پرنوسان ترین نمادهای فارکس | پرسودترین شاخص های فارکس را بشناسید!

زمان‌هایی که بازار در تحت تاثیر رویدادهای مهم اقتصادی و سیاسی قرار می‌گیرد. با توجه به تصمیمات جدید میزان عرضه و تقاضا بازار دچار تغییر می‌شود. نرخ بهره، تورم، جنگ، بیماری از این قبیل موارد هستند. هرچه عرضه و تقاضا بیشتر شود، نوسانات جدید در بازار شکل می‌گیرد که پتانسیل و کسب سود را نیز به ما می‌دهد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که ما صرفا به دنبال هر نمادی که نوسان بالایی دارد نیستیم، زیرا که اگر نوسانات از حد طبیعی خود در یک بازه زمانی خارج شود و رفتار معامله‌گران غیرمنطقی و بی‌ثبات باشد، معامله کردن در این نمادها کار پرخطر و نادرستی است. پس لازم است با حساسیت بیشتری نسبت به انتخاب این نمادها عمل کنیم. ادامه این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

منظور از نوسان در فارکس چیست؟

نوسان به معنای تغییرات قیمتی یک دارایی در یک بازه‌ی زمانی مشخص است. نوسانات در نمادهای بازار فارکس، باعث ایجاد فرصت‌ها و خطرهای زیادی در راستای سود و زیان معامله‌گران می‌شود. هر چه دامنه‌ی نماد معاملاتی بیشتر باشد، هم پتانسیل سود بیشتری دارد و هم ریسک ضرر را بیشتر می‌کند. اما یک فرد به عنوان معامله‌گر بازار مالی باید توانایی مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه را همواره در خود تقویت کند تا احتمال ضرر را کاهش دهد. این بهترین روش برای کسب درآمد بیشتر از پرنوسان ترین نمادهای فارکس است.

پرنوسان ترین نمادها و شاخص های فارکس

احتمالا با ورود به فارکس متوجه شده‌اید که نمادهای معاملاتی در فارکس به 4 گروه‌ زیر زیردسته‌بندی می‌شوند:

  • جفت‌ارزها
  • کامودیتی‌ها
  • سهام‌ها
  • ارزهای دیجیتال

در ادامه می‌خواهیم به پرنوسان‌ترین نمادهای هر دسته‌بندی بپردازیم.

پرنوسان‌ترین جفت‌ارزها

جفت‌ارزها حجم بالایی از معاملات روزانه بازار فارکس را به خودشان اختصاص می‌دهند. هرچقدر اقتصاد یک کشور رونق بیشتری داشته باشد، ارزش ارز آن کشور نیز بیشتر است. همین ارزشمندی باعث عرضه و تقاضای زیاد آن ارز در بازار جفت ارزها می‌شود و این دلیل نقدشوندگی بالای جفت ارزهای اصلی، در بازار است. غول‌های اقتصاد جهان مانند آمریکا، انگلیس، کشورهای اتحادیه‌ی اروپا با دارا بودن جفت‌ارزهای اصلی و تاثیر گذاری مداوم در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و اجتماعی و اخبار و داده‌ها، موج سوار اصلی نوسان‌های بازار در سطح جهانی هستند. جفت‌ارزهای اصلی که نوسانات بالایی دارند عبارتند از؛

  • یورو/دلار آمریکا (EUR/USD)
  • پوند انگلیس/دلار آمریکا (GBP/USD)
  • دلار آمریکا/ین ژاپن (USD/JPY)
  • دلار استرالیا/دلار آمریکا (AUD/USD)
  • دلار آمریکا/دلار کانادا (USD/CAD)

پرنوسان‌ترین کامودیتی‌ها

کامودیتی‌ها کالاهایی هستند که به شکل خام و مواد اولیه تولید در بازار معامله می‌شوند.

فلزات، مواد اولیه خوراکی و انرژی شامل دسته کامودیتی‌ها هستند.

طلا پرنوسان‌ترین و محبوب‌ترین نماد کامودیتی فارکس است. در کنار طلا، نقره و چند نماد نفت و گاز نیز مورد توجه معامله‌گران قرار دارند که برای شما آن‌ها را لیست کردیم:

  • طلا (XAUUSD)
  • نقره (XAGUSD)
  • گاز طبیعی (NATGAS)
  • نفت برنت (BRENT)

پرنوسان‌ترین شاخص‌های سهام

سهام، دارایی‌های مالی بین شرکت‌ها و بانک‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ است، که به صورت داخلی و بین‌المللی خرید و فروش می‌شود. در برخی موارد نیز دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی اوراق خود را به سرمایه‌گذاران می‌فروشند و سرمایه‌گذار بعد از کسب سود و دریافت اصل پول اوراق را به خود شرکت باز فروش می‌کند، به این اوراق، اوراق قرضه می‌گویند. در برخی موارد هم معاملات روی شاخص‌ها انجام می‌گیرد. یک شاخص مجموعه‌ای از سهام شرکت‌های مختلف است که نمونه آن در آمریکا دو شاخص مطرح داوجونز و نزدک است. پرنوسان‌ترین شاخص‌ها و شرکت‌هایی که در این دسته‌بندی از نظر معامله‌گران برای ترید جذاب هستند به ترتیب زیر است:

  • داوجونز (US30) یا (DJI)
  • نزدک (US100) یا (NDX)
  • انویدیا (Nvidia)
  • اپل (Apple)
  • آمازون (Amazon)
  • مایکروسافت (Microsoft)

پرنوسان‌ترین ارزهای دیجیتال

همانطور که احتمالا خودتان هم آشنایی دارید، ارز دیجیتال نوعی پولی الکترونیک است، که در کیف پول شخصی ذخیره می‌شود و چون رمزنگاری شده، هیچ سازمان حقوقی یا حقیقی غیر از خودتان به آن حساب دسترسی ندارد و بدون محدودیت زمانی و مکانی قابل مبادله است.

بیت‌کوین با قدمت طولانی و به دلیل ارزش بالای آن در میان ارزهای دیجیتال، یکی از محبوب‌ترین ارزها در هنگام نوسانات بازار است. نوسان در بیت‌کوین باعث تاثیر گذاری بر تمامی ارزهای دیگر می‌شود. به طوری که سیر صعودی بیت‌کوین باعث صعود تمام ارزهای دیگر می‌شود. ارزهای دیجیتال هم‌اکنون با سابقه‌ی قابل قبولی که در بازار دارند، نمودار قیمتی خود را تا حد زیادی تثبیت و معتبر کرده‌اند. شما برای معاملات کوتاه مدت و روزانه در هنگام نوسانات بازار از بروکرهای فارکس می‌توانید برای ترید ارزهای دیجیتال استفاده کنید. اما به این نکته توجه داشته باشید که گاها نوسانات در بعضی از رمزارزها شکلی غیرمنطقی به خود می‌گیرد و باید ارزهای مناسبی را برای ترید انتخاب کنید.

بهترین رمزارزها برای ترید به شرح لیست زیر می‌باشد:

  • بیت‌کوین (BTC)
  • اتریوم (ETH)
  • لایت کوین (LTC)
  • ریپل (XRP)
  • کاردانو (ADA)

عوامل موثر بر نوسان نمادها

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم شرایط اقتصادی یک کشور عامل اصلی نوسانات بازار می‌شود. برای مثال جنگ افروزی یک کشور و تحریم آن، باعث کاهش اعتبار ارزش پولی آن کشور می‌شود، یا در کامودیتی‌ها که بعد از جنگ روسیه علیه اوکراین، روسیه از داد و ستد سوخت در بازار جهانی تحریم شد و همین باعث عرضه‌ی کم و تقاضای بیشتر نفت شد. همچنین طلا که برای ارزش استراتژیکی خودش به شدت تحت تاثیر دلار آمریکا و تصمیمات قدرت‌های اقتصادی دنیا است.

مزیت اصلی نمادهای پرنوسان

اگر بخواهیم با ساده‌ترین زبان بگوییم؛ هر چقدر یک نماد پرنوسان‌تر باشد، میزان سود و ضرر آن‌هم بیشتر می‌شود. اما اگر آموزش فارکس را به شکل اصولی گذرانده باشید، با مهارت، شناخت کافی و تحلیل مستمر بازار بی‌شک دوران نوسانی بازار برای شما تبدیل به موقعیت‌‌های سودده جذابی خواهد شد.

بهترین استراتژی ترید نمادهای پرنوسان

با در نظر گرفتن تمام موارد در پروسه‌ی ورود به فارکس و تسلط کافی روی مباحث تحلیل تکنیکال و فاندامنتال در شرایط پر نوسان بازار می‌توانید درآمد دلاری قابل توجهی داشته باشید.

استراتژی اسکالپ یک روش خوب برای شرایط نوسانی بازار بین معامله‌گرهای فارکس است به این خاطر که تمرکز روی معاملات کوتاه مدت و خروج سریع از بازار است.

نکته‌ی دیگر که بسیار مهم است، انتخاب یک بروکر فارکس معتبر و پیشرفته است که اطلاعات لحظه‌ای بازار را بدون هیچ اسلیپیچ قیمتی در اختیار داشته باشید و از طرفی کمیسیون و اسپرد منصفانه‌ای برای معاملاتش داشته باشد. به عنوان مثال بروکر دلتا اف ایکس در این بازار رقابتی توانسته است، در کنار سایر بروکرها به سطح استاندارد کارگذاری‌های جهانی دست پیدا کند و بین کاربران ایرانی محبوبیت بالایی دارد.

بهترین اندیکاتور برای شناسایی نوسانات

اندیکاتورها ابزاری‌هایی هستند که طبق اطلاعات گذشته بازار با استفاده از معادلات پیچیده ریاضی می‌توانند درک و تحلیل مولفه‌های مختلف را از قبیل: شناسایی مقدار دقیق نوسان یک نماد، محدوده‌های اشباح خرید و فروش و … را برای ما ساده‌تر کنند.

اندیکاتورهای RSI و MacD جز شناخته شده‌ترین اندیکاتورها برای نوسان‌گیری هستند.

بهترین تایم فریم برای ترید نمادهای پرنوسان

زمانی که اخبار و داده ای مهم مستقیم یا غیر مستقیم درباره‌ی نمادی به بازار داده می‌شود، آن نماد در حالت نوسانی قرار می‌گیرد. معامله‌گران حرفه‌ای برای کسب سود‌های خوب در شرایطی که بازار نوسان بالایی دارد سراغ تایم فریم‌های 15 دقیقه و کمتر می‌روند تا بتوانند به روش اسکالپینگ موقعیت‌های بیشتری را در بازار شکار کنند. اما در صورتی که به این سطح از تسلط نرسیده باشید همچنان تایم فریم‌های 1 ساعته و 4 ساعته می‌توانند با نوسان‌های قابل قبولی شما را راضی و همراه خودشان داشته باشند.

جمع‌بندی

ما در این مقاله سعی کردیم به شکلی جامع در تمام دسته‌بندی‌های نمادهای بازار فارکس بهترین و پرنوسان‌ ترین نمادها را برای شما لیست کنیم و چند نکته در جهت کسب سود بیشتر را باهم مرور کنیم. لطفا راجع به مباحث مدیریت ریسک و سرمایه توجه کافی داشته باشید تا بتوانید کسب سود در بازار را به شکل پایدار تجربه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *