اخبار های بورس 1400.10.27

به گزارش سایت طلا، همراه با باز شدن بازار های جهانی از صبح روز دوشنبه قیمت طلا توانست حرکت افزایشی هفته گذشته خود را ادامه داده و هم انون در محدوده 1820 دلار قرار گرفته است.

مهم ترین عامل افزایش قیمت طلا در بازار همچنان ضعف دلار آمریکا می باشد. همچنین نگرانی ها نسبت به تورم باعث به وجود آمدن احساسات مختلفی در بازار شده است که از افزایش قیمت طلا حمایت می کند.

رئیس فدرال رزرو دالی ابراز کرد که موج امیکرون باعث شده است که تورم برای مدت طولانی تری بالا باقی بماند. رئیس فدرال رزرو نیویورک نیز اشاره کرد که با توجه به شرایط به وجود آمده این بانک به تصمیم برا زمان افزایش بهره نزدیک می شود.

موج جدید ویروس کرونا هم اکنون در حال درگیر کردن کشور های مختلف به خود است. چین قوانین سخت گیرانه تری برای ورود به پکن وضع کرده است و در ژاپن نیز بحث هایی درباره از سر گیری برخی محدودیت ها وجود دارد.

تحلیل تکنیکال طلا به ما نشان می دهد که این فلز گرانبها در نقطه 1813 دلار از حمایت قدرتمندی برخوردار است و می تواند در روند صعودی قرار گرفته و رشد کند.

اولین مقاومت پیش روی طلا نقطه 1821 دلاری بوده و عبور از آن طلا را به مقاومت اصلی خود در عدد 1831 دلاری می رساند که در صورت عبور از آن محدوده 1830 تا 1850 دلار برای طلا فعال خواهد شد.

حال در صورتی که طلا در روند نزولی قرار بگیرد همانطور که گفته شده ابتدا حمایت 1813 دلاری را در پیش دارد که افت از آن می تواند قیمت طلا را به 1810 دلار برساند. دو حمایت بعدی طلا در صورت سقوط بیشتر نیز 1805 و 1800 دلار می باشد.

 

در بازار امروز کالاهای «آیزوریسایکل»، «نرمال پنتان» و «نرمال هگزان» شرکت پالایش نفت اصفهان، «قطران» شرکت ذوب‌آهن اصفهان، «برش سنگین»، «پنتان»، «سوخت کوره سبک» و «نیتروژن مایع» شرکت پتروشیمی تبریز، «برش سنگین» شرکت پتروشیمی جم، «برش سنگین» شرکت پتروشیمی شازند، «سی‌اس‌او» شرکت پالایش نفت شازند، «حلال ۴۰۲ عمده» و «گاز بوتان» شرکت نفت ستاره خلیج فارس، «متانول» شرکت پتروشیمی زاگرس، «متانول» شرکت پتروشیمی شیراز، «متانول» شرکت پتروشیمی فن‌آوران، «متانول» شرکت متانول کاوه، «حلال ۴۰۴ عمده» شرکت پالایش نفت شیراز، «نفتای سبک» و «نفتای سنگین تصفیه‌نشده عمده» شرکت پالایش نفت شیراز، «نیتروژن مایع» شرکت پتروشیمی غدیر و «نیتروژن مایع» شرکت صنایع طبی آرکا شیمی سورنا در رینگ داخلی، هم‌چنین «حلال ۴۰۲» شرکت نفت ستاره خلیج فارس در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه می‌شود.

بورس انرژی ایران روز گذشته نیز شاهد دادوستد بیش از ۶ هزار و ۴۵۶ تن فرآورده هیدروکربوری به ارزش یک‌هزار و چهار میلیارد و ۳۷۳ میلیون و ۶ هزار ۳۲۷ ریال در بازار فیزیکی بود.

در معاملات دیروز «اکستراکت سبک DAE۱۰» و «اکستراکت سنگین DAE۴۰» شرکت نفت ایرانول، «آیزوریسایکل» و «حلال ۴۰۲» شرکت پالایش نفت بندرعباس، «حلال ۴۰۲» و «حلال ۴۱۰» شرکت پالایش نفت اصفهان، «آیزوریسایکل» شرکت پالایش نفت تهران و «آیزوریسایکل» شرکت پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی و هم‌چنین رافینت پتروشیمی بیستون در رینگ بین‌الملل معامله شد.

 

به گفته فیل فلین، تحلیلگر ارشد گروه پرایس فیوچرز، وضعیت عرضه جهانی نفت در برابر تقاضا بسیار محدود است و این موضوع سبب رونق قوی به بازار شده است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از سی ان بی سی، قیمت‌های آتی نفت روز جمعه تحت تاثیر محدودیت‌های عرضه و نگرانی‌ها از حمله روسیه به اوکراین، افزایش یافت و قیمت‌ها را به سمت چهارمین افزایش هفتگی خود سوق داد.

بهای معاملات آتی نفت برنت در آخرین روز معاملات با ۱.۵۹ دلار معادل ۱.۹ درصد افزایش، در بالاترین قیمت دو ماهه خود به ۸۶.۰۶ دلار در هر بشکه قرار گرفت و در هفته گذشته ۵.۴ درصد افزایش یافت.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱.۷۰ دلار معادل ۲.۱ درصد افزایش به ۸۳ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسید که در هفته ۶.۳ درصد افزایش یافت.

هر دو برنت و آتی ایالات متحده برای اولین بار از اواخر اکتبر وارد قلمرو اشباع خرید شدند.

قیمت نفت برنت در معاملات امروز دوشنبه در ساعت ۹:۰۵ به وقت تهران، با افزایش ۰.۱۷ درصدی در هر بشکه، ۸۶ دلار و ۵۱ سنت معامله شد.

قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش ۰.۴۳ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۸۴ دلار و ۱۸ سنت معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، افزایش ۰.۱۳ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۸۱۸ دلار و ۸۰ سنت معامله شد.

قیمت طلا در روز جمعه تحت تاثیر افزایش بازدهی خزانه داری آمریکا به دلیل چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا و تقویت دلار کاهش یافت.

هر اونس طلا در معاملات روز جمعه با ۰.۳ درصد کاهش به یک هزار و ۸۱۶ دلار و ۲۲ سنت رسید.

این در حالی است که معیار بازدهی خزانه داری ۱۰ ساله ایالات متحده تثبیت شد و دلار ۰.۴ درصد در برابر رقبای خود افزایش یافت. افزایش قیمت دلار سبب گران‌تر شدن قیمت طلا برای خریداران خارج از کشور شد.

قیمت طلا پس از انتشار داده‌هایی که نشان می‌دهد خرده‌فروشی در ماه دسامبر ۱.۹ درصد کاهش یافته است، برای مدت کوتاهی افزایش یافت؛ زیرا آمریکایی‌ها با کمبود کالا به دلیل تنگناهای زنجیره تامین و انفجار عفونت‌های COVID-۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته فیلیپ استریبل، استراتژیست ارشد بازار در Blue Line Futures در شیکاگو، طلا به عنوان یک نگهدارنده در پرتفوی مردم عمل می کند تا زمانی که گرد و غبار از نظر وضعیت اقتصاد به کجا می رود.

نقره نیز با افزایش ۰.۴۲ درصدی، ۲۳ هزار و ۱۵ دلار معامله شد.

مس با افزایش ۰.۰۱ درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۴۲۱ دلار قیمت خورد.

 

شبکه اتریوم در ۷ روز گذشته بیش از ۱۱۰,۰۰۰ اتر سوزانده و نرخ خالص انتشار این ارز دیجیتال در هفته گذشته منفی بوده است. در ادامه برنامه توکن سوزی این شبکه در ۷ روز اخیر ۱۱۰,۸۷۹ اتر به ارزش ۳۷۳,۵۷۹,۱۸۸ دلار سوزانده شده است . در همین زمان ۹۴,۸۹۵ توکن اتر نیز به شبکه اضافه شده است تا بدین ترتیب نرخ انتشار خالص این ارز دیجیتال در یک هفته اخیر به منفی ۱۵,۹۸۳ توکن برسد. این نرخ انتشار خالص به معنای آن است که در ۷ روز اخیر تورم این دارایی کاهش یافته و در مجموع حدود ۱۶,۰۰۰ اتر از مجموع توکن‌های در گردش کاهش پیدا کرده است.

بررسی ارزش فروش شرکت‌ها در بخش داخلی بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی هفته گذشته نشان می‌دهد که جدول برترین‌ها به نسبت هفته ماقبل دستخوش تغییرات شده است.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از بورس کالا؛ براین اساس، شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت بندرعباس، مجتمع سرب و روی انگوران، فولاد مبارکه اصفهان، شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، ورق خودروی چهارمحال و بختیاری، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی تندگویان و معدنی و صنعتی گل گهر به ترتیب در جمع ۱۰ شرکت برتر بورس کالا قرار گرفتند.

شرکت پالایش نفت اصفهان با ثبت معامله ۱۳۱ هزار تن محصول لوب کات سبک و وکیوم باتوم ارزشی معادل ۹۶۲۸ میلیارد ریال را به ثبت رساند و در صدر ایستاد.

شرکت ملی صنایع مس ایران با فروش ۲۳۲۰ تن مس کاتد و سولفور مولیبدن به ارزش ۵۸۶۹ میلیارد ریال در جایگاه دوم ایستاد.

شرکت پالایش نفت بندرعباس با ثبت معامله ۵۵ هزار تن وکیوم باتوم و لوب کات سنگین ارزش ۵۶۱۲ میلیارد ریالی را رقم زد و در جایگاه سوم قرار گرفت.

مجتمع سرب و روی انگوران با ثبت معامله ۴۰ هزار تن خاک روی ارزشی بیش از ۵۴۶۴ میلیارد ریال را رقم زد و بعد از پالایش نفت بندرعباس در جایگاه چهارم ایستاد.

پس از آن فولاد مبارکه اصفهان نیز با ثبت معامله ۲۲ هزار و ۵۰ تن ورق سرد به ارزش بیش از ۵۱۸۹ میلیارد ریال پنجم شد.

شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با فروش ۵۰ هزار تن آهن اسفنجی نزدیک به ۴۴۳۸ میلیارد ریال را رقم زد و در جایگاه ششم قرار گرفت.

پس از توسعه آهن و فولاد گل گهر نیز شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری با ثبت معامله ۱۴ هزار و ۸۵۰ تن ورق گالوانیزه موفق به ثبت ارزش ۳۹۶۴ میلیارد ریالی شد و جایگاه هفتم را به خود اختصاص داد.

شرکت فولاد هرمزگان جنوب با دادوستد ۲۵ هزار و ۹۴۰ تن تختال به ارزش ۳۷۹۰ میلیارد ریال رتبه هشتم را کسب کرد و بعد از آن پتروشیمی تندگویان با ثبت معامله ۱۱ هزار و ۲۳۴ تن انواع پلی اتیلن ترفتالات و نخ پلی استر به ارزش ۳۵۰۸ میلیارد ریال در جایگاه نهم جای گرفت.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با فروش ۱۱۰ هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن ارزشی بیش از ۳۳۸۶ میلیارد ریالی را به ثبت رساند و دهم شد.

 

محسن محمدی
معاون شرکت توسعه، عمران و مدیریت منطقه گل‌گهر
امروزه دو اصل قابل تامل در مدیریت بنگاه‌های اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد؛ اول هیچ «بهترین روشی» برای مدیریت، رهبری و تصمیم‌گیری در بنگاه‌های اقتصادی وجود ندارد! به این معنی که بنگاه‌های موفق، بر اساس اقتضائات خود و فاکتور‌های منحصر به فرد در آن زمان، تصمیم‌گیری می‌کنند

دوم بنگاهی می‌تواند به‌طور نسبی، از اثربخشی تصمیمات خود اطمینان یابد که از فاکتور‌های موثر بر کسب و کار خود، آگاهی بیشتری داشته باشد.

در مورد شرکت‌هایی که توان قیمت‌گذاری نداشته یا Price Taker قلمداد می‌شوند، توان پیش‌بینی نسبی از قیمت بازار، در تصمیم‌گیری‌های اقتضایی فوق‌الذکر، بسیار اهمیت دارد. در این مطلب به پیش‌بینی قیمت فولاد پرداخته شده است.

وضعیت تولید و مصرف فولاد جهانی
در حال حاضر حدود 57 درصد فولاد جهان در چین تولید می‌شود؛ یعنی تولید یک میلیارد تنی فقط در چین. بیشترین صادرات این کشور در سال 2015، معادل 112 میلیون تن بود که با شیوع کووید-19 این رقم به 67/ 53 میلیون تن کاهش یافت و در سال 2021 به 88/ 61 میلیون تن رسید. این ارقام نشان می‌دهد، چین ضمن اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان است، یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان فولاد نیز بوده است. براین اساس یکی از بازیگردانان اصلی قیمت‌گذاری جهانی فولاد، چین به شمار می‌رود. جالب اینکه از تولید 2 میلیاردی فولاد در جهان، سهم کشور ما حدود 30 میلیون تن است که نیمی ‌از این مقدار نیز در کشور مصرف شده است. حال اینکه شیوع کرونا موجب تغییر در رده‌بندی 10 کشور تولیدکننده فولاد جهان شد. تولید فولاد ایران در دوره کرونا برخلاف کشورهای اروپایی، چین و آمریکا، افزایشی بوده و جایگاه ایران در بین 10شرکت اول تولیدکننده جهانی، صعودی بوده است.

صنعت ساختمان، صنعت خودرو و زنجیره ارزش فولاد
رونق بازار مصرف فولاد، وابستگی نزدیکی با این دو صنعت دارد. در آغاز بحران کووید-19 رونق این دو صنعت در جهان به شدت کاهش یافت، با کاهش بحران، در سال 2021، خالی بودن انبارها و پیش‌بینی‌های مثبت از آینده صنایع مصرف‌کننده فولاد، بیشترین قیمت فولاد در تاریخ این صنعت، در اواخر سال 2021 مشاهده شد. جالب اینکه جز دوره‌ای بسیار کوتاه، تولید فولاد در ایران، کاهشی نبوده است. قیمت فولاد نیز در کشور متاثر از رکود تورمی ‌موجود، رشد نقدینگی، همچنین کاهش ارزش پول ملی و میزان تقریبا ثابت تولید خودرو (بنا به سیاست‌های حمایتی از این صنایع و نبود بازار رقابتی در خودروی کشور) تولید کاهشی نشده است. توازن قیمتی در زنجیره ارزش فولاد وجود ندارد و سود متوازن نصیب همه اجزای زنجیره نمی‌شود. بسته بودن اقتصاد کشور و ممنوعیت صادرات برخی از محصولات میانی زنجیره ارزش فولاد، مشکلات زیادی را در تامین ارز مورد نیاز برای برخی از تولیدکننده‌های میانی و ابتدایی ایجاد کرده است، این امر موجب تمایل بیشتر آنها به ورود به تولید محصولات بعدی زنجیره شده است که در دراز‌مدت، قیمت محصولات میانی را برای تولیدکنندگانی که به معادن دسترسی ندارند، افزایش خواهد داد.

با کاهش هزینه‌هایی مانند حمل و نقل و در نتیجه کاهش قیمت تمام‌شده، ضمن آشکار‌سازی مکان‌یابی‌های غلط بسیاری از صنایع انتهایی زنجیره (که از معادن فاصله دارند)، تولیدکنندگان بهره‌ورتر یا مالک تعداد بیشتری از اجزای زنجیره ارزش، سودآور‌تر خواهند بود.

اخباری مبنی بر ایجاد رونق در مسکن توسط دولت اعلام شده است (ساخت چهار میلیون مسکن) اما تا برنامه اجرایی اعلام نشود، نمی‌توان نسبت به افزایش سرانه مصرف فولاد قضاوت کرد.

با نگاهی دیگر، اگر تولید کشور 30 میلیون تن، بر اساس ظرفیت فعلی در نظر گرفته شود که از این تولید نیمی ‌صادر و نیمی ‌مصرف می‌شود، در صورت رونق تولید مسکن در کشور، صادرات کشور باید صرف مصرف داخل شود که سه رویکرد وجود دارد: 1- حفظ بازار صادرات و استفاده از فرصت پایین بودن ارزش پول ملی و ورود ارز به کشور و احتمالا در مقابل، واردات فولاد ارزان‌تر و شاید بی‌کیفیت‌تر 2-ممنوعیت در صادرات، حمایت از مصرف‌کننده داخلی که احتمالا افزایش قیمت فولاد در کشور را در پی خواهد داشت (ضمن کاهش ارز مورد نیاز صنایع معدنی کمک کننده به توازن تراز تجاری کشور) و 3- عدم حضور دولت در قیمت‌گذاری، عدم اعمال محدودیت در واردات یا صادرات، عرضه در بورس و به‌صورت دیگر، ایجاد بازار رقابتی.

در سناریو‌های اول و دوم، افزایش قیمت فولاد و در نتیجه تمامی ‌محصولات میانی زنجیره ارزش متصور است. در سناریوی سوم قیمت تابع قیمت جهانی و تا حد کمتری تابع میزان تقاضای داخلی خواهد بود. گرچه با وجود نگرانی از چالش برای برخی صنایع غیربهره‌ور بزرگ و تمایل دولت به حمایت از این صنایع، احتمال اجازه دولت برای انجام سناریوی سوم، بسیار بعید به نظر می‌رسد.

اخبار موثر بر قیمت در سال 2021
فولادسازی در جهان صنعتی آلاینده محسوب می‌شود. در ایران، برق به‌صورت مستقیم در صنعت فولاد یا غیر مستقیم در تولید برای این صنعت، نقشی اساسی دارد. در تولید فولاد جهانی، زغال‌سنگ 75درصد، انرژی و همچنین کک مصرفی را تامین می‌کند. از این رو از نگاه محیط زیستی، صنعت فولاد در جایگاه اول تولید CO2 و از نظر مصرف انرژی رتبه دوم را دارد. دولت چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد برنامه‌ای برای کاهش تولید CO2 تا سال 2030 در حال اجرا دارد. در سال 2022، المپیک زمستانی چین و تلاش برای کاهش آلودگی برای المپیک، کاهش حداقل 30 میلیون تنی صادرات فولاد را در پی دارد. این امر از هر گونه کاهش قیمت در این سال جلوگیری می‌کند. عملا احتمال افزایش متوسط قیمت جهانی بالای 750 دلار متصور است.

کشش قیمت در فولاد و تناقض‌های موجود
در اقتصاد رقابتی، افزایش میزان تقاضا، منجر به افزایش قیمت می‌شود و بالعکس. در کشش قیمتی تقاضا، مقدار تغییرات تقاضا در صورت تغییرات قیمت، مورد بررسی قرار می‌گیرد و به همین ترتیب در کشش تغییرات عرضه، تغییرات میزان افزایش تمایل یا کاهش تمایل به تولید بیشتر، در صورت تغییر در قیمت، اهمیت دارد. معمولا افزایش قیمت ارز، سودآوری صادرات را افزایش داده و تمایل به تولید را نیز افزایش می‌دهد. رکود در صنعت ساختمان به‌طور منطقی باید موجب کاهش قیمت فولاد شود، اما مشاهده می‌شود حتی با کاهش عرضه و مصرف جهانی با شیوع کووید-19 نیز، تولید کشور و قیمت فولاد کاهش محسوسی نیافت. به نظر می‌رسد کشش عرضه و تقاضا در کشور، تحت‌الشعاع رکود تورمی ‌شده و عملا فاقد کشش است. در صنعت خودرو نیز حمایت دولت از صنایع داخلی و محدودیت‌های ‌ واردات خودرو، بخشی ازکاهش مصرف سرانه فولاد در رکود مسکن را جبران کرده است.

نتیجه‌گیری
قیمت فولاد در کشور ضمن تاثیر پذیرفتن از قیمت جهانی، متاثر از سیاست‌های دولت در رابطه با صادرات و همچنین دو صنعت مصرف‌کننده اصلی فولاد در کشور است. کاهش اثرات کووید-19 در سال 2021، منجر به افزایش مقطعی تاریخی قیمت جهانی فولاد شد. در پی کاهش اثر کرونا و افزایش مصرف جهانی همزمان با اخبار کاهش تولید چین به دلیل بازی‌های زمستانی المپیک، افزایش قیمت جهانی فولاد (شاید نه به میزان مقطعی اواخر سال 2021) پیش‌بینی می‌شود. اگر برنامه اعلام شده دولت برای مسکن اجرایی شود دو رویکرد وجود دارد، کاهش اجباری سهم صادرات و اعمال محدودیت صادرات و در نتیجه عدم استفاده از فرصت افزایش نرخ ارز و عدم تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان فولاد، که به هر حال افزایش قیمت فولاد را در کشور، همزمان با افزایش تورم در پی خواهد داشت و رویکرد دیگر، افزایش تولید یا استفاده از واردات فولادی ارزان‌تر برای تامین نیازمندی رونق احتمالی مسکن خواهد بود که کاهش احتمالی مقطعی قیمت فولاد در کشور را در پی خواهد داشت که با رویکرد حمایتی دولت از شرکت‌های خاص فولادی و خودرویی منافات دارد.

به‌طور کلی رکود تورمی ‌حاکم بر کشور، نامشخص بودن برنامه اجرایی ساخت مسکن وعده داده شده دولتی، رشد دائم نقدینگی و همچنین تورم پیش‌بینی‌شده، سیاست‌های حمایتی دولت از خودروساز‌ها و محدودیت‌های موجود و ادامه‌دار واردات خوردو، از انبوه عوامل روند افزایشی قیمت فولاد خواهد بود. با فرض بعید کاهش تحریم و امکان توسعه صادرات، عدم کاهش قیمت جهانی فولاد بنا به عوامل فوق‌الذکر، آینده کاهشی برای قیمت فولاد را به‌صورت غیرمقطعی بعید نشان می‌دهد.

صنعت قند و شکر یکی از قدیمی‌ترین صنایع کشور است. شکر بر مبنای دو ماده اولیه مرسوم تولید می‌شود. در هشت‌شرکت، شکر با نیشکر تولید می‌شود که در بورس تهران شرکت خاصی از این گروه حضور ندارد. همچنین شکر در ۲۸کارخانه کشور با چغندرقند صورت می‌گیرد که ۱۸شرکت از این گروه در بازار سرمایه پذیرفته شده‌اند. ارزش بازار این صنعت ۱۴۰‌هزار میلیارد ریال است و سهمی کمتر از یک‌درصد از کل ارزش بورس تهران را دارد. با این حال P/ E صنعت قند و شکر در محدوده ۱۹ است که در مقایسه با P/ E متوسط بازار که حدود ۸ است، از بالاتر بودن آن به میزان بیش از دو برابر حکایت دارد. این صنعت برای دولت، صنایع و مردم استراتژیک به شمار می‌رود؛ زیرا تامین‌کننده بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه سایر صنایع غذایی است. بنابراین نظارت جدی بر قیمت‌گذاری محصولات این صنعت وجود دارد.

شرکت‌های قندی بورسی، چغندرقند را از مزارع تحت مالکیت یا سایر کشاورزان تامین می‌کنند. قیمت چغندرقند ضریبی از قیمت شکر تعیین می‌شود. شکر، محصول اصلی شرکت‌هاست. محصولات جانبی از جمله تفاله خشک و‌ تر و ملاس نیز در شرکت‌ها تولید می‌شود که قیمت آن به ترتیب 40درصد، 10‌درصد و 25‌درصد قیمت شکر است. همچنین فعالیت شرکت‌ها فصلی است و به دو دوره بهاره و پاییزه تقسیم می‌شود. شرکت‌های معدودی در هر دو دوره فعالیت می‌کنند. طول هر یک از دوره‌های فعالیت بسته به دسترسی به چغندر و ظرفیت شرکت و منطقه آب‌وهوایی بین 90 تا 150روز است. بنابراین در سایر دوره‌های سال، شرکت‌ها ظرفیت خالی خود را به تصفیه شکر خام وارداتی یا کارمزدی اختصاص می‌دهند. میزان استحصال شکر از چغندرقند در شرکت‌ها بین 15 تا 20‌درصد و قیمت‌گذاری چغندرقند نیز بر اساس همین نسبت است.

ارز ترجیحی شکر سال گذشته حذف شد که این امر به منطقی شدن قیمت فروش محصولات شرکت‌های تولیدکننده بورسی انجامید. همچنین بر اساس آخرین ابلاغیه انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران، قیمت‌گذاری شکر با لحاظ 17 تا 20‌درصد بالاتر از بهای تمام‌شده مجاز است؛ به این ترتیب، آخرین قیمت این محصول در محدوده 127میلیون ریال بر تن است. همچنین بر اساس قانون جدید مالیات ارزش‌افزوده، قند و شکر مشمول این مالیات شده‌اند. قیمت جهانی شکر حدود 400 تا 500دلار بر تن است. با لحاظ حدود 100دلار هزینه حمل و انتقال، قیمت تمام‌شده در فوب خلیج‌فارس حدود 500 تا 600دلار است که با لحاظ دلار نیمایی بین 125 تا 150میلیون ریال بر تن می‌شود. با توجه به هزینه‌های گمرکی، حمل داخلی و تصفیه، این عدد 20 تا 30‌درصد افزایش می‌یابد. بنابراین نرخ فروش شرکت‌های داخلی به مراتب کمتر از قیمت‌های جهانی است.شرکت‌های قندی در سراسر کشور فعال هستند. با این حال منطقه جغرافیایی تاثیر قابل‌توجهی بر عملکرد و سودآوری این شرکت‌ها دارد. خشکسالی و کم‌آبی سبب کاهش سطح کشت چغندر در مناطق مرکزی، شرقی و جنوبی شرقی کشور و به تبع آن، این موضوع سبب کاهش تولید و کاهش سودآوری در شرکت‌های این مناطق شده است. با این حال، به دلیل قدمت صنعت قند و شکر، عمده کارخانه‌های قدیمی در حریم شهرها و حتی داخل شهرها قرار گرفته‌اند و این موضوع سبب جذابیت سهام این شرکت‌ها از لحاظ خالص ارزش روز دارایی‌ها با رویکرد تجدید ارزیابی یا تغییر کاربری و فروش زمین‌ها و املاک شده است.صنعت قند و شکر در بورس، صنعتی تدافعی است و بعضا بتای منفی نامیده می‌شود؛ به این معنا که رفتار آن برعکس رفتار کلی شاخص است. در شرایط رونق بورس، سهام این گروه بازده منفی و در شرایط رکود بورس، سهام این گروه بازده مثبت دارد. تجربه فعالان در اوایل دهه 1390 این ذهنیت را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است. با این حال، این صنعت در دوره رونق و رکود اخیر بورس از سال 1397 بتای حدود 2/ 0 داشته و بازده آن 841‌درصد بوده است که در مقایسه با رشد 1300‌درصدی شاخص کل، عملکرد ضعیف‌تری را نشان می‌دهد. بررسی بازدهی سهام‌ صنعت قند و شکر از ابتدای سال 1397 نشان می‌دهد که نمادهای قند نقش‌جهان (قنقش)، قند نیشابور (قنیشا) و شکر شاهرود (قشکر) در صدر بازدهی قرار دارند. این سه نماد در مناطق مرکزی و شرقی کشور قرار گرفته‌اند که شاهد کمبود چغندرقند هستیم. از سوی دیگر، «قنقش» زیان‌ده است و دو شرکت دیگر P/ E حدود 30 و 400 دارند. همان‌طور که اشاره شد، تجدید ارزیابی و در اختیار داشتن زمین‌های ارزشمند در محدوده شهر دلیل اصلی رشد سهام این شرکت‌ها بوده است. از سوی دیگر، شرکت‌های سودمحور مانند قند لرستان (قلرست)، قند مرودشت (قمرو)، قند هکمتان (قهکمت) و شهد (قشهد)، کارخانه‌های قند قزوین (قزوین) و فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر (قپیرا) که P/ E پایین‌تر از صنعت دارند، بازده‌های 590 تا 1300‌درصدی داشته‌اند که همگی نشان‌دهنده عملکرد ضعیف‌تر از شاخص کل بورس یا مساوی آن بوده است.

بررسی شرکت‌ها
در میان شرکت‌های قندی، «قلرست»، «قمرو»، «قهکمت»، «قیستو»، «قشهد» و «قزوین» P/ E کمتر از میانگین صنعت دارند و P/ E این شرکت‌ها بین 9 تا 18 واحد است. حاشیه سود این شرکت‌ها نیز بالاتر از میانگین صنعت است. شرکت‌های منطقه جغرافیایی غرب بیش از سایر شرکت‌ها در میان شرکت‌های دارای P/ E پایین قرار دارند. از سوی دیگر، سهامدار عمده این شرکت‌ها خصوصی، متخصص و باسابقه در صنعت است. در میان سایر شرکت‌ها، بیشترین حاشیه سود ناخالص متعلق به «قمرو»، «قلرست»، «قپیرا»، «قشهد»، «قهکمت»، «قنیشا» و «قچار» است. عمده این شرکت‌ها در منطقه جغرافیایی غرب کشور قرار گرفته‌اند و در عین حال دارای زمین‌های ملکی برای کشت چغندرقند هستند.

بر اساس حاشیه سود عملیاتی نیز «قلرست»، «قمرو»، «قپیرا»، «قشهد» و «قهکمت» بیشترین حاشیه سود را دارند و حاشیه سود عملیاتی این شرکت‌ها بین 22 تا 36‌درصد است.

این در حالی است که برخی از شرکت‌های این صنعت حاشیه سود عملیاتی صفر یا منفی دارند. درخصوص حاشیه سود خالص نیز «قلرست» با 54‌درصد در صدر قرار دارد. حدود نیمی از سود این شرکت مربوط به سود سرمایه‌گذاری‌ها و فروش محصولات کشاورزی (غیر از حوزه قند و شکر) است. «قثابت» نیز حاشیه سود زیادی دارد که به‌طور عمده ناشی از فروش سرمایه‌گذاری‌هاست. حاشیه سود خالص بالای قمرو ناشی از عملیات تولیدی شرکت است. «قهکمت»، «قپیرا» و «قچار» نیز حاشیه سود خالص بیش از متوسط صنعت دارند.به لحاظ تجدید ارزیابی، عمده شرکت‌های این صنعت در پنج‌سال اخیر تجدید ارزیابی شده‌اند.

سه شرکت نیز طی بیش از پنج‌سال تجدید ارزیابی شده‌اند و پتانسیل تجدید ارزیابی در سال‌های آینده را دارند. نماد «قنیشا» نیز تجدید ارزیابی دارایی‌ها را انجام داده و منتظر تایید سازمان بورس است. همچنین بر اساس موضوعات مطرح‌شده در مجامع شرکت‌هایی مانند «قلرست» و «قمرو»، سهامداران عمده این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که برنامه‌ای برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها ندارند. در مجموع شرکت‌های «قلرست»، «قهکمت»، «قشهد» و «قیستو» از لحاظ P/ E ، حاشیه سود و موقعیت جغرافیایی در وضعیت بهتری نسبت به سایر سهام‌ این گروه هستند.

در ماه‌های اخیر شاهد تلاش‌های دولت برای حذف قیمت‌گذاری دستوری و ورود کالاهای استراتژیک از جمله سیمان به بورس‌کالا بودیم؛ اقدامی که در نهایت سبب کاهش قابل توجه قیمت این محصول در بازار آزاد و ایجاد ثبات قیمتی شد. رویه‌ای که از نظر کارشناسان اقتصادی، به سود تولید کشور بوده و در حذف رانت و دو قیمتی بودن بازارها کمک شایانی می‌کند. از طرفی دیگر، با حذف رانت و دو نرخی بودن، امکان پیش‌بینی پذیری بازارها در مسیر ورود کالاهای تولیدی به بورس امکانپذیر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، تا مرداد ماه سال جاری و قبل از روی کارآمدن دولت جدید، قیمت سیمان برای مصرف کننده ۲ الی ۳ برابر قیمت کارخانه بود، به طوریکه قیمت برای مصرف کننده نجومی شده بود و از طرفی سود (۱۰۰ الی ۲۰۰ درصدی) حاصل از تولید سیمان از جیب تولید کننده به جیب دلالان واریز می شد.

این شرایط به کاهش انگیزه تولیدکنندگان برای تولید منجر می‌شد، و از طرفی دیگر رشد تقاضای دلالی ناشی از «اختلاف قیمت میان تولید کننده تا مصرف کننده» به بروز قاچاق محموله‌های بزرگی از سیمان به کشورهای همسایه را رقم می‌زد، موضوعی که رفته رفته بر شد قیمت سیمان برای مصرف‌کننده افزود.

اما با روی کارآمدن دولت جدید و با وجود مقاومت‌ها و بهانه‌های مختلف در مخالفت با بورس کالا، در نهایت تصمیم گرفته شد تا سیمان در بورس کالا عرضه و کشف قیمت (مبتنی بر عرضه و تقاضا) شود. تصمیمی که به انگیزه تولیدکنندگان برای تولید بیشتر جانی دوباره داد و از طرفی دیگر به دلیل وجود شفافیت در عرضه و تقاضا و امکان دسترسی شفاف میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، تقاضای مبتنی بر «دلای و قاچاق» را تا حد بسیاری کاهش داد.

روندی که به دنبال خود و به یکباره قیمت سیمان را برای مصرف کننده به کمتر از نصف روزهای قبل یعنی از حدود ۱۰۰ هزار تومان به حدود ۴۰ هزار تومان در هر پاکت رساند.

لازم به یادآوری است، در تیرماه امسال، به دنبال کاهش ۹۰ درصدی برق صنایع به‌ویژه سیمانی‌ها و فولادی‌ها همچنین قیمت‌گذاری دستوری، قیمت سیمان در تهران به پاکتی ۷۰ هزار تومان هم رسید؛ این در حالی بود که شنیده می‌شد در برخی شهرستان‌ها سیمان به ۱۰۰ هزار تومان هم رسید و حتی برخی سازندگان از نرخ ۱۲۰ هزار تومان برای هر پاکت در مناطق جنوبی کشور خبر می‌دادند که منجر به تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های ساختمانی نیز شد.

اما اکنون و با فروکش بحران انرژی (گاز) کارخانه‌ها و با حذف قیمت‌گذاری دستوری سیمان، قیمت این کالا در محدود ۲۵ هزار تومان در هر پاکت ثابت ماند. براین اساس، کارشناسان معتقدند، حذف قیمت‌گذاری دستوری برای خودرو نیز در ادامه این روال اثر مطلوب مشابهی برای این صنعت خواهد داشت که به دلیل زیان‌ده بودن این صنعت اقدامی ضروری به شمار می آید.

بورس، بازار سیاه سیمان را کساد کرد

دهقان دهنوی رییس سابق سازمان بورس، پیشتر گفته بود که قبل از ورود سیمان به بورس کالا، قیمت این محصول به طور دستوری و از سوی سازمان حمایت تعیین می شد، اما سیمان با قیمت دولتی به دست مصرف کننده نمی‌رسید، اما بعد از عرضه سیمان در بورس کالا همان قیمت ۲۵ هزار تومانی معامله شده به دست مصرف‌کننده نهایی رسید.

علاوه بر این با ورود سیمان به بورس کالا به جای خریداران ۱۰ تا ۲۰ نفری، بیش از هزار نفر به خرید مستقیم از ۱۰ تن تا مقادیر بیشتر کردند موضوعی که به معنای کوتاه شدن دست واسطه ها و دلالان از بازار سیمان و امکان خرید مستقیم بسیاری از مصرف کنندگان (حتی خرد) از کارخانه‌ها است.

بنابراین ورود سیمان به بورس کالا نه تنها برای سهامداران مطلوب است، بلکه برای شرکت های سیمانی هم سودآوری مناسبی ایجاد می کند و محصول با قیمت پایین تر به دست مصرف کننده می رسد که مورد تایید و حمایت همه سیاست گذاران و قانون گذاران شده است.

سیمان به بورس آمد؛ قیمت ها ثابت ماند

همان طور که در بالا اشاره شد، حالا و بعد از گذشت حدود ۵ ماه ورود سیمان به بورس کالا، قیمت ها همچنان روند کاهشی داشته و می‌توان گفت به طور کلی به ثبات رسیده است؛ به طوری که قیمت هر پاکت سیمان اکنون در بورس کالا حتی برای مصرف کنندگان خرد به زیر ۲۵ هزار تومان رسیده است. در همین راستا، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خاطر نشان کرد: قیمت یک تن سیمان پاکتی در بورس کالا ۴۸۰ هزار تومان است که قیمت هر پاکت سیمان را در محدوده زیر ۲۵ هزار تومان قرار می‌دهد.

شیخان افزود: در شرایط فعلی با توجه به تأمین سوخت کارخانه‌های سیمانی و افزایش تولید و عرضه نسبت به تقاضا، مشکل خاصی در تنظیم بازار این محصول وجود ندارد. تعادل و ثبات قیمت‌ها در بازار سیمان در صورت تأمین سوخت و برق پایدار، ادامه خواهد داشت.

اثر بهبود وضعیت سیمان بر صنایع وابسته

مجید عشقی رییس سازمان بورس نیز به تازگی با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن که در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد، گفت: با توجه به معاملات مستمر سیمان و فولاد در بورس کالا، پروژه‌های این طرح به راحتی می‌توانند همه نیاز خود به محصولات را در قالبی شفاف و از طریق بازار سرمایه تامین کنند.

در نظر داشته باشید که کل سیمان تولیدی کشور به طور هفتگی در بورس کالا عرضه می شود و از آنجایی که ثبات قیمتی در خصوص سیمان، به عنوان کالای استراتژیک اثر زیادی بر صنایع وابسته خواهد داشت، این روند اثر مطلوبی در توسعه صنعت راه و ساختمان محسوب می شود.

رییس سازمان بورس در همین راستا تصریح کرد: در حوزه سیمان سعی کردیم فرآیند صدور کد مشتریان را تسهیل کنیم که در این رابطه سازوکاری فراهم شد تا افراد به راحتی بتوانند به طور آنلاین و با کد سهامداری اقدام به خرید سیمان از بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا کنند.

حجم ۱۰ برابری معاملات سیمان بعد از ورود به بورس کالا

براساس این گزارش، بررسی روند معاملات سیمان در بورس کالای ایران بیانگر سیر صعودی معاملات و پذیرش شرکت های جدید در بورس است، به طوریکه سیمانی ها از تاریخ ۹ خرداد ماه عرضه های خود در بورس را آغاز کردند و در هفته نخست این عرضه ها (منتهی به ۱۴ خرداد ماه) در مجموع ۳۶ هزار و ۶۰۰ تن سیمان مورد معامله قرار گرفت. این در حالیست که روز گذشته (۲۵ دی) و با گذشت ۸ ماه از ورود سیمان به بورس کالا، بیش از ۷۱۷ هزار تن سیمان به ارزش حدود ۳.۳ هزار میلیارد ریال معامله شده است. سیری که بیانگر نگاه ویژه سیاست‌گذاران به سازوکار رقابتی بورس کالا و لزوم خروج صنایع مهم و تولیدی کشور از رویکرد قیمت دستوری است.

شایان ذکر است، طی یک هفته گذشته معامله‌گران ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار گواهی سپرده سیمان معادل ۳ هزار و ۹۵۰ تن سیمان به ارزش ۲۵۲۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال را مورد دادوستد قرار دادند؛ همچنین بررسی‌های آماری نشان می‌دهد از ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان به تاریخ ۹ آبان ماه تا هفته قبل در مجموع ۵۰ میلیون و ۳۹۵ هزار گواهی سپرده سیمان معادل ۵۰ هزار و ۳۹۵ تن سیمان به ارزش ۲۶۱ میلیارد و ۱۸۸ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

وزیر نفت با اشاره به افزایش ۴۰‌درصدی حجم صادرات نفت در دولت سیزدهم گفت: در مجموع وصول درآمدهای نفتی کشور بیش از چندبرابر شده که حاصل افزایش میزان فروش و افزایش قیمت نفت است. عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی روز شنبه در پیام تصویری که از وی منتشر شد، در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور از آمار صادرات اعلام کرد: «اعلام شد که صادرات کشور ۴۰‌درصد رشد داشته است اما به جزئیات اشاره نشده است که به‌نظر می‌رسد، منظور نسبت به سال گذشته بوده و از این نظر که تاثیر تحریم‌های ظالمانه کم شده، خبر امیدبخشی است، اما در سال۲۰۲۱ نسبت به سال۲۰۲۰ قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی چیزی بیش از ۶۰‌درصد رشد داشته است، بنابراین اگر هیچ تلاشی هم نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردیم، قاعدتا با صادراتی که در سال گذشته داشتیم، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانستیم نزدیک به ۶۰‌درصد رشد درآمد داشته باشیم، بنابراین سوال من از دولت سیزدهم این است که سهم دولت در خنثی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی تحریم‌ها به چه میزان بوده است.‌»
همتی در این پیام تصویری آمار رئیس‌جمهور از صادرات را زیر سوال می‌برد، ‌این در حالی است که آنچه رئیسی درخصوص افزایش ۴۰‌درصدی صادرات بیان کرده است، مربوط به افزایش حجم صادرات است، نه ارزش آن که متاثر از رشد قیمت جهانی نفت باشد.  ضمن اینکه شاخص جهانی نفت‌برنت در سال۲۰۲۱، ۵۰‌درصد رشد ثبت کرد و نفت وست‌تگزاس ‌اینترمدییت (نفت‌خام آمریکا) در این دوره بازدهی ۵۵‌درصدی را رقم زد. بهای سبد نفتی اوپک نیز در یک سال گذشته حدود ۵۵‌درصد افزایش یافته است. دیروز یکشنبه جواد اوجی، وزیر نفت در پیامی که ظاهرا در پاسخ به سخنان همتی نگاشته شده، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:

۱- ریاست محترم جمهور به درستی از افزایش ۴۰‌درصدی «میزان» صادرات نفت در دولت سیزدهم خبر داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

۲- تردیدی نیست که افزایش قیمت نفت هم روی افزایش درآمد کشور موثر بوده است.

۳- در مجموع وصول درآمدهای نفتی کشور بیش از چند‌برابر شده که حاصل افزایش میزان فروش و افزایش قیمت است.

۴- اما از آن مهم‌تر، وصول درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم است که جهش چشمگیری نسبت به قبل داشته و پول آن به‌صورت منظم در حال وصول است.

 

روز گذشته، حمایت مهم، کاهش قیمت دلار را متوقف کرد. تحلیل‌گران بازار ارز کانال ۲۷‌هزار تومانی را هسته سخت بازار ارز دانستند. با برخورد به هسته، کاهش قیمت اسکناس آمریکایی مجددا به تعویق افتاد. گزارش‌های میدانی صورت گرفته از بازار، خبر از برتری عددی خریداران نسبت به فروشندگان می‌دهد. قیمت ارز در سطح تعادلی هفته پیش قرار گرفت. قیمت دلار در بازار آزاد تهران روز یکشنبه به سطح ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.
هسته سخت معاملات ارزی؟
دیروز یکشنبه ۲۶ دی ماه بازار ارز تهران با جهشی ۳۰۰ تومانی نسبت به نرخ روز شنبه کار خود را آغاز کرد. این افزایش قیمت که بیشتر به دلیل افزایش تعداد خریداران شکل گرفته بود تا انتهای روز تقریبا ثابت مانده و قیمت دلار روز یکشنبه در همان محدوده ۲۷ هزار و ۶۵۰ تا ۸۵۰ تومان به نوسان پرداخت. بررسی‌های صورت گرفته از بازار ارز تهران افزایش تعداد خریداران و همچنین کمبود ارز برای فروش را نشان می‌دهد. به تعبیر برخی از بازیگران بازار ارز بخشی از این کمبود ارز در دست معامله‌گران می‌تواند به دلیل تخلیه منابع دلاری این افراد طی روند کاهشی هفته‌های گذشته باشد.

طبق روند کاهشی به وجود آمده از آغاز دی ماه سال جاری بسیاری از معامله‌گران و فعالان بازار ارز تهران در جهت جلوگیری از ضرر، سرمایه‌های دلاری خود را به ریال تبدیل کرده و این افراد اکنون نقش خریدار را در بازار ایفا می‌کنند. البته برخی دیگر از تحلیلگران ارزی این افزایش تعداد خریداران را به‌دلیل جلوگیری عمدی معامله‌گران از بالا رفتن دست فروشندگان در راستای افزایش قیمت دلار می‌دانند.

این افراد با اشاره به مساله ذکر شده در بالا مدعی شدند معامله‌گران از عرضه دلار خود در بازار جلوگیری می‌کنند تا این عرضه سبب کاهش قیمت مجدد ارز نشود. این افراد همچنین با اشاره به تلاش‌های چند باره معامله‌گران برای متوقف کردن روند کاهشی ایجاد شده و افزایش دوباره نرخ ارز، معتقدند یکی از مهم‌ترین عامل‌های کاهش فروشندگان در بازار ارز می‌تواند شکل دیگری از تلاش بازیگران بازار ارز در راستای حمایت از مرز مهم ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی باشد.

از طرف دیگر برخی از کارشناسان بازار ارز تهران بر این باورند که کانال ۲۷ هزار تومانی هسته سخت نرخ دلار است.

این افراد با اشاره به کاهش و تلاش چند باره نرخ این اسکناس آمریکایی برای عبور از مرز حمایتی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی و افزایش دوباره آن تا سطح تعادلی ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی معتقدند که عبور نرخ دلار از این مرز حمایتی و کاهش نرخ این ارز تا سطوح پایین‌تر به مراتب سخت‌تر از کاهش قیمت صورت گرفته در هفته‌های اخیر خواهد بود. در اقتصاد، به سطح قیمتی مهمی که بازار و معامله‌گران از شکست آن جلوگیری می‌کنند، اصطلاحا هسته سخت معاملات بازار می‌گویند.

 به تعبیر تحلیل‌گران شکل‌گیری این هسته سخت دلایل گوناگونی دارد، اما از مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری این مرز حمایتی می‌توان به عدم وجود کشش برای سطوح قیمتی پایین‌تر از این مرز در بازار تهران اشاره کرد. معامله‌گران بازار ارز که بارها ثابت کرده‌اند تمایلی برای همراهی با روند کاهشی ایجاد شده ندارند از دیگر عاملان مهم ایجاد این هسته سخت هستند. در نهایت قیمت دلار در پایان روز یکشنبه ۲۶ دی ماه پس از چند ساعت نوسان در محدوده ۲۷ هزار و ۶۵۰ تا ۸۵۰ تومان، با افزایش قیمت ۲۰۰ تومانی نسبت به نرخ روز شنبه و در رقم ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان به کار خود پایان داد. روز یکشنبه قیمت هر عدد سکه امامی با ۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز شنبه در رقم ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.

 

در ژانویه سال ۲۰۰۹، زمانی که نخستین بلاک بیت‌کوین استخراج شد و این رمزارز رسما پا به عرصه وجود نهاد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد روزی این کدهای رایانه‌ای به یکی از ارزشمندترین دارایی‌های مالی دنیا تبدیل شوند. طی ۱۳ سال‌ گذشته، قیمت این رمزارز از حدود ۵ سنت به بیش از ۴۰ هزار دلار رسیده است. اما سوال اینجاست که علت رشد بیت‌کوین طی سال‌های اخیر چه بود و بازده این دارایی نسبت به دیگر دارایی‌ها چگونه بوده است؟
رشد کهکشانی رمزارز اول 
بازده بیت‌کوین در برابر دیگر دارایی‌ها
بیت‌کوین برای رسیدن به جایگاه کنونی فراز و نشیب‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته و توانسته به یکی از ارزشمندترین دارایی‌های دنیا تبدیل شود. قدیمی‌ترین داده‌ قیمتی موجود برای بیت‌کوین در ۱۷ جولای ۲۰۱۰ است که قیمت ۵ سنتی برای این رمزارز ثبت شده است. از آن زمان تاکنون با فرض قیمت ۴۳ هزار دلار برای زمان حال بیت‌کوین، این رمزارز ۸۶ میلیون درصد بازدهی داشته است. این درحالی است که در مدت مشابه طلا تنها ۵۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. در مقایسه با بازار سهام آمریکا، سهام شرکت اپل در همین مدت (بدون درنظر گرفتن سود مجامع) ۱۹۸۱ درصد و سهام شرکت مایکروسافت ۱۰۴۲ درصد رشد کرده‌اند. شاخص دلار نیز در همین مدت تنها ۱۵ درصد افزایش داشته است.

علل رشد بیت‌کوین
ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌کوین، هدف ساخت این رمزارز را تحول سیستم مالی جهانی عنوان کرده بود. بنا به گفته وی، به علت عرضه محدود بیت‌کوین و کاهش عرضه آن هر چهارسال یک بار، این دارایی ضد تورم بوده و می‌تواند جایگزین مناسبی برای پول‌های فیات باشد. پول فیات اصطلاحا به پولی گفته می‌شود که بدون هیچ پشتوانه‌ای توسط دولت‌ها اصطلاحا چاپ شده و در اختیار اجتماع قرار می‌گیرد. ساتوشی علت بحران مالی سال ۲۰۰۸ را همین عرضه بی‌قید و بند پول در سطح جهان بیان می‌کرد و معتقد بود که برای فرار از بحران‌های مالی باید به پولی که توسط دولت‌ها کنترل نمی‌شود، روی آورد.  رویای ساتوشی، یعنی فراگیری استفاده از بیت‌کوین، بسیار بلند‌پروازانه بود، اما به‌دلیل ویژگی‌های خاصش، در ماه‌های آغازین پیدایش، توسط افراد خاصی مورد استفاده قرار گرفت. بیت‌کوین یک ویژگی اصلی داشت و آن امنیت انجام تراکنش‌ها بود؛ به دلیلی بهره‌گیری از تکنولوژی بلاک‌چین تقریبا دست‌بردن در تراکنش‌ها و تغییر آنها غیر‌ممکن بود. از طرف دیگر حفظ حریم خصوصی و نامشخص بودن دو سر یک معامله برای دیگر اعضای شبکه از عواملی بود که توجه خلافکاران سایبری را به خود جلب کرد.

بیت‌کوین خیلی زود به یک ابزار مبادله در دارک‌وب تبدیل شد. دارک‌وب سطحی از اینترنت است که دسترسی به آن به سادگی امکان‌پذیر نیست و محلی برای تجمع تبهکاران و انتشار محتوای مجرمانه است. در این سطح از اینترنت، بیت‌کوین ابزار مبادله بسیاری از کالاها مانند سلاح، اطلاعات فوق امنیتی و حتی برخی محتوای مجرمانه مانند فیلم‌های مستهجن با گرایش‌های خاص قرار گرفت.  با انتشار مقالات و مطالب مختلف در سطح جامعه، نم‌نم شهرت بیت‌کوین به دیگر لایه‌های جامعه نیز رسید و بخشی از مردم از وجود چنین دارایی مطلع شدند. این موضوع موجب پدید آمدن بازار مبادلات این رمزارز شد. در ابتدا این رمزارز صرفا در برابر دلار معامله می‌شد و سپس جفت‌های معاملاتی ارزهای دیگر نیز پدید آمد. گاهی نیز از بیت‌کوین برای تبادل برخی کالاها‌ استفاده می‌شد. پس از آن با به‌ وجود آمدن رمزارزهای دیگر مانند اتریوم رفته رفته بازار مبادلاتی رمزارزها تکامل پیدا کرد. در کنار این موضوع با افزایش سختی شبکه، هزینه استخراج بیت‌کوین نیز روز به روز افزایش می‌یافت که این مساله باعث افزایش هزینه استخراج بیت‌کوین می‌شد.

 

شنیده شدن صدای مهیب در غرب کشور، اجرایی شدن قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین، پرداخت وام با سیم‌‌‌‌کارت، وضعیت بازار سرمایه و نتایج دخالت دولت‌‌‌‌ها در اقتصاد کشور، از جمله موضوعاتی بود که دیروز جمع توییتری بورسی‌‌‌‌ها، اقتصادی‌‌‌‌ها و چهره‌‌‌‌های فعال در حوزه رسانه درباره آنها در صفحه‌‌‌‌هایشان می‌‌‌‌نوشتند.
قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین از آن سوژه‌‌‌‌هایی بوده است که بعد از مدت‌‌‌‌ها کمرنگ بودن در فضای مجازی، بار دیگر با خبر اجرایی شدن آن، در صدر سوژه‌‌‌‌های روزهای اخیر کاربران شبکه اجتماعی توییتر و اینستاگرام قرار گرفت. یکی از موضوعاتی که حالا کاربران در گیرودار پرداختن به این خبر به آن می‌‌‌‌پردازند، بحث مطرح کردن بندهای این قرارداد با شهروندان است. آنها به این مساله اینطور نگاه می‌کنند که اگر قرارداد به نفع کشور و شهروندان است، آنها حق دارند که از مفاد آن اطلاع داشته باشند و بندهای آن در دسترس همگان قرار بگیرد. در همین رابطه دیروز مصطفی تاج‌‌‌‌زاده در صفحه توییتر خود با اشاره به این قرارداد به این موضوع اشاره کرد که «حق دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات انتشار متن چنین توافق مهمی را الزامی می‌کند. در فضای توییتر بین طرفداران این قرارداد و مخالفان آن، کم و بیش درگیری‌‌‌‌هایی هم به وجود آمده است. از یک طرف افرادی در پاسخ به چرایی در دسترس نبودن بندهای این قرارداد، اینطور می‌‌‌‌نویسند که این هنوز یک چارچوب همکاری و نقشه راه است که توافقات بعدی در قالب آن صورت می‌گیرد و در مقابل مخالفان چنین نگاهی می‌‌‌‌نویسند که پس چه چیزی اجرایی شده است و امضا در سطح تفاهم‌نامه که فروردین ماه انجام شده، بوده است و خبری که مطرح شده این است که اجرای قراردادها منطبق بر تفاهم‌نامه بوده است. عباس عبدی هم با استفاده از هشتگ قرارداد با چین در صفحه توییتر خود اینطور به این موضوع واکنش نشان داد: «گسترش روابط با چین، روسیه و هر کشور دیگری برای خنثی کردن فشار غرب ایرادی ندارد، خوب هم هست. فقط فراموش نکنید که این کشورها ذیل و‌‌‌‌ جزئی از نظم جهانی موجود هستند. تا زمانی که شما بیرون این نظم باشید نمی‌توانید از این روابط بهره چندانی ببرید.» اما توییتی که در رابطه با قرارداد ۲۵ ساله مورد توجه کاربران توییتر و اینستاگرام قرار گرفت و مورد پسند بیش از ۳۵۰۰ نفر در توییتر قرار گرفت، نوشته کنایه‌‌‌‌آمیز پدرام سلطانی بود. و خب این بار هم طرفداران دولت سیزدهم و افرادی که در ماجرای انتقاد از این قرارداد، در فضای مجازی در توجیه آن می‌‌‌‌نویسند، به سلطانی خرده گرفتند که حتما دستش از رانت و منافع این قرارداد کوتاه مانده، که اینطور درباره آن نوشته است و در ادامه بحث قرارداد ۲۵ ساله چین، بحث مذاکرات بین‌المللی برجام هم پیش آمد. محمد سالاری در توییتر خود با اشاره به این دو موضوع نوشت: «اجرای ناگهانی توافق۲۵ساله با چین و احتمال امضای توافق۲۰ساله با روسیه در سفر رئیسی به این کشور، یعنی قطعی شدن احیای برجام ! چرا که باوجود تحریم‌ها این توافقات بی‌اعتبارند.» او البته در ادامه توییت خود مانند دیگر منتقدان این پرسش را مطرح کرد که «همچنان هیچ اراده‌ای برای شفاف‌سازی و نقد و بررسی جزئیات این توافقات وجود ندارد؟» البته تمام فعالان حوزه اقتصاد نسبت به این قرارداد واکنش منفی نداشتند و بودند افرادی هم که نسبت به اجرایی شدن این قرارداد خوش‌بین بودند. یکی از این افراد، رضا غلامی بود. او در صفحه خود نوشت: «آغاز روابط اقتصادی بلندمدت با چین اقدام درست و مبارکی است که باید با توسعه این روابط با کشورهای همسایه و نیز روسیه، برزیل و در نهایت اروپایی‌‌‌‌ها (البته با سهم متناسب با ریسک رابطه) تقویت شود. قراردادهای بلندمدت باعث ایجاد ثبات در متغیرها و گسترش مبادلات تجاری و مالی می‌‌‌‌شوند.»

در جمع توییتری بورسی‌‌‌‌ها، یکی از موضوعاتی که درباره آن صحبت می‌‌‌‌شد، بحث دخالت دولت در اقتصاد و حوزه‌‌‌‌های سرمایه‌گذاری بود. سعید درخشانی، در صفحه توییتر خود در رابطه با دخالت دولت در اقتصاد و تاثیر آن در سرمایه‌گذاری نوشت: «رابطه مستقیمی بین دخالت دولت در مکانیزم‌های بازار و اقتصاد و‌‌‌‌ کاهش آزادی اقتصادی و سرمایه‌گذاری در اقتصاد و البته خروج سرمایه وجود دارد. بنیاد Heritage که درجه آزاد بودن اقتصاد کشورها را بررسی می‌کند امتیاز ایران را هم برآورد کرده که با این رتبه‌‌‌‌ها کسی سرمایه وارد ایران نمی‌‌‌‌کند. خلاص.» لازم به ذکر است که در این رتبه‌‌‌‌بندی، رتبه کشورمان ۱۶۸ بوده است. توییتی هم که در این جمع مورد توجه کاربران قرار گرفته بود، نوشته علی سعدوندی بود. او با اشاره به این موضوع که بورس، دماسنج اقتصاد کشور است، نوشته بود: «وضعیت اسفبار امروز بازار سرمایه نتیجه ماه‌ها رفیق بازی و داماد بازی در وزارتین اقتصاد و رفاه و ایضا سایر ارکان دولت است.» و در ادامه نوشته خود با استفاده از هشتگ رفیق بازی ممنوع، این پرسش را مطرح کرده بود که «آیا با این سطح از سرمایه‌خواری رفاقتی، عاقبتی جز شکست متصور است؟»

صحبت‌‌‌‌های رئیس کل بانک مرکزی دولت سیزدهم مبنی بر اینکه «در حال فراهم‌‌‌‌سازی زیرساختی هستیم که مردم بتوانند با سیم‌‌‌‌کارت، سهام عدالت یا کارت یارانه خود، وام خُرد به‌ویژه وام ازدواج بگیرند.» در مدت زمان کوتاهی از مطرح شدن این صحبت‌‌‌‌ها، سوژه کاربران توییتر فراهم شد. آنها بار دیگر از بی‌‌‌‌ارزش بودن مقام و جایگاه شهروندان در کشور نوشتند و به این موضوع پرداختند که در کشور کار به جایی رسیده است که ارزش سیم‌‌‌‌کارت از ارزش شهروندان بالاتر است. این موضوع همچنین در استوری‌‌‌‌های اینستاگرام کاربران مورد توجه قرار گرفت و آنها در کنار پرداختن به سوژه قرارداد با چین، درباره این مساله هم مطالبی انتقادی و گلایه‌‌‌‌آمیز در صفحه‌‌‌‌هایشان منتشر کردند.

همزمان با افت بی‌پایان نماگرهای بورسی، خروج سرمایه‌ها نیز ادامه دارد. اما آنچه بیشتر خودنمایی می‌کند، تعمیق رکود و عدم توجه بورس‌بازان به محرک‌های قوی بنیادی است. جایی که همزمان با رشد قیمت‌های جهانی، تهدید سودآوری شرکت‌ها از جانب دلار از احتمال کمی برخوردار است و نسبت قیمت به درآمد پیشرو نیز به سطح دو سال گذشته عقب‌نشینی کرده، اما باز هم خریداری در بازار مشاهده نمی‌شود.
چشم‌پوشی بنیادی در بورس تهران
نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای در دومی روز کاری هفته نیز به افت ادامه داد و با کاهش ارتفاع ۸۸/ ۰ درصدی تا محدوده یک‌میلیون و ۳۱۰‌هزار واحد عقب نشست. سرمایه‌‌‌های حقیقی نیز در این روز فرار را به قرار ترجیح دادند و شاهد خالص فروش ۲۶۰‌میلیارد تومانی سهامداران خرد در روزی بودیم که ۸۱‌درصد از نمادهای فعال بورسی در محدوده قرمز تابلو دادوستد شدند. همه این آمار منفی در حالی رقم خورد که قیمت دلار آزاد روز یکشنبه با افزایش تعداد خریداران رو به افزایش گذاشت و متغیرهای جهانی نیز نوید رشد سودآوری شرکت‌های کامودیتی‌‌‌محور را می‌‌‌دادند. اما بورس‌‌‌بازان بدون توجه به محرک‌‌‌های بنیادی دست از فروش سهامی که به گفته کارشناسان عموما در محدوده ارزندگی قرار گرفته‌‌‌اند، برنمی‌‌‌دارند.

نگاهی به پشتوانه‌‌‌های بنیادی بورس
همان‌طور که اشاره شد روز گذشته نرخ دلار در بازار آزاد مسیری صعودی را در پیش گرفت و همزمان با آن شاهد افزایش هر چند اندک قیمت ارز در سامانه نیما بودیم. در این میان کارشناسان اقتصادی معتقدند رفتار دلار در روزهای اخیر نشان داده که اسکناس آمریکایی در حال ایجاد کف حمایتی ۲۷‌هزار تومان است و به نظر می‌رسد حتی در صورت حصول توافق هسته‌‌‌ای و احیای برجام، احتمال ریزش شدید قیمت دلار وجود ندارد. در این میان نرخ‌های حدود ۲۴هزار تومانی در سامانه نیما و ۲۳‌هزار تومان در نظر گرفته شده در لایحه بودجه سال آتی، خود کفی محکم برای نزول دلار ایجاد کرده‌‌‌اند و سطوح بالاتر از این مقادیر برای شرکت‌های بورسی به معنای رشد سودآوری خواهد بود و از این منظر جایی برای نگرانی دیده نمی‌شود.

در بازارهای جهانی نیز قیمت‌ها به پشتوانه‌‌‌های بنیادی قوی برای شرکت‌های کامودیتی‌‌‌محور اشاره می‌کنند. جایی که هر تن مس نزدیک به ۱۰‌هزار دلار دادوستد می‌شود و بهای هر بشکه نفت نیز از مرز ۸۰ دلار عبور کرده و به رشد ادامه می‌دهد. در میان متغیرهای اقتصادی نیز نگرانی مربوط به افزایش نرخ سود در بازار بدهی تا حدودی مرتفع شده و نرخ سود اسناد خزانه اسلامی در مرز ورود به کانال ۲۲‌درصد قرار دارد و نرخ بهره بین‌‌‌بانکی نیز از ۸۵/ ۲۰درصد به ۵/ ۲۰ درصد کاهش داشته است. اما در بورس خبری از خریدار نیست و در مقابل هر روز پول بیشتری از گردونه معاملات سهام خارج می‌شود.

بازگشت عیار ارزندگی به میانه ۹۸
جدیدترین برآوردها از نسبت قیمت به درآمد پیشروی بازار سهام (بر اساس گزارش اجماع تحلیلگران) در هفته‌‌‌ای که گذشت نشان از ثبت رقم ۶/ ۵ واحدی دارد که کمترین میزان از دی‌‌‌ماه سال ۹۸ به شمار می‌رود. یعنی درست پیش از زمانی که رالی صعودی قیمت‌ها در بورس تهران آغاز شد. به این ترتیب بعد از ۲ سال، نسبت قیمت به درآمد به اعداد کمتر از ۶ مرتبه رسیده است و در قیاس با روزهای اوج قیمت سهام در مرداد ۹۹، ۷۵‌درصد تعدیل شده است.

در گزارش هفتگی تحلیلگران آمده برخی از کارشناسان با درنظر گرفتن نگاهی بدبینانه انتظار P/ E کمتر از ۴ واحد یعنی مشابه ماه‌‌‌های انتهایی سال ۹۶ را برای بازار سهام دارند اما اکثر کارشناسان، سطوح فعلی را فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری قلمداد می‌کنند. نکته جالب‌‌‌تر آنکه شاهد همگرایی نسبت قیمت به درآمد پیشرو در گروه‌‌‌های بزرگ و کوچک بازار هستیم.

مرداد ۹۹، شرکت‌های بزرگ بازار سهام، نسبت قیمت به درآمد ۵/ ۲۰ واحدی را در اختیار داشتند اما P/ E سهام کوچک به ۳۲ مرتبه رسیده بود. در حال حاضر اما همگرا شدن این نسبت در دو گروه مورد بررسی نشان از تعدیل بیشتر قیمت‌ها در میان کوچک‌ترها دارد که شاید به دلیل حمایت‌‌‌های بیشتر از سهام بزرگ که شاخص‌‌‌ساز هستند، باشد. به هر روی به نظر می‌رسد قیمت سهام به حدی جذاب شده که نبود خریدار در بازار، عجیب است.

نزول گردش پولی در تالار شیشه‌‌‌ای
۱۲ روز کاری پیاپی است که ارزش معاملات خرد سهام در بورس تهران در سطوح کمتر از ۲هزار‌میلیارد تومان قرار دارد. روز گذشته نیز این متغیر، عدد ۱۵۲۷‌میلیارد تومان را نشان داد تا هر روز بر میزان رکود دادوستدها در تالار شیشه‌‌‌ای افزوده شود. زمانی به عمق مشکل می‌توان پی برد که نگاهی به گردش پولی در بورس تهران طی روزهای گذشته بیندازیم.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد نسبت گردش پولی سالانه در این برش زمانی (۸ تا ۲۶دی ۱۴۰۰) به ۴/ ۷ درصد نزول کرده است. در طول عمر بورس تهران نیز (در صورتی که کل معاملات یک سال را در نظر بگیریم، نه برش‌‌‌های زمانی چند روزه) گردش پولی در چنین سطوحی قرار نداشت. گفتنی است نسبت گردش نقدینگی (turnover ratio) یکی از معروف‌‌‌ترین نسبت‌‌‌های نشان‌دهنده میزان نقدشوندگی در بازارهاست، نسبتی که توضیح‌‌‌دهنده توانایی بازار در جذب معاملات بزرگ بدون ایجاد نوسان شدید در قیمت‌هاست. این نسبت را می‌توان با تقسیم جمع ارزش معاملات یک بازار بر متوسط ارزش کل آن بازار در یک دوره زمانی خاص محاسبه کرد که برای مقایسه متغیر مزبور در بازه‌‌‌های زمانی مختلف که تعداد روزهای کاری متفاوت است، نسبت گردش پولی در مقیاس سالانه محاسبه شده است.

تفسیر نسبت گردش نقدینگی از این قرار است که چنانچه این رقم ۱۰۰‌درصد باشد، یعنی در بازه مشخص مورد بررسی، تمامی سهام معامله‌‌‌شده در بازار حداقل یک‌‌‌بار دست به دست شده‌‌‌اند. آمارها نشان می‌دهد نسبت گردش نقدینگی در بورس‌‌‌های جهانی حدود ۱۰۰‌درصد یا بیشتر است. جالب است بدانید این نسبت در روزهای اوج سال ۹۹ به ۶۴‌درصد رسیده بود و در برش‌‌‌های زمانی مختلف بعد از شروع ریزش قیمت‌ها در بورس تهران، چنین سطح پایینی از نقدشوندگی در تالار شیشه‌‌‌ای مشاهده نشده بود. با این حال آنچه مشخص است رشد این نسبت در روزهای صعودی سال ۹۹ نیز بیش از آنکه نشانی از کارآیی بالای بازار سهام در سطوح جهانی داشته باشد، انتظارات تورمی فعالان اقتصادی را نشان می‌‌‌داد. در حال حاضر اما بخشی از کاهش آن را می‌توان به تغییر جهت انتظارات ارتباط داد و بخش دیگر را محصول یک بازار ناکارآ دانست.

بورس یکشنبه از دریچه آمار
در روزی که شاخص کل بورس تهران با افت ۸۸/ ۰ ‌درصدی مواجه شد، از ۳۴۵ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۵۵ سهم (۱۶‌درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۷۸ سهم (۸۱‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۱۰ نماد (۳‌درصد) صف خریدی به ارزش ۲۲‌میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۲۷ نماد بورسی (۸‌درصد) به ارزش ۸۸‌میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس کاهش ۶۴/ ۰ درصدی را ثبت کرد، ۱۴۲ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۱۹ سهم (۱۳‌درصد) مثبت و ۱۱۸ سهم (۸۳‌درصد) منفی بود. در این بازار ۵ نماد (۴‌درصد) صف خریدی به ۸‌میلیارد تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۱۲ نماد فرابورسی (۸‌درصد) به ارزش ۹‌میلیارد تومان بودیم.

بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۳۷ نماد بود. در این میان ۳۷ سهم (۲۷‌درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۸۸ سهم (۶۴‌درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۲۵ نماد (۱۸‌درصد) صف خریدی به ارزش ۶۱‌میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۶۱ نماد (۴۵‌درصد) با ارزشی بالغ بر ۱۹۳‌میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

همزمان با افت ۸۸/ ۰ ‌درصدی شاخص کل، نماگر هم‌‌‌وزن کاهشی ۰۶/ ۱ درصدی را تجربه کرد که حاکی از فشار فروش بیشتر در سهام گروه‌های با ارزش بازار پایین‌‌‌تر داشت. در این میان بیشترین فشار بر شاخص کل بورس تهران از جانب نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی پردیس، ملی صنایع مس ایران، گسترش نفت و گاز پارسیان، معدنی و صنعتی چادرملو و سرمایه‌گذاری غدیر وارد شد و گروه‌‌‌های محصولات شیمیایی و خودرو در صدر برترین گروه‌‌‌های بازار سهام از منظر ارزش معاملات جای گرفتند. در میان خبرهای مرتبط با بازار سرمایه، روز گذشته میثم فدایی پس از یک ماه فعالیت در شرکت فرابورس ایران با سمت سرپرست، رسما به عنوان مدیرعامل این شرکت منصوب شد.

همگام با بازیگران بورسی
معاملات روز یکشنبه بورس تهران در حالی پایان یافت که شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۲۵۹‌میلیارد و ۸۷۴‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. حالا ۱۷ روز متوالی است که سرمایه‌‌‌های خرد مسیر خروج از گردونه معاملات سهام را برگزیده‌‌‌اند. نگاهی به عملکرد بازیگران بورسی در میان صنایع فعال این بازار نشان از ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌های حقیقی به ۹ صنعت در کنار خروج این دسته از معامله‌‌‌گران از ۲۹ گروه معاملاتی دارد.

در این راستا بیشترین خالص فروش حقیقی‌‌‌ها به میزان ۵۳‌میلیارد و ۲۲۰‌میلیون تومان در زیرمجموعه‌‌‌های گروه محصولات شیمیایی رقم خورد و پس از آن فلزی‌‌‌ها شاهد انتقال سهامی به ارزش ۳۹‌میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. پالایشی‌‌‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و حقیقی‌‌‌ها مالکیت حدود ۳۰‌میلیارد تومان از سهام خود در این گروه را به دست سهامداران عمده سپردند.

در ادامه نوبت به دو گروه بزرگ ریالی یعنی بانک‌ها و خودروسازان رسید تا در مجموع با انتقال سهامی به ارزش ۳۳‌میلیارد و ۱۶۵‌میلیون تومان از سبد سهامداران خرد به پرتفوی حقوقی‌‌‌ها مواجه شوند. با این حال گروه‌‌‌های کاشی و سرامیک، کانه‌‌‌های فلزی، دستگاه‌های برقی، محصولات کاغذی، اطلاعات و ارتباطات، سایر معادن، محصولات چوبی، محصولات فلزی و منسوجات در لیست ورود این دسته از معامله‌‌‌گران جای گرفتند.

 

دانش سرمایه آرکا برای همراهان خود به صورت رایگان اخبار های بازار سرمایه را ارائه می دهد.

منبع: سازمان بورس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما