فارکس

معاملات مارجین در فارکس یه سری نکات خاصی رو دنبال میکنه. مارجین اون حداقل مبلغیه که برای انجام معاملات خودتون توی بازار فارکس بهش نیاز دارین. مارجین میتونه یه ابزار کاربردی برای مدیریت شما در مواجه با ریسک بازار باشه.اگه بخواییم توی زبون فارسی به مارجین اشاره کنیم، اون سرمایه ای که شما برای معامله خودتون ضمانت می کنین رو مارجین میگن. فارکس یه بازار خیلی بزرگه که حجم معاملات بالایی رو مدیریت می کنه. واسه همینه که معامله گرا برای رسیدن به یه سود قلمبه باید سرمایه به قول معروف توپی داشته باشن. این جاس که بخاطر اهرم (LEVERAGE) دیگه لازم نیست  که سرمایه یه معامله رو به طور کامل داشته باشین و اگه فقط یه مبلغ کمی رو واسه معامله هم داشته باشین کفایت میکنه. مجموعه دانش سرمایه آرکا به شما یادآوری می کنه که مارجین، اهرم و شرط مارجین کاملا با هم در ارتباط هستن و بخاطر همینه که اهرم به دست معامله گر و هم چنین شرط مارجین که به کارگزار ربط داره تعیین می شه.

فارکس

چه ارتباطی بین مارجین و اهرم وجود داره؟

ارتباط بین مارجین و اهرم به این شکله که ضریب اهرم ( لِوریج ) با هم دیگه شرایط معاملات مارجین در فارکس رو به دست می گیرن.  مارجین و لوریج خیلی بیشتر از اون چیزی که فکر می کنین با هم در ارتباط اند. این جوریه که هر چه قدر مارجین شما بیشتر باشه، طبیعتا اهرم شما خب کمتره. دلیل این ارتباط به این شکل واسه اینه که معاملات مارجین در فارکس اگه معامله گر از سرمایه خودش بخواد استفاده بکنه صددرصد پول بیشتری رو از بروکر قرض نمیگیره. اینم بهتره بدونین که این ضریب اهرم که در موردش حرف می زنیم، سود بالایی می تونه به وجود بیاره، اما اگه از آموزش فارکس غافل بشین خب باید ضرر سنگینی رو هم در نظر بگیرین. واسه همینه که هر بروکری از قوانین ریگولاتوری خودشون استفاده می کنن، اهرم هایی که ساختارشون باهم فرق داره رو به مشتریاشون معرفی می کنن.

شما زمانی که وارد معاملات مارجین در فارکس می شین، باقی مانده حساب شما به 2 قسمت تقسیم بندی میشه: خب قسمت اول که همون قسمتیه که نمی تونین وارد معاملات بشین، این قسمت مارجين (حاشیه ) بهش می گن. اما قسمت دیگه رو می تونین توی معاملات ازش استفاده کنین، به این قسمت هم (free margin ) می گن.

فارکس

مارجین در فارکس رو چطوری حساب کنیم؟

همیشه مقدار مارجین رو کارگزار می تونه تغییر بده. واسه حسابای mini به ازای هر 0.1 لات (100 دلار) از حدود 100 تا 150 دلار رو واسه معاملات مارجین در فارکس  در نظر می گیرن. شما اگه توی حساب مینی خودتون 500 دلار دارین، بروكر شما برای هر 0.1 لات خب باید 125 دلار رو توی قسمت مارجین حساب شما کنار بزاره. اینم در نظر بگیرین که حداقل معاملات 0.1 لاته که معادل بدون اهرم اون می شه 100 دلار و واسه همین میتونین با 275 دلار که توی free margin دارین، 1 معامله توپ انجام بدین. خب با این شرایط الان شما 50 دلار دیگه رو به عنوان باقی مانده معامله خودتون می تونین در نظر بگیرین.

فارکس

کال مارجین چیه ؟

شما اگه یه حساب 500 دلاری رو با پوزیشن خرید و فروش 0.1 لاتی در نظر بگیرین، 125 دلار توی قسمت مارجین دارین و طبیعتا 275 دلار هم توی قسمت فری مارجین باقی می مونه. حالا اگه پوزیشن اشتباه باشه باید ضرر معامله رو قبول کنین، ولی خب بعضیا مدیریت ریسک ندارن وندونن چطوری دستور واسه توقف ضرر رو انجام بدن باید بدونن که ضرر كل می تونه 275 دلار فری مارجین رو هم از بین ببره و باعث می شه که مارجین یه روند نزولی رو طی کنه. حالا این جا به این حالت می گن کال مارجین ( call margin ) که واسه تازه واردا می تونه خیلی خطر ناک باشه. بعضی وقتا هم اینجوری می شه که ضرر می تونه 125 دلار مارجین رو هم از بین ببره. واسه همین معامله دیگه بسته میشه و تنها 100 دلار باقی میمونه که نمیشه باهاش وارد معاملات مارجین در فارکس  شد.

فارکس

منظور از مارجین لول چیه ؟

اگه به پلتفرم ها دقت کنین، عددی رو می تونین مشاهده کنین که بهش می گن margin level که به صورت درصدی هم محاسبه می شه. حالا باید بدونین که این عدد از تقسیم موجودی (Free margin) بر مقدار مارجین به دست می یاد. واسه همین اگه عدد بالای 100% باشه باید بدونین که هنوز ضرر شما به محدوده مارجین نرسیده. حالا اگه این عدد از 100% كمتر باشه، شما باید حالت هشدار کال مارجین رو در نظر بگیرین. به این معنیه که ضرر کم کم داره به محدوده مارجین نزدیک میشه.

فارکس

مگه مارجین هم شرط داره؟

بله مارجینم واسه خودش یه شرط و شروطی داره که باید باهاش آشنا بشین. شرط مارجین که بهش حاشیه هم میگن، به صورت درصدی (٪) از “اندازه کل پوزیشن” محابه میشه و متناسب با نظر کارگزار شما می تونین مقدار شرط مارجین رو برای باز کردن موقعیت های متفاوت معاملات مارجین در فارکس ارزیابی کنین. شما باید اینجوری در نظر بگیرین که کارگزارا توی جفت ارزهای مختلف شرط مارجین یکسانی ندارن. به این موضوع دقت کنین که margin می تونه نیاز های خاصی داشته باشه مثل 0.25٪ ، 0.5٪ ، 1٪ ، 2٪ ، 5٪ ، 10٪ یا حتی بالاتر که مثلا جفت ارز یورو دلار آمریکا می تونه یه لات معامله خرید رو باز کنه اما  اگه اهرم نباشه باید 100,000 دلار رو واسه معاملات مارجین در فارکس  آماده کنه. حالا اگه شرط مارجین 2٪ باشه 2000 دلار رو برای باز کردن موقعیت توی بازار فارکس باید در نظر بگیرین. بروکر اینجا به 2% شرط مارجین برای معامله در جفت ارز یورو دلار نیاز داره.

اهمیت مارجین واسه معاملات فارکس

سخن پایانی

مارجین که به معنای حاشیه توی لغت ازش یاد می کنن یه پولیه که کارگزار واسه ضمانت از حساب معامله گر زمانی که پوزیشن می گیره کم می کنه و اونو به قول معروف فریزر و یا بلوکه می کنه، اما پول بلوکه وقتی معامله با هر چقدر سود و زیان محاسبه میشه به حساب معامه گر بر می گرده. واسه معاملات مارجین در فارکس  لازم نیست که سرمایه بالایی داشته باشین. مطالعه بیشتر  مارجین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *