مالیاتی نشوید‌.

آژانس خدمات مالی دیمان یکی از شرکت‌های ارائه دهنده این مشاوره‌ها و خدمات است که بیش از ۳۰ سال در این حوزه سابقه دارد‌. شما می‌توانید با مراجعه به سایت آژانس خدمات مالی دیمان از خدمات این شرکت مطلع شوید و از کارشناسان این شرکت مشاوره بگیرید‌. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم‌.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *