هرچه بازارهای جهانی به انتهای هفته نزدیک‌تر شدند، دامنه نوسان بازار رمزارزها کاهش یافت. در ابتدای هفته گذشته میلادی مجموعه اتفاقاتی رخ داد که اطمینان معامله‌گران نسبت به بازار رمزارزها را کاهش داد. این نااطمینانی موجب شد که سمت عرضه تقویت شگرفی پیدا کند. افزایش عرضه موجب کاهش ارزش بازار و اصلاح شدید آن در اواسط هفته به میزان ۱۴ میلیارد دلار شد.
ریکاوری قیمتی رمز ارزها
یکی از دلایل این افت شدید، صحبت اخیر ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا و اسپیس‌ایکس و سرمایه‌گذار حوزه کریپتوکارنسی بود.  او‌ طی توییتی اعلام کرد که شرکت تسلا دیگر قادر به پذیرش توکن‌های دیجیتالی به‌ویژه بیت‌کوین نیست. او در ادامه دلیل این تصمیم خود را‌ تولید میزان زیادی آلاینده و مصرف بالای سوخت‌های فسیلی برای تامین برق شبکه بلاک‌چین این بازار بیان کرد. اما در همین مورد یوناتان لپچیک بیان کرد که تقریبا ۷۵ درصد برق این شبکه از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود. همچنین یکی دیگر از دلایل افت اخیر طبق نظر تحلیلگران، رشد  تند و تیز (شارپی) چند هفته‌‌ گذشته آلت‌کوین‌ها به‌ویژه بزرگ‌ترین آنها یعنی اتریوم و نیاز بازار برای یک استراحت بود.  اما با حرکت به سوی پایان هفته، شاهد نشانه‌هایی از بازگشت روند نزولی بودیم و انتظارات سرمایه‌گذاران در این حوزه دوباره جان گرفت.

بازی قیمتی بیت‌کوین
همان‌طور که طی هفته‌های اخیر شاهد بودیم، بیت‌کوین همچنان با نوسانات در کانال ۵۰‌هزاردلاری دست‌‌و‌پنجه نرم می‌کرد. البته در روز چهارشنبه بیت‌کوین با رسیدن به کانال ۴۶‌هزاردلاری، محدوده‌‌ حمایتی چندماهه خود را لمس کرد.  در این میان آلت‌کوین‌ها باز‌هم پیشگام بودند و توانستند تا حدی افت قیمتی ناشی از اصلاح بازار را جبران کنند. دوج‌کوین که با افت قیمتی در ابتدای هفته همراه شده‌بود با اعلام خبر لیست‌شدن این کوین در صرافی کوین‌بیس، سومین صرافی بزرگ دنیا، با رشد ۴۷ درصدی طی یک روز همراه شد اما باز‌هم طی اتفاقات هفته‌‌ گذشته با افت ۲۸ درصدی همراه بوده‌است. این نشان‌دهنده‌‌‌ نوسانات و ریسک بالای این‌ رمزارز است. در واقع، حتی رشد یک روزه ۴۷ درصدی دوج‌کوین مانع از افت هفتگی آن نشد.

بانک مرکزی انگلیس، دولت پیشگام DeFi
دولت انگلستان از دولت‌های پیشگام در پذیرش تکنولوژی بلاک‌چین و پس از آن، پذیرش رمز ارز‌ها است. انگلیس با شرط مشخص‌بودن هویت افراد، مجوز مبادلات را در صرافی‌ها صادر کرده ‌است. اما در تازه‌ترین صحبت‌های سر جاناتان کانلیف، معاون بانک مرکزی انگلستان، صحبت‌هایی مبنی‌بر عرضه ارز دیجیتالی توسط بانک‌مرکزی به نام بریت‌کوین (Britcoin) کرده ‌است. کانلیف‌ روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی گفت: به احتمال زیاد لازم است که دولت برای حفظ اعتماد شهروندان به در دسترس بودن پول عمومی، به‌نوعی پول نقد دیجیتال عرضه کند. او بیان کرد این کار می‌تواند استرس و ریسک سپرده‌گذاران را کاهش دهد و در جلب اعتماد عمومی به پول کمک‌کننده باشد. او همچنین با اضافه کردن اینکه از‌دست‌دادن اعتماد عمومی می‌تواند مصرف‌کنندگان را بیشتر به سمت استیبل‌کوین‌های خصوصی (رمزارزهایی که با پشتوانه‌های متفاوت مثل طلا قیمت‌های همواره ثابت دارند) سوق دهد و همچنین با اشاره به هزینه‌های کمتر معاملاتی و گسترش سریع این تکنولوژی، به لزوم ورود دولت و بانک مرکزی به عرصه ارزهای دیجیتال تاکید کرد.

رشد طلا در روز آخر
تغییرات قیمتی طلای جهانی در روز جمعه مثبت بود. فلز گرانبها معاملات روز جمعه را با قیمت حوالی ۱۸۲۲ دلار آغاز کرد و با رشد حدود ۲/ ۱‌درصدی هفته کاری بازارهای جهانی را در حوالی ۱۸۴۴ دلار به پایان رساند. به گزارش اقتصاد‌نیوز، مهم‌ترین علت افزایش قیمت طلا انتشار آمار نگران‌کننده از وضعیت تورم در آمریکا عنوان می‌شود.  «جنت یلن» همراه با برخی از تحلیلگران معتقد بودند که در مورد تورم جای نگرانی وجود ندارد و سیاست‌های انبساطی بایدن تورم پایدار را نتیجه نمی‌دهد؛ زیرا طرف عرضه اقتصاد با بازسازی اقتصادی تقویت می‌شود و رشد قیمت‌ها ادامه نمی‌یابد.

 

بر اساس آخرین نظرسنجی سایت جهانی کیتکو نیوز کارشناسان و سرمایه گذاران به دلیل فشار های تورمی و عدم اطمینان نسبت به شرایط اقتصادی انتظار دارند که قیمت طلا در روز های آینده یک روند صعودی را تجربه کند.

هفته گذشته بازار طلا نوسانات زیادی را تجربه کرد اما توانست هفته را صعودی به پایان برساند. کارشناسان بر این باورند که طلا توانایی عبور از مقاومت 1850 دلار را داشته و می تواند صعود های بیشتری را از خود نشان دهد.

به اعتقاد رابین بار کارشناس بازار، سوالی که هم اکنون برای بازار وجود دارد این است که با وجود افزایش تورم، آیا فدرال رزرو سیاست های مالی خود را تغییر داده و نرخ بهره را افزایش می دهد؟

وی در ادامه بیان کرد که از نظر وی و با توجه به داده های اقتصادی که در حال حاضر منتشر شده است همچنان فضا برای ثابت ماندن سیاست های فدرال رزرو وجود داشته که می تواند برای قیمت طلا بسیار مناسب باشد.

در نظر سنجی که سایت جهانی کیتکو نیوز در هفته گذشته برگذار کرد، 13 تحلیلگر وال استریت شرکت کردند که ده نفر از آنها افزایش قیمت طلا را پیش بینی کردند. دو نفر از کارشناسان موضع بی طرف نسبت به قیمت طلا نشان دادند و تنها یک نفر پیش بینی کرد قیمت طلا حرکت نزولی از خود نشان خواهد داد.

پیش بینی 464 سرمایه گذار شرکت کننده در این نظر سنجی نیز بسیار شبیه به تحلیلگران بود. 330 نفر از سرمایه گذاران معتقد بودند طلا در روز های آینده صعودی شده و هشتاد نفر از آن ها معتقد بودند قیمت طلا نزولی حرکت خواهد کرد. 54 نفر از سرمایه گذاران نیز موضع خنثی برگزیدند.

البته باید این نکته را در نظر داشتن که به دلیل بروز برخی مشکلات فنی از طرف سایت جهانی کیتکو، تعداد سرمایه گذاران شرکت کننده در این نظر سنجی بسیار کمتر از حد معمول بود.

شان لوسک تحلیلگر بازار طلا گفت که وی به دلایل افزایش تورم و همچنین افزایش تنش های ژئوپولتیک خاورمیانه و درگیری ها میان رژیم اسرائیل و فلسطین در نوار غزه معتقد است طلا صعودی خواهد ماند.


وی در ادامه گفت که انتظار دارد طلا بتواند سطح کلیدی 1850 دلار که میانگین تحرک 200 روزه طلا است را از آن خود کرده و به سمت 1900 دلار حرکت کند.

آدریان دی دیگر تحلیلگر بازار طلا نیز گفت که به دلیل افزایش تورم سرمایه گذاران برای بار دیگر به سمت بازار طلا حرکت خواهند کرد و تثاضا برای این فلز گرانبها را افزایش خواهند داد.

وی گفت سرمایه گذاران در ماه های ابتدایی سال طلا را رها کردند و به سمت بازار های دیگر حرکت کردند اما با افزایش انتظارات تورمی به سمت این بازار بازگشتند.

با این وجود همه کارشناسان انتظار ندارند که قیمت طلا افزایشی شود. مارک چندلر کارشناس بازار طلا معتقد است حرکت صعودی در بازار طلا کمی بیش از حد بوده و لازم است احتیاط لازم صورت پذیرد.

در ماه های ابتدایی سال، با افزایش امید نسبت بهبود اقتصادی قیمت طلا کاهش بسیار زیادی را تجربه کرد اما هم اکنون برای بار دیگر شاهد اوج گرفتن قیمت ها در بازار طلا هستیم.

در سال 2020 به دلیل اوج شیوع همه گیری کووید-19 اقتصاد جهانی در یک رکود گسترده فرو رفت. اما با حرکت به سمت پایان این سال و شروع سال 2021 خوشبینی ها نسبت به بهبود اقتصادی اوج گرفت.

طبق داده های منتشر از اقتصاد، پیش بینی می شود که ناخالص داخلی ایالات متحده در فصل دوم سال میلادی افزایش خوبی پیدا کرده باشد. همچنین داده های مربوط به تولید و خدمات نیز نشان از بهبود قدرتمند اقتصادی دارند.

البته بازگشایی اقتصاد به هیچ عنوان یک موضوع عجیبی نیست. در واقع کارکنان ادارات و شرکت ها کم کم در حال عادت به کار به همراه پروتکل های بهداشتی کرده اند و همچنین واکسیناسیون نیز در حال پیشرفت خوبی است.

حال سؤال این است که رونق اقتصادی به وجود آمده تا چه حد قوی بوده و تا کی ادامه خواهد یافت؟ تحلیلگران معتقدند این بهبودی در نتیجه یک قفل شدید اقتصادی بوده و به شکل اغراق آمیزی درآمده است.

در واقع می توان گفت که بهبود های اقتصادی به ظاهر چشمگیر به وجود آمده بیشتر یک جنبه آماری داشته و چندان تاثیر واقعی نداشته اند.

تولید ناخالص داخلی واقعی ایالات متحده در فصل دوم سال 2020 میلادی 9.03 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

اما پس از سقوط شدید ما شاهد رشد 9.93 درصدی تولید ناخالص واقعی بودیم که حدود 1 درصد نسبت به سال قبل رشد نشان داده بود. دلیل این اتفاق تنها ریاضیات است.

وقتی عدد بزرگ در بالای کسر تقسیم بر عدد کوچک در مخرج کسر (تولید ناخالص داخلی واقعی در شرایط بحران اقتصادی شود بسیار بدیهی است که رشد اقتصادی به دست آمده زیاد خواهد بود.

از طرف دیگر بهبود اقتصادی به وجود آمده در شرایط فعلی ناشی از پول بسیار زیادی است که از طریق دولت به بازار ها تزریق شده و بدهی عمومی ایجاد کرده است.

همچنین با وجود بهبود سریع تولید ناخالص داخلی ما همچنان شاهد نرخ بالای بیکاری هستیم. در واقع نرخ بهبود مشاغل و بیکاری بسیار کند تر از تولید ناخالص داخلی حرکت کرده است.

علاوه بر موارد گفته شده دو نگرانی دیگر نیز نسبت به رشد اقتصادی وجود دارد. اولین مورد تاثیر واکسن کرونا و بازگشت به زندگی عادی است. در واقع از زدن واکسن تا زمانی که شرایط به حالت عادی بازگردد زمان قابل توجهی طول می کشد. به اضافه انواع جدیدی از ویروس ممکن است به وجود بیایند که در برابر واکسن از خود مقاومت نشان دهند.

نگرانی دوم نیز درباره ایجاد ناآرامی های اجتماعی پس از اتمام واکسیناسیون است. بهرحال در نتیجه این همه گیری و بحران اقتصادی هزینه های زندگی و همچنین نابرابری ها افزایش یافته است.

خب همه این توضیحات چگونه به بازار طلا مربوط می شود؟ همانطور که پیش تر در اواخر سال 2020 و اوایل سال 2021 میلادی شاهد بودیم، بهبود اقتصادی باعث افزایش بازده اوراق قرضه و کاهش شدید قیمت طلا شد.

همانطور که سناریو های ایجاد شده در ابتدای شیوع همه گیری بسیار منفی بودند، هم اکنون نیز بسیار مثبت نشان داده شده و هیچ کدام نیز به واقعیت نزدیک نیستند.

در عین حال، خطر تورم بالا، بحران بدهی، اصلاح بازار سهام یا حتی بحران مالی افزایش خواهد یافت که در نتیجه می تواند بسیار به سود بازار طلا تمام شود.

در نهایت می توان پیش بینی کرد که روند افزایشی شروع شده در بازار طلا با توجه به این عوامل تا پایان سال ادامه پیدا خواهد کرد و طلا به اووج های گذشته خود بازمی گردد.

 

با افزایش انتظارات تورمی و داده های اقتصادی که نشانگر تورم هستند کارشناسان بر این باورند که قیمت طلا در روز های آینده همچنان افزایش یافته و سطوح جدیدی را به دست خواهد آورد.

در روز های چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته داده های مربوط به قیمت مصرف کننده و قیمت تولید کننده ایالات متحده آمریکا منتشر شد که به ترتیب 4.2 و 6.2 درصد بودند.

بارت ملک رئیس بخش استراتژی TD Securities گفت اگرچه تورم در حال افزایش است اما هنوز برای تشخیص دائمی بودن و یا گذرا بودن آن بسیار زود است.

وی معتقد است با توجه به شرایط تورمی ایجاد شده و همچنین پافشاری بانک مرکزی ایالات متحده (فدرال رزرو) بر ثابت نگه داشتن سیاست های سازگار مالی می تواند قیمت طلا را به بالای 1850 دلار سوق دهد.

شان لوسک تحلیلگر بازار طلا گفت تورم ایجاد شده واقعی بوده و قیمت طلا صعود خواهد کرد. از نظر وی بسیاری درباره افزایش بازده اوراق قرضه به همراه افزایش نرخ تورم نگران هستند اما طلا صعودی بوده و هر کاهش قیمت یک فرصت خرید خواهد بود.

لوسک می گوید عدم اطمینان زیادی درباره آینده اقتصادی وجود دارد و این باعث می شود تا فدرال رزرو درباره سیاست های خود مردد بماند. در این شرایط بازده واقعی در قلمرو منفی باقی مانده و طلا به رشد خود ادامه خواهد داد.

کارستن فریچ، تحلیلگر فلزات گرانبها در Commerzbank، در یادداشتی روز جمعه گفت که رسیدن بازده اوراق قرضه به 1.7 مانع از افزایش قیمت طلا به بالای 1850 دلار شده است.

از نظر وی با وجود افزایشی بودن نرخ اوراق قرضه بازده واقعی همچنان به دلیل سیاست های مختلف مالی منفی است. همچنین به دلیل شرایط تورمی، علاقه به طلا نیز افزایش پیدا کرده که باعث بالا رفتن قیمت ان می شود.

علاوه بر تورم به دلیل تنش های ژئوپولتیک ایجاد شده میان رژیم استرائیل و کشور فلسطین، طلا تقاضای بیشتری را به خود جلب کرده و قیمت ان افزایش خواهد یافت.

با وجود صعودی بودن قیمت طلا، تحلیلگران هشدار می دهند که بازار فلز زرد همچنان با برخی از خطرات مانند رشد بی سابقه رمز ارز ها رو به رو است.

در روز های پیش رو دو عاملی که می تواند بر روی قیمت طلا تاثیر گذار باشد، داده های مربوط به ساخت و فروش مسکن ایالات متحده و همچنین جلسه فدرال رزرو خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما