نوسان‌گیران دیروز توانستند خواست خود را به بازار دیکته کنند و بازارساز به‌طور موقت در برابر آنها عقب‌نشینی کرد. ممکن است عقب‌نشینی بازارساز برای مقابله با نوسان‌گیران،‌ حرکتی استراتژیک باشد. به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار، چنین احتمالی مطرح است که بازارساز بخواهد از قیمت‌های بالاتر عرضه خود را کلید بزند. عرضه ارز از قیمت‌های بالاتر دست بازارساز برای مداخله را بازتر می‌کند، با این حال عده دیگری باور دارند که بازارساز قصد دارد معامله‌گران را بین دو کانال ۲۲ و ۲۳ هزار تومانی سرگردان کند. در واقع عرضه ارز در کانال ۲۳ هزار تومان و عقب‌نشینی چندباره قیمت به کانال ۲۲ هزار تومان موجب می‌شود که به‌تدریج، معامله‌گران از افزایش قیمت ناامید شوند و خودشان در موقعیت فروش قرار بگیرند.
تقابل دو گروه در بازار دلار
قدرت‌نمایی نوسان‌گیران در روز سه‌شنبه موجب شد که دلار به کانال ۲۳ هزار تومانی برگردد و ساعت ۴ بعدازظهر در محدوده ۲۳ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شود. این قیمت ۲۷۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود. در بازار سکه نیز فلز گرانبهای داخلی به‌واسطه رشد قیمت دلار، ۲۰۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۱۰ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان رسید.

رفت و برگشت دلار بین دو کانال
بازار ارز صحنه رفت و برگشت قیمت دلار بین کانال‌های ۲۲ و ۲۳ هزار تومانی شده است. اسکناس آمریکایی که روز دوشنبه با بیش از ۴۰۰ تومان افت به زیر کانال ۲۳ هزار تومانی رفته و در محدوده ۲۲ هزار و ۸۸۰ تومانی آرام گرفته بود، روز سه‌شنبه را با افزایش قیمت آغاز کرد و خیلی سریع به بالای مرز ۲۳ هزار تومانی بازگشت. ساعت ۴ بعدازظهر، دلار در بازار داخلی با قیمت ۲۳هزار و ۱۵۰ تومان مورد معامله قرار گرفت که ۲۷۰ تومان بالاتر از روز دوشنبه بود.

به گفته فعالان، افزایش قیمت دلار در شرایطی صورت گرفت که بازارساز در روز دوشنبه نشان داده بود که تمایل ندارد، اسکناس آمریکایی بالای مرز ۲۳ هزار تومانی نوسان کند. به گفته فعالان، برجسته کردن برخی خبرهای رسانه‌های خارجی موجب شده بود که نوسان‌گیران جسارت بیشتری برای خرید ارز داشته باشند. آنها به گزارشی از خبرگزاری رویترز اشاره می‌کردند که عنوان می‌کرد، دولت آمریکا در تلاش برای احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام، وارد میدان مینی با بیش از ۷۰۰ تحریم ایران شده که لغو آن‌ها راحت نخواهد بود. تحریم‌های اعمال‌شده از دولت قبلی آمریکا فقط در حوزه فعالیت هسته‌ای ایران نیست و حمایت از تروریسم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نقض حقوق بشر را شامل می‌شود و لغو آن دولت بایدن را با اتهام‌هایی از جمله «نرمش در مقابل تروریسم» روبه‌رو می‌کند.

تصور سخت بودن برداشته شدن تحریم‌ها و طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای در انتظارات بازیگران ارزی تاثیر زیادی داشت. با این حال، ممکن است طی روزهای آتی با افزایش دوباره فعالیت بازارساز قیمت به سوی کانال‌های پایین‌تر هدایت شود.

به گفته فعالان، به‌دلیل هراس از افزایش عرضه ارز توسط بازارساز، نوسان‌گیران آماده بودند که یکباره از موقعیت خرید خارج و وارد فاز فروش شوند. تحلیلگران فنی نیز مرتب به بازیگران گوشزد می‌کردند که حد سود و ضرر را رعایت می‌کنند. دلار روز یک‌شنبه با قدرت زیادی در مسیر افزایشی قرار گرفته و تا محدوده ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومانی نیز رشد کرده بود. با این حال، به یکباره روز دوشنبه در موقعیت کاهشی قرار گرفت و عده بسیاری را دچار ضرر کرد. هراس از تکرار چنین ضرری موجب می‌شد که معامله‌گران با احتیاط بیشتری در بازار رفتار کنند. در حالی که بازیگران دلار تا حدی با احتیاط رفتار می‌کردند، در بازار سکه، هیجان معاملات بیشتر بود. سکه‌بازان با توجه به رشد بهای طلای جهانی نسبت به آینده دارایی خود خوشبین‌تر شده بودند. طلای جهانی بعدازظهر دیروز بالای محدوده هزار و ۸۶۵ دلار نوسان می‌کرد و موقعیت سکه را برای خرید جذاب‌تر می‌کرد.

 

روز سه‌شنبه با شروع معاملات، طلا باز هم روند صعود شارپی روزانه خود را ادامه داد و با سقف سه ماهه مقاومتی خود برخورد کرد. بعد از یک افت قیمتی نامحسوس، طلا توانست بعداز‌ظهر روز سه‌شنبه، مقاومت پیش‌روی خود را لمس کند و برای اولین بار در ۳ ماه گذشته در قیمت ۱۸۷۰ دلار معامله شود. بازار رمزارزها نیز با سپری کردن روزی به نسبت آرام توانست تا ظهر رشد اندکی را در ارزش بازاری خود شاهد باشد.
آغاز جهش طلا
‌‌طلا همچنان در حال ادامه مسیر روند صعودی خود است. پس از افت شدیدی که طلا با آغاز سال میلادی شروع کرد و حتی تا ماه مارس ادامه پیدا کرد، توانست با شروع یک کانال صعودی، این روند را تغییر دهد. دیروز طلا با قیمت ۱۸۶۶ دلاری روز خود را آغاز کرد و در ادامه با رشدی ۳/ ۰ درصدی همراه شد و به کانال ۱۸۷۰ هزار دلار رسید که البته پس از آن اندکی کاهش یافت. این کانال قیمتی می‌تواند به عنوان محدوده‌‌ مقاومتی قیمت طلا در نظر گرفته ‌شود. اما با توجه به حجم معاملات در بازار و انتظارت تورمی ناشی از عدم افزایش نرخ‌های بهره در ایالات متحده و درنتیجه‌ آن کاهش بازده‌‌ واقعی، می‌توانیم منتظر شکسته‌شدن این مقاومت در قیمت طلا باشیم. اما در صورت شکستن مقاومت، هدف بعدی این فلز زرد چه خواهد ‌بود؟ وجود فشارهای تورمی بر کامودیتی‌ها مانند فولاد و مس در بازار‌های جهانی، سیاست‌های مقامات فدرال رزرو نسبت به عدم افزایش نرخ اوراق قرضه یا کاهش خرید آنها و سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ایالات متحده می‌تواند باعث شود طلا روند صعودی خود را ادامه دهد. در صورتی که طلا بتواند این سقف را با قدرت رد کند، می‌توان امیدوار بود که بتواند به کانال ۱۹۶۰ دلاری در هر اونس نیز برسد. ‌‌جان فینی، مدیر توسعه تجارت شمش گاردین گلد استرالیا در رابطه با تورم و انتظارات قیمتی ناشی از آن توضیح داد: به نظر می‌رسد که سرانجام ترس از تورم به قیمت‌های بالاتر فلزات گرانبها تبدیل می‌شود. براساس ارقام دولت در روز جمعه، مدیران صندوق‌های پوشش ریسک معاملات باز طولانی مدت خود را در بازارهای آتی ۱۲ درصد نسبت به هفته قبل افزایش دادند که بیشترین میزان از ژوئن است. در همین‌حال، اطلاعات جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران پس از ماه‌ها فروش، شروع به خرید شمش کرده‌اند. طبق گفته کارستن فریتش، تحلیلگر Commerzbank AG، علاقه سرمایه‌گذاران به طلا از نظر روان‌شناختی نیز پس از آنکه فلز زرد از ۱۸۰۰ دلار فراتر رفت، افزایش یافت. عقب‌نشینی ارزشی دلار و مواردی که ذکر شد که مهم‎ترین آن عدم افزایش نرخ بهره در ایالات متحده بود، مهم‌ترین دلایل کارشناسان برای احتمال ادامه این روند خوب برای طلا است.

بازگشت آرامش به رمزارزها
با کاهش تنش‌ها میان بیت‌کوین و تسلا و همچنین فروکش کردن آثار روانی برخی اخبار که به راحتی بر تصمیمات سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گذاشت بازار توانست به ثباتی کلی برسد و روز تقریبا آرامی را سپری کند. هر چند دیروز در اتفاقی تاریخی، سلطه بیت‌کوین بر بازار (Dominance) به پایین‌ترین حد خود رسید. این نمایانگر این است که آلت‌کوین‌ها روز به روز بیشتر پذیرفته‌ می‌شوند و در آینده باید منتظر خبرهای بزرگی از موفقیت‌های پروژه‌های آنها باشیم. تا بعد‌از‌ظهر روز سه‌شنبه، بزرگان بازار رمزارزها، با نوسان در محدوده‌‌ یک درصد قیمتی خود روز را سپری کردند. کاردانو نیز بعد از هفته‌ای پر سود که بعد از توییت ایلان ماسک راجع به مصرف انرژی بیت‌کوین داشت، دیروز برای اولین بار بعد از یک هفته، به رنگ قرمز درآمد. این توییت‌ها از جهتی دیگر موجب می‌شوند که برخی از سرمایه‌گذاران سنتی رغبتی برای حضور در این بازار نداشته‌ باشند و این می‌تواند در تامین مالی این بازار مشکل‌ساز شود. راجع به بیت‌کوین اما گروهی از تحلیلگران در وال‌استریت می‌گویند که به نظر می‌رسد سیل فروش بیت‌کوین از زمان شروع اقبال یافتن رمزارزها در سال گذشته به زودی بیشتر شود. مایکل پوروز، مدیر اجرایی Tallbacken Capital Advisors LLC‌ که ماه گذشته به درستی پیش‌بینی کرد بیت‌کوین کاهش می‌یابد این‌گونه بیان کرد: اکنون حرکت کاملا قاطعانه به سمت خرس‌ها سوق پیدا کرده‌ است. با همه این موارد باید ببینیم که آیا این روند نزولی می‌تواند از مقاومت مهم ۴۲ هزار دلاری نیز عبور کند؟

رصد معاملات ابزارهای مالی بورس کالا در دو بازار صندوق‌های طلا و گواهی سپرده سکه طلا، ذهنیت غالب اهالی بازار را کاهشی ارزیابی می‌کند. به طوری که داده‌های حیاتی هر دو بازار همسو با هم سیگنال مضاعف کاهشی را مخابره می‌کند.

اینکه بار دیگر در روز گذشته اوراق سپرده سکه طلا به میزان 64/ 0 درصد پایین‌تر از نرخ سکه فیزیکی در بازار آزاد معامله شد، به وضوح انتظارات منفی معامله‌گران را نشان می‌دهد که سطح قیمت‌های فعلی را بالا می‌دانند. به این ترتیب با وجود عدم قطعیت‌های موجود که به دنبال نوسان‌های مکرر بهای ارز در اکثر بازارهای کالایی بورس کالا پدید آمده است، هنوز هم دورنمای افت نرخ خودنمایی می‌کند. متوسط فاصله قیمت پایانی و NAV ابطال صندوق‌های طلای بورس کالا در معاملات روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش رقم منفی 12/ 2 درصدی را نشان می‌دهد که باز هم گواه دیگری بر تقویت دورنمای کاهشی است. اینکه تا چه زمانی این فرضیه معتبر است مشخص نخواهد بود. چرا که دادوستدهای ابزارهای طلایی بورس کالا به شدت تحت تاثیر تکانه‌های ارزی بازار آزاد قرار دارد. حتی در میانه روز گذشته که نرخ ارز مرز 23 هزار تومانی را پشت سر گذاشت و رشد نرخ را نسبت به ابتدای روز تجربه کرد، معامله‌گران صندوق‌های طلا و گواهی سپرده سکه طلا هنوز هم با ذهنیت کاهشی و مقطعی بودن این نوسان ارزی، به دادوستد خود ادامه دادند.

رهبری بازارهای کالایی به دست نوسان بهای ارز
تحرکات قیمتی ارز، واکنش‌های جدی و شدیدی را در معاملات بازارهای موازی نظیر سکه و طلا در بر دارد که به وضوح به بازار ابزارهای طلایی بورس کالا سرایت کرده است. به طوری که حتی اگر این نوسان قیمتی در نرخ ارز بازار آزاد، محدود باشد، اثر قدرتمندی بر حجم و میزان تقاضای وارد شده به سایر بازارها را برجا‌ می‌گذارد و به نوعی این روزها مدیریت فعلی اکثر بازارهای کالایی به دست تکانه‌های ارزی افتاده است. زیرا ذهنیت معامله‌گران عموم بازارهای کالایی و دارایی‌های سرمایه‌ای با تکانه‌های بهای ارز گره خورده و با کوچک‌ترین نوسان نرخ ارز، جهت‌گیری معاملات نیز تغییر می‌کند.

از ابتدای سال جاری که بهای ارز در بازار آزاد نوسان کاهشی را در پیش گرفت، فرضیه افت قیمت‌ها در بین معامله‌گران بازار ابزارهای طلایی بورس کالا نیز قوت گرفت و انتظارات کاهشی در ر‌وند معاملات این بازارها خودنمایی می‌کرد. به طوری که سیگنال رسمی که از اختلاف قیمت پایانی و NAV ابطال 4 صندوق طلای قابل معامله در بورس کالا مخابره می‌شد، بازه‌ای منفی را ترسیم می‌کرد که تنها در معاملات روز 21فروردین به رقمی نزدیک به صفر رسید و گویی انتظارات اهالی بازار متعادل شده و حباب قیمتی این بازار به صفر رسیده است. اما در عموم روزهای معاملاتی اختلاف این دو داده حیاتی نشان‌دهنده بالا بودن قیمت‌ها از سطوح واقعی بود و وجود حباب قیمتی را اثبات می‌کرد. اگرچه در برهه‌هایی از زمان این اختلاف قیمت پایانی و NAV ابطال افت و خیزهایی داشت اما متوسط آن از ابتدای سال تاکنون به میزان منفی 28/ 2 درصد به ثبت رسیده است. این مطلب به معنی آن است که ذهنیت غالب معامله‌گران بازار ابزارهای طلایی بورس کالا مبتنی بر دورنمای کاهشی قیمت است که در انتظار تحقق این فرضیه دادوستدهای فعلی خود را مدیریت می‌کنند.

عقبگرد بهای ارز، تقویت انتظارات کاهشی
اما طی هفته گذشته که بهای ارز وارد کانال افزایشی شد و فرضیه ریزش بهای دلار به نرخی پایین‌تر از 20 هزار تومان را بی‌اثر کرد، جریان انتظارات کاهشی اهالی بازار نیز تا حدی تضعیف شد. به گونه‌ای که رصد معاملات ابزارهای طلایی بورس کالا نشان می‌دهد در این برهه زمانی که بهای ارز افزایشی بود، نه تنها اختلاف بهای گواهی سپرده سکه طلا از قیمت سکه فیزیکی بازار آزاد مثبت شد، بلکه متوسط انتظارات تورمی صندوق‌های طلایی بورس کالا نیز به مقدار زیادی تعدیل شد و در 26 اردیبهشت به محدوده منفی 15/ 1 درصد رسید. به رغم آنکه روند تغییرات بهای ارز برای مدتی افزایشی شد، به دلیل عدم قطعیت‌های موجود برای تثبیت نرخ ارز در این قیمت‌ها، متوسط انتظارات تورمی در محدوده منفی باقی ماند و معامله‌گران ابزارهای طلایی بورس کالا سعی کردند، استراتژی معاملاتی خود را به شکلی ادامه دهند که رشد بهای ارز را موقتی و بدون پشتوانه دانسته و هنوز هم منتظر افت نرخ باشند. از اواسط هفته جاری بهای ارز تا حدی از ادامه رشد قیمتی خود بازماند تا جایی که معاملات ابتدای روز گذشته خود را با قیمت 22 هزار و 830 تومان آغاز کرد. این تمایل بهای ارز به افت نرخ طی روزهای اخیر، سبب شد که باز هم اختلاف بهای گواهی سپرده کالایی و سکه فیزیکی بازار آزاد از معاملات 26 اردیبهشت ماه تاکنون در بازه منفی نوسان کند که با احتساب عرف یک تا 2 درصدی اختلاف نرخ بازار گواهی سپرده سکه طلا و قیمت سکه فیزیکی در بازار آزاد، به نظر می‌رسد که باز هم انتظارات کاهشی اهالی بازار قوت گرفته است.

نوسان آرام بهای اونس طلا در مسیر افزایشی
این روزها بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی به آرامی وارد مسیر افزایشی شده است. به طوری که پس از آنکه در 31 مارس اونس طلا کمی کمتر از 1680دلار معامله می‌شد، تغییر فاز قیمتی را آغاز و وارد فاز صعودی شد. از نظر کارشناسان بازار طلا رشد آرام و تدریجی بهای هر اونس طلا طی دو ماه و نیم گذشته که در مجموع رشد نزدیک به 200 دلاری را تجربه کرده، توصیف صحیحی از بازار نخواهد بود، اما این انتظار وجود دارد که تداوم این روند به رغم کاهش اندک بها در برخی از روزهای معاملاتی، باز هم به مسیر افزایشی خود ادامه دهد. در هفته‌ای که گذشت نوسانات قیمت اونس جهانی بالا بود. آمارهای مربوط به تورم حاکی از تشدید فشارهای تورمی در اقتصاد آمریکا است و داده مربوط به تولیدات صنعتی نیز کمتر از انتظارات منتشر شد. تورم هنوز در محدوده قابل تحمل فدرال رزرو قرار دارد، بنابراین در حال حاضر فدرال رزرو تمایل دارد به سیاست‌های انبساطی ادامه دهد که این امر از روند صعودی قیمت طلا حمایت خواهد کرد. در معاملات روز گذشته در ساعت 13:16 قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به 1869 دلار رسید که حکایت از رشد 76/ 1 درصدی بها طی هفته گذشته دارد. همچنین قیمت اونس طلا، طی یک ماه گذشته نیز روند مثبت را ثبت کرده است. اما این روند مثبت آرام بوده و تا محدوده 65/ 5 درصد افزایش قیمت را به همراه داشته است.

سکانداری نرخ ارز، اونس طلا را به حاشیه راند
دو اهرم اصلی و تعیین‌کننده سرنوشت معاملات ابزارهای طلایی بورس کالا، بهای هر اونس طلا در بازار جهانی و نرخ ارز داخلی است که این روزها نوسان نرخ ارز محرک اصلی دادوستدهای این بازار است و تغییرات بهای اونس اگرچه بر قیمت‌های این بازار موثر بوده اما در جهت‌دهی به جریان کلی دادوستدها در مقایسه با نوسان بهای آزاد ارز، نتوانسته تاثیر قدرتمندی برجا‌ بگذارد. این روزها عدم قطعیت‌های بسیاری وجود دارد که ریشه در تصمیمات سیاسی- اقتصادی داشته که مربوط به مذاکرات هسته‌ای و انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه آینده است. این عوامل سایه سنگینی بر دادوستد بازارهای کالایی داشته است که بازار ابزارهای مالی بورس کالا نیز از آن مستثنی نیستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما