در این گزارش با استفاده از داده‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، روند تغییرات تورم و میانگین قیمت کالاهای اساسی طی سال‌های ۲۰۲۰ الی ۲۰۲۱ به همراه چشم‌انداز آن در بازه سال‌های ۲۰۲۲ الی ۲۰۲۴ ارائه شده است. براساس این گزارش، انتظار می‌رود با تضعیف بحران‌ها، افزایش عرضه و تعدیل تقاضا از سرعت افزایش قیمت‌ها در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ کاسته شده و نرخ تورم در جهان به ترتیب به ۴.۸ درصد و ۳.۸ درصد در سال‌های مزبور کاهش یابد که تقریبا مشابه تورم سال ۲۰۱۹ است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با تهاجم روسیه به اوکراین، اقتصاد جهان کساد و بازارهای کالاهای اساسی دچار اختلال شدند. با کاهش عرضه و اعمال محدودیت‌های صادرات، بهای اکثر کالاها افزایش یافت که در راس همه آنها حامل‌های انرژی شامل نفت خام و گاز طبیعی قرار داشتند.

بسیاری از اقلام اساسی نقش کالای واسطه‌ای را در تولید محصولات صنعتی دارند و از این منظر روند تغییرات قیمتی و چشم انداز آن، بر برنامه‌ریزی تولید و تجارت بنگاه‌ها اثرگذار است؛ همچنین برخی از اقلام اساسی کشاورزی جزو نهاده‌های تولید محصولات زراعی و دامی و یا محصول نهایی برای مصرف‌کننده محسوب می‌شوند و اطلاع از چشم‌انداز تغییرات قیمتی آنها در تعیین اهداف تولید، واردات کالاهای استراتژیک و همچنین صادرات مهم است.

در این گزارش با استفاده از داده‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، روند تغییرات تورم و میانگین قیمت کالاهای اساسی طی سال‌های ۲۰۲۰ الی ۲۰۲۱ به همراه چشم‌انداز آن در بازه سال‌های ۲۰۲۲ الی ۲۰۲۴ ارائه شده است.

روند افزایش قیمت‌ها طی ۲ سال‌ آینده کاهش می‌یابد

براساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم جهان در سال ۲۰۲۲ به ۷.۴ درصد برسد که بعد از سال ۱۹۹۶ با نرخ تورم ۹.۳ درصد، بالاترین نرخ تورم طی ۲۵ سال گذشته محسوب می شود.

نرخ تورم برای اقتصادهای پیشرفته در سال ۲۰۲۲ کمتر از میانگین تورم جهان و حدود ۵.۷ درصد و برای اقتصادهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور بالاتر از میانگین جهان و حدود ۸.۷ درصد پیش‌بینی شده است.

انتظار می‌رود با تضعیف بحران‌ها، افزایش عرضه و تعدیل تقاضا از سرعت افزایش قیمت‌ها در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ کاسته شده و نرخ تورم در جهان به ترتیب به ۴.۸ درصد و ۳.۸ درصد در سال‌های مزبور کاهش یابد که تقریبا مشابه تورم سال ۲۰۱۹ است.

 

یک کارشناس بازرا سرمایه بیان کرد: اصلاح ارز ترجیحی بر روی برخی گروه‌ها به خصوص صنایع غذایی، دارویی و زراعت تاثیر مثبت داشته و موجب افزایش حاشیه سود این گروه‌ها خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ امیر توپچی پور کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه موضوع ارز ترجیحی طی دهه های اخیر در کشور موضوع مهم بوده افزود: طی ده های گذشته همواره سیاست گذار دارای این ذهیت بوده که با در نظر گرفتن یارانه پنهان برای مواد اولیه کالاهای اساسی، می تواند قیمت را برای مصرف کننده پایین بیاورد، در حالی که هر گونه دخالت دولت در قیمت‌گذاری با فلسفه بازار آزاد در تضاد است.

وی اضافه کرد: چند نرخی بودن ارز و حتی ارز ۴۲۰۰ تومانی به ضرر اقتصاد کشور بوده و حذف این ارز می تواند به بازار سرمایه و اقتصاد کشور کمک کند.

کارشناس بورس با اشاره به حذف ارز ترجیحی و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در میان مدت بر روی گروه های روغن خوراکی، دارویی، بخشی از صنایع غذایی و زراعت تاثیر مثبت دارد.

عرضه سیمان ۶۶ شرکت سیمانی امروز نیز در تالار اختصاصی سیمان در بورس کالا پیگیری میشود. از نکات قابل توجه عرضه این هفته افزایش بیش از ۴۶ هزار تنی عرضه سیمان نسبت به هفته قبل است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر، تالار سیمان در بورس کالا امروز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت میزبان عرضه یک میلیون و ۲۱۶ هزار و ۹۲۲ تن سیمان از سوی ۶۶ شرکت سیمانی است که نسبت به عرضه های هفته قبل افزایش۴۶ هزار و ۸۷۶ تنی دارد.

از کل عرضه‌های امروز سیمانی‌ها در بورس کالا، یک میلیون و ۸۹ هزار و ۵۲۲ تن از نوع تیپ ۲، ۷۸ هزار و ۲۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۴۲۵، ۴۷ هزار و ۷۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۳۲۵ و هزار و ۵۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۵۲۵ خواهد بود.

۶۶ شرکت سیمانی که امروز عرضه دارند، به ترتیب بالاترین حجم عرضه، شامل شرکت‌های سیمان آبیک، تهران، سپاهان، فیروزکوه، هرمزگان، ساوه، مازندران، صوفیان، شاهرود، هگمتان، ارومیه، شرق، فراز فیروزکوه، صنایع سیمان سامان غرب، خزر، بجنورد، گروه صنعتی و معدنی سیمان تجارت مهریزف صنایع سیمان گیلان سبز، کارخانجات سیمان لامرد، فارس نو، ایلام، ممتازان کرمان، نیزار قم، مجتمع سیمان غرب آسیا، شمال، آذر آبادگان خوی، داراب، اردستان، صنایع سیمان شهرکرد و عمران انارک هستند.

همچنین شرکت های سیمان منددشتی، خوزستان، پیوند گلستان، کردستان، توسعه گستر هلال خاورمیانه (سیمان مارگون)، آرتا اردبیل، غرب، نائین، دشتستان، ساروج اصفهان، زنجان، کاوان بوکان، صنایع سیمان نهاوند، خمسه، جوین، باقران، زاوه تربت، کرمان، قائن، کویر کاشان، لار سبزوار، خاش، کیاسر، دورود، زابل، فارس، خاکستری نی ریز، بین‌المللی ساروج بوشهر، کارون، سپهر قیر و کارزین، استهبان، اصفهان، یاسوج، توسعه ماهان کرمان، قشم و آباده نیز از دیگر شرکت‌هایی هستند که محصول خود را روی تابلو خواهند برد.


معامله ۳۸۰۰ میلیارد تومانی سیمانی ها تا هفته منتهی به ۲۳ اردیبهشت

از ابتدای فروردین امسال تا هفته منتهی به ۲۳ اردیبهشت در مجموع نزدیک به ۹ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۵۵۸ تن سیمان در بورس کالا عرضه شد که با تقاضای ۸ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۵۶۴ تنی روبه رو و ۷ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۵۰۸ تن آن به ارزش ۳ هزار و ۷۹۴ میلیارد تومان معامله شد.


معاملات ۳۴.۸ میلیون تن سیمان در سال ۱۴۰۰

براساس آمار اعلامی بورس کالا، از ابتدای عرضه مستمر سیمان در بورس کالا (از ۹ خرداد سال گذشته) تا پایان سال ۱۴۰۰، در مجموع ۳۴ میلیون و ۸۵۱ هزار تن سیمان به ارزش بیش از ۱۶.۹ هزار میلیارد تومان در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

معامله ۸۵ میلیون گواهی سپرده سیمان تا ۲۳ اردیبهشت

از ابتدای سال تا هفته منتهی به ۲۳ اریبهشت، در مجموع ۸۵ میلیون و ۵۴۶ هزار گواهی سپرده سیمان معادل ۸۵ هزار و ۵۴۶ تن سیمان دست به دست شد و ارزش بیش از ۵۲ میلیارد و ۱۵۶ میلیون تومان را رقم زد.

در سال گذشته نیز که شاهد راه اندازی گواهی سپرده سیمان در تاریخ ۹ آبان ۱۴۰۰ بودیم در مجموع ۱۵۵ میلیون و ۷۷۶ هزار ورق بهادار مبتنی بر کالا معادل ۱۵۵ هزار و ۷۷۶ تن سیمان به ارزش ۹۰ میلیارد و ۲۸۷ میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفته بود.

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، روز گذشته در نشستی خبری در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، آغاز همکاری با بورس انرژی به منظور جذب نقدینگی بازار در قالب گواهی سپرده کالایی نفت را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، محسن خجسته‌مهر در این خصوص گفت: در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت سیزدهم، مردمی‌سازی اقتصاد و مشارکت مردم در فروش نفت هماهنگی‌هایی با بانک مرکزی، بورس انرژی ایران و سازمان برنامه و بودجه انجام شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، کارگروهی با حضور متخصصان این شرکت، بورس انرژی ایران و سایر ذی‌نفعان تشکیل شده تا از ظرفیت‌های این بورس و ابزارهای مالی نوین برای تامین مالی صنعت نفت و تنوع بخشی به شیوه‌های فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی استفاده شود.
وی با بیان اینکه پس از نهایی‌شدن موضوع، بسته به نوع ابزارها اطلاع‌رسانی عمومی خواهد شد، اظهار کرد: وزارت نفت امیدوار است که با همکاری بورس انرژی ایران، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی بتواند زمینه های مشارکت‌های مردمی را در صنعت نفت بیش از پیش فراهم کند.
خجسته‌مهر با تاکید بر اینکه این روش ظرفیت‌های جدیدی را برای شرکت ملی نفت برای توسعه شیوه‌های فروش دارد بیان کرد: شرکت ملی نفت ایران در صدد توسعه بازاراهای فروش نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی با نام گواهی سپرده کالایی نفت است.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، گواهی سپرده کالایی نفت باعث می‌شود عموم مردم با شکل نوین از پس‌انداز و سرمایه‌گذاری رو به رو باشند.
معاون وزیر نفت افزود: باوجود تلاش‌های فراوان در سال‌های گذشته این مهم به معنای یک بازار ملی و برای عموم مردم در ایران در دسترس نبوده است اما با صدور گواهی سپرده کالایی نفت راه‌های دستیابی و بهره‌مندی از بازار ملی نفت جهت بهره‌مندی عموم مردم شکل خواهد گرفت به نحوی که مردم قادر هستند بخشی از دارایی‌های خود را به صورت اوراق بهادار با پشتوانه نفت نگهداری کرده و آن را در بازار شفاف بورس انرژی مورد داد و ستد قرار دهند.
وی گفت: ایران به راحتی این اوراق را می‌تواند در بازار داخلی ایجاد کند تا منجر به گشایش برای فروش نفت و کنترل تورم و ایجاد رونق اقتصادی در سطح کلان شود. زیرا ایران از ظرفیت بالای مخازن و ظرفیت بالای تولید نفت برخوردار است.
خجسته‌مهر اظهار کرد: نقدینگی بالایی در کشور وجود دارد که از آن می‌توان برای توسعه صنعت نفت استفاده کرد.

روند قیمت بیت کوین در ۷ هفته اخیر نزولی بوده و اشباع فروش در بازار اکنون به اوج خود از زمان سقوط مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا در جهان رسیده است. این موضوع ممکن است شرایط را برای بازیابی قیمت فراهم کند؛ اما انتظار می‌رود جهش احتمالی بیت کوین بسیار محدود باشد.

به گزارش کوین دسک، خریداران بیت کوین روز جمعه نسبت به شکل‌گیری شرایط اشباع فروش در بازار این ارز دیجیتال واکنش نشان دادند و قیمت آن را به بالای ۳۰,۰۰۰ دلار رساندند. با این حال، به نظر می‌رسد حرکت صعودی احتمالی بیت کوین در ادامه محدود خواهد بود و این ارز دیجیتال با مقاومت‌هایی در ۳۳,۰۰۰ و ۳۵,۰۰۰ دلار مواجه شود.

اندیکاتور‌های مومنتوم (Momentum) که سرعت تغییرات قیمت را اندازه‌گیری می‌کنند، در نمای روزانه، هفتگی و ماهانه بیت کوین همچنان حاوی نشانه‌هایی منفی هستند؛ اتفاقی که معمولاً نشان‌دهنده دوره‌ای با بازدهی کم یا حتی منفی است. علاوه بر این، بر اساس تاریخچه بیت کوین، بازدهی این ارز دیجیتال برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ در هفت هفته متوالی منفی بوده است. این عامل هم تأیید می‌کند که شتاب قیمت بیت کوین در حال حاضر نزولی است.

اکنون بیت کوین در حال نزدیک‌شدن به حمایت میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای (MA ۲۰۰) خود در نزدیکی ۲۱,۸۰۰ دلار است. نزدیک‌ترین حمایت این ارز دیجیتال بین ۲۷,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ دلار است که می‌تواند حرکات قیمت را در طول چند روز آینده تثبیت کند.

تحلیل قیمت بیت کوین
نمودار قیمت بیت کوین؛ نمای ۱ هفته‌ای بازار بیت کوین/ دلار.

همچنین روز پنجشنبه، نشانه‌های کوتاه‌مدتی روی نمودار بیت کوین ظاهر شد که خلاف روند نزولی آن بودند. این نوع نشانه‌ها معمولاً باعث می‌شوند که قیمت جهش محدودی را تجربه کند.

برای مثال، شاخص قدرت نسبی (RSI) در نمای هفتگی بازار بیت کوین به پایین‌ترین سطح خود در ناحیه اشباع فروش از مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) رسیده است. با این حال، مقاومت قوی پیش روی این ارز دیجیتال و نشانه‌های منفی موجود در شاخص‌های مومنتوم، می‌توانند روند صعودی احتمالی آن را محدودتر کنند.

سیمان با جابه‌جایی ۱۵میلیون و ۵۷۷‌هزار ورقه بهادار مبتنی بر کالا در هفته گذشته صدرنشین بازار گواهی سپرده کالایی در بورس‌کالا شد. به گزارش «کالاخبر»، در جریان معاملات هفته‌ای که گذشت، معامله‌گران تعداد ۲۰میلیون و ۷۷۱‌هزار و ۹۶۳گواهی سپرده را بر پایه دارایی‌های سیمان، زعفران ‌نگین، سکه طلا، شیشه، برنج، پسته، نخود و زیره‌سبز معامله کردند.
ارزش معاملات این هفته به رقم بیش از ۴۰۶میلیارد و ۸۶۰میلیون تومان بالغ شد. ارزش معاملات گواهی سپرده سیمان به ۷/ ۹میلیارد تومان رسید و با کسب سهم ۷۵درصدی از حجم کل بازار، بیشترین حجم معاملاتی را به ثبت رساند و صدرنشین شد. ثبت معامله یک‌میلیون و ۷۶۰‌هزار و ۵۰۰گواهی سپرده سکه طلا نیز ارزش بیش از ۲۳۹میلیارد و ۶۹۹میلیون تومان را در پی داشت و سکه طلا از نظر ارزش معاملاتی مقام نخست را به دست آورد. این دارایی پایه به‌تنهایی ۵۹‌درصد از ارزش کل معاملات را رقم زد و ۸‌درصد از حجم کل بازار را نیز در اختیار خود گرفت. معامله ۲میلیون و ۸۷۳‌هزار و ۴۶۴گواهی سپرده زعفران نگین در حالی این دارایی را با کسب سهم ۱۴درصدی، از نظر حجم معاملاتی در جایگاه دوم بازار قرار داد که زعفران‌نگین توانست با ثبت ارزش بیش از ۱۰۸میلیارد و ۸۲۴میلیون تومانی از نظر ارزش معاملات مقام دوم را پس از سکه طلا کسب کند و ۲۷‌درصد از ارزش کل بازار را به ثبت برساند. ارزش معامله ۵۵۰‌هزار و ۵۷۳گواهی سپرده شیشه نیز به رقم ۴۷میلیارد و ۹۱۵میلیون تومان رسید که این رقم ۱۲‌درصد از ارزش کل معاملات هفتگی را در بازار مذکور شامل می‌شد. معامله‌گران ۱۰‌هزار و ۲۳گواهی سپرده برنج را نیز خرید و فروش کردند تا ارزش بیش از ۷۶۸میلیون تومان برای آن به ثبت برسد. در هفته مورد بررسی و در نمادهای معاملاتی انبارهای پسته، نخود و زیره‌سبز نیز در مجموع ۴۰۳گواهی سپرده کالایی به ارزش حدود ۵۶میلیون تومان معامله شد.

 

بهای محصولات زنجیره آهن و فولاد در بازارهای جهانی با محوریت بازار داخلی چین رو به کاهش گذاشت. کاهش فولادسازی در چین ظرف ماه آوریل به دلیل محدودیت‌های قرنطینه‌‌‌ای در این کشور مهم‌ترین دلیل عقبگرد قیمتی در بخش مواد اولیه فولادسازی ظرف این ماه بود. شاخص مدیران خرید فولادسازی چین برای ماه آوریل نیز به ۳/ ۴۰واحد رسید که این موضوع موید فرورفتن بخش فولاد در این کشور به فاز رکود است. اگرچه محدودیت‌های کرونایی از میزان تولید فولاد در چین برای هفته‌‌‌های گذشته کاسته است، اما افت همزمان تقاضا با توجه به محدودیت کرونایی باعث شد تا رکود در بخش تولید فولاد چین به افزایش قیمت در بازار داخلی این کشور منجر شود. در حالی که رالی عقبگرد قیمت در زنجیره آهن و فولاد چین ادامه‌‌‌دار شده، احتمال بهبود تقاضا برای فولادهای ساختمانی از ماه آینده و ایجاد سیگنال افزایشی در این بازار نیز مطرح شده است. عزم دولت چین برای افزایش اشتغال‌زایی و بهبود تولید ناخالص داخلی، مهم‌ترین دلیلی است که از بهبود وضعیت بازار آهن و فولاد در چین در هفته‌‌‌های آینده حمایت می‌کند.

رکود در بازار فولادسازان چینی ادامه‌‌‌دار می‌شود؟
شاخص مدیران خرید فولادسازی چین در ماه آوریل امسال به 5/ 40واحد رسید. قرار گرفتن شاخص مدیران خرید در کمتر از 50واحد از بروز رکود در بخش مذکور حکایت دارد. شیوع ویروس کرونا در چین و اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌‌‌ای در این کشور که از روزهای ابتدایی ماه آوریل شروع شد و تا نیمه ماه مه نیز ادامه یافت، مهم‌ترین دلیل سقوط شاخص مدیران خرید بخش فولادسازی در این کشور ظرف ماه گذشته میلادی بود. البته سقوط شاخص مدیران خرید به کمتر از 50واحد تنها شامل حال بخش فولادسازی این کشور نمی‌شود. شاخص مدیران خرید ماهانه این کشور نیز در ماه آوریل به 4/ 47واحد رسید. این در حالی بود که نظرسنجی رویترز این شاخص را برای ماه آوریل برابر 48 پیش‌بینی کرده بود. به این ترتیب باید اذعان کرد، بخش صنعت و خدمات چین بیش از پیش‌بینی‌‌‌های قبلی در ماه گذشته میلادی به فاز رکودی فرو رفت. قرنطینه شهرهای بزرگ چین و اعمال محدودیت تجاری در این کشور مهم‌ترین دلیل رکود در بخش مصرف و خدمات چین ظرف ماه گذشته بود.

بررسی داده‌‌‌های منتشرشده از شاخص مدیران خرید بخش فولادسازی چین و سایر حوزه‌‌‌ها نشان از آن دارد که این بخش در وضعیت نامطلوب‌‌‌تری قرار گرفته است. افزایش قیمت مواد اولیه فولادسازی در ماه‌‌‌ گذشته به تبع سیگنال‌‌‌های جهانی در عین کاهش تقاضای داخلی چین در بخش فولاد، از جمله مهم‌ترین دلایل فرورفتن بخش فولادسازی این کشور در فاز رکود بود. با این حال، ظرف هفته‌‌‌های اخیر از بهای مواد اولیه فولادسازی ازجمله سنگ‌‌‌آهن، قراضه فولادی و سنگ‌‌‌آهن کاسته شده است. در این شرایط بازگشت تقاضا به بازار فولاد چین همزمان با حفظ سطوح فعلی قیمتی در بخش مواد اولیه می‌‌‌تواند از رکود حاکم بر این بخش بکاهد. «پلتس» در گزارش روز جمعه، سیزدهم ماه مه خود از بهبود تقاضا برای فولادسازی در چین ظرف میان‌مدت خبر داد. در این گزارش آمده است، انتظار می‌رود که تقاضای فولاد ساختمانی در چین در میان‌‌‌مدت افزایش یابد.

کاهش احتمالی محدودیت‌های کرونایی در چین پس از فروکش‌کردن این موج کرونا و اعمال سیاست‌‌‌های محرک اقتصادی به‌‌‌منظور تقویت بخش ساخت‌‌‌وساز در این کشور باعث می‌شود تا از اواخر ماه مه یا اوایل ماه ژوئن بر تقاضا برای فولاد در چین افزوده شود که این موضوع پتانسیل حمایت قیمتی از محصولات زنجیره آهن و فولاد در این کشور را دارد. به این ترتیب احتمال بهبود شاخص مدیران خرید بخش فولادسازی چین در ماه مه و به‌خصوص ماه ژوئن به قوت وجود دارد. در حالی که پیش‌بینی‌‌‌ها از احتمال بهبود تقاضا برای فولاد در بازار داخلی چین ظرف نیمه دوم ماه مه و ماه ژوئن حکایت دارد، همچنان احتمال کاهش تقاضای خارجی در بخش فولاد چین محتمل بوده و این موضوع بازگشت قابل ملاحظه رونق به این بازار در میان‌مدت را غیر‌محتمل می‌کند.

نیکل؛ دغدغه تولیدکنندگان فولاد ضدزنگ در چین
شاخص مدیران خرید در بخش فولاد ضدزنگ چین نیز در ماه آوریل در حدود 3/ 48‌درصد قرار گرفت، این موضوع بیانگر آن است که صنعت فولاد ضدزنگ این کشور نیز ظرف ماه گذشته تحت فشار انقباضی قرار داشت. واحدهای تولیدکننده فولاد ضدزنگ در چین به دلیل محدودیت لجستیکی، کمبود مواد اولیه و صعود هزینه‌‌‌ها، تولید خود را در ماه آوریل کاهش دادند. صعود قیمت نیکل پس از حمله روسیه به اوکراین از جمله دلایل کاهش تولید فولاد ضدزنگ در چین ظرف ماه آوریل بود. افزایش بهای نیکل و کمبود در عرضه این فلز باعث شد تا فعالان فولادسازی این کشور از خرید مواد اولیه و تولید جا بمانند. در این شرایط برآوردها از بهبود احتمالی شاخص مدیران خرید در بخش تولید فولاد ضد زنگ با توجه به ایجاد روند کاهش قیمت در بخش مواد اولیه و به‌‌‌خصوص نیکل خبر می‌دهد.

سنگ‌‌‌آهن در تلاطم میان سیگنال‌‌‌های متناقض
مقاومت قیمتی سنگ‌‌‌آهن در کانال 150دلاری ظرف روزهای ابتدایی ماه مه شکسته شد. تا روز پایانی هفته گذشته منتهی به‌ جمعه سیزدهم ماه مه، هر تن سنگ‌‌‌آهن معیار پلتس تا 127دلار به ازای هر تن عقب‌‌‌نشینی قیمتی داشت. کاهش تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن از سوی چینی‌‌‌ها در گیرودار شیوع کرونا در این کشور در حالی که بر میزان عرضه این محصول از سوی تولیدکنندگان بزرگ افزوده می‌شود، مهم‌ترین دلیل این سقوط قیمتی بود. سنگ‌‌‌آهن در بازار سنگاپور ظرف یک‌هفته اخیر کاهش قیمت تقریبا 8درصدی را تجربه کرد. سنگ‌‌‌آهن در بازار داخلی چین نیز در مسیر افت قیمتی قدم برمی‌دارد. موسسه، ANZ Research در یادداشتی اعلام کرد، انتظار می‌رود قرنطینه‌‌‌های مقابله با شیوع کرونا در چین تشدید شود که این موضوع با محدودیت فعالیت صنعتی در چین به کاهش تقاضا برای فلزات صعنتی و در نتیجه افت قیمت مواد اولیه منجر می‌شود. در عین حال، زمان باران‌‌‌های موسمی در جنوب و جنوب‌غربی چین فرارسیده است که این موضوع تقاضا برای فولاد در این کشور را برای کوتاه‌مدت تحت فشار قرار می‌دهد و سیگنال منفی برای بازار سنگ‌‌‌آهن خواهد بود.

استمرار چالش ساخت‌‌‌وساز چینی‌‌‌ها
در حالی که احتمال تشدید قرنطینه در چین به دلیل کنترل کرونا در کوتاه‌مدت و میان‌مدت وجود دارد، دولت پکن درصدد است تا با حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط به تثبیت مشاغل در این کشور کمک کند. در حال حاضر، تقویت بخش املاک در چین مجددا جزو اولویت‌‌‌های دولت پکن قرار گرفته است. در شرایطی که دولت پکن در کنترل تورم مصرف‌کننده تا حدی موفق بوده، این کشور با احتمال افزایش بیکاری روبه‌روست. در این شرایط حمایت از کسب‌وکار، تثبیت مشاغل و افزایش تولید ناخالص داخلی جزو اولویت‌‌‌های دولت چین است که تحقق این اهداف به حمایت از ساخت‌‌‌وساز و افزایش فعالیت در این بخش نیاز دارد. با این حال، هفته گذشته شرکت Sunac China Holdings به‌‌‌عنوان چهارمین شرکت توسعه‌‌‌دهنده املاک در این کشور در پرداخت بدهی اوراق قرضه خود نکول کرد. این نکول، احتمال تضعیف ساخت‌‌‌وساز در چین را شدت بخشیده است که این موضوع می‌‌‌تواند به افت نرخ سنگ‌‌‌آهن منجر شود.

توقف روند صعودی بهای ارز در بازار آزاد در اولین روز از هفته جاری به‌عنوان مهم‌ترین سیگنال اثرگذار بر بازار قراردادهای آتی بورس‌کالا، تمامی نمادهای این بازار را به سمت نوسان منفی نرخ تسویه سوق داد؛ آن هم در شرایطی که تجمیع سرمایه‌‌‌های واردشده به این بازار مثبت ارزیابی می‌شود و در عموم نمادهای معاملاتی شاهد بازگشایی موقعیت تعهدی بودیم؛ مطلبی که با جریان معاملات هفته گذشته متفاوت بود.
Untitled-4 copy

قرمزپوشی آتی به‌رغم افزایش قیمت دارایی‌‌‌های پایه
به رغم جریان مثبت بازار آتی در هفته گذشته، شاهد قرمزپوشی چهره این بازار در اولین روز هفته جاری بودیم که با توجه به مخابره سیگنال‌‌‌های امیدوارکننده نسبت به ازسرگیری مذاکرات هسته‌‌‌ای از سوی انریکه مورا، معاون مسوول سیاست‌‌‌های خارجی اتحادیه اروپا در روز جمعه و عقبگرد بهای آزاد دلار از سطح 30‌هزار تومانی رقم خورد. اگرچه این روزها دورنمای قیمتی با انتظارات مثبت قیمتی همراه شده است، در عموم بازارهای مالی-کالایی بورس‌کالا شاهد تحرکات محسوس و مثبت درحجم و ارزش معاملات هستیم و معامله‌‌‌گران به منظور حفظ ارزش دارایی‌‌‌های سرمایه‌‌‌ای خود به این بازارها روی آورده و سعی دارند با بهره‌بردن از ویژگی‌‌‌های فنی این اوراق که مبتنی بر دارایی‌‌‌های پایه‌‌‌ای همچون طلا و نقره هستند، همسو با روند بازارها حرکت کنند. به این ترتیب در جریان معاملات اولین روز از هفته جاری، به‌رغم قرمزپوشی بازار آتی، دو بازار گواهی سپرده و صندوق‌های طلایی بورس‌کالا سبزپوش شدند. واکنش لحظه‌‌‌ای معامله‌‌‌گران بازار آتی به اخبار منتشرشده و عقبگرد محدود قیمتی در بازار ارز از مهم‌ترین دلایل کاهش نرخ در این بازار به شمار می‌رود که البته در عموم نمادهای فعال آتی، شاهد ورود سرمایه و بازگشایی موقعیت باز تعهدی (خرید و فروش همزمان) بودیم. به این ترتیب هنوز زود است که بخواهیم راجع به تغییر جهت معاملات این بازار نسبت به هفته گذشته صحبت کنیم؛ آن هم در شرایطی که بازار دارایی‌‌‌های پایه این اوراق نوسان مثبت نرخ را در روز گذشته تجربه کردند.

تغییر فاز بازار آتی با رشد نرخ آزاد ارز در هفته گذشته
در جریان دادوستدهای هفته گذشته، نیروی محرکه لازم برای تغییر فاز معاملات تابلوی آتی بورس‌کالا با تداوم نوسان افزایشی در بازار آزاد ارز فراهم و سبب رشد محسوس میزان حجم و ارزش معاملات هفتگی در این بازار شد؛ آن هم در شرایطی که سه‌هفته متوالی شاهد کاهش روند معاملات در این بازار بودیم و زنگ خطر بروز رکود تقاضا به صدا درآمد. البته هنوز هم بازار آتی بورس‌کالا حال چندان خوشی ندارد و به‌رغم افزایش حجم و ارزش معاملات هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل خود، شاهد کاهش میزان موقعیت‌های باز تعهدی در این بازار هستیم که به خروج 20درصدی نقدینگی منتهی شد.

در واقع در هفته گذشته به میزان 228‌هزار و 395موقعیت تعهدی همزمان خرید و فروش مورد مبادله قرار گرفت که در مقایسه با هفته منتهی به 16اردیبهشت‌ماه از کاهش 21درصدی حکایت دارد. بر این اساس میزان نقدینگی موجود در این بازار نیز به 645میلیارد تومان کاهش یافت که با توجه به بلاتکلیفی‌های موجود در این بازار طی هفته گذشته خروج نقدینگی رقم خورد. البته می‌توان تکانه‌های مثبت نرخ تسویه در هفته گذشته را نیز محرکی برای بستن موقعیت‌های تعهدی از سوی معامله‌گران تلقی کرد که از رشد قیمت‌های هفته گذشته کسب سود کرده و نهایتا از بازار خارج شدند؛ چرا که پس از مدت‌ها در روزهای پایانی هفته گذشته روند افزایش نرخ در این بازار، به‌ویژه در دو دارایی سرمایه‌ای بازار آتی یعنی قراردادهای آتی صندوق طلا و نقره شدت گرفت و تحرکات معاملاتی در این ابزار مالی-کالایی را افزایش داد. تا جایی که رشد 63درصدی حجم معاملات قراردادهای آتی رقم خورد و به میزان 43‌هزار و 667قرارداد به ارزش 211میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

به این ترتیب مجموعه عواملی که بازار ارز را در فاز افزایشی نرخ تقویت کرد، به سمت بازار آتی نیز سرایت کرد و تحرکات زیرپوستی در این بازار را رقم زد. البته هنوز هم افراد با نااطمینانی به مبادله می‌‌‌پردازند و خبرهای متناقضی از سوی سیگنال‌‌‌های اثرگذار بر عموم بازارها، به‌ویژه بازار ارز، مخابره می‌شود. در هفته گذشته شاهد رشد مداوم بهای آزاد دلار بودیم که از ابتدای سال‌جاری تا هفته گذشته حدود 15‌درصد شاخص قیمتی این ارز در بازار افزایش قیمت را تجربه کرد. از آنجا که حصول توافق به‌عنوان مهم‌ترین سیگنال اثرگذار بر بازار ارز هنوز هم در هاله‌‌‌ای از ابهام قرار دارد و طرفین مذاکره نه‌تنها هنوز از دستیابی به توافق صحبت نمی‌‌‌کنند، بلکه ادامه روند مذاکرات نیز مشخص نیست، به این ترتیب خریداران موجود در بازار، فرصت را غنیمت شمرده و با افزایش تقاضای خود برای خرید عموم ارزهای شاخص بازار، رشد قیمت را رقم زدند. به این ترتیب در ابزارهای مالی-کالایی بورس‌کالا به‌ویژه دارایی‌‌‌های سرمایه‌ای نیز همسو با این روند افزایشی در بازار ارز، تغییر فاز قیمتی رخ داده و با چرخش انتظارات تورمی به سمت مثبت، حجم دادوستد در هر سه بازار صندوق طلا، گواهی سپرده سکه و قراردادهای آتی افزایشی شد.

قراردادهای آتی با قابلیت پوشش ریسک در شرایط تورمی
شایان کرمی، کارشناس بازار مشتقه بورس‌کالا به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با توجه به تداوم روند صعودی در بازار ارز و چشم‌‌‌انداز تورمی پیش‌رو و همچنین نااطمینانی در احیای برجام و دستیابی به توافق هسته‌‌‌ای، در کنار رشد تقاضا در بازار ارز و طلا، دو دارایی سرمایه‌‌‌ای بازار آتی یعنی واحدهای صندوق طلا و نقره از جذابیت بالایی در بین معامله‌‌‌گران این اوراق برخوردار شده‌‌‌اند که در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد سبزپوشی هر پنج نماد این دارایی‌ها در تابلوی آتی بودیم. به این ترتیب به نظر می‌رسد دارایی‌‌‌های سرمایه‌‌‌ای بازار آتی از سوی معامله‌‌‌گران آن، یکی از گزینه‌‌‌های مناسب پوشش ریسک حاصل از تورم تشخیص داده شده و در جریان معاملات هفته گذشته شاهد افزایش موقعیت باز در این نمادها بودیم. از آنجا که در قراردادهای آتی اهرم معاملاتی وجود دارد، می‌‌‌تواند گزینه مناسبی برای افراد فعال در بازار سرمایه به‌ویژه در شرایط تورمی به شمار برود که با توجه به نرخ‌های تسویه اخیر و وجوه تضمین فعلی، این اهرم در سطوح قابل قبولی قرار دارد.

کرمی اظهار کرد: به نظر می‌رسد در صورت عدم‌احیای برجام، دورنمای قیمتی در بازار ارز به دلیل افزایش تقاضای احتیاطی در مسیر افزایشی ادامه‌‌‌دار شود. از طرفی تورم در سطح جهانی رو به افزایش بوده و سیاست‌‌‌های انقباضی که بانک‌های مرکزی برای کنترل تورم جهانی اتخاذ کرده‌‌‌اند، با توجه به تنش موجود بین روسیه و اوکراین و همچنین سقوط بهای رمزارزها به افزایش تقاضا برای طلای جهانی در بلندمدت منجر خواهد شد. در کوتاه‌‌‌مدت سایه افزایش نرخ بهره کمی فشار عرضه را بر این دارایی امن ایجاد می‌کند، اما در بلندمدت این انتظار وجود دارد که به رشد بهای این فلز گرانبها منجر شود.

نرخ شاخص ارزی در نخستین روز هفته کاهشی بود. پس از افزایش قیمت‌های چشمگیر اسکناس آمریکایی در هفته گذشته، روز جمعه و پس از انتشار اخبار سیاسی مثبت، نرخ این ارز در روند کاهشی جدیدی قرار گرفت. دلار که در روز‌های پایانی هفته گذشته با افزایش قیمت تا سطح ۳۰ هزار و ۶۵۰ تومان، به سقف تاریخی خود نزدیک‌ شده بود، روز گذشته به حوالی رقم ۲۹ هزار و ۹۵۰ تومان بازگشت. این در حالی است که شنیده‌ها از ‌بازار ارز حاکی از آن است که خبر از بین رفتن بن‌بست‌های مذاکرات وین باعث تغییر فاز جدی انتظارات از آینده نرخ ارز در بازار آزاد شده است. با این حال کارشناسان همچنان بر این باورند که نرخ دلار برای کانال‌شکنی‌های کاهشی نیازمند اخبار موثق و قطعی‌تر است. از دیگر اخبار مهم بازار در روز گذشته نیز می‌توان به مسدود‌سازی برخی حساب‌های غیرمجاز ارزی و رمز‌ارزی توسط وزارت اطلاعات کشور اشاره کرد.

دیروز شنبه 24 اردیبهشت ماه دلار در بازار‌ ارز تهران روز پر‌نوسانی را تجربه کرد. در واپسین ساعات روز جمعه و در حالی که بازار ارز تعطیلات آخر هفته خود را سپری می‌کرد، خبر جریان‌ساز و قابل توجه منتشر شده در حوزه نشست‌های هسته‌ای وین معامله‌گران ارزی را وادار به ارائه نرخ‌های غیر‌رسمی برای معاملات روز شنبه کرد. این پیش‌بینی‌ها که خبر از شروع روند کاهشی جدیدی برای نرخ دلار داشت در محدوده ارقام 30 هزار و 150 تا 30 هزار و 250 تومان مطرح می‌شد. اما شروع بازار روز شنبه متفاوت با این نرخ‌ها و در سطح 30 هزار و 540 تومان بود. در طی ساعات کاری روز گذشته نرخ این ارز نوسانات زیادی را تجربه کرد. در ابتدای معاملات شنبه دلار با کاهش قیمتی حدودا 200 تومانی نسبت به نرخ آغازین بازار در سطح قیمتی 30 هزار و 350 تومان معامله شد. در نزدیکی ظهر دیروز نرخ این ارز به رقم 30 هزار و 200 تومان رسید و در ساعات پس از ظهر دلار توانست با بازگشت از مرز 30 هزار تومانی در سطوح قیمتی نهایی کانال 29 هزار تومانی به فروش برسد. این پایان فعالیت اسکناس آمریکایی در روز گذشته نبود و در عصر این روز نرخ این ارز مجددا با نوسانات افزایشی کم رمق به سطوح اولیه کانال 30 و محدوده قیمتی 30 هزار تا 30 هزار و 60 تومان برسد. یورو دیگر ارز شاخص بازار تهران نیز روز گذشته همزمان با کاهش ارزش دلار در بازار تهران روند کاهشی جدیدی را تجربه کرد و با حدود 900 تومان کاهش به سطوح قیمتی اولیه کانال 31 هزار تومانی بازگشت. از دیگر نکات بازار ارز در روز گذشته می‌توان به کاهش 200 تومانی قیمت درهم در معاملات بازار آزاد اشاره کرد. عده‌ای از معامله‌گران بازار به‌واسطه ثبات نرخ برابری دلار به درهم از نرخ این ارز جهت تعیین محدوده قیمت دلار آزاد استفاده می‌کنند و به همین ترتیب درهم را می‌توان از ارز‌های مورد توجه معامله‌گران بازار تهران دانست. نرخ این ارز در پی افزایش قیمت‌های صورت گرفته در هفته گذشته به سطوح قیمتی میانه کانال 8 هزار تومانی رسیده بود که در روز گذشته با حدود 220 تومان کاهش به رقم 8 هزار و 180 تومان رسید.

از اخبار مورد توجه بازار ارز در روز گذشته می‌توان به خبر مسدود‌سازی حساب‌های ارزی و رمزارزی غیرمجاز توسط وزارت اطلاعات اشاره کرد. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با همکاری بانک مرکزی و با دستور مقام قضایی، حساب‌های بانکی ۴۵۴ نفر از عوامل غیرمجاز ارزی در سطح کشور شناسایی و مسدود شدند. با اجرای طرح برخورد با عوامل داد و ستد غیرمجاز ارزی در مدت اخیر، بیش از 9هزار فقره حساب بانکی با گردش بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد ریال از این عناصر در سطح کشور مسدود شد. طبق مشاهدات به عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران، شیوع جو امنیتی از تعداد معامله‌گران آزاد موجود در بازار کاسته و سبب شده افراد کمتری ریسک دستگیری یا انسداد دارایی‌های خود را بپذیرند. هر قطعه سکه امامی نیز در بازار روز گذشته با کاهشی 450 هزار تومانی به رقم 14 میلیون و 100 هزار تومان رسید.

پیمان مولوی
کارشناس بازار سرمایه
بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حکایت از همگرایی تاریخی شاخص‌کل بورس تهران با برخی اصلاحات اقتصادی در دولت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گذشته دارد. در صورتی‌که تغییر سیاست در نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰‌تومانی ملاک قرار گیرد و به بررسی اثرات آزادسازی یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در دولت احمدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نژاد در روند حرکتی شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران بپردازیم، شاهد یک همگرایی خواهیم بود. نمودار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهند، در زمانی که دولت اقدام به پرداخت یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد و از سویی قیمت‌ها در حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف با تعدیلاتی همراه شدند در واقع همگرایی شاخص با این مهم (در برخی مواقع حتی بیش از انتظار) به وقوع پیوست، با این‌حال به‌نظر می‌رسد چنین عاملی، محرکی کوتاه‌مدت است.
آخرین رقمی که بانک مرکزی درخصوص نقدینگی سال‌۱۴۰۰ (اسفند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه) ارائه کرد از رشد ۵/ ۴‌درصدی نقدینگی در یک‌ماه حکایت داشت. با در نظر گرفتن این متغیر برخی کارشناسان معتقدند در بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارایی‌ها اعم از ملک، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دلار و بازار سرمایه به سمت تورم افزایشی حرکت خواهند کرد. در این میان انتظار می‌رود در اردیبهشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه رکورد تورم نسبت به چند سال‌اخیر ثبت شود؛ چرا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که کالاهای اساسی نقش بی‌بدیلی در سبد خانواده و نرخ تورم دارند. تمام عوامل مذکور در کنار چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز بازار کامودیتی، شاخص CRBو شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی در واقع نقش کمک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بازار سهام خواهند داشت اما منظور افزایش قیمت‌ها و شاخص‌کل نیست.

ریزش سهام محتمل نیست
در گذشته یک ریسک وجود داشت مبنی‌بر اینکه اگر مذاکرات اتمی به حصول توافق ختم شود در نتیجه بازار سهام ریزش پیدا خواهد کرد. اکنون به نقطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نزدیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم که بورس ریزش نخواهد داشت چرا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که وضعیت متفاوت است.

در مورد تحولات سیاسی اخیر هم باید اذعان کرد که هرگونه ملتهب‌شدن فضای اقتصادی و سیاسی در یک بازاری همانند بازار سرمایه الزاما تاثیر مثبت نخواهد داشت؛ چراکه این التهاب می‌تواند پول را به سمت سایر بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اعم از ملک هدایت کند.

در زمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که روند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خیلی حساسیت برانگیز می‌شوند اغلب سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران نقدینگی را به سمت بازاری سوق می‌دهند که از امنیت سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری بیشتری برخوردار است؛ در کوتاه‌مدت دلار و پس از آن بازارهای دیگر. در اینجا ممکن است بازار سرمایه دچار مشکل شود. چنین عواملی یقینا می‌تواند اثرات منفی در روند حرکتی شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کل ایجاد کند اما به‌معنای عدم‌کاهش یا افزایش آن نیست بلکه به‌نظر می‌رسد شاخص‌کل در این حوزه در حال تثبیت است. در عین حال سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران برای فعالیت در بخش مولد، لازم است شرکت‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند.

نقش دلار در بورس
از دلار می‌توان به‌عنوان ماشه بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها یاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد. به‌نظر می‌رسد که بر اساس مدل‌های PPP قیمت تعادلی دلار برای سال‌جاری به‌صورت متوسط ۳۲‌هزار‌تومان خواهد بود. فعالان اقتصادی در حوزه بازار سرمایه از این مهم آگاهی کافی دارند. به‌عنوان مثال در سال‌۱۴۰۰ دلار سقف ۳۰‌هزار‌تومان و کف ۲۱‌هزار‌تومان را تجربه کرد اما به‌طور متوسط دلار در رقم ۲۶‌هزار‌تومان تثبیت شد. برای سال‌۱۴۰۱ این رقم معادل ۳۲‌هزار‌تومان ارزیابی می‌شود. هر چند در صورت عدم‌احیای برجام ممکن است در این حوزه، ارقام بالاتری به نمایش گذاشته شود.

آینده بورس از دوربین جهانی
افزایش نیم‌درصدی نرخ بهره که فدرال‌رزرو اعمال کرد، اکنون قابل‌لمس نیست. شاخص CRB از رقم ۳۲۶ کمی افت پیدا کرد. از طرفی زنجیره تامین دچار مشکل شده است. به‌نظر می‌رسد در حال‌حاضر تصمیمات فد خیلی اثر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار نیست اما چیزی که مهم است افزایش این نرخ به ارقام بالاتر است. در چنین شرایطی بازار کامودیتی می‌تواند وارد دوره رکود شود. باید توجه داشت زمانی که بازار کامودیتی وارد رکود می‌شود (در نتیجه اعمال سیاست انقباضی) فضایی برای بازار اوراق ایجاد می‌شود. هر چند در بازار رمز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شاهد افت قیمتی کریپتوکارنسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها هستیم اما با توجه به تجربیات سال‌۱۳۹۹ بعید به‌نظر می‌رسد که نقدینگی از این بازار به‌طور قابل‌توجهی تغییر مسیر داده و به سمت بازار سهام سوق پیدا کند.

برای فعالان در حوزه مدیریت سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری (در بازار دلار و طلا) بحث حضور مستمر مطرح است. در عین حال سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران فعال در حوزه بازار سرمایه نیز باید به سمت حوزه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری شاخصی و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری مبتنی بر تقسیم سود حرکت کنند. خرید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به مرور زمان در سناریویی که نقدینگی افزایش ۵/ ۴درصدی به‌طور ماهانه داشته باشد (در سال‌۵۴ درصد)، نقدینگی ۴۸۰۰‌هزار میلیارد‌ تومان به ۷۵۰۰‌هزار میلیارد ‌تومان خواهد رسید، مورد‌توجه است. سناریوی متوسط نیز رشد نقدینگی معادل ۳۹‌درصد در سال ‌است، در اینجا معادل ۱۸۰۰‌هزار میلیارد ‌تومان به نقدینگی افزوده می‌شود. سناریوی خوب نیز ادامه مسیر با متوسط ۴۰سال گذشته یعنی ۵/ ۲درصد است، در اینجا معادل ۱۶۰۰هزار میلیارد‌تومان به نقدینگی اضافه خواهد شد. در هر صورت مسیر نقدینگی نشان می‌دهد که نگهداری ریال در شرایط فعلی پر خطر خواهد بود؛ منتها اخبار مربوط به نرخ بهره و مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را باید زیرنظر داشت چراکه این عوامل می‌توانند تورم را کاهش دهند.

بورس تهران نخستین روز از هفته معاملاتی را بازهم صعودی آغاز کرد. شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران که در‌ ماه‌های اخیر روندی متفاوت نسبت به ۱۴۰۰ درپیش‌گرفته روز گذشته پرونده معاملاتی خود را با بیش از ۱۳‌هزار واحد افزایش به پایان رساند تا به روند رو به رشد خود ادامه دهد. افزایش ارتفاع نماگر این بازار در کانال حساس ۵/ ۱‌میلیون واحدی و عبور از نیمه آن وضعیت متفاوتی را درمیان فعالان بورسی به‌وجود آورده است.
قرارگرفتن شاخص‌کل در این محدوده قیمتی در حالی‌که دلار نیز در نیمه ابتدای کانال ۳۰هزارتومان قرار دارد تحلیلگران اقتصادی را به سمت انتظارات جدیدی سوق داده است. عبور شاخص‌های قیمتی دو بازار مذکور در حالی رقم خورده که درآنسوی بازار انتظارات تورمی بعد از حذف ارز ترجیحی رو به افزایش گذاشته و پیش‌بینی‌ها از تداوم این وضعیت حکایت می‌کند. این شرایط با درنظرگرفتن برخی احتمالات از تشدید کسری‌بودجه دولت و تداوم تحریم‌ها بازارهای مالی را وادار به تغییر رویه‌ای جدی کرده است. این مهم در روزهای اخیر به وضوح در معاملات بورسی نمایان شده و رغبت سرمایه‌گذاران برای خرید برخی سهام از جمله مواد غذایی نشان‌دهنده پیروی و استقبال بازارسرمایه از رگه‌های تورمی در جامعه است. آزادسازی نرخ ارز طی سالیان اخیر بارها از سوی کارشناسان و فعالان اقتصادی مدنظر قرار گرفته بود، اما واکنش بازارهای مختلف به این امر تا حدودی بیش از انتظارات بود. طبیعتا در چنین شرایطی جو هیجانی بر دادوستدهای بازارحکمفرما خواهد بود.

رفتار سهامداران نسبت به خرید برخی سهام از اواخر هفته گذشته و دیروز به درستی این موضوع را تایید می‌کند. تجربه سال‌های گذشته و میزان پیروی بورس از اتفاقات این‌چنینی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران این بازار در مقایسه با بازارهای موازی با احتیاط بیشتری در معاملات خود پیش خواهند رفت، اما این احتیاط در این مقطع دلیل درجازدن شاخص‌کل در کانال ۵/ ۱‌میلیون واحد نخواهد بود. از آنجا که سرمایه‌گذاران بورسی نسبت به تکرار تجربه سال‌۹۹ واهمه دارند، ترجیح می‌دهند خود را در وضعیتی قرار ندهند که مجددا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در حباب و اصلاح شدید قیمت‌ها فرو بروند؛ این در حالی است که بازار سهام در دوسال گذشته از بازارهای دیگر جامانده و فضا برای ورود به کانال‌های بالاتر هموار است. ورود به کانال‌های بالاتر به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین متغیرهای کلیدی در این راه جهت‌یابی سیاست‌های اقتصادی دولت است.

هرگاه دولت‌ها با اهرم چکشی وارد مباحث مرتبط با قیمت‌گذاری کالاها شده‌اند بازارها رفتاری معکوس نشان داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. بورس نیز همواره با تبعیت از این قانون نسبت به سیاست‌های انبساطی و انقباضی اقتصادی رفتاری متفاوت از خود نشان داده است، اما این همه ماجرا نیست. بازارسهام با ریسک‌های نانوشته‌ای نیز دست و پنجه نرم می‌کند. این ریسک‌ها همانند ترمز در داد و ستدها عمل کرده و اجازه جولان بیشتر به رشد قیمت در این بازار را نمی‌دهد. اتفاقات اقتصادی که در روزهای اخیر بازار کالاهای اساسی را هدف گرفت از نظر سرمایه‌گذاران احتمالا زمینه‌ساز ایجاد ریسک‌های نانوشته بعدی خواهد شد. این رخدادها در برخی نمادها اثرمنفی گذاشته و در حالی‌که بازار محکوم به رشد است، معاملات آتی را با ابهاماتی مواجه خواهد کرد.

افزایش نرخ شرکت‌های تولیدکننده کالاهای اساسی، تقویت چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز تورمی در بازارها، زمزمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های احیای برجام، نرخ ارز، تحولات سیاسی و بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی و… شرایط بازار سرمایه را در چه سمت و سویی قرار داده است؟ چه مسیری پیش‌روی بازار در روزهای پیش‌رو است؟ این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بخشی از دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سهامداران است. می‌خواهند ببینند چه می‌شود و چه نمی‌شود. کجا سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری کنند و کجا سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری نکنند. سهامدارانی که در این بازار حضور دارند، حالا به اعتقاد اکثر کارشناسان بازار سرمایه، رفتارهای هیجانی را کنار گذاشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و عقلایی تصمیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند، اما درمیان این دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، سهامداران چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انتظار شکستن سد مقاومتی شاخص‌کل بورس هم هستند. دیروز بعد از اینکه شاخص‌کل توانست به سقف ۱۴۰۰ برسد، برای خیلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها این سوال مطرح شد که آیا شاخص‌کل می‌تواند از پس مقاومت ۶/ ۱میلیون واحد بر‌بیاید و از آن عبور کند یا خیر؟ کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به این سوال و دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها جواب داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.
چشم‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌انداز بورس از لنز جدید
محرک‌های خوبی برای افزایش شاخص وجود دارد
بهمن فلاح، کارشناس بازار سرمایه: در بورس روز شنبه ارزش معاملات افزایش محسوسی را ثبت کرد و در مجموع بازارها به رقمی حدود هشت‌هزار میلیارد‌تومان نزدیک شد که این موضوع، اتفاق خوبی برای بازار سرمایه بود، از این‌رو انتظار داریم در روزهای آینده ارزش معاملات رشد بیشتری را نیز تجربه کند. مساله دیگر به حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردد. شرکت‌هایی که تولیدکننده کالاهای اساسی بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند با حذف تخصیص این ارز، طبیعتا حاشیه سود بهتری خواهند داشت و از محل این حاشیه سود، تعدیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مناسبی در انتظار این دسته از شرکت‌ها است. البته در کنار طرح این موضوع، سهامداران باید توجه داشته باشند که دچار تحلیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های هیجانی نشوند و منتظر باشند تا این حاشیه سود و تعدیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مثبت به تدریج در عملکرد شرکت‌ها منعکس شود. از دیگر مسائلی که باید به آن پرداخته شود این است که جدا از آزادسازی قیمت‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی، امکان دارد که مجددا این اقدام باعث افزایش پایه پولی، رشد نقدینگی و طبیعتا افزایش تورم شود.

در هفته گذشته در بازار ارز و طلا چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز تورمی تقویت شد اما مساله اینجاست که در ادامه مشکلاتی که بازار سرمایه کشورمان با آن درگیر است و آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که در اواخر سال‌۱۳۹۸ و اوایل سال‌۱۳۹۹ از همین محل یعنی پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خور کردن انتظارات تورمی، متحمل شد، شاهد عدم‌حمایت دولت و به نوعی سقوط‌آزاد نماگرهای بورسی بودیم، اما در مقطع فعلی شرایط به گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است که می‌توان گفت بازار سرمایه در فاز احتیاط قرار دارد و هنوز از این فاز خارج نشده است. طبیعتا شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری انتظارات تورمی در بازار سرمایه، با توجه به سابقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که داشته به‌خصوص در پسا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرداد ۹۹ سخت است، چراکه باید آن اعتماد و اعتباری که در بازار وجود داشت بار دیگر بازگردد. بعد از جلب‌اعتماد و اعتبار، به تدریج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم انتظار داشته باشیم و شاهد باشیم که بورس می‌تواند نقش سپر تورمی را ایفا کند. به بیان دیگر در زمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که انتظارات تورمی شکل می‌گیرد، مسوولان اقتصادی کشور باید از بازار سرمایه به‌عنوان سپر تورمی برای جذب نقدینگی سرگردان استفاده کنند و به‌تدریج اقدام به عرضه شرکت‌های دولتی، آن‌هم با تخفیف از ارزش ذاتی کنند.

در این صورت است که بازار سرمایه می‌تواند سپر تورمی باشد و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سرگردان را جمع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آوری کند، چراکه اینجا محل خوبی است که می‌شود انتظارات تورمی را به نوعی خنثی کرد و امید است مسوولان اقتصادی کشور از پتانسیلی که در بازار سرمایه است استفاده کنند، اما در رابطه با این موضوع که آیا بازار سرمایه می‌تواند از مقاومت ۶/ ۱‌میلیون واحد هم عبور کند، باید بگویم که در این هفته گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سالانه شرکت‌ها به‌خصوص صنایع پالایشی، دارویی و پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها وارد سامانه کدال می‌شود که این اتفاق خیلی مهم و کلیدی است، چراکه می‌تواند محرک‌ خوبی برای بازار باشد تا شاخص‌کل موفق به عبور از این مقاومت شود، اما موانعی هم در این راه وجود دارد و آن هم گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های منفی برخی صنایع است، اما در حال‌حاضر بازار به‌شدت عقلایی شده و تقریبا شاهد رفتارهای به دور از هیجان در بازار هستیم.

P/ E بازار نرمال است و رشدی نداشته و p/ e ttm بازار هم نشان‌دهنده این است که پتانسیل رشد در بورس تهران وجود دارد. همچنین فصل بر‌گزاری مجامع نزدیک است و شرکت‌های زیادی تقسیم سود دارند. همگی این متغیرها می‌توانند محرک‌های خوبی برای رشد شاخص و عبور آن از مقاومت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو باشند. در هر صورت بازار سرمایه حتی به لحاظ تورمی جای رشد دارد و از دیگر بازارها عقب مانده است؛ به همین علت هم امیدوارم با یک نگاه اقتصادی که منهای نگاه کنترلی، پروژه‌ای و مدیریتی باشد، مسوولان بتوانند از پتانسیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازار سرمایه هم برای رشد اقتصادی کشور و هم برای جذب نقدینگی سرگردان استفاده کنند. امروز نقش بورس برای تامین‌مالی در هر کشوری به بیش از ۳۰ الی ۴۰‌درصد رسیده است، اما متاسفانه هنوز که هنوز است، اقتصاد ایران بانک‌محور است و بورس نتوانسته برای تامین‌مالی در اقتصاد کشور نقش خاصی را ایفا کند. به هرحال، امیدوارم امسال بتوانیم بازار را به‌جایگاه واقعی خودش برگردانیم.

شکست مقاومت ۶/ ۱میلیون واحدی دور از ذهن نیست
میثم ابوالقاسمی، کارشناس بازار سرمایه: با وجود زمزمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های احیای برجام که در روزهای گذشته دوباره اخبار آن در رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شنیده شد، دو پیش‌بینی می‌توان انجام داد؛ اولین پیش‌بینی از این قرار است که برجام احیا شود و غربی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با ایران به یک توافق جامع دست پیدا کنند؛ در این صورت ممکن است در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت شاهد نزول شاخص باشیم. دومین پیش‌بینی به شرایط عدم‌احیای برجام برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردد. در این حالت اگر کشورها با ایران به توافقی دست پیدا نکنند، قطعا باتوجه به افزایش نرخ ارز، شاخص بورس و جو کلی بازار هم صعودی خواهد بود، اما در حال‌حاضر فعلا گروه‌های زراعت و دارو با توجه به حذف ارز ترجیحی و افزایش نرخ، شرایط خوبی را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذرانند. همچنین شاهد هستیم که با مصوبه جدید واردات خودرو، خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورس با افت قیمت سهام مواجه شدند. به همین علت به‌نظر می‌رسد در صورتی‌که روند منفی خودروسازها ادامه داشته باشد، این روند به مرور روی جو کلی بازار اثری منفی به‌جا بگذارد. در رابطه با گروه‌های ساختمانی، سیمانی هم باید این موضوع را مطرح کنم که این گروه‌ها به خاطر عقب‌ماندن از بازار فعلا شرایط بهتری دارند.

نکته دیگر این است بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها گوشه چشمی هم به گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کدال دارند که در روزهای آینده میزبان عملکردهای سالانه شرکت‌ها خواهند بود. بر اساس این گزارش‌ها می‌توان برای معاملات و حضور در بازار تصمیم گرفت. دولت سیزدهم با چالش‌های فراوانی دست به گریبان است. در چنین شرایطی که انتظارات تورمی افزایش یافته و سطح عمومی قیمت‌ها جهش کرده است، انتظار می‌رود در بازار سهام نیز شاهد رشد قیمت‌ها باشیم. برخی از تحلیلگران رشد قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سهام شرکت‌ها در معاملات روزهای اخیر را نیز متاثر از انتظارات تورمی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند و بنابراین معتقدند شاخص رشد بیشتری خواهد داشت. از سوی دیگر برخی نیز معتقدند مداخلات دولت موجب افزایش بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی به سیاستگذار می‌شود و در میان‌مدت به خروج سرمایه از بازار سهام منتهی خواهد شد. در نهایت در پاسخ به این سوال که آیا شاخص‌کل، می‌تواند از مقاومت ۶/ ۱‌میلیون واحد هم عبور کند، باید بگویم که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی خیلی دور از ذهن نیست.

ادامه موج سوم صعودی که از اوایل بهمن سال گذشته آغاز شده بود، ۸۹/ ۰درصد دیگر افزایش ارتفاع داد تا ضمن عبور از سقف۱۴۰۰، خود را به سطوح ثبت شده در مهر۹۹ برساند. با افزایش ارتفاع شاخص کل در روز گذشته، فاصله این نماگر از کف اخیر به بیش از ۳۰درصد رسید. به این ترتیب دومین هدف بورسی‌ها در موج سوم رونق نیز محقق شد و حالا سرمایه‌گذاران در انتظار عبور دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای از مقاومت ۶/ ۱میلیون واحدی هستند.

بورس تهران به حرکت در مسیر صعودی ادامه داد و روز شنبه با ثبت رشد 89/ 0درصد توانست ضمن عبور از سقف ثبت‌شده در سال‌1400 به بالاترین سطح از مهر99 دست یابد. با ثبت افزایش ارتفاع شاخص‌کل در روز گذشته، فاصله این نماگر از کف اخیر تجربه‌شده در 5 بهمن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه سال‌گذشته به بیش از 30‌درصد رسید. به این ترتیب دومین هدف بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در موج سوم «شاخص‌کل» نیز محقق شد و حالا سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران در انتظار عبور دماسنج اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از مقاومت 6/ 1‌میلیون واحدی هستند. همزمان با این روند رو به رشد، روز شنبه ارزش معاملات خرد سهام در بورس تهران نیز از 5هزار میلیارد‌تومان فراتر رفت تا دومین روز پررونق تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در سال‌جاری رقم بخورد.

شاخص‌کل در قله 19‌ماهه
ششم شهریورماه سال‌گذشته بود که شاخص‌کل بورس تهران در آخرین روز از موج دوم صعودی تجربه شده از ابتدای ریزش 99، در سطح یک‌میلیون و 575‌هزار واحد به معاملات روزانه خود پایان داده بود. این نماگر پس از آن روندی نزولی را در پیش گرفت که تا پنجمین روز از بهمن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه آن سال ‌ادامه داشت. روز شنبه اما این نماگر ضمن عبور از قیمت پایانی ثبت‌شده در سال‌1400، به بالاترین سطح از 22 مهر 99 دست یافت. با این کارنامه ضمن قرارگیری شاخص‌کل سهام در قله 19ماهه، فاصله این نماگر از کف اخیر ثبت‌شده در 5 بهمن سال‌گذشته، از 30‌درصد فراتر رفت تا سومین موج رونق تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در دو سال‌اخیر همچنان تداوم یابد و سهامداران نسبت به فتح ابرکانال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بالاتر امیدوار شوند. این دومین هدف شاخص‌کل بورس تهران در موج صعودی اخیر است. در نخستین هدف، این نماگر توانست ابرکانال 5/ 1‌میلیون واحد که به مقاومتی سخت پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان تبدیل شده بود را فتح کند و حالا با رسیدن به سقف 1400، دومین هدف صعود سوم شاخص‌کل بورس تهران نیز محقق شد و باید دید آیا این نماگر می‌تواند به سومین هدف خود یعنی مقاومت 6/ 1میلیون واحد نیز دست یابد؟

دومین روز پرارزش بورس 1401
همزمان با دستیابی شاخص‌کل بورس تهران به سطوح تجربه شده در مهر سال‌99، ارزش معاملات خرد سهام نیز در این بازار افزایش یافت و با عبور از محدوده 5500 میلیارد‌تومان، دومین روز پررونق بورس در سال‌جاری را با ارزش دادوستدهای بیش از 5‌هزار میلیارد‌تومان در اختیار گرفت. در مجموع بازار سهام شامل بورس، فرابورس و بازار پایه نیز ارزش سهام دادوستد شده از 7700 میلیارد‌تومان فراتر رفت که از 10 مهر سال‌گذشته نظیری برای آن نمی‌توان یافت.

سکه شانس سهام ریالی
همان‌طور که در روزهای پایانی هفته گذشته نیز مشاهده شد، تغییر سیاست‌های اقتصادی درخصوص نحوه تخصیص دلار 4200‌تومانی به کالاهای اساسی و افزایش نرخ‌های رقم‌خورده برای محصولاتی که در چهار گروه مرغ، تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ، روغن و لبنیات جای می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند، سبب شده تا شرکت‌های تولیدکننده کالاهای مزبور در کانون توجه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران بورسی قرار گیرند. این وضعیت روز گذشته نیز ادامه یافت تا زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گروه زراعت، در صدر صنایع پربازده روز شنبه بورس تهران جای گیرند. شرکت‌های زیرمجموعه این گروه که عموما در زمره تولیدکنندگان مرغ و تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ جای می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند، طولانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین صفوف خرید بورس شنبه را نیز به خود اختصاص دادند.

رویگردانی بورسی از خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها
خودروسازان برخلاف روند هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر، با فشار فروش حداکثری روانه صف‌فروش شدند و در زمره نمادهای با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص‌کل بورس تهران جای گرفتند تا شاخص این صنعت، بیشترین افت روزانه در یک‌ماه گذشته را تجربه کند. به‌نظر می‌رسد به‌جز موانع تکنیکالی بر سر راه برخی سهام خودرویی لیدر، نرسیدن اخبار جدید و موثق از واگذاری سهام تودلی خودروسازان و البته جدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شدن آزادسازی واردات خودرو سبب‌شده تا موج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سواری در سهام زیرمجموعه این گروه تا حدودی از تب و تاب بیفتد.

سیگنال سبز فردوسی
روز شنبه هر چند فضای بازار ارز تهران به دلیل اخبار جدید برجامی و امید به از سرگیری مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای کاهشی بود اما اسکناس آمریکایی کانال 30‌هزار‌تومان را همچنان حفظ کرد و در سامانه نیما نیز شاهد ورود نرخ دلار به کانال 25‌هزار‌تومان بودیم. دو سیگنالی که به گفته کارشناسان، حتی در صورت افت قیمت جهانی کالاهای پایه، می‌توانند به افزایش جذابیت سهام گروه‌های کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور بورس تهران برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران کمک برسانند.

تورم؛ ریسک یا فرصت؟
بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد اتفاقا درخشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین عملکردهای ثبت‌شده در بورس‌های پیشرفته دنیا در زمانی رخ داده که تورم کاهشی بوده است و بالعکس هر سیگنالی از افزایش نرخ تورم به سقوط دسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمعی قیمت‌ها در این بازارها انجامیده است. به‌عنوان نمونه اواخر آبان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌1400 بود که شاهد هراس بورس‌های جهانی از افزایش 3/ 0‌درصدی تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲‌ماه منتهی به اکتبر بودیم. شرایطی که سبب ریزش دسته‌جمعی بورس‌های جهانی شد. در وال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌استریت همه

شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ریزشی بودند. شاخص «داوجونز اینداستریال اوریج» نیز با ریزش حدود ۶/ ۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درصدی مواجه شد. شاخص «اس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندپی ۵۰۰» ۳/ ۰درصد افت کرد. دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» ۳/ ۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درصد عقب نشست. در بورس‌های اروپایی نیز شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۵/ ۰درصد کاهش نسبت به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روز قبل مواجه شد. بورس‌های آسیایی نیز به افزایش تورم واکنش منفی نشان دادند و شاخص «نیک‌کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن ۴/ ۰درصد و شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنگ ۲۵/ ۰درصد

عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی کردند این اتفاق در هفته‌های اخیر نیز مجددا تجربه شد؛ چرا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که همه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند رشد تورم موجب بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ثباتی اقتصادی، از کار افتادن بخش واقعی اقتصاد و تردید سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری می‌شود و این به‌معنای کاهش رشد بخش واقعی بنگاه‌های اقتصادی است. بررسی رفتار 30 ساله بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اما نشان می‌دهد در هر زمانی که شاهد افزایش تورم بودیم، پس از یک وقفه کوتاه، نماگرهای بورسی نیز رو به صعود گذاشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. از این منظر می‌توان میان رشد تورم و صعود سهام در ایران رابطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای مستقیم در نظر گرفت. البته باید توجه داشت ریسک بالای نگهداری پول در دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تورمی است که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را روانه چنین بازار پرریسکی می‌کند و همزمان رشد نرخ دلار، بورس‌کالایی تهران را با رشد دماسنج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اصلی خود همراه می‌کند. این رشد اما همواره رشدی موقتی بوده که با کوچک‌ترین تلنگری مسیری عکس را برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گزیند. همانند اتفاقاتی که در دو سال‌گذشته بسیاری از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران را نقره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داغ کرد. موضوعی که در صورت تکرار باید مورد‌توجه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران قرار گیرد، چراکه رشد ناشی از افزایش تورم، رشدی اسمی و ناشی از افزایش نرخ‌ها بوده و نمی‌تواند پایدار بماند.

بازگشت خریداران حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با رشد 89/ 0‌درصدی همراه شد، تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای شاهد بازگشت سهامداران خرد به زمین خرید سهام بود. در این روز سهامی به ارزش 61 میلیارد‌تومان از پرتفوی حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به سبد سهام حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها افزوده شد. در این میان از 39 صنعت فعال بورسی، 17 گروه شاهد ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقیقی به زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود بودند. در صدر این صنایع اما پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها جای گرفتند که روز شنبه میزبان 54‌میلیارد و 876‌میلیون ‌تومان سرمایه حقیقی بودند، پس از آن دارویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با خالص ورود 52‌میلیارد و 798‌میلیون ‌تومانی سرمایه‌های خرد همراه شدند. سیمان دیگر صنعتی بود که روز شنبه در لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها جای گرفت و شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 42‌میلیارد و 313‌میلیون ‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. در گروه زراعت و محصولات غذایی نیز با توجه به افزایش نرخ‌های اخیر، در مجموع با خالص خرید 44 میلیارد‌تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در جریان دادوستدهای روز شنبه همراه شدند. در آنسوی بازار اما 22 صنعت شاهد خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد بودند. در صدر این صنایع خودروسازان قرار داشتند که جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 58‌میلیارد و 287‌میلیون ‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی را نظاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گر بودند. بانکی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز در روندی مشابه شاهد خالص خروج 28‌میلیارد و 598‌میلیون ‌تومانی سهامداران خرد در زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود بودند.

بورس شنبه از دریچه آمار
در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با افزایش 89/ 0‌درصدی همراه شد، از 328 نماد معامله‌شده، قیمت پایانی 225 سهم (69 درصد) مثبت بود و در مقابل 96 سهم (29 درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار 98 نماد (30 درصد) صف خریدی به ارزش 775 میلیارد‌تومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در 11 نماد بورسی (3 درصد) به ارزش 334میلیارد‌تومان بودیم. در این روز سهامداران حقیقی نیز با بازگشت به زمین خرید سهام، خالص ورود 61 میلیارد‌تومان را رقم زدند.

در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس رشد 84/ 0‌درصدی را ثبت کرد، 143 نماد معامله شدند که در این میان قیمت 102 سهم (71 درصد) مثبت و 39 سهم (27 درصد) منفی بود. در این بازار 52 نماد (36 درصد) صف خریدی به ارزش 310 میلیارد‌تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در یک نماد فرابورسی (کمتر از یک درصد) به ارزش 444‌میلیون‌تومان بودیم. بازار پایه نیز روز چهارشنبه میزبان دادوستد 154 نماد بود. در این میان 98 سهم (64درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد 53سهم (34درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز 71نماد (46درصد) صف خریدی به ارزش 154 میلیارد‌تومان شکل دادند و صف‌فروش در این بازار به 21نماد (14درصد) با ارزشی بالغ 2میلیارد‌تومان اختصاص پیدا کرد.

بورس کالا در اطلاعیه‌ای ساعت شروع تالارهای معاملاتی از روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه را ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر، در نامه عباس یعقوبی مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران به شرکت‌های کارگزاری آمده است: از روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ساعت شروع تالارهای معاملاتی به شرح زیر خواهد بود:

ساعت شروع تالارهای معاملاتی بورس کالا تغییر می‌کند

 

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه می دهد. مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما