در مورد دیروز بازار با هزار سلام و صلوات و حمایت توانست دست و پا شکسته مثبت بماند . حقیقت امر باید اذعان داشت که بازار نکته خاصی که بخواهد او را دگرگون کند و جو را تغییر بدهد نداشته و اگر همین جور که دیروز متزلزل بود برای امروز نیز ادامه یابد احتمالاً فشار فروش دوباره بالا خواهد گرفت .
با توجه به نوع معاملات دیروز به نظر تحولات و تمایلات بازار نسبت به خرید هنوز وجود ندارد و به طور جدی لمس نشده اما شنیده می شود اخبار گوناگونی از دستورالعمل ها و خبرهای مثبت و همچنین اخبار مثبت از صنایع و بودجه به زودی به بازار می رسد که می تواند مهم باشد .
به نظر می رسد که امروز نیز مسیر بازار دیروز تا حدودی دنبال شود اما در همان دقایق ابتدایی فشار عرضه در بازار وجود خواهد داشت .
چارتیست های بازار معتقدند در بدترین حالت یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد نقطه اخر و خاص بازار و جایی که حمایت می‌شود و حتی ممکن است به این نقاط نیز برسد و دوباره برگشت بزند .
اما سناریوهای بازار امروز را به دو شکل می توان نوشت . خوش‌بینانه‌ترین حالت بازار نسبتا خوب آغاز می کند و بلافاصله موج عرضه سراغ او می‌آید . این نقطه عطف بازار است که بتوانند از پس این موج برآید و شرایط بهتری را تجربه کند و دوباره مثبت شود . بازار به چندین و چند بار تکرار این اتفاق نیاز دارد تا روند را تشکیل دهد و فروشنده های پشیمان ایجاد کند .
اما سناریو ناامیدکننده و بد برای بازار این است که مثبت بازار ده دقیقه تا نیم ساعت بیشتر دوام نیاورده و دوباره زیر موج عرضه قرار گیرد به نظر این بدترین اتفاق ممکن است که برای بازار می تواند خطر افرین بوده و دوباره فشار فروش را افزایش خواهد داد .
امیدواریم این اتفاق رخ نداده و با خبرها و جریان پول این موضوع کنترل شود .

زعفران دی در تایم 15دقیقه همچنان روی حمایت 27000 است اما خط روند صعودی را شکسته است.فعلا موقعیت جدید نمیگیریم و آفست میمانیم تا قیمت خودش را به ما نشان دهد.

با شکست 26750 می توان وارد فروش شد

نکته آموزشی

 

ابزارRSI

 

به زبان ساده می توان گفت این ابزار شبیه به شتاب سنج و یا باطن قیمت است و هیجان بازار را می سنجد

 

این ابزار می تواند در محدوده 0 تا 100 حرکت کند

 

هرگاه RSI  زیر محدوده 30 قرار گیرد در محدوده اشباع و هیجان فروش است و در صورت دیدن سیگنال خرید در این محدوده می توان خرید کم ریسکی را انجام داد

 

 هرگاه RSI  بالای محدوده 70 قرار گیرد در محدوده اشباع و هیجان خرید است و در صورت ورود RSI  به این محدوده خرید جدید پر ریسک است

 

کاربرد دیگر این ابزار تشخیص واگرایی است

 

برای پیدا کردن واگرایی نقاط چرخش قیمت را بررسی میکنیم

در محدوده اشباع خرید اگر در نمودار قیمت قله جدید از قله قدیم بالا تر باشد ولی متناظر آن در RSI قله جدید از قله قدیم پایین تر باشد واگرایی سقف رخ داده و احتمال ریزش قیمت وجود دارد

 

در محدوده اشباع فروش و اگر در نمودار قیمت حفره جدید از حفره قدیم پایین تر باشد ولی متناظر آن در RSI حفره جدید از قله قدیم بالاتر باشد واگرایی کف رخ داده و احتمال رشد قیمت وجود دارد

بر اساس و نظریه واگرایی ها بازار بین واگرایی ها حرکت میکند که یعنی مثلا اگر سهمی واگرایی سقف بدهد تا زمانی که واگرایی کف ندهد صعودی نخواهد شد و برعکس

برای سنجش اعتبار واگرایی از یک خط روند در قیمت یا RSI  (بهتر است از محدوده اشباع رسم شود) استفاده میکنیم

 

 

مثال : کاربرد RSI در بررسی بیت کوین
واگرایی HD+ مشاهده می شود

مثال : کاربرد واگرایی در بررسی سهم آتی نقره

واگرایی RD+  مشاهده می شود

مثال : کاربرد واگرایی در بررسی سهم آتی نقره

واگرایی RD+  مشاهده می شود

مثال : کاربرد  RSI در بررسی دلار امروز

دلار واگرایی HD+ دارد

 

 

 

 

شاخص هم وزن

همچنان روند نزولی است

و رشد اخیر احتمالا پولبکی به سطح شکسته شده است

 

 

 

طلا 18

بین محدوده 1170 و 1120 رنج است و فعلا سیگنال خریدی مشاهده نمی شود

DOT

شکست صعودی شکل گرفته اما احتمال شکست غلط وجود دارد

منتظر تایید RSI می مانم و در صورت دیدن سیگنال خرید با حد سود سقف کانال و حد ضرر سطح شکسته شده وارد می شوم

 

 

 

 

 

شاخص چیرگی تتر

این شاخص نزولی است و احتمال افت تا کف قبلی برای آن وجود دارد که یعنی احتمال رشد در سایر رمز ارز ها بالاست

 

بالاخره بازار پس از روز ها سرخ پوشی رنگ و روی بهتری را از خود نشان داد . ضرب المثلی می گوید با یک گل بهار نمی شود و ما هم خیلی به این گل دلخوش نیستیم اما امیدواریم این دو روز مثبت شروع خوبی برای توجه دولت جدید به بورس باشد . واقعا انتظار نداریم بازار به یکباره از جا کنده شود و چند روز پشت سر هم بیست تا سی درصد بازدهی داشته باشد اما انتظار داریم بازار یک کف محکم را ایجاد کرده و به آن پایبند باشد . به هیچ وجه موافق به یکباره مثبت شدن کلیه نماد ها نیستیم بلکه معتقدیم بازار باید با عقل و تحلیل در نماد ها خرید کند .
مشکل بازار بی اعتمادی و خروج پول است . همین امروز مطلبی میخواندیم که ۱۲ میلیون ایرانی وارد رمز ارزها شده اند ! جماعتی که میتوانستند در بازار سرمایه فعال باشند اما حالا دارند در آن بازار ها کسب سود می کنند و پولشان به جای حضور در صنایع از کشور خارج شده است . این یک شکست بزرگ است که دولت نتوانسته از سرمایه های ملی محافظت کند و در این شرایط سخت اقتصادی باعث خروج بیشتر سرمایه ها شده است .

در گروه ها …
در خودرویی ها امروز خبرهایی از جنس مثبت را شاهد بودیم . تاکید بر تغییر نرخ گذاری خودرویی ها باعث شد تا سهام این گروه خوشبینی را در وضعیت معاملاتی خود شاهد باشند شنیده می شود طی ۲ الی ۳ روز اتی خبرهایی ازاین گروه به بازار میرسد که میتواند مورد توجه باشد و بازار از همین الان در حال پیشخور کردن است . به نظر این دست خبر ها باید سریعتر تکلیفشان مشخص شود تا مورد سو استفاده قرار نگرفته و باعث سو تفاهم نشود .

ایران خودرو صف خرید سنگین را شاهد بودیم سهمی که وضعیت بنیادی خوبی در صورت ازاد سازی و یا تغییر فرمول نرخ گذاری خودرو پیدا خواهد کرد . این سهم به نوعی لیدر بازار محسوب می شود و ادامه مثبت شدن سهم روی کل بازار تاثیر مثبت دارد .

در نماد زامیاد سهم تا صف خرید پیش رفت . سهمی که سود ۶ ماهه و فروش های خوبی که دارد که سبب شده تا انتظارات از سهم بالا برود .

در پتروشیمی ها حمایت خوبی را از این گروه توسط حقوقی ها شاهد بودیم . گروهی که وضعیت سود سازی خوبی داشته و برای بلند مدتی ها سود خوبی خواهد داشت .

در خراسان شاهد تلاش سهم برای حفظ کانال 10 هزار تومانی هستیم . با توجه به وضعیت سودسازی ، سهم قادر به شناسایی سود ۲۰۰۰ تومانی می باشد با چنین سودی سهم ارزش ذاتی ۱۲۰۰۰ تومانی دارد .


در شپدیس بار ها این سهم را در گزارش های قبل معرفی کردیم . این سهم در کنار آریا از جمله نماد های مورد توجه صندوق ها است . در بدترین حالت فرض کنید شپدیس ۱۰۰۰ تومان تقسیم کند و اوره تا ۴۵۰ دلار افت کند بازهم این سهم ۳ هزار تومان سود دارد و این یعنی سهم پتانسیل های زیادی دارد .


در پالایشی ها اصلاح قیمتی خوبی را شاهد بودیم و برخی شرکت ها باپی بر ای ۴ و۵ در حال معامله هستند . در مورد این گروه فعلا جو بعد از گزارش ها به هم ریخته ولی قیمت های فعلی هم قیمت های حداقلی است . مشکل گروه پالایش خلا اطلاعاتی تا گزارش ۹ ماهه است و تا ان موقع بازی های زیادی روی انها می شود .

در شبندر سهم به قیمت های بالای ۶۰۰ تومان برگشت و مقاومت های ۶۸۰ الی ۷۲۰ تومانی را در پیش دارد .
در شپنا کف سازی ۱۰۰۰ تومانی مانع از افت بیشتر در این سهم شد . عرضه ها در شپنا بالا و قیمت های ۱۱۰۰ تومانی مانع محکمی بر سر راه سهم می باشد . این سهم نشان داد وضعیت بنیادی خوبی نداشته و سود سازی سهم پایین است اما با توجه به لیدر بودن سهم انتظار داریم روی ان حمایت های دستوری بیشتر از سایر نماد ها صورت بگیرد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *