اخبار های بورس 1400.10.14

شسپا شرایط بدی در آذر نداشت . سهم در مهر 11674 میلیارد ریال و در ابان هم 10875 میلیارد ریال فروش داشت . در آذر این عدد 12011 میلیارد ریال رسید و رشد داشته است .
در مورد نرخ های فروش ، نرخ مهر ۲۲۶,۷۹۴,۶۴۴ ریال بود و ابان ۲۱۶,۹۳۰,۸۴۴ ریال و آذر با کمی افت ۲۱۵,۲۵۲,۸۲۷ ریال شد .
فروش شرکت در 9 ماهه به 99626 میلیارد ریال رسیده است در حالی که در مدت مشابه این عدد 46417 میلیارد ریال بود .

دلر آذر کمی افت کرد و1700 میلیارد ریال فروش داشت
ابان شبیه ماه مهر بود و 2221 میلیارد ریال فروش داشت
در مهر هم 2250 میلیارد ریال بود
مجموعا فروش نه ماهه به 17821 میلیارد ریال رسیده در حالی که مدت مشابه 8040 میلبارد ریال بوده است .

 

طی دوره یک ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۰، بازار سهام ۶۱ درصد بازار بدهی ۳۹ درصد از بازارهای مالی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بر اساس داده‌های رسمی منتشر شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالا، بورس انرژی و بانک مرکزی جمهوری اســامی ایران ارزش بازارهای مالی ایران شامل بازار بدهی و بازار سهام در آذر ماه ۱۴۰۰ مبلغ ۱۰۹ هزار و ۷۸۷ میلیارد ریال بوده است. براین اساس، بازار سهام ۶۱ درصد از بازارهای مالی و بازار بدهی ۳۹ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

بازدهی شاخص ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده به اوج خود در شش هفته گذشته رسید و جذابیت شمش‌های غیر بازده را کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از سی ان بی سی، تولید لیبی به دلیل تعمیر خط لوله ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می یابد؛ و انتظار می رود اوپک پلاس در جلسه امروز سیاست موجود را تایید کند و اوپک و متحدانش یا اوپک پلاس روز سه شنبه با افزایش تولید موافقت کنند.

قیمت نفت روز دوشنبه به زیر ۷۸ دلار در هر بشکه سقوط کرد، زیرا اوپک پلاس به نظر می‌رسد با افزایش بیشتر تولید نفت موافقت می‌کند و با وجود امید به بهبود بیشتر در سال ۲۰۲۲، نگرانی‌ها درباره تأثیر تقاضای افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا همچنان ادامه دارد.

نوع ویروس کرونای Omicron با لغو بیش از ۴ هزار پرواز در روز یکشنبه، رکورد تعداد موارد ابتلا را به ارمغان آورد و جشن‌های سال نو را در سراسر جهان کاهش داد.

قیمت نفت برنت در معاملات روز گذشته با ۴۲ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش به ۷۷ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه رسید که پیش از این تا ۷۹.۰۵ دلار نیز افزایش یافته بود.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۵۲ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش به ۷۴ دلار و ۶۹ سنت رسید.

قیمت نفت برنت در معاملات روز سه‌شنبه در ساعت ۸:۰۱ به وقت تهران، با افزایش ۰.۴۴ درصدی در هر بشکه، ۷۹ دلار و ۳۴ سنت معامله شد.

قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش ۰.۳۴ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۷۶ دلار و ۳۴ سنت معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، افزایش ۰.۱۶ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۸۰۲ دلار و ۸۰ سنت معامله شد.

قیمت طلا در روز دوشنبه بیش از یک درصد کاهش یافت، زیرا افزایش ریسک در سهام، شمش را تحت فشار قرار داد.

هر اونس طلا در روز گذشته تا ساعت ۱۳:۳۷ به وقت گرینویچ با ۱.۵ درصد کاهش به یک هزار و ۸۰۰ لار و ۶۸ سنت رسید تا بزرگترین کاهش درصد یک روزه خود را در بیش از یک ماه گذشته تجربه کرد.

به گفته باب هابرکورن، استراتژیست ارشد بازار در RJO Futures، افزایش بازده، دلار قوی تر و احساسات ریسک بهبودیافته باعث تقویت سهام و فشار بر بازار طلا می شود.

نقره نیز با کاهش ۰.۰۴ درصدی، ۲۲ هزار و ۸۰ دلار معامله شد.

مس با کاهش ۰.۵۵ درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۳۹۷ دلار قیمت خورد.

 

قائم‌مقام وزیر صمت با بیان اینکه ورود محصولات زنجیره فولاد و همچنین پتروشیمی به بورس‌کالا آغاز شده است، گفت: این رویداد، دو مزیت بزرگ برای تولید کشور به ارمغان می‌آورد؛ نخست، تامین نیاز صد درصدی و بدون دغدغه واحدهای تولیدی و دوم، کشف قیمت‌های منطقی‌تر برای محصولات که منافع این اتفاق به همگان می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدصادق مفتح در خصوص روند تحولات بازار فولاد کشور اظهار کرد: از چند ماه پیش و از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، برای سامان‌دهی بازار و ایجاد توازن در زنجیره فولاد، عرضه کل محصولات این زنجیره در بورس‌کالا در دستور کار قرار گرفت که ایجاد ثبات و قیمت‌های منطقی‌‌‌تر در این بازار ماحصل اقدامات اخیر است.

وی افزود: امروز با بهره‌گیری از شفافیت آماری بورس‌کالا در حوزه واردات تا پوشش سقف نیاز کشور و همچنین صادرات تامین کامل نیاز بازار داخل در دستور کار قرار گرفته و انواع محصولات نیز مرحله به مرحله وارد بورس می‌‌‌شوند.

مفتح در پاسخ به این پرسش که کدام محصولات به طور کامل در بورس‌کالا عرضه خواهند شد، گفت: علاوه بر عرضه محصولات زنجیره فولاد، ورود کل کالاهای پایه از جمله در حوزه پتروشیمی نیز در حال عملیاتی شدن است که با این اقدامات شاهد شفافیت بی‌سابقه‌ای در بازار کل محصولات پایه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه نتایج عرضه‌‌‌های مستمر محصولات فولادی در بورس طی چند ماه اخیر بسیار رضایت‌بخش بوده است، اظهار کرد: این رویه قطعا به سود تولید کشور است و همان‌طور که در بحث سیمان نیز مشاهده شد، با ورود کل تولیدکنندگان به بورس، ثبات قیمتی در بازار ایجاد شد.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی تاکید کرد: در واقع حذف رانت و دو قیمتی از بازارها، به همراه امکان پیش‌بینی‌پذیری بازارها از جمله مزایای ورود کامل زنجیره تولید به بورس است.

پیمان‌های آتی طلای‌سرخ، رکورد تاریخی قیمت را به ثبت رساندند. تنها بازار پیش‌نگر بورس‌کالا این روزها با جهش‌‌‌های قیمتی جذاب‌‌‌ترین محصول این بازار، یعنی زعفران نگین همراه شده است؛ محصولی که طی دو روز پیاپی در هفته جاری، صف خرید را به ثبت رساند و در معاملات روز گذشته نیز با رشد محسوس ۳ تا ۴‌درصد بهای نرخ تسویه همراه شد. این در حالی است که اگر کلیت معاملات این بازار را بدون نمادهای زعفران نگین بررسی کنیم، جریان معاملات تابلوی آتی با نوسان محدود نرخ، افت‌وخیزهای اندکی را تجربه می‌کند؛ آن هم در شرایطی که حجم معاملات به کمترین میزان خود از هفته منتهی به پایان مردادماه سال‌جاری رسیده است و میزان نقدینگی موجود در این بازار با فتح قله‌‌‌های افزایشی خود، بالغ بر ۸۱۹میلیارد تومان ارزیابی می‌شود.
11 copy

در حالی که به تاریخ تحویل نماد زعفران نگین دی نزدیک می‌‌‌شویم، شاهد اوج‌گیری بهای تسویه این نماد به 43‌هزار و 100تومان (به ازای هر گرم زعفران نگین) هستیم. طبق عرف معاملات بازار آتی، میزان خروج موقعیت‌‌‌های تعهدی این نماد منطقی ارزیابی می‌شود که در روز گذشته به میزان 20درصد کاهش یافت.

اونس طلای جهانی وارد فاز افزایشی شد
طلا در بازار آتی بورس‌کالا به شکل واحدهای صندوق طلا قابل معامله است که در حاضر بر مبنای دارایی پایه صندوق طلای لوتوس، دو نماد فعال معاملاتی برای سررسید بهمن 1400 و فروردین 1401 دارد. روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، نماد ETCBA00 (سررسید بهمن ماه 1400) با بهای 9‌هزار و 500تومان و رشد 69/ 0درصدی نرخ تسویه مورد معامله قرار گرفت. دیگر نماد فعال این دارایی سرمایه‌‌‌ای یعنی نماد ETCFA01 (سررسید فروردین‌ماه 1401) با بهای 10‌هزار و 280تومان و رشد 08/ 1درصدی معامله شد. این در حالی است که صندوق‌های دارایی پایه این نمادهای آتی روز گذشته با افت بها به میزان 34/ 0‌درصد همراه بودند و هر واحد این صندوق‌ها با بهای 9‌هزار و 393 تومان دادوستد شد. هر دو نماد آتی صندوق طلا با شرایط کونتانگو و بالاتر از بهای دارایی پایه خود معامله می‌‌‌شوند. البته باید در نظر گرفت که نزدیک‌‌‌ترین سررسید این قرارداد فاصله محسوس چندانی با دارایی پایه خود ندارد که به معنی نبود انتظارات افزایشی قدرتمند برای این دارایی حداقل در سررسید بهمن‌ماه است.

در معاملات سومین روز از اولین ماه سال میلادی جدید، هر اونس طلا در بازارهای جهانی با بهای 1821دلار مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به هفته گذشته از رشد محدود 57/ 0درصدی حکایت دارد. این در حالی است که دادوستد روزانه فلز طلا در روز 3 ژانویه با افت 19/ 7دلاری نسبت به روز قبل از آن همراه بود و افت 39/ 0درصدی داشت. با وجود این، طی ماه گذشته برآیند نوسان بهای اونس طلا به میزان 42/ 2‌درصد مثبت ارزیابی می‌شود.

بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که بهای معاملات آتی اونس طلا روز دوشنبه به بالاترین حد خود طی 6هفته گذشته رسید؛ زیرا این فلز گرانبها دارایی امن به شمار می‌رود که این روزها با افزایش میزان ابتلا به سویه‌‌‌های جدید کووید و جهش شاخص دلار آمریکا و همچنین افزایش بازدهی اوراق خزانه‌‌‌داری آمریکا در تقابل است. شاخص دلار روز دوشنبه 2/ 0‌درصد جهش داشت و مقداری از ضررهای هفته گذشته را جبران کرد. این در حالی است که بازدهی اوراق قرضه 10ساله با بیشترین میزان رشد بازده از 2012، آخرین معاملات سال 2021 را به پایان رساند. بازدهی بالاتر در این اوراق، هزینه فرصت نگه‌‌‌داری طلا را به عنوان دارایی بدون بازده افزایش می‌دهد و در این شرایط تقاضا برای طلا کاهش می‌‌‌یابد. همچنین شاخص دلار بالاتر، طلا را برای خریداران دارای ارزهای دیگر گران‌‌‌تر می‌کند. در همین حال، عدم‌قطعیت‌‌‌های ژئوپلیتیکی در مرز اوکراین، زمینه‌‌‌ را برای نگه‌داری دارایی‌‌‌های امن فراهم خواهد کرد.

انتظار رشد تقاضا برای نقره محقق نشد
نقره، دیگر دارایی سرمایه‌‌‌ای بازار آتی بورس‌کالا به شمار می‌رود که دو نماد فعال برای معامله دارد. سررسیدهای سال‌جاری و آینده این دارایی، روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش نوسان نرخ متفاوتی را تجربه کردند که البته در دقایق پایانی بازار هر دو نماد صعودی شدند و میزان تغییر نرخ تسویه آنها محدود ارزیابی می‌شود. اینکه بهای ارز به عنوان یک مولفه کلیدی در کنار نرخ جهانی هر گرم نقره مورد توجه معامله‌‌‌گران این بازار قرار دارد، نکته‌‌‌ای است که می‌‌‌تواند عدم‌تحرک قیمتی قابل‌توجه در این نمادها را توجیه کند؛ چرا که این روزها بهای ارز در مسیر کاهشی نوسان می‌کند و خبری از رشد قیمت‌های هیجانی در این بازار به گوش نمی‌‌‌رسد. در جریان معاملات سوم ژانویه، هر اونس نقره با بهای 23دلار و 19سنت در بازارهای جهانی مورد دادوستد قرار گرفت که از رشد 65/ 0درصدی قیمت این فلز نقره‌‌‌ای حکایت دارد. نقره در آخرین هفته دسامبر با بهای 23دلار در هر اونس مورد دادوستد قرار گرفت و در بحبوحه کاهش تقاضای صنعتی و انتظارات برای نرخ‌های بهره بالاتر، این احتمال وجود دارد که به سمت اولین کاهش سالانه خود از سال 2018 تاکنون پیش ‌‌‌برود.

فدرال‌رزرو قرار است در ماه مارس 2022 به خرید دارایی‌‌‌های دوران پاندمی کرونا پایان دهد و برای کاهش نرخ بیکاری و تورم بالای فعلی، نرخ بهره را سه‌بار در افزایش دهد. بانک انگلستان در پی فشارهای تورمی فزاینده، به دنبال همتایان خود در کشورهایی نظیر نروژ، برزیل، مکزیک، کره‌جنوبی و نیوزلند، به طور غیرمنتظره‌‌‌ای نرخ بهره را افزایش داد. در عین حال، با وجود بهبود اقتصاد جهانی از بحران پاندمی کرونا در سال 2020 که تا حد زیادی کاهش یافته، فعالیت کارخانه‌‌‌ها به دلایل دیگری همچون تنگناهای تولید جهانی، کمبود انرژی و سویه اُمیکرون کرونا ضعیف شده است. با این حال، فلز سفید در ماه فوریه به اوج قیمتی هشت‌ساله خود یعنی 30دلار در هر اونس رسید؛ چرا که این احتمال وجود داشت که تغییر جهان به سمت فناوری‌‌‌های سبز، مانند تولید پنل‌‌‌های خورشیدی، تقاضا را برای نقره افزایش دهد، اما از آن زمان تاکنون حدود 25‌درصد کاهش بها را تجربه کرده است.

مس کاتد، عنوان بی‌‌‌رمق‌‌‌ترین معاملات آتی را از آن خود کرد
تابلوی آتی بورس‌کالا روز گذشته در اکثر ساعت‌های معاملاتی بدون ثبت معامله برای تنها نماد تازه‌وارد این بازار، یعنی مس کاتد بود که تنها در دقایق پایانی این بازار شاهد به ثبت رسیدن معامله دو قرارداد آتی مس بودیم؛ به گونه‌‌‌ای که چند نرخ برای گرفتن موقعیت‌‌‌های تعهدی خرید و فروش، آن هم در حجم‌‌‌های بسیار پایین روی تابلو ثبت شد، اما تا دقایق پایانی بازار این سفارش‌‌‌ها به دادوستد ختم نشد. وجه تضمین موردنیاز برای گرفتن موقعیت تعهدی در این نماد به میزان 4میلیون تومان تعیین شده است و در حال حاضر 28موقعیت تعهدی باز در این نماد وجود دارد. بهای هر کیلو مس کاتد در معاملات آتی روز گذشته به میزان 246هزار تومان کشف شد.

طبق امیدنامه معاملات آتی مس کاتد در بورس‌کالا، قرار بر این است که نرخ بنیادین این اوراق مبتنی بر حاصل‌ضرب میانگین خرید و فروش حواله دلار (سامانه سنا) در بهای یک کیلوگرم مس کاتد بر اساس قیمت نقدی اعلام‌شده در بورس لندن (LME) محاسبه ‌شود. در آخرین معاملات این بازار در روز 31 دسامبر سال گذشته، بهای نقدی این فلز سرخ به ازای هر تن به میزان 9‌هزار و 691دلار به ثبت رسید و قراردادهای سه‌ماهه مس در این بازار نیز با بهای 9681دلار بر هر تن مورد دادوستد قرار گرفت.

معاملات آتی مس در سال 2021 با افزایش 25درصدی همراه شد و بهای این فلز سرخ به 4/ 4دلار در هر پوند رسید که به دلیل تقاضای قوی از سوی خریدار برتر یعنی چین و اختلالات عرضه قیمت آن افزایش یافت. فعالیت کارخانه‌‌‌های چین برای دومین ماه در دسامبر با وجود افزایش مجدد موارد ابتلا به کووید-19 و اعمال مجدد محدودیت‌ها، شتاب گرفت. با این حال، کاهش بخش املاک و کاهش تقاضای خارجی، چشم‌‌‌انداز رشد اقتصادی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کالاهای جهان را مختل می‌کند. در سمت عرضه، شرکت بهره‌‌‌برداری معدنی MMG گفت که پس از دستیابی به توافق با جامعه کارگران معدنی پرو که یک جاده مهم حمل‌ونقل را به مدت یک‌ماه مسدود کرده بودند، فعالیت در معدن لاس‌بامباس را از سر خواهد گرفت.

با کاهشی شدن روند قیمت ارز در معاملات اخیر، معامله‌گران بزرگ به فکر خروج از بازار دلار هستند. روز دوشنبه ۱۳ دی ماه قیمت دلار با نوسان زیر سقف جدید ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان شروع به کار کرد. بهای دلار که از روز‌های گذشته دچار روند کاهشی نسبتا شدیدی شده بود و نسبت به روز‌های ابتدایی هفته با ۶۰۰ تومان کاهش قیمت در نرخ دلار ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شد، روز گذشته نیز در همین مسیر کاهشی قدم گذاشت. در نهایت نرخ دلار به ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. اما به‌نظر می‌رسد این پله قیمتی می‌تواند کف حمایتی موقت دلار در مواجهه با روند کاهشی مذکور باشد.
Untitled-2

از نگاه برخی از فعالان، کف جدید ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومانی، می‌تواند شانس دوباره بازار برای معامله‌گران باشد. طبق گفت‌وگو‌های بازیگران بازار ارز در هسته مرکزی بازار، اکثریت این افراد از واژه خروج اضطراری برای توصیف حال و هوای این روزهای بازار استفاده می‌کردند. آنها بر این باورند که تا قبل از ورود دلار به کانال‌ها و پله‌های پایین‌تر باید هرچه سریع‌تر سرمایه خود را از بازار خارج کنند. از طرفی روند کاهشی دلار از تعداد خریداران بازار به میزان قابل توجهی کاسته و این معامله‌گران تقاضایی برای دارایی دلاری خود نمی‌بینند. همین امر سبب می‌شود که این اشخاص در روز‌های آینده قیمت‌های کم پشتوانه‌ای را در جهت جبران ضرر وارده به دارایی خود به بازار ارائه دهند، معمولا این قیمت‌ها در پایان هفته ارائه می‌شود. در روز‌های آتی باید دید که این عملیات تخلیه معامله‌گران از بازار چه نتیجه‌ای خواهد داشت و آیا این خروج با افزایش فشار فروش خود به ضرر معامله‌گران خواهد شد یا خیر؟! در کنار اخبار بازار، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه هم روز دوشنبه در حاشیه نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آینده ضمن اشاره به حذف نرخ‌های چندگانه و تک نرخی شدن قیمت ارز در سیاست‌های پولی و بانکی سال آینده گفت: طبق قانون دیگر نمی‌توانیم ارز ۴۲۰۰ را داشته باشیم و می‌توانیم از این پس با ریال حمایت‌های خود را انجام دهیم یعنی دیگر ارز ۲ نرخی در بازار وجود نخواهد داشت. به نظر برخی از کارشناسان سخنان این مقام مسوول می‌تواند نمایانگر افزایش قدرت بازار‌ساز در سال آینده باشد، این عدم ارائه ارز با قیمت پایین ذخایر بانک مرکزی را در وضعیت بهتری قرار داده و می‌تواند توانایی این نهاد را در کنترل بازار ارز افزایش دهد. از طرف دیگر با حذف نرخ‌های چندگانه و شکاف قیمتی، بازار ارز شفاف‌تر شده و رانت‌های به وجود آمده توسط سیاست‌های قبلی از بین می‌رود.

در نهایت قیمت دلار در بعد‌از‌ظهر روز دوشنبه با کاهش قیمتی ۱۰۰ تومانی نسبت به روز یکشنبه و در رقم ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان به کار خود پایان داد. پیش‌بینی کارشناسان از قیمت این ارز برای روز‌های آتی نیز با نوسان اندک و در حدود ۲۹ هزار و ۲۵۰ تا ۳۵۰ مطرح می‌شد. سکه تمام بهار آزادی هم که مدتی است در حد فاصل کف ۱۳ میلیون و سقف ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به نوسان می‌پردازد، دوشنبه در روز بازگشایی کاهشی نرخ طلای جهانی نمایش جدیدی از خود نشان نداد و با افزایش قیمت 10 هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه در نرخ ۱۳ میلیون و 60 هزار تومان به کار خود پایان داد. نرخ طلای جهانی هم با وجود افزایش قیمتی که در روز‌های پایانی سال میلادی از خود نشان داده بود، در روز بازگشایی بازار طلا کاهش قیمت نسبتا زیادی را ثبت کرد.

بیت‌‌کوین در روز دوشنبه و در آستانه ۱۳ سالگی در کانال ۴۷ هزار دلار معامله شد. ژانویه سال ۲۰۰۹ بود که ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌‌کوین نخستین بلوک بیت‌‌کوین را به ازای پاداش ۵۰ بیت‌‌کوینی استخراج کرد. از آن زمان تاکنون، ارزش بیت‌‌کوین از کمتر از یک دلار تا نزدیک ۷۰ هزار دلار نیز رشد داشته است. در طرف دیگر پذیرش این کد رایانه‌‌ای توسط سازمان‌ها رشد بسیار چشمگیری داشته و توانسته سرمایه بسیاری جذب کند. همزمان با جشن تولد ۱۳ سالگی بیت‌‌کوین، توان پردازش شبکه بیت‌‌کوین از ۲۰۰ اگزاهش عبور کرد و به ۲۰۷ اگزاهش رسید تا رکورد تازه‌‌ای در توان پردازش شبکه ثبت شود. اگزاهش واحد اندازه‌‌گیری توان پردازش شبکه بیت‌‌کوین است. از سال ۲۰۰۹ تاکنون بیت‌‌کوین تقریبا با کمترین میزان نقص نسبت به دیگر کدهای رایانه‌‌ای به فعالیت خود ادامه داده و توانسته خود را دارایی مالی مناسبی معرفی کند.
بیت‏‌کوین 13 ساله شد
توان پردازش شبکه بیت‌‌کوین پس از آنکه چین برای سازمان‌های خصوصی و شهروندان خود فعالیت استخراج رمزارزها را ممنوع اعلام کرد، با ریزش شدیدی مواجه بود. توان پردازش شبکه رابطه مستقیمی با تعداد ماینرهای موجود در شبکه دارد و با کاهش تعداد ماینرها در آن زمان، توان پردازش شبکه نیز کاهش پیدا کرد. در آن زمان هش‌ریت یا همان توان پردازش شبکه بیت‌‌کوین از ۱۹۷ اگزاهش به ۶۸ اگزاهش رسید. اکنون پس از گذشت ۵ ماه از این تصمیم دولت چین، شبکه بیت‌‌کوین آسیب حاصله از آن تصمیمات را جبران کرده و درحال پیشرفت است. در طی این ۱۳ سال، بیت‌‌کوین تابه‌حال توانسته بهترین عملکرد را از خود نشان دهد و اگر عیوب کوچک ماه‌های اول را نادیده بگیریم، می‌توان گفت که بی‌‌نقص عمل کرده است. همین عملکرد بی‌‌نظیر موجب شده توجه موسسات سرمایه‌‌گذاری بزرگ دنیا به این رمزارز جلب شود. ویلی وو، یکی از تحلیلگران بنام و برجسته بازار رمزارزها در توییتی در روز دوشنبه اظهار کرد که پس از کنفرانس ‌بیت‌‌کوین برای شرکت‌های‌ موسسه میکرو استراتژی، میزان قابل توجهی بیت‌‌کوین از طریق‌ ETFها در دسترس شرکت‌ها قرار گرفته است. گری‌‌اسکیل یکی از موسسات بزرگ سرمایه‌‌گذاری در بازار رمزارزها است. این موسسه به خاطر دیدگاه شدیدا صعودی به قیمت بیت‌‌کوین معروف است و تقریبا ۱۲۴ هزار بیت‌‌کوین به ارزش تقریبی ۶ میلیارد دلار در اختیار دارد. روز پنج‌شنبه هفته گذشته مدیرعامل این شرکت اذعان داشت که ۱۹۱۴ بیت‌‌کوین دیگر با ارزش ۹۴ میلیون دلار توسط این شرکت خریداری شده است. این موسسه از نخستین خرید بیت‌‌کوین خود در آگوست ۲۰۲۰ تاکنون حدود ۱/ ۲ میلیارد دلار سود کرده است. در سال ۲۰۲۰ میزان بیت‌‌کوین نگه‌‌داری شده توسط شرکت‌های سهامی عام تقریبا ۴۰۰ درصد طی ۱۲ ماه افزایش داشته است و به رقم تقریبی ۶/ ۳ میلیارد دلار رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که پذیرش بیت‌‌کوین به عنوان یک دارایی‌‌ مالی هم توسط افراد حرفه‌‌ای مورد تایید بوده و هم توسط مردم عادی که سهامدار شرکت‌های سهامی عام هستند مورد قبول بوده است. در این بین برخی دولت‌ها نیز روی خوبی به بیت‌‌کوین نشان داده‌‌اند. نجیب بوکله، رئیس‌جمهور السالوادور که به خاطر حمایتش از بیت‌‌کوین به شهرت رسیده است در توییتر خود در روز یکشنبه اذعان داشت که در سال جاری بیت‌‌کوین به ۱۰۰ هزار دلار خواهد رسید.

شب یکشنبه، معاون نظارت بر بازار فرابورس با حضور در لایو اینستاگرامی آخرین وضعیت اطلاعیه‌‌‌های تغییر حجم مبنا و تغییر تیک قیمتی و همچنین دیدگاه‌ها در خصوص دامنه نوسان را تشریح کرد. در این برنامه زنده اینستاگرامی معاون نظارت بر بازار فرابورس با اشاره به اینکه حجم مبنا یک ساختار ذهنی درون خود دارد که در قیمت اثر دارد، گفت: در حال حاضر با تغییرات فعلی معاملات سه نماد در بازار پایه روان شده و ۲۰ نماد نیز حجم مبنای یک دارند و منتظر هستیم که معاملات آنها نیز روان شود تا به شرایط قبل برگردند و حجم مبنا به خود بگیرد.
 حذف بدون سقف دامنه نوسان اما مشروط
سروش خواجه‌حق‌‌‌وردی با اعلام خبری بسیار مهم گفت: در دستورالعمل بازارگردانی موضوعاتی اضافه‌‌‌ شده، از جمله اینکه اختیار به بورس‌‌‌ها داده ‌‌‌شده تا ضوابطی تهیه شود که برای نمادهای با بازارگردان، حجم مبنا حذف شود البته بر اساس ضوابطی که بورس‌‌‌ها تهیه و مصوب می‌‌‌کنند، نمادهایی که ضوابط را دارند دیگر حجم مبنا نخواهند داشت. وی توضیح داد: در این موضوع بحث دامنه نوسان برای نمادهایی که بازارگردان دارند با شرایط هیات‌‌‌مدیره بورس‌‌‌ها می‌‌‌توانند دامنه نوسان را افزایش دهند و این افزایش هیچ سقفی ندارد، هیات‌‌‌مدیره فرابورس در حال تهیه ضوابط دقیق این موضوع است تا برابر با این ضوابط اجرا شود. وی با تاکید بر اینکه باید ضوابط اجرای این موضوع بسیار دقیق تنظیم شود تا آربیتراژ مقرراتی ایجاد نشود و سرمایه‌‌‌گذاران از افزایش دامنه قیمتی آسیب نبینند، افزود: در مقرراتی که تنظیم می‌‌‌شود سعی می‌‌‌کنیم هارمونی تابلوها برهم نخورد.

حق‌‌‌وردی با اشاره به اینکه در خصوص بازارهای اول و دوم هیات‌‌‌مدیره فرابورس اختیاری برای تغییر مقدار و عدد حجم مبنا ندارد و این اختیار با هیات‌‌‌مدیره سازمان بورس است، گفت: اما در بازار پایه اختیارات کامل است.

  تصمیمی جدید برای بازارگردانی
وی در خصوص تصمیم دیگر دستورالعمل بازارگردانی اظهار کرد: مقررشده نمادهایی که در دستورالعمل بازارگردانی چند روز صف می‌‌‌شوند امکان حراج تک قیمتی بنا به درخواست بازار گردان داشته باشند که این حراج تک قیمتی با دامنه ۴ برابری است و ضوابط این حراج باید توسط هیات‌‌‌مدیره فرابورس تصویب شود. معاون نظارت بر بازار فرابورس با تاکید بر اینکه بر اساس مصوبه هیات‌‌‌مدیره سازمان بورس، تمام ناشران موظف هستند بازارگردان داشته باشند، گفت: اما در شرایط امروز چالش اصلی نحوه عملکرد بازارگردان است.

  جزئیاتی درباره تغییرات تیک قیمتی
حق‌‌‌وردی در ادامه تغییر تیک قیمتی بازارهای اول و دوم را مورد بررسی قرارداد و اظهار داشت: تیک قیمتی محور اعداد قابل‌‌‌‌قبول برای بورس‌‌‌ها است و در بورس‌‌‌های مختلف وجود دارد، علت اجرای تیک قیمتی این است که تجمع سفارش‌‌‌ها در نمادهای مختلف مهم است. زمانی که تیک قیمتی در نمادهای با قیمت بالا افزایش پیدا می‌‌‌کند، عمق دید بورس‌‌‌ها بیشتر می‌‌‌شود، البته هزینه معاملاتی هم بیشتر می‌‌‌شود که این هزینه برای شفافیت است تا غنای بیشتری به دفتر سفارش‌‌‌ها داده شود.

  نظر کارشناس: محدودیت آسیب‌‌‌زننده است
در ادامه لایو اینستاگرامی «بررسی تغییرات جدید در اعمال حجم مبنا»، برزو حق‌‌‌شناس کارشناس بازار سرمایه به موضوع رفع محدودیت‌‌‌های معاملاتی به‌‌‌خصوص در بازار پایه فرابورس تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه تصمیم حذف حجم مبنا در نمادهای بازار پایه اقدام مناسبی بود، گفت: در هر صورت هر اقدام محدودکننده‌‌‌ای به بازار آسیب می‌‌‌زند. قوانین محدودکننده در بازار پایه اشتباه بود. اقدامات اخیر فرابورس بسیار خوب است. هرچقدر قوانین محدودکننده برای بازار حذف شود، بازار پویاتر می‌‌‌شود.

حق‌‌‌وردی معتقد است بحث باز شدن دامنه نوسان اگر فقط در برخی نمادها اجرایی شود، ممکن است بازار را دچار چالش کند. وی ادامه داد: هرچند دامنه نوسان برای بازار سرمایه ما لازم است اما باید به سمت حذف آن حرکت کرد. نوسان‌گیران و سفته‌‌‌بازان به سمت بازار پایه حرکت کرده بودند، نوسان‌‌‌گیران به کارایی و پویایی بازار سرمایه کمک می‌‌‌کنند. باید اجازه داد نوسان‌‌‌گیران به بازار پایه بازگردند. با نوسان ۱۰ درصدی این بازار پویایی بیشتری داشت، اگر حجم مبنا را از بازار پایه حذف کنیم این بازار پویاتر خواهد شد.

  فلسفه تشکیل بازار پایه
حق‌‌‌وردی در پاسخ به موارد مطرح‌‌‌ شده از سوی این کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش دامنه نوسان پیش‌‌‌شرط‌‌‌های زیادی لازم دارد. در بازارهای ب و ج که بحث باز بودن دامنه نوسان قبلا وجود داشت رفتارهای به ‌‌‌شدت متناقض دیده می‌‌‌شد.

وی با اشاره به فلسفه تشکیل بازار پایه گفت: بازار پایه ایجاد شد تا نقل ‌‌‌و انتقال سهام شرکت‌‌‌های اخراجی از بورس شفاف شود و همچنین شرکت‌‌‌هایی که نمی‌‌‌توانند وارد بورس شوند، سهام خود را در این بازار معامله کنند. این بازار شفافیت اطلاعاتی متفاوتی دارد و شناوری و نقدشوندگی این بازار هم خیلی با سایر بازارها تفاوت دارد.

 چالش‌‌‌های مهم بازارگردان
حق‌‌‌شناس هم با اشاره به دستورالعمل بازارگردانی خطاب به حق‌‌‌وردی گفت: چرا فقط از بازارگردان انتظار داریم نقدشوندگی را حفظ کند؟ بازار گردان باید در نماد تعادل ایجاد کند، اختیارات بیشتری باید به بازار گردان داد تا تعادل بخشی به نماد بدهد و مانع نوسان‌‌‌های شدید شود.

در ادامه حق‌‌‌وردی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک چالش مهم وجود دارد که بازارگردانی، بیزینسی سودآور است یا خیر، گفت: هرچقدر بازار مشتقه فعال‌‌‌تری داشته باشیم بازارگردان می‌‌‌تواند معاملات خود را برای بازار فیوچرز مدیریت کنند که این چالش مهمی است، چالش دیگر هم موضوع دامنه نوسان برای بازارگردان است که آن ‌‌‌هم در حال بررسی است، بحث «Short Sell» هم موضوعی است که می‌‌‌تواند کمک قابل‌‌‌ توجهی برای بازارگردان باشد.

 

ولید هلالات
کارشناس بازار سرمایه
در سال ۱۳۹۹ روند صعود شارپی در بازار سهام آغاز شد که این مهم تحت‌تاثیر مولفه‌‌‌‌‌‌های خاصی قرار داشت و در محدوده‌‌‌‌‌‌هایی شیب تند صعود را دنبال کرد. نوسانات ایجاد شده در نرخ بهره بین بانکی و تغییرات در نرخ ارز از جمله عوامل قابل ملاحظه در این زمینه محسوب می‌‌‌شوند. در ادامه عبور از کرونا نیز قیمت کامودیتی‌‌‌ها را در بازار‌‌‌های جهانی به بالاتر از سقف تاریخی و سقف میانگین دوره‌‌‌های قبل رساند. در اکثر کامودیتی‌‌‌ها نیز قیمت‌‌‌ به بالاتر از اعدادی راه یافت که قبل از کرونا تثبیت شده بود. این ۳ عامل در کنار حمایتی که از سمت دولت قبل در راستای ورود مردم به بازار سرمایه صورت گرفت در نهایت باعث شد که بازار رشد بسیار بااهمیتی را تجربه کند.
در ادامه با تغییر مولفه‌‌‌‌‌‌ها، آرام شدن شرایط و روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، فضای معاملاتی صعودی و هیجانی، جای خود را به انتظار داد. در این میان نرخ ارز به ثبات نسبی رسید، نرخ بهره بین بانکی افزایش یافت و نرخ اخزا‌‌‌ها به دلیل شرایط دولت در زمینه فروش اوراق و انتشار‌‌‌های مجدد رشد پیدا کرد.

تمامی عوامل مطرح شده در نهایت موجب شد تا P/ E بازار در سال ۱۳۹۹ نسبت به میانگین تاریخی خود بسیار بالاتر برود و در سال ۱۴۰۰ میانگینP/ Eنسبت به میانگین تاریخی پایین‌‌‌تر آمده است، به این معنی که تعداد نماد‌‌‌هایی که کمتر ازP/ Eنسبی یا میانگین خود هستند بسیار افزایش پیدا کرده است.

در چنین شرایطی اگر متغیر‌‌‌ها مانند امروز باشد بازار کم‌ریسک خواهد بود. میزان نوسان بازار به شدت کاهش پیدا کرده است، به این معنی که قیمت سهام نسبت به قیمت شروع هر روز خود نوسان کمتری را نسبت به گذشته به طور میانگین ثبت می‌کند که در این حالت می‌توان گفت ریسک بازار در حال کاهش و هیجان در حال فروکش کردن است.

گاه زمانی که بازار تحت‌تاثیر یک اتفاق منفی نزولی می‌شود شیب بسیار تندی را به دلیل ترس سرمایه‌گذاران، بدبینی نسبت به تصمیمات دولت و نگرانی از تکرار ریزش سنگین تجربه می‌کند.

به طور کلی بورس در نقطه‌‌‌ای قرار دارد که اگر تغییری در متغیر‌‌‌ها ایجاد نشود و شوک و هیجان منفی نیز به بازار ورود پیدا نکند می‌توان بر این نکته اذعان داشت که اکنون کف قیمتی سهام شرکت‌ها مشخص شده است و تقریبا در اغلب سهم‌‌‌ها انتظاری برای یک بازده منفی در پروسه میان‌مدت نیست. طی ۶ ماه آینده مجامع شرکت‌ها آغاز می‌شود. در دی ماه گزارش‌های مهم ماهانه مربوط به عملکرد آذر توام با گزارش‌های فصل پاییز مربوط به سود و زیان را خواهیم داشت که تمامی این موارد در کنار یکدیگر مبنای بسیار مهمی در راستای تحلیل سال ۱۴۰۱ نزد تحلیلگران است.

از این رو می‌توان گفت اکنون از پتانسیل‌‌‌هایی برخورداریم که می‌تواند بازار را به سمت بالا هدایت کند. در عین حال تا رفع شدن ابهامات اساسی به نظر می‌رسد که بازار در یک حالت نرمال نمی‌تواند رشد شارپ را به نمایش بگذارد.

برخی از اهالی بازار گاه در انتظار شروع رالی صعودی قوی هستند. با این حال به نظر می‌رسد که بازار در مجموع مسیر صعودی تا فصل مجامع (۶ ماه آینده) دارد و از طرفی می‌تواند بازده مطلوب به پرتفو‌‌‌هایی که به صورت منطقی چیده شده‌‌‌اند اختصاص دهد.  مشوق‌‌‌ها از سمت دولت در صورتی که منجر به فضایی شود که خوش‌بینی در اذهان اهالی بازار سهام ایجاد کند -هر چند که مشوق یا محرک به طور واقعی اثر‌‌‌گذار نباشند- اما تاثیر آن روی قیمت سهام بااهمیت ارزیابی می‌شود. به این معنی که تاثیر روانی اقدامات دولت اگر سرمایه‌گذاران آن را به نفع یا به ضرر بازار ارزیابی کنند به شدت بیشتر از اثر واقعی خواهد بود. به طور کلی انتظار می‌رود که در ماه‌‌‌‌‌‌های آتی وضعیت مطلوبی را مشاهده کنیم.

در حال حاضر قیمت گاز در اروپا به دلیل فضا و درگیری سیاسی که بین اروپای غربی و روسیه ایجاد شده است، شرایط خاصی را تجربه می‌کند. قیمت گاز به نقطه‌‌‌ای رسیده که بسیاری از صنایع اروپا در حال متوقف کردن تولید خود هستند.

ایالات متحده آمریکا نیز در راستای جلوگیری از این اقدام روسیه در تلاش بوده که در جبهه سیاسی به نوعی و در جبهه اقتصادی با ارسال گاز مایع، بتواند قیمت‌ها را بهبود ببخشد که به نظر می‌رسد در این زمینه تا حدی موفق عمل کرده است. تحت‌تاثیر چنین شرایطی ممکن است قیمت گاز در اروپا هم کاهش پیدا کند که از این حالت غیر‌منطقی خود خارج شود، به این علت که اکنون گاز در منطقه آمریکا و کانادا حدود ۱۰ تا ۱۴ سنت است اما در اروپا تا ۶۰ سنت نیز رشد پیدا کرد که اکنون به رقم ۳۸ تا ۴۰ سنت عقب‌‌‌نشینی کرده است.

در بازار کامودیتی‌‌‌ها هم به نظر می‌رسد که ابتدای سال ۲۰۲۲ می‌تواند فضای مطلوبی شکل بگیرد. در این میان نباید انتظار یک اتفاق منفی را داشت اما با این وجود برخی از کامودیتی‌‌‌ها مانند اوره و‌‌‌ مس نیز می‌توانند به طور کلی فضای بهتری را در سطح بازار جهانی تجربه کنند و اتفاقات بهتری برای آنها روی دهد.

 

در کنار مسائل و حاشیه‌‌‌‌‌‌‌های بورس و دلار، وضعیت اقتصادی در اولویت نوشته‌‌‌‌‌‌‌های کاربران شبکه‌‌‌‌‌‌‌اجتماعی توییتر است. این موضوع در اینستاگرام هم به نسبت مسائل روزمره، سبک زندگی و… بیشتر به‌چشم می‌خورد. در روزهای گذشته با انتشار عکس‌‌‌‌‌‌‌ها و اظهارنظر‌هایی درباره اتوبوس‌‌‌‌‌‌‌خوابی برخی از شهروندان در تهران، بار دیگر توجه‌‌‌‌‌‌‌ها به مساله کارتن‌‌‌‌‌‌‌خوابی، گورخوابی و پشت‌‌‌‌‌‌‌بام خوابی که در گذشته درباره آنها صحبت شده بود، جلب شد. اینستاگرامی‌‌‌‌‌‌‌ها و توییتری‌‌‌‌‌‌‌ها نسبت به وضعیت بد اقتصادی نوشتند و چهره‌‌‌‌‌‌‌های فعال در حوزه اقتصاد هم از نوع عملکرد اقتصادی که منجر به این وضع شده است نوشتند. برای مثال رضا امیدوار تجریشی، رئیس مرکز توسعه اقتصادی جوانان کشورهای اسلامی در صفحه توییتر خود نوشت: «پدیده کارتن‌خوابی، گور‌خوابی، پشت‌بام خوابی، اتوبوس‌خوابی نشان‌دهنده عدم‌کفایت مدیریت صحیح اقتصادی و همچنین عدم‌نگاه به توسعه اقتصادی کشور است. وقتی که منافع ملی را بر منافع جناحی ترجیح می‌دهیم مسیر را درست رفته‌‌‌‌‌‌‌ایم.‌»
در میان این مطالب یکی از کاربران توییتر از ظهور پدیده سهم‌خوابی در بازار سرمایه خبر داد و این پدیده را این‌گونه تشریح کرد: «خیلی از مردم که در اوج بازار وارد شدند، در زیان هستند و چاره‌‌‌‌‌‌‌ای جز نگهداری سهم ندارند. جالب است بدانید در طول تاریخ بورس بیشترین سود را سهم‌خواب‌‌‌‌‌‌‌ها کرده‌اند. در یک مثال سهم فرابورس از سال ۹۲ تا الان ۹۵‌برابر شده، یعنی ۱۰‌میلیون شده ۹۵۰میلیون تومان!» او با این توییت استدلال آن دسته از کارشناسان که به مردم توصیه می‌‌‌‌‌‌‌کنند نگاهشان به بازار سهام بلندمدت باشد تا سود خوبی نسیبشان شود، یادآور شد اما نگفت سهامدارانی که با دعوت مسوولان بلندپایه کشور سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های خود را وارد بورس کردند با این امید که بتوانند بخشی از ارزش پول خود را حفظ کنند، ولی اکنون ضرر زیادی دیده‌‌‌‌‌‌‌اند چه باید بکنند!

سامانه معاملاتی بورس (TSETMC) در جریان معاملات دیروز بازار سهام با اختلال مواجه و باعث شد دادوستدهای بورس با حدود یک ربع تاخیر آغاز شود. گرچه اختلال هسته معاملاتی برای سهامداران به روندی عادی تبدیل شده اما دلیل نمی‌شود که به آن اعتراض نکنند. دیروز نیز که سامانه معاملات مختل شد سهامداران که پشت مانیتور‌‌‌‌‌‌‌های خود نشسته و منتظر آغاز معاملات بودند، اعتراضشان را در صفحه‌‌‌‌‌‌‌های خود در فضای‌مجازی نوشتند. آنان از مسوولان می‌‌‌‌‌‌‌پرسیدند؛ پس کی قرار است معضلاتی که عدم‌ به‌‌‌‌‌‌‌روزرسانی هسته معاملاتی برای بازار ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، برطرف شود؟!

یکی از این کاربران در اعتراض به وضعیتی که سهامداران در بازار سرمایه دارند، نوشت: «یه روز ما هستیم، هسته هست، پول نیست. یه روز پول هست، ما هستیم، هسته نیست. یه روز هسته هست، پول هست ولی جمعه است!» کاربر دیگری هم به کنایه نوشت: «هسته ظاهرا گازوئیلیه. هوا سرد شده، دیر استارت می‌خوره.‌» البته پس از پایان نیمه اول بازار بود که روح‌‌‌‌‌‌‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس دلیل تاخیر در آغاز معاملات را قطعی برق و نه مشکل سامانه‌‌‌‌‌‌‌ها و هسته معاملات اعلام کرد.

در همین حال کاربران از اینکه بازار سهام همچنان درجا می‌زند، نگران بودند و حتی برخی از احتمال ریزش جدید شاخص سخن می‌‌‌‌‌‌‌گفتند. یکی از آنها نوشت: «دیگه کم‌کم دارم نگران میشم که یه افت دیگه داشته باشیم. این درجازدن‌های بورس بیش از حد شده. امیدوارم دوباره وارد یه دوره افت جدید نشیم.‌» برخی از کاربران هم موانعی را که بر سر راه رشد بازار سرمایه وجود دارد، معرفی می‌کردند‌ و از قانون‌گذاران می‌خواستند فکری به حال این معضلات کنند. یکی از این کاربران نوشت: «آن بورس که سرخطی و دامنه‌نوسان و حجم مبنا و سودنقدی خواری و انحصارپروری و مانع‌‌‌‌‌‌‌گذاری بر سر راه تشکیل نهادهای مالی و فعالان بازار سرمایه دارد، برکت ندارد، فرهنگ ندارد، شگون ندارد.‌» کاربر دیگری هم از قانون‌گذاران پرسید: «یعنی ۴۹‌میلیون نفر سهامدار عدالت آنقدر ارزش نداشتند که در پیش‌نویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، یک بند بهشون اختصاص بدید؟» کاربر دیگری یکی از مشکلات بازار سهام را این‌گونه تشریح کرد: «گاهی در شرکت‌های بورسی وابسته به دولت، تصمیماتی اتخاذ شده که به نفع سهامدار نبوده. از جمله ادغام موسسات مالی مشکل‌دار در یک بانک سالم یا پرداخت بدهی‌های فوتبالی از جیب شرکت یا فروش محصول به قیمت غیر‌واقعی.» او سپس از قانون‌گذاران پرسید؛ چرا قانون بازار اوراق‌بهادار برای این چالش‌‌‌‌‌‌‌ها، راهکاری ارائه نداده است؟

علی سعدوندی

کارشناس اقتصادی

در دو هفته گذشته به مدد رسانه ملی با دو عضو کمیسیون بودجه همکلام شدم. درد اینجاست که به‌نظر می‌رسید حتی تفکیک بودجه ارزی از ریالی به گوش نمایندگان محترم مردم نرسیده است.

معاملات روز دوشنبه تالار شیشه‌‌‌ای با عقبگرد ۲/ ۰‌درصدی شاخص کل به پایان رسید تا این نماگر به نوسان محدود خود در پایین‌تر از مرز ۴/ ۱‌میلیون واحد ادامه دهد. ارزش معاملات خرد سهام به کمترین میزان در ۸ ماه اخیر نزول کرد. فضایی رکودی که برخی آن‌‌‌ را به جو انتظاری حاکم بر بازارها در بزنگاه مذاکرات هسته‌‌‌ای ارتباط می‌دهند و برخی از شرایط تالار شیشه‌‌‌ای و عدم‌رغبت بورس‌‌‌بازان به فروش سهام در سطوح ارزان کنونی و در عین حال تمایلات صفر برای خرید سهام تا مشخص شدن وضعیت بازار سخن می‌‌‌گویند. به هر حال وضعیت فعلی هر دلیلی که داشته باشد، به نظر می‌رسد بازار سهام به خوابی زمستانی فرو رفته و شاید انتشار گزارش عملکرد ۹ ماهه بنگاه‌‌‌های بورسی در واپسین روزهای دی‌‌‌ماه بتواند به افزایش جنب و‌جوش معامله‌‌‌گران بینجامد.
خواب زمستانی در بورس تهران
ارزش معاملات در کف ۸ ماهه
دادوستدهای بورسی که مدت‌‌‌هاست چنگی به دل نمی‌‌‌زند، روز گذشته ارزش ۱۴۳۲‌میلیارد تومان را نشان داد که کمترین مقدار از ۱۸ اردیبهشت‌‌‌ماه سال‌جاری بود. برخی این رکود معاملاتی را به فضای انتظاری ناشی از مذاکرات هسته‌‌‌ای ارتباط می‌دهند و معتقدند اغلب سرمایه‌گذاران منتظر دریافت اخبار قطعی از نتیجه مذاکرات احیای برجام هستند و ترجیح می‌دهند تا آن زمان پول جدیدی به بازار وارد نکنند. با این حال گروه دیگری این فضای کم‌‌‌رمق را نتیجه شرایط بازار سهام می‌‌‌دانند. به اعتقاد آنها از یک طرف قیمت سهم‌‌‌ها در محدوده‌‌‌ای قرار دارد که تمایل برای فروش را به کمترین میزان رسانده است اما خریداری نیز در بازار یافت نمی‌شود؛ چراکه با وجود ارزان بودن بسیاری از سهام، هر روز باز هم شاهد آب رفتن قیمت‌ها هستیم و سرمایه‌گذاران نیز تا زمانی که سیگنالی قوی از احتمال بازگشت قیمت‌ها و تغییر مسیر بازار دریافت نکنند، ترجیح می‌دهند منتظر بمانند و از ورود سرمایه جدید به این بازار خودداری کنند.

به هر حال هریک از این دو برداشت که به واقعیت نزدیک باشد، ماحصل آن چنبره فضای رکودی در تالار شیشه‌‌‌ای است. گویا بازار به خوابی زمستانی فرورفته و تا زمانی که محرکی برای تحریک تقاضا در بازار ایجاد نشود این وضعیت ادامه خواهد یافت. یکی از نکات مهم معاملات این روزهای بازار سهام، ترس انجام خرید و فروش با فراگیر شدن جو منفی در میان فعالان بازار است. موضوعی که سبب شده همان‌طور که اشاره شد ارزش معاملات خرد سهام در کف ۸ ماهه قرار گیرد. متوسط ارزش معاملات روزانه طی ۵/ ۱ ماه گذشته کمی بیشتر از ۲‌هزار میلیارد تومان بود که از کاهش ۴۲‌درصدی نسبت به ۸ ماه نخست سال‌جاری حکایت می‌کند. این رکود معاملاتی در فضای منفی و در حالی که صف‌‌‌های فروش چندان قدرتمند نیستند و سهامداران حقوقی خالص خرید بیشتری دارند، نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران خرد تنها زمانی میل به خرید پیدا می‌کنند که روند پرقدرت تقاضا وجود داشته باشد و در غیر‌این‌صورت ترجیح می‌دهند از بازار فاصله بگیرند. به‌ویژه آنکه در ۱۷ ماهی که از سقوط نماگرهای بورسی می‌‌‌گذرد، تمامی روندهای صعودی ناپایدار بوده‌‌‌ و نتوانسته‌‌‌اند توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند.

حضور حقوقی‌‌‌ها در سهام بنیادی
کاهش معنادار ارزش دادوستدهای روزانه سهام در هفته‌‌‌های اخیر در حالی رخ داده که سهامداران حقوقی در گروه‌‌‌ها و صنایع مطرح، در تلاش برای تقویت تقاضای عمومی و برچیدن جو منفی ایجاد شده هستند. سهامی که عمدتا یا از نسبت‌‌‌های پایین قیمت به درآمد و پشتوانه‌‌‌های بنیادی برخوردار بوده و می‌‌‌توانند در بلندمدت نیز سود مناسبی از آن سهامداران خود کنند یا محرک‌‌‌هایی صعودی در فضای اقتصادی و سیاسی می‌‌‌توان برای آنها متصور بود. در این میان هر چه در دی‌‌‌ماه به پیش می‌‌‌رویم، زمان انتشار گزارش عملکرد بورسی‌‌‌ها برای ۳ فصل نخست سال نزدیک‌‌‌تر می‌شود. انتظار می‌رود انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها به‌‌‌عنوان یک فیلتر قدرتمند عمل کرده و علاوه بر کنترل هیجان‌‌‌های مثبت و منفی، تخصیص سرمایه‌‌‌های سرگردان را به نحو مطلوب‌‌‌تری صورت دهد. روز دوشنبه در حالی فعالان تالار شیشه‌‌‌ای شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۱۷۷‌میلیارد و ۶۰۵‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند که گروه‌‌‌های بزرگ ریالی و دلاری در لیست خرید سهامداران عمده جای گرفتند. در این راستا بیشترین خالص خرید حقیقی‌‌‌ها به میزان ۵۸‌میلیارد و ۲۹۰‌میلیون تومان در زیرمجموعه‌‌‌های گروه فلزات اساسی رقم خورد و پس از آن نوبت به ۲صنعت بزرگ ریالی خودرو و بانک‌ها رسید تا در مجموع هر دو گروه شاهد انتقال سهامی به ارزش ۳۴‌میلیارد و ۴۶۵‌میلیون تومان به پرتفوی حقوقی‌‌‌های بورس تهران باشند. رتبه‌‌‌های بعدی ورود پول‌‌‌های حقوقی نیز به سه گروه محصولات شیمیایی، فرآورده‌‌‌های نفتی و کانه‌‌‌های فلزی اختصاص پیدا کرد.

ملاک روزانه بورس‌‌‌بازی
ماه‌‌‌هاست که روند روزانه بورس به ملاک تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران تبدیل شده است. شرایطی که به موجب آن شاهد تسری فضای مثبت یا منفی به قریب به اتفاق سهام و صنایع بورسی هستیم. یک روز با غلبه فضای منفی، خشک و ‌تر با هم می‌‌‌سوزند و روز دیگر بدون ایجاد محرک جدید، شاهد سبزپوشی قیمت‌ها در کلیت بازار بدون توجه به صنعت و متغیرهای اثرگذار هستیم. حال سوال اینجاست که تا چه اندازه باید رفتار روزانه، ملاک تصمیم‌گیری‌‌‌ها قرار گیرد؟ در حالی که با خروج بی‌‌‌پایان پول‌‌‌های حقیقی، قیمت بسیاری از سهم‌‌‌ها به سطوح کمتر از محدوده‌‌‌های ارزنده بنیادی نزول کرده است که میل به دادوستد، بر اساس استفاده از ابزار فاندامنتال را کاهش یافته و اگر هم معامله‌‌‌ای صورت پذیرد عمدتا بر اساس نمودارهای تکنیکال رقم می‌‌‌خورد. شاید به همین دلیل است که بعضا واکنش‌‌‌های سریع و پرقدرت بازار به حمایت‌‌‌ها و مقاومت‌‌‌های تعریف شده و نقاط حساس نمودار‌‌‌های قیمتی در دادوستدهای روزانه به‌‌‌طور خاصی نمایان است.

باز هم قطعی سامانه
همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، بازار در فازی انتظاری قرار دارد و همین مهم باعث شده ارزش معاملات خرد سهام هر روز افت بیشتری را تجربه کند. اما رکود روز گذشته دادوستدهای بورسی دلیل دیگری نیز داشت. از همان آغاز معاملات روز دوشنبه بورس تهران، معامله‌‌‌گران شاهد قطعی سامانه معاملاتی بودند، به طوری که دادوستدها با تاخیر حدود ۱۵ دقیقه‌‌‌ای آغاز شد و حتی برخی از بازگشایی‌‌‌ها به‌روز کاری بعد موکول شد.

حسن فرج‌‌‌زاده، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره قطعی سامانه معاملاتی بورس در همان آغاز معاملات صبح روز دوشنبه ۱۳ دی ماه، به «سنا» گفته بود: «باید اجازه دهیم گزارش فنی ارائه و مورد بررسی قرار بگیرد و پس از آن دلیل اختلال را به صورت رسمی اعلام می‌‌‌کنیم.»

روح‌‌‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس نیز در این رابطه عنوان کرد: «سامانه‌‌‌ها از ابتدا روشن بودند و مشکلی نداشته‌‌‌اند، تنها برقراری ارتباط به دلیل قطعی برق ابتدای صبح با اختلال مواجه شد. سامانه‌‌‌ها در دیتا سنتر بودند و معاملات در حال انجام بود، اما ارتباط با دیتاسنتر دچار مشکل قطعی برق شد. هسته معاملات از برق اضطراری و مسیرهای دوم برق برخوردار است، بنابراین اختلال ایجاد شده به هسته معاملات ارتباطی نداشته است.»

به هر روی اختلال سامانه معاملاتی بورس تهران هر دلیلی که داشت سبب شد دادوستدها با تاخیر آغاز شود و طبیعتا بر میزان ردوبدل شدن سهام تاثیر بگذارد. از این رو می‌‌‌توان بخشی از تشدید رکود معاملاتی در روز دوشنبه را به آغاز دیرهنگام معاملات ارتباط داد.

ادامه اعتراضات به طرح اصلاح قانون بورس
پیش‌نویس طرح اصلاح قانون بازار سرمایه که هفته گذشته در دسترس عموم قرار گرفت هنوز هم با موجی از اعتراض از سوی فعالان بورسی از سهامداران خرد گرفته تا کارشناسان و قدیمی‌‌‌های بازار مواجه است. در تازه‌‌‌ترین اظهارات روز گذشته محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه در تهیه پیش‌نویس اصلاح قانون بازار سرمایه، سازمان بورس نظرات خود را به مجلس دیکته نکرده است، به «سنا» گفت: «پیش‌نویس اصلاح قانون بازار سرمایه طرح مجلس بود و سازمان بورس چیزی به مجلس دیکته نکرده است. یک مقدمه‌‌‌ای را دولت و سازمان بورس آغاز کرده بودند که ما بنا به ملاحظاتی ترجیح دادیم طرح خودمان را در مجلس آماده کنیم.

اینکه می‌گویند نظرات سازمان بورس به مجلس دیکته شده است، اصلا درست نیست. ما در کمیته بازار سرمایه این موارد را به صورت دقیق بررسی خواهیم کرد. ما مدافع حقوق تمامی فعالان بازار سرمایه هستیم و از حقوق آنها صیانت کامل خواهیم کرد و اجازه اظهارنظری که بخواهد به زیان سهامداران باشد را نخواهیم داد.»

بورس ‌‌‌دوشنبه از دریچه آمار
در روزی که شاخص کل بورس تهران با افت ۲۲/ ۰ درصدی همراه شد، از ۳۴۲ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۰۴ سهم (۳۰‌درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۰۷ سهم (۶۱‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۱۹ نماد (۶‌درصد) صف خریدی به ارزش ۵۳‌میلیارد تومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۱۶ نماد بورسی (۵‌درصد) به ارزش ۱۵۱‌میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس کاهش۳۵/ ۰‌درصدی را ثبت کرد، ۱۴۰ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۵۴ سهم (۳۹‌درصد) مثبت و ۸۲ سهم (۵۹‌درصد) منفی بود. در این بازار ۹ نماد (۶‌درصد) صف خریدی به ارزش ۲۵‌میلیارد تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۳ نماد فرابورسی (۲‌درصد) به ارزش ۲۹‌میلیارد تومان بودیم.

می‌گویند آب ریخته، جمع شدنی نیست. حالا حکایت بازگشت اعتماد از دست رفته سهامداران به بورس هم، مصداق همین ضرب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المثل شده است؛ از بس که اجرایی و عملیاتی‌شدن وعده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و وعید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در کش و قوس است. حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به خروج از گردونه معاملات سهام ادامه می‌دهند و خریدار چندانی نیز در بازار مشاهده نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در این میان هرچند که برخی از کارشناسان حوزه بورس در مقابل این پرسش که چطور می‌شود اعتماد را به بازار برگرداند، پاسخ‌شان سکوت یا خنده بود اما هنوز هم هستند افرادی که معتقدند در همین شرایط هم می‌توان با اقداماتی، اعتماد که جای خود دارد، امید را هم به بورس بازگرداند. حمایت اصولی از بازار، پایان‌دادن به اعمال سلیقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و تصمیمات متعدد، عدم‌دخالت‌های دستوری، پرهیز از اظهارنظر‌هایی که فضای بازار سهام را ملتهب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و حذف محدودیت‌های معاملاتی از جمله موضوعاتی است که به اعتقاد کارشناسانی که با «دنیای‌اقتصاد» صحبت کردند، می‌تواند شروعی برای بازگشت اعتماد به بورس باشد.
مکانیزم بازگشت اعتماد به بورس
  دولت از صندوق‌ها حمایت کند
مهدی فرازمند، کارشناس بازار سرمایه: در شرایط فعلی حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ در بازار سرمایه که اتفاقا بخشی از بازار هستند، غیرفعال رفتار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. مفهوم غیرفعال رفتار‌کردن این بخش از بازار، این است که به افراد حقیقی این خط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهی داده می‌شود که سهامداران عمده برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای حمایت از سهم‌هایشان ندارند یا تمایل آنها این است که در ادامه همین سبک و سیاق حرکت کنند. نکته دیگر در اشاره به این موضوع این است که هنوز مدیران هلدینگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ به واسطه تغییر دولت، یا تغییر نکرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند یا اگر تغییر کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، نسبت به شرکت‌‌هایی که مسوولیت اجرایی آنها را به عهده گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، وارد مرحله اجرایی قوی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نشده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و در نتیجه در این پروسه جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی هلدینگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ در بازار غیرفعال هستند.

نکته بعدی، بحث حمایت سازمان و نهادهای نظارتی بر بازار سرمایه است؛ سختگیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که نهاد ناظر دارد، باعث شده است که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران تا حدودی دست به‌عصا حرکت کنند. همچنین بحث‌‌هایی که هرازگاهی در رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها درباره بگیر و ببند مطرح می‌شود، به ایجاد فضای ملتهب و افزایش موج بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی در بازار سرمایه دامن می‌زند. مساله دیگر این است که بخشی از بازار سرمایه ما، متاثر از بودجه کشور است، اما هنوز صدای واحدی در این حوزه از مسوولان نشنیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم که این مساله خودش باعث شده است که ریسک بازار افزایش پیدا کند. البته که نه فقط در بازار سرمایه بلکه در تمام حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف نتیجه شنیده‌نشدن صدای واحد را می‌توان دید، چراکه این موضوع ناخودآگاه باعث شده است که بازار سرمایه و سهامداران احساس ریسک کنند و دست‌به‌عصا جلو بروند.

  به التهاب و حاشیه در بازار پایان داده شود
احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه: جهت‌گیری منابع به سمت بازارهای مختلف براساس انتظارات بازدهی، شفافیت و امنیت سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است که در هرکدام از این حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌تواند وجود داشته باشد. طبیعتا در کنار این موضوعات، مزیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و جذابیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازار از نظر سهولت دسترسی، انجام معاملات، شناخت و دانش سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری و همچنین ریسک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیری افراد در این انتخاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اثرگذار است. در یک سال گذشته متاسفانه فضایی در محیط اقتصادی کشورمان حاکم بوده که ریسک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حضور، بازدهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و جذابیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازارهای غیرمولد اغلب از بازار سرمایه موردپسندتر بوده است. افرادی که در بورس سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری کرده بودند، با مشکلات متعددی مواجه شدند و در عمل هیچ پشتیبانی از سوی ارکان مدیریتی که در حال مدیریت فضای بازار بودند، نداشتند. اگر هم اقداماتی در این حوزه انجام شد، نتوانست در عمل منافع سهامداران و امنیت‌خاطر آنها را تامین کند.

در پرداختن به موضوع بازگشت اعتماد به بازار سرمایه، مساله اصلی این است که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار ریسک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متعددی پیرامون این بازار احساس نکند. نکته دیگر بحث قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دستوری است که در این‌خصوص در مورد شرکت‌‌هایی که جزو سهامی عام هستند، باید در سیاستگذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، نرخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و تامین مواداولیه و امثال آن، مراقبت و ملاحظه بیشتری را سیاستگذاران لحاظ کنند. در کنار این مساله باید به مزیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و ریسک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که کشورمان با آنها مواجه است هم توجه داشته باشیم. برای مثال سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار ایرانی اگر در کشورهای همسایه بخواهد سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری کند، ممکن است که با ریسک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کمتری مواجه باشد. پس محور اصلی پاسخ به پرسش بازگشت اعتماد به بازار سرمایه، این است که باید جوانب و شرایط متعددی را در تصمیم‌گیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، سیاستگذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اظهارنظرها و اقدامات عملی درنظر گرفت. برای مثال در بحث اظهارنظرها، تا به امروز به واسطه اظهارنظر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و موضع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های افراد، آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زیادی متوجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سهامداران شده است. نکته دیگر این است که در سیاستگذاری بودجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و سیاست‌های ساختاری بازارهای مالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، باید نقشه‌راه مشخصی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران‌ ایجاد کنیم، تا آنها به این مساله آگاه باشند که برای چند سال آینده چه وضعیتی را در نرخ خوراک شرکت‌ها، هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شرکت‌ها، تعرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های واردات و صادرات، قواعد و قوانین بازار سرمایه، تغییرات دامنه‌نوسان، نحوه تخصیص سهام شرکت‌ها، انتشار انواع اوراق‌‌‌‌‌‌‌ و غیره در کشور شاهد هستیم.

البته که اجرایی‌شدن این سیاست در گرو علم به این مساله است که باید با فعالان اقتصادی و بازار سرمایه مشورت شود تا طی یک زمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی اجرایی مشخص، عملیاتی و اجرایی شود و اجرایی‌شدن آن می‌تواند اعتماد و باوری را در میان سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران ایجاد کند که حرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و نقشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های راه، ماهیت نمایشی‌بودن ندارند و قرار است با پشتوانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که برای آنها پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی شده اجرایی شوند. در مجموع با تمام این اقدامات و فعالیت‌های دیگر است که می‌توان بازار سرمایه را به محیطی امن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر و تحلیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از دیگر حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های غیرمولد تبدیل کرد، اما تاکید روی این موضوع است که باز بودن و مهیا بودن شرایط مشارکت و اظهارنظر فعالان اقتصادی و رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های این حوزه می‌تواند راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گشای این مسائل باشد. مساله این است که ایجاد فضای امنیتی که متخصصان، کارشناسان و رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در آن مجبور شوند سکوت پیشه کنند، باعث می‌شود که نه‌تنها از این فضا سوءاستفاده شود بلکه بستری از ابهامات و نگرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران ایجاد شود.

  اعمال سلیقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و فضای مبهم از عوامل بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
الناز افشار، کارشناس بازار سرمایه: مهم‌ترین عاملی که این روزها بازار از آن رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد، عدم‌وجود پول در بازار است. حجم و ارزش معاملات در چند روز اخیر به کمترین میزان خود رسیده، درحالی‌که اکثر سهم‌ها با افت شدیدی که تجربه کردند از لحاظ بنیادی بسیار ارزنده هستند و به قیمت‌های جذابی رسیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. درحالی‌که بازار از فروشنده بالقوه تهی شده اما خریداران نیز با توجه به ارزش معاملات پایین و رسیک نقدشوندگی که در بازار وجود دارد تمایلی به خرید ندارند. برگشت بازار منوط به بازگرداندن اعتماد مردم و سهامداران است؛ به همین علت هم نظارت باید بر روی رفتار حقوقی‌ها بیشتر شود، چراکه رفتار آنها به بازار سمت و سو می‌دهد و معاملات دستوری حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تا به امروز جز تخریب روند بازار عایدی به‌همراه نداشته است.

از دیگر عواملی که اعتماد فعالان بازار سرمایه را سلب کرده تصمیمات خلق‌الساعه سازمان و اجرای قوانینی است که گویا با سعی و خطا مورد سنجش قرار می‌گیرند و رفتار سلیقه‌ای ناظرین بازار بر روی سهم‌ها بوده که جز بی‌اعتمادی سهامداران حاصلی نداشته است، چراکه  یکی از جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، خصوصیت نقدشوندگی بازار است که ناظرین با متوقف‌کردن مکرر سهم‌ها باعث کمرنگ‌شدن جذابیت بازار سرمایه می‌شوند. پیش‌بینی اعداد و ارقام اعلامی برای شاخص‌کل بدون پشتوانه علمی جز افزودن بر بی‌اعتمادی سهامداران نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. بازار در سردرگمی به‌سر می‌برد و بسیاری از سرمایه‌گذاران نیز در انتظار مشخص‌شدن نتیجه مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای هستند زیرا قیمت دلار محرک مهمی برای بازار به‌شمار می‌رود. دامنه‌نوسان سبب ایجاد روندهای هیجانی مثبت و منفی شده و به موجب آن شاهد تشدید و افزایش هیجان در بازار هستیم که زمینه انحراف بیشتر معاملات بورس را فراهم کرده است. اگر دامنه‌نوسان وجود نداشته باشد بازار براساس ارزندگی سهام تصمیم به معامله می‌گیرد و نماد‌هایی که به اشتباه، افزایش یا کاهش قیمت را در بازار تجربه می‌کنند، کمتر خواهد شد و مبنای تصمیم‌گیری فعالان بازار سرمایه ارزش ذاتی سهم‌ها خواهد شد، نه صف‌فروش و صف خریدها. همچنین از بعد زمانی می‌تواند به‌نفع سرمایه‌گذاران باشد و به رونق بازار کمک شایانی می‌کند؛ به این معنی که سهم‌ها می‌توانند در مدت‌زمان کوتاه‌تری اصلاح کنند یا اگر زیر ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند، می‌توانند سریع‌تر به ارزش واقعی خود برسند و قطعا بازار را از حالت فرسایشی‌بودن نجات خواهد داد، اما نکته‌ای که در این زمینه حائزاهمیت است فرهنگ‌سازی و بالا‌بردن علم و آگاهی فعالان بازار سرمایه به‌ویژه سهامداران جدیدالورود و مبتدی قبل از اجرایی‌شدن این طرح است.

 

فروش های وب در مهر به 2209 میلیارد ریال رسید و ابان 2012 میلیارد ریال بود در اذر با اندکی افت 1948 میلیارد ریال شد .

فروش 9 ماهه سهم به 19167 میلیارد ریال رسید در حالی که فروش کل سال قبل 17185 میلیارد ریال بود .

طلا در سال ۲۰۲۱ به‌عنوان یک محافظ سنتی در برابر تورم، سرمایه‌گذاران را ناامید کرد. این فلز گران‌بها از نظر عملکردی در بدترین دوره خود از سال ۲۰۱۵ قرار دارد. به گفته پروفسور اقتصاد مدرسه وارتون، بیت کوین، باارزش‌ترین ارز دیجیتال جهان، به‌عنوان محافظ تورم، جایگزین طلا برای سرمایه‌گذاران جوان شده است. جرمی سیگل، روز جمعه در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت که عملکرد طلا در سال ۲۰۲۱ ناامیدکننده بود. از سوی دیگر، بیت کوین به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان یک محافظ تورم در بین سرمایه‌گذاران جوان ظاهر شده است. سیگل همچنین یادآور شد که نسل‌های قدیمی از طلا به‌عنوان عامل محافظت از تورم استفاده می‌کردند.

شرکت در آبان و آذر به ترتیب تولید 194 و 211 هزار تنی را ثبت کرده و تولید نه ماهه خود را به 1،680 هزار تن رسانده است.

فـروش نه ماهه ذوب برابر با 1،641 هزار تن با میانگین ماهانه 182 هزار تن است که در آذر نیز توانست فـروش 203 هزار تنی داشته باشد.

مبلغ فـروش این فولادساز در نه ماهه برابر با 25،403 میلیارد تومان است که میانگین ماهانه‌ای برابر با 2،823 میلیارد تومان داشت. ذوب فـروش 3،055 و 3،129 میلیارد تومانی را به ترتیب برای آبان و آذر ماه گزارش کرد.

نرخ فـروش تیرآهن نسبت به ماه گذشته رشد 1 درصدی داشته و به 150،396 ریال به ازای هر کیلو رسیده و نرخ فـروش شمش با 3 درصد رشد نسبت به ماه گذشته برابر 149،966 ریال است.

 

دانش سرمایه ارکا به صورت همه روزه برای سهام ها و اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه می دهد.

منبع: سازمان بورس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما